Sommarföräldrar 2017 del 3

Fladdriga är ett bra ord :D det är så det känns
Som någon sa i amningsgruppen: fladdriga, slappa påsar till bröst = mjölkproduktionen på högvarv!

Stinna hårda fulla bröst = signal till kroppen att minska produktionen.

Bebis beställer genom att amma amma amma och i ökningsfaser ligger kroppen något dygn efter så bebis kan verka missnöjd men ju mer den ammar desto mer producerar du.

Många upplever att mjölken sinar vid ökningafaser pga upplevelsen av missnöjd och hungrig bebis och börjar med ersättning men det är lätt gjort att konkurrera ut amningen då varje missat tillfälle leder till minskad produktion. Så amma på du, du har så att bebis klarar sig :)

Vi kämpar med utvecklingsfas och ökningsfas. Vet att 4-månader kan vara jobbig men ibland håller jag på att tappa modet totalt.

Det ska kollas på allt, skrikas för att man är hungrig men ändå vägra ta bröstet. En favorit är att suga igång utdrivningen för att sedan vända bort huvudet medan mjölken står som en fontän och allt blir dyngsurt. Måtte denna period vara över snart... igår kunde vi bara amma med bebis liggande på rygg och mig stående på alla fyra med bröstet "doppat" i munnen. Det var seriöst det enda sättet han tog det på. Så sjukt ont i kroppen gjorde det

Hmm är det inte meningen att barnet ska sova bättre när de börjar få gröt? :cautious: Nätterna är otroligt oroliga för tiden, hon är inte speciellt hungrig men har svårt för att komma till ro och tycker att allt efter kl 6 är sovmorgon! Jag är sjukt trött och sliten pt..
Dock verkar hon sova längre stunder mitt på dagen igen!

@Fritidsryttare- du ska då inte känna dig som en dålig mamma för att han vill ligga själv, njut istället, det ska nog komma perioder där han vill sitta klistrad på dig! :D

Ang. temaet dålig mamma så var jag också det igår. Hade planerat att åka till stallet efter hon lagt sig vid 19.30. Igår var hon såklart inte alls trött däromkring, men blev enig med sambon om att jag körde så skulle han nog lyckas natta henne med flaska. 20.30 ringer han frågar om jag inte kan försöka sjunga för henne genom telefonen och jag kan bara höra hur hon gallskriker och är otröstlig. :cry: Det funkade inte så jag slängde in hö och strö till hästen och kastade mig i bilen hem. Sambon ringde 10 min efter jag kört och sa att nu hade hon somnat men ja hon hade ju i princip gråtit sig till sömns och varit otröstlig i ca 30 min innan oavsett vad han gjorde. Det gör ont i hjärtat bara av tanken och jag fick så dåligt samvete och helt ont i magen. Börjar gråta nu bara av att skriva det :cry:, sömnbristen gör mig extra blödig. Framöver får jag nog bara hålla mig hemma tills hon har somnat och vi får fortsätta öva på att sambon nattar. :(

@Elin_B urs ja, tror vi precis har kommit igenom språng 4 men herregud vad lång tid det tog och vad jobbigt det var! Det där med att amma på andra ställen än när vi typ är ensamma hemma är också hopplöst här, hon ska bara kolla på allt runtomkring istället!

Hmm är det inte meningen att barnet ska sova bättre när de börjar få gröt? :cautious: Nätterna är otroligt oroliga för tiden, hon är inte speciellt hungrig men har svårt för att komma till ro och tycker att allt efter kl 6 är sovmorgon! Jag är sjukt trött och sliten pt..
Dock verkar hon sova längre stunder mitt på dagen igen!

@Fritidsryttare- du ska då inte känna dig som en dålig mamma för att han vill ligga själv, njut istället, det ska nog komma perioder där han vill sitta klistrad på dig! :D

Ang. temaet dålig mamma så var jag också det igår. Hade planerat att åka till stallet efter hon lagt sig vid 19.30. Igår var hon såklart inte alls trött däromkring, men blev enig med sambon om att jag körde så skulle han nog lyckas natta henne med flaska. 20.30 ringer han frågar om jag inte kan försöka sjunga för henne genom telefonen och jag kan bara höra hur hon gallskriker och är otröstlig. :cry: Det funkade inte så jag slängde in hö och strö till hästen och kastade mig i bilen hem. Sambon ringde 10 min efter jag kört och sa att nu hade hon somnat men ja hon hade ju i princip gråtit sig till sömns och varit otröstlig i ca 30 min innan oavsett vad han gjorde. Det gör ont i hjärtat bara av tanken och jag fick så dåligt samvete och helt ont i magen. Börjar gråta nu bara av att skriva det :cry:, sömnbristen gör mig extra blödig. Framöver får jag nog bara hålla mig hemma tills hon har somnat och vi får fortsätta öva på att sambon nattar. :(
För stora sonen var det ingen skillnad på natten när vi började med gröt, hoppas dock att det är något annat som spökar för er. Sömnbrist är jobbigt.

Förstår också att det är jobbigt att dottern var otröstlig igår och grät sig till sömns, så var det ofta med stora sonen för oss också. Men hon hade sin pappa där och även om hon var ledsen var han närvarande. Visst, en förälder kan inte ersätta den andra, men hon var i trygga händer med honom trots att hon var ledsen. :heart

Vi har väldigt bökiga nätter här. Beror nog främst på att han fortfarande blir täppt i näsan på nätterna och därför får svårt att andas. Första halvan av natten brukar dock vara hyfsat lugn och han hade ett amningsuppehåll på 3 timmar i natt (ammar oftast varannan timma under nätterna) innan böket började, vilket var skönt. Har även kunnat sova lite på förmiddagen efter att jag lämnat storebror på dagis. Nu ska jag nog orka med resten av dagen :).

Här är det oxå ökning och utveckling. Sov några nätter själv och jag sov så bra! Nu är det sked som gäller och dessutom svårt att somna om efter alla matningar och ligger och slår mig med nävarna.
Var glad @Fritidsryttare säger jag som har ett litet plåster som har väldigt litet tålamod med att ligga själv om ingen pratar med honom.

@MalanMjöl jag tror lite på vad min kloka mamma brukar säga. Barn gråter och det är ok. Det är hemskt om de ska ligga själva och gråta men är man där som pappa var och försöker så är det inte dåliga föräldrar. Det är bara så som det är. Om det är ok för pappan hade jag försökt igen... Periodvis har lillebror tjutit så när jag lämnat och åkt till stallet. Men pappa löser det även om han tyckte det var jobbigt. Visst grät han sig till sömns någon gång men han hade en förälder där som tröstade även om det inte hjälpte just då:heart

M har precis gått in i tredje utvecklingssprånget. Som tur är så verkar lilleman vara som sin syster och krångla med mat snarare än sömn när det händer saker i knoppen. Eller ja han sover rätt kasst dagtid men det beror nog på att han inte äter så bra, och så gnäller han för att han är trött. Nattetid håller han samma rytm som han brukar. Jag vet att det här är ett lindrigt språng. Fasar för nästa!

@Ray och @Rhinos
Tack, innerst inne vet jag ju att ni har rätt och jag är egentligen inte den som rusar fram och lyfter upp henne så fort hon börjar gnälla. Blir bara extra påtagligt eftersom hon väldigt sällan gråter/skriker i vanliga fall och när hon blir så här hysteriskt skriker hon så högt hon kan, glömmer nästan att andas, hostar och kräks. :cry: Det känns liksom inte ok att utsätta henne för det i onödan eftersom hon är jättesvår att nå in till när hon kommer så långt ut, även för mig.
Idag har de varit själva hemma igen, dock omkring sängtid och det funkar numera utan problem vilket är så skönt!!

@Ray och @Rhinos
Tack, innerst inne vet jag ju att ni har rätt och jag är egentligen inte den som rusar fram och lyfter upp henne så fort hon börjar gnälla. Blir bara extra påtagligt eftersom hon väldigt sällan gråter/skriker i vanliga fall och när hon blir så här hysteriskt skriker hon så högt hon kan, glömmer nästan att andas, hostar och kräks. :cry: Det känns liksom inte ok att utsätta henne för det i onödan eftersom hon är jättesvår att nå in till när hon kommer så långt ut, även för mig.
Idag har de varit själva hemma igen, dock omkring sängtid och det funkar numera utan problem vilket är så skönt!!
Jag förstår verkligen att du känner så och det låter ju ändå som att ni kan trixa lite för att försöka undvika/minimera det framöver. Åtminstone för att döva sitt egna dåliga samvete. För det är ju mycket det det handlar om också - även fast bebisen inte far illa så mår man själv dåligt över det. Usch, får dåligt samvete om V börjar skrika i bilen när vi skjutsat storebrorsan till dagis, och dit tar det bara 5 minuter att köra.

• Gilla
Reactions: Ray
Jag förstår verkligen att du känner så och det låter ju ändå som att ni kan trixa lite för att försöka undvika/minimera det framöver. Åtminstone för att döva sitt egna dåliga samvete. För det är ju mycket det det handlar om också - även fast bebisen inte far illa så mår man själv dåligt över det. Usch, får dåligt samvete om V börjar skrika i bilen när vi skjutsat storebrorsan till dagis, och dit tar det bara 5 minuter att köra.
Precis, de tar ju inte fysisk skada och hon har varit sitt vanliga jag hela dagen idag men usch så dåligt man själv mår! Det är inga större problem att undvika det, hade bara varit skönt med liiite mer frihet om kvällarna, men inte till varje pris! :)

Precis, de tar ju inte fysisk skada och hon har varit sitt vanliga jag hela dagen idag men usch så dåligt man själv mår! Det är inga större problem att undvika det, hade bara varit skönt med liiite mer frihet om kvällarna, men inte till varje pris! :)
Ja, man känner sig lött låst, men som tur är varar det i en förhållandevis kort period och sedan blir det enklare och enklare att åka iväg själv :). Jag tyckte framförallt det började släppa när det fungerade ordentligt med maten.

• Gilla
Reactions: Ray
@MalanMjöl vad tufft det låter när hon skriker så. Tycker inte alls du är en dålig mamma, man gör ju så gott man kan med de små..

Vår kille blir vrålarg och gallskriker flera gånger varje dag, så vi har liksom vant oss. Han hade ett hiskeligt humör redan på BB och fixar man inte fram maten eller byter blöja tillräckligt fort så kan han bli fly förbannad verkligen. Tack och lov slutar han så fort han får det han vill, men man får stänga av öronen när det är som värst, annars blir man både döv och sönderstressad.
Höjden av ironi att vi skulle få en sån högljudd unge när barnskrik verkligen varit mitt största hatobjekt hela livet. Är sjukt ljudkänslig egentligen och nu är det min unge som ger folk (och mig) tinnitus.

@MalanMjöl vad tufft det låter när hon skriker så. Tycker inte alls du är en dålig mamma, man gör ju så gott man kan med de små..

Vår kille blir vrålarg och gallskriker flera gånger varje dag, så vi har liksom vant oss. Han hade ett hiskeligt humör redan på BB och fixar man inte fram maten eller byter blöja tillräckligt fort så kan han bli fly förbannad verkligen. Tack och lov slutar han så fort han får det han vill, men man får stänga av öronen när det är som värst, annars blir man både döv och sönderstressad.
Höjden av ironi att vi skulle få en sån högljudd unge när barnskrik verkligen varit mitt största hatobjekt hela livet. Är sjukt ljudkänslig egentligen och nu är det min unge som ger folk (och mig) tinnitus.
När hon var yngre var hon också lite sådär att hon skrek om vi /eller brösten inte kom tillräckligt fort men det var inte med tårar och inte avgrundsvrål från tårna :angel:
Men visst blir det så att de härdar en och man får sin egen toleranströskel. Har också en väninna vars son gråter/skriker mycket och den gången hennes sambo försökte gå en runda med S. i vagnen så vi kunde ringa och hon också blev helt hysterisk tyckte han inte det var sååå farligt, de är liksom härdade på en annan nivå än vad vi är :angel:

Nu är det 3 månader sen förlossning och igår sprang jag med unge och ponny och sen med vovvar vagn och dotter. Inte långt- en 2-300 m Max. Men ändå.
Jag känner inte alls av det idag och det känns fantastiskt!
Visst är det fantastiskt? Har precis själv kommit in efter att ha sprungit 3x 5 min intervaller med vagnen. Började med 10 km appen för ett par månader sedan så arbetar mig långsamt uppåt, blir sällan 3x/vecka men det går framåt iaf! :D

Tror kanske mensen kom i förrgår, trots helamning :meh: bebis strax över 4 månader.

Ingen mensvärk och en liten blödning. Brukar ha jätteont och ganska rikliga blödningar. Blodet dom kommer är väldigt ljus/klarrött men det brukar vara mer brunrött.

OM det är det hoppas jag att den kommer igång regelbundet eftersom jag vill köra Natural Cycles.

Skönt att få sova @hvala . Här är vi vakna sen kl 05 (sovmorgon!). Jag och lilleman var på resande fot hela dagen igår och han skötte sig över förväntan. Dock sov han mycket i bilen så trodde han skulle vara vaken mer i natt men han vaknade som vanligt snabbt kl 01 och 03 men lyckades faktiskt somna om till 05 sen. Dock la vi oss 23 så kanske inte borde skryta allt för mycket. :p

Han börjar bli riktigt tjock, ansiktet ser ut som en edamerost och idag när han satt i mitt knä så hade han tjusiga hängtuttar.:o Inte så lustigt så som han äter iofs, han smäcker i sig hur mycket som helst fortfarande.
Snart är det dags för 3 månaders-sprutan, den ser jag inte fram emot alls..

Fick höra om en väldigt ytligt bekant igår där det hade gått helt åt skogen under förlossningen, med mycket tråkig utgång. Nu känner jag mest att jag är så jäkla tacksam över att både ungen och jag är friska, och att vi klarade förlossningen så pass bra, det är verkligen ingen självklarhet.

Visst blir man tacksam @Fritidsryttare! Vi har vänner vars barn föddes med svårt missbildade tarmar och bara överlevde en månad :cry: och vi har nära anhöriga vars barn fick syrebrist vid förlossningen och som nu börjat förskoleklass men är på kunskapsnivå som en 3-åring :(

Visst blir man tacksam @Fritidsryttare! Vi har vänner vars barn föddes med svårt missbildade tarmar och bara överlevde en månad :cry: och vi har nära anhöriga vars barn fick syrebrist vid förlossningen och som nu börjat förskoleklass men är på kunskapsnivå som en 3-åring :(
Ja... Jag har tänkt på det hela kvällen igår och idag också, jag har blivit fruktansvärt känslig för sånt, nästan så att jag blir arg för att min bekanta berättade det... Innan tänkte jag att det var en självklarhet att det skulle gå bra att få barn, nu känner jag mer och mer att det är verkligen ett mirakel. Kan inte ens föreställa mig smärtan och sorgen av att förlora ett barn, så ofattbart hemskt är det. :( Har också sett fler vars barn drabbats av hjärnskador under förlossningen, en har varit uppe en hel del i media då deras barn fick obotliga hjärnskador p.g.a rent slarv av barnmorskan (hon blev dömd av IVO tror jag).

Liknande trådar

Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 101
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 058
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 456
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 504
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar