Sommarföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur länge ska man äta kosttillskott och folsyra? Har läst till v 12, men ska man sluta sen? Äter apotekets gravid, typ multivitamin och där ingår ju extra folsyra. Går in i v 13 idag. BM sa inget om att jag borde sluta, men läste det på ett par ställen igår:confused:

Hur länge ska man äta kosttillskott och folsyra? Har läst till v 12, men ska man sluta sen? Äter apotekets gravid, typ multivitamin och där ingår ju extra folsyra. Går in i v 13 idag. BM sa inget om att jag borde sluta, men läste det på ett par ställen igår:confused:

Min BM tyckte det räcke med gravid-vitaminer och inte extra folsyra. Det är ju massor med folsyra i vitaminerna, så det blir lite kaka på kaka. Men vitaminer borde man ju kunna äta tiden ut och när man ammar? Så har jag fattat det iaf... Men kan ju ha fel!

Efter v12 gör inte folsyran varken till eller från då man äter den för att förhindra ryggmärgsbråck. Och efter v12 ska det vara färdigutvecklat. Sen skadar det inte att fortsätta men det gör nog ingen större nytta heller :)

Min BM tyckte det räcke med gravid-vitaminer och inte extra folsyra. Det är ju massor med folsyra i vitaminerna, så det blir lite kaka på kaka. Men vitaminer borde man ju kunna äta tiden ut och när man ammar? Så har jag fattat det iaf... Men kan ju ha fel!

(Och @Carand) ok, men det låter ju vettigt. Ja i vitaminpillret så ingår ju folsyra, så tar inget extra utöver det, men då borde man ju ändå kunna fortsätta med dessa. Ibland blir man snurrig:angel:

(Och @Carand) ok, men det låter ju vettigt. Ja i vitaminpillret så ingår ju folsyra, så tar inget extra utöver det, men då borde man ju ändå kunna fortsätta med dessa. Ibland blir man snurrig:angel:
Jag äter ingen extra folsyra förutom mängden i multivitaminen för gravida. Och den kommer jag fortsätta ta tills jag ammat färdigt :)

Tack för ert stöd allihopa! :o
Ultraljudet visade på en bebis i vecka 9+1, precis som jag trodde. Starkt hjärta och sprattlande bebis:love:
Jag och sambon firade med att köpa in lite bebiskläder:rofl:
Åh vad underbart!
Ska ringa bm imorgon och tjata till mig ett ultraljud, förhoppningsvis i samband med inskrivning. Får väl låtsas vara nära bristningsgränsen pga nervositet eller något ...

Åh vad underbart!
Ska ringa bm imorgon och tjata till mig ett ultraljud, förhoppningsvis i samband med inskrivning. Får väl låtsas vara nära bristningsgränsen pga nervositet eller något ...

Är du nervös? Eller menar du på allvar att du tänker tjata till dig ett UL bara för att?

Ikväll köpte mamma ett babyskydd med bas till oss. Tydligen var det en gammal arbetskamrat till henne som sålde billigt! :)
Så ytterligare en sak mindre att tänka på. :)

För att jag behöver det för mitt huvuds skull.
Och för att jag vill se att det verkligen är en frisk bebis, annars vill jag hellre få ta bort nu än efter v 20.

En av mina vänner var tvungen att göra abort i v 21 då bebis hade en allvarlig skelettmissbildning.
Detta skulle ha setts redan vid tidigare UL och det hade då blivit "lättare" att ta bort.
Nu var det verkligen en bebis som togs bort.
Jag tänker inte vara med om det.

Sen får ni andra tycka vad ni vill ;)

Och för att jag vill se att det verkligen är en frisk bebis, annars vill jag hellre få ta bort nu än efter v 20.

En av mina vänner var tvungen att göra abort i v 21 då bebis hade en allvarlig skelettmissbildning.
Detta skulle ha setts redan vid tidigare UL och det hade då blivit "lättare" att ta bort.

Ursäkta, men när jag läste ditt inlägg om att låtsas vara nära bristningsgränsen lät det så illa. Ungefär som när fullt friska kvinnor har flytningar som ser liiiite skumma ut och andra peppar dem att åka till gynakuten. Att du bara ville se för att det var kul.
Jag förstår att du vill kolla med den vännens erfarenhet så nära. Sedan är det ju tyvärr då att vissa sjukdomar inte hår att upptäcka förrän lång tid passerat. Jag hoppas det går bra för dig.

Sorry! Jag reagerade också på att det lät som om du bara ville se för att det är kul.
Går det inte att få ett KUB test?

Idag har jag drabbats av en rätt rejäl smäll av typ föräldraskapsångest. Umgåtts lite med vänner till mig som är småbarnsföräldrar och jag gick därifrån med en klump i magen. Jag vill ju ha det här barnet, längtar så. Men har sån ångest över att ge upp hela mitt liv och allt annat som är viktigt för mig. Hästarna, framförallt. Jag tänker att det blir vad man gör det till, att man liksom får anpassa sitt liv, men inte ge upp hela livet. Men på dem verkar det verkligen som att barnen är DET NYA och nu har de inget annat viktigt. En mamma som har ett barn som är drygt två år och hon har tagit VARJE läggning och lämnar i princip aldrig barnet.

Jag har så ont i magen för jag vill inte leva så, jag vill liksom ha kvar mitt liv. I ek lite anpassad form.
Säg att det inte måste bli så?

Nej, det måste inte bli så. Varken jag eller mannen har behövt ge upp något, däremot har vissa saker behövts anpassas (men så blir det ju oavsett om man skaffar barn, hund, katt eller en tidskrävande hobby, dygnet har ju bara ett visst antal timmar).

Jag satte mig och skrev C-uppsats när ongen var några veckor gammal, hennes pappa var hemma istället och han trivdes jättebra hemma medan jag hade klättrat på väggarna av att vara hemma med en nyfödd. Jag kommer vara ledig från och med nästa vecka (!) fram till och med augusti, ongen är nio månader nu och det kommer passa mig bättre att vara hemma med en onge som är lite äldre så det blir lite mer fart. :D Folk har tittat lite snett på mig (men hyllat mannen...), för mammor "ska" ju vilja vara hemma minst ett år från start, fastklistrad på sina barn.

Man gör verkligen precis som man vill, så länge alla inblandade mår bra är det bara att skita högaktningsfullt i konventioner, traditioner, måsten och tyckanden.

Tänkte bara uppdatera att det inte blev någon bebis för oss, vid sista vul-et i v 10 var fostret bara i 6+1 så jag fick ta tabletter för o stöta ut det för 3 veckor sen. Jag blöder fortfarande men förhoppningsvis är det över snart :)

Önskar er all lycka med era knoddar <3

Tänkte bara uppdatera att det inte blev någon bebis för oss, vid sista vul-et i v 10 var fostret bara i 6+1 så jag fick ta tabletter för o stöta ut det för 3 veckor sen. Jag blöder fortfarande men förhoppningsvis är det över snart :)

Önskar er all lycka med era knoddar <3

Fy vad trist :( jag beklagar! :heart:heart:heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
17 552
  • Låst
Gravid - 1år Jag vågar mig på att starta tråden fastän det är tiiiidigt tidigt för mig ännu. Sommarföräldrar -18, nu kör vi!! :) Juni KattenKorven...
99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
136 406
Senast: Jozze
·
Gravid - 1år Skapar en ny tråd eftersom den gamla börjar bli för lång :). Här kommer också den senaste listan och har knåpat ihop en...
95 96 97
Svar
1 935
· Visningar
97 031
Senast: hvala
·
Gravid - 1år Länk till gamla tråden: http://www.bukefalos.com/threads/sommarforaldrar-2016-del-2.1393999/ Födda bebisar: 15/6 Inverterad: Miranda...
24 25 26
Svar
506
· Visningar
42 121
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar