Sommarföräldrar 2015 del 2

Här är det förkylning nummer 2 som precis har startat. Vi var ju hos vänner i helgen och träffade dagisbarn så som ett brev på posten kom snor och rinniga ögon igår. Ska ha vaccination i morgon så jag får ringa bvc och kolla hur vi ska göra. Lillskruttan blev 5 månader i lördags :heart

Vi har köpt bilbarnstol! Det börjar se trångt ut i babyskyddet, även om det går ett tag till. Vi valde en besafe izi plus som ju funkar från ca 6 månader så det blir nog bra. Det var öppningserbjudande i en butik här så med -20 % slog vi till. Den är ju dyr!

Nu sticker vi till barnmorskan, återbesök efter spiralisättningen.

Det blir nog samma stol för oss. Bara bäst i test duger för sambon på den punkten, så det får kosta, även om han satte kaffet i vrångstrupen när han fick höra priset första gången :D
 
Vi önskade oss en britax max-way i julklapp. Vi kommer att flytta stora tjejen till max-way och lilla ska få hi-way. Tror att det blir bra. Får se, tror att vi väntar till januari med bytet så hon blir lite stadigare först.
 
Vi har varit iväg i helgen och firat As farfar som fyllde 60. Min svägerska hade ordnat med ett jättefint stort hus som vi hyrde över helgen. Huset hade en inomhuspool, bubbelbad och bastu. Poolen var lite kall tyckte A, men bubbelbadet var varmt och skönt. Alla svärfars barn, med respektive och barnbarn var där så vi blev 10 vuxna och 5 barn. Jättetrevligt!

Det har hänt mycket utvecklingsmässigt de senaste två veckorna. Han sitter stadigt och länge. Har upptäckt sina fötter och kämpar för kung och fosterland med att få in dem i munnen :D
Han sträcker sig efter saker runtom på ett annat sätt än tidigare och det märks att han vill framåt, lugnet före stormen kanske? :p

Han babblar på bra, någon som heter Ebba måste ha gjort intryck på honom för det säger han jämt. Annars är det mycket babababa.
Han har börjat äta mer riktig mat och tycker det är mycket mer spännande än ersättningen. Tyvärr hinkar han i sig 3 flaskor ersättning nattetid fortfarande, så jag försöker mata på ordentligt dagtid så att han ska vara mätt på natten med, ibland funkar det så det bara blir 2 flaskor.
Han behöver bevisligen mer mat eftersom han växer så det knakar. Snart får jag lägga undan kläderna i stl 68. Alla hans pyjamasar är för korta i ben och armar utom en.

Här har det också hänt massor i utvecklingen, bara under den veckan vi varit här i Thailand.
Han babblar så man får skavsår i öronen och annars lugna bebis har blivit en vilde :D han är överallt. Har man honom i knät klättrar han på en och ska ta sig till olika sake rock dra i dom. Snabbt är han också och lyckas dra tag i tallrikar, dukar, bestick :D

Han sitter nästan helt nu, en liten stund iaf innan han tappar.
Han försöker ta sig framåt nör han ligger på mage, tar sig upp på knä och ålar fram :D:sneaky:
Han blir så sjukt frustrerad :D

Vi har också kollat lite på en ny stol. Blir nog en maxi cosi mobi. Evt en iZi modular RF, men den är så sjukt dyr så måste nog bearbeta sambon lite för att han ska gå med på den.
 
Tycker det verkar som alla ungar kan så mycket! Mina kan ingenting :p De är ändå bland de äldsta i tråden . Förvisso för tidigt födda.
Han kan vända från rygg till mage och ligger gärna där. Sprattlar som en galning. Hon vägrar ligga på mage mer än 20 sekunder, men kan stoppa fötterna i munnen. Båda gillar att stå när man håller i dem. Så babblar de på en del. That's it. Långt från att sitta el krypa....
 
Tycker det verkar som alla ungar kan så mycket! Mina kan ingenting :p De är ändå bland de äldsta i tråden . Förvisso för tidigt födda.
Han kan vända från rygg till mage och ligger gärna där. Sprattlar som en galning. Hon vägrar ligga på mage mer än 20 sekunder, men kan stoppa fötterna i munnen. Båda gillar att stå när man håller i dem. Så babblar de på en del. That's it. Långt från att sitta el krypa....
Det kommer! :) var glad åt det lilla lugn som är när barnen inte kryper. Min äldsta for ut i köket och välte ut sopor över hela köksgolvet så fort man vände sig bort när hon kunde ta sig fram för egen maskin :mad:
 
Tycker det verkar som alla ungar kan så mycket! Mina kan ingenting :p De är ändå bland de äldsta i tråden . Förvisso för tidigt födda.
Han kan vända från rygg till mage och ligger gärna där. Sprattlar som en galning. Hon vägrar ligga på mage mer än 20 sekunder, men kan stoppa fötterna i munnen. Båda gillar att stå när man håller i dem. Så babblar de på en del. That's it. Långt från att sitta el krypa....
Min är väl ungefär lika gammal som dina (men inte det minsta för tidigt född!). Hon har försökt sitta i en vecka ungefär nu men stadig är det ingen som skulle kalla henne ;) Hon kan vända från rygg till mage men blir sur där efter en stund för hon kan inte vända tillbaka till ryggen igen!

En sak som hon är ganska dålig på som jag upplever att alla andras bebisar klarar är att äta något annat än tutte/flaska ... Hon är knappt intresserad och har rent urkass teknik, allt bara faller ut, men det går bättre och bättre :)
Dricka ur pipmugg funkar inte alls!
 
Jag tror också att du ska njuta av lugnet, @Mauen :D Här är det också lugnt, men det märks att hon kräver allt mer underhållning. Sitter gärna i sin barnstol och tittar på, vill bara meddela överallt. Sitter några sekunder själv och älskar att stå upp. Tycker fortfarande att vända sig är totalt onödigt men har åtminstone börjat rulla över på sida. Fötterna är helfestliga!

Hon får ofta ett eller ett par kryddmått med mat när vi äter eller en frukt-/grönsaksbit att suga på och älskar verkligen det här med mat. Nyss när jag åt lunch så satt hon bredvid och började gnälla så fort det gick lite längre stund mellan hennes små minimala smakisar. Riskorn med sås var grejer det!
 
Även här är det fortfarande lugnt, men jag längtar tills Linnea börjar krypa:D Hon gillar fortfarande inte att vara själv någon längre stund, varesig det är gymmet, sittern eller stolen. Förhoppningsvis kan hon underhålla sig själv mer sen när hon kan förflytta sig. Rulla över från mage till rygg eller vise versa kan hon inte än. Däremot gillar hon fortfarande vagnen och sover lätt 2-3 timmar i den. Väldigt skönt för då kan jag fixa hos hästarna i dagsljus.

Det dröjer nog inte länge förrän hon kan sitta upp själv. Några sekunder kan hon balansera innan hon tippar och stå upp är jätteskoj:) Har börjat kolla på ny bilstol för skyddet börjar bli trångt. Längtar lite för då kan jag byta till min nyinköpta bil och slipper min 20åriga räser-audi:D
 
Min är väl ungefär lika gammal som dina (men inte det minsta för tidigt född!). Hon har försökt sitta i en vecka ungefär nu men stadig är det ingen som skulle kalla henne ;) Hon kan vända från rygg till mage men blir sur där efter en stund för hon kan inte vända tillbaka till ryggen igen!

En sak som hon är ganska dålig på som jag upplever att alla andras bebisar klarar är att äta något annat än tutte/flaska ... Hon är knappt intresserad och har rent urkass teknik, allt bara faller ut, men det går bättre och bättre :)
Dricka ur pipmugg funkar inte alls!

A var inte heller imponerad av fast föda i början. Han blev bara förbannad på skeden, så han fick äta ur klämpåse med gummipip i början, då var det nästan som en nappflaska. Sen när intresset för nya smaker hade väckts så gick det mycket lättare med sked också :)
Vi har en mam trainer istället för pipmugg. Pipen liknar en napp men har skåror istället för hål, så barnet måste fortfarande suga lite för att det ska komma något. Den funkar bra tycker jag :)
 
Vår W blev 4 mån igår. Blir mörkrädd över hur fort tiden går. Har hänt massor på kort tid. Svänger från rygg till mage och tillbaka,sprattlar,hoppar och springer med benen när han sitter i famnen,leker i gymmet så leksakerna bara flyger. Ska hända ngt hela tiden. Sitter i sin matstol, äter smakisar och dricker mjölk ur pipmugg. Matstolen är också bra då man sitter högt i den och ser marsvinen i deras bur. Dregglet rinner och ögonen är som klot då marsvinen piper och springer i buren. Underhållning på hög nivå:up:

Sov hemifrån första gången hos farmor i helgen. Sov 10h,vaknade och åt och somnade om:p
 
Jo, ni har rätt! Kommer nog bli kaos här när de far runt på varsitt håll...

Äta kan se ju också! De älskar allt!! Har än så länge inte spottat ut ngt jag stoppat u dem.

Här så spottas allt ut istället! Gröt gör att hon hulkar, blåbär och äpple på burk kom också ut. Smörklickar på fingret hinner nog smälta i munnen på henne men hon ser inte jättelycklig ut. Banan spottas också ut.
Men vi har inte övat så länge så det vänder kanske snart :)

Julklappar va inte så jättesvårt eftersom hon är vår första. Men mest önskar hon sig en gåstol av familjen. Av oss ska hon få en fin babyfleecefilt och åkpåse. Har köpt kläder också men de känns nästan konstigt att slå in för jag tänkte inte på det och la dom i hennes klädlåda direkt! Åkpåsen köpte jag för ett bra tag sen men är inte öppnad än för vi har fortfarande liggdelen. Men inte länge till!
 
Nu har vi anmält oss till babysim, K kommer att vara ett halvår när det börjar. Ska bli så kul!

Ikväll har lilla tjejen varit väldigt ledsen och vi vet inte riktigt varför. Hon är mitt i ett språng och har varit lite svårsövd men nu var det nog något mer påtagligt. Hon är ju förkyld och jag fick för mig att hon tog sig åt örat ett par gånger, men det kan ha varit inbillning. Hon är även väldigt pruttig så kanske magknip efter smakisarna som hon vräker i sig allt hon får.
Sen är det hårt i tandköttet också så kanske tänder på gång. Ingen feber iaf, men efter ett par timmars gråt gav jag ändå Alvedon och efter en halvtimme var hon strålande lycklig så jag tror nog att hon hade ont någonstans, eller så var det bara ett sammanträffande.

Tänk om de kunde berätta!
 
A var inte heller imponerad av fast föda i början. Han blev bara förbannad på skeden, så han fick äta ur klämpåse med gummipip i början, då var det nästan som en nappflaska. Sen när intresset för nya smaker hade väckts så gick det mycket lättare med sked också :)
Vi har en mam trainer istället för pipmugg. Pipen liknar en napp men har skåror istället för hål, så barnet måste fortfarande suga lite för att det ska komma något. Den funkar bra tycker jag :)
Hon får ta det i sin tid. Hon blir inte ens arg, bara fattar inte vad jag håller på med eller vad det ska vara bra för :D
 
@Kaki Prova ngt lösare i konsistensen? T.ex päronpure? Jag gör egen så jag vet inte hur den på burk är men vår hade lättare i början då det var så löst så han nästan drack puren:) banan är ingen hit här heller. Gröt har vi inte prövat. Plommon,blomkål,palsternacka,broccoli,päron är nam!
 
@Kaki Prova ngt lösare i konsistensen? T.ex päronpure? Jag gör egen så jag vet inte hur den på burk är men vår hade lättare i början då det var så löst så han nästan drack puren:) banan är ingen hit här heller. Gröt har vi inte prövat. Plommon,blomkål,palsternacka,broccoli,päron är nam!

Gav du med sked då?
Nu har vi provat hålla skeden framför munnen och så fick hon slicka på skeden och få i sig det. Det mesta hamnar runt munnen och i haklappen :)
Men jag ammade lite efter idag och sen kräktes hon lite och då syntes det att det va lite lila av blåbär så då måste hon alltså ha svalt litegrann! :bump:
Plommon finns på burk, ska köpa en sån! :) och kanske en palsternacka så kan jag prova göra eget mos och frysa!
 
Förra veckan var vi på 6-månaders kontroll med läkarbesök. Lilla damen vägde 7070 gram och var typ 65 cm lång. Doktorn tyckte hon verkade mycket äldre än 6 månader, så vi fick med beröm godkänt. ;)

Hon har haft lite bekymmer med hård mage i veckan, varit ledsen när hon bajsar. :down:
I nuläget får hon typ 1/3-dels burk med barnmat till lunch, gröt på kvällen och sen ammas hon resten.

Sen slog det mig att man ju kan bli hård i magen om man inte dricker tillräckligt, så vi testar nog ge lite vatten till maten. Hur har ni gjort? Jag minns inte hur vi gjorde med första, otroligt hur fort man glömmer.

Om nån vecka tänkte jag byta ut gröten mot välling istället, det är rätt smidigt att ge dem en flaska på kvällen istället för att kladda runt med gröt när de är trötta. Så tar vi gröt på morgonen istället.

Hur ser matvanorna ut för er andra?
 
Förra veckan var vi på 6-månaders kontroll med läkarbesök. Lilla damen vägde 7070 gram och var typ 65 cm lång. Doktorn tyckte hon verkade mycket äldre än 6 månader, så vi fick med beröm godkänt. ;)

Hon har haft lite bekymmer med hård mage i veckan, varit ledsen när hon bajsar. :down:
I nuläget får hon typ 1/3-dels burk med barnmat till lunch, gröt på kvällen och sen ammas hon resten.

Sen slog det mig att man ju kan bli hård i magen om man inte dricker tillräckligt, så vi testar nog ge lite vatten till maten. Hur har ni gjort? Jag minns inte hur vi gjorde med första, otroligt hur fort man glömmer.

Om nån vecka tänkte jag byta ut gröten mot välling istället, det är rätt smidigt att ge dem en flaska på kvällen istället för att kladda runt med gröt när de är trötta. Så tar vi gröt på morgonen istället.

Hur ser matvanorna ut för er andra?
Vi har gett vatten till maten till dottern från början. Kanske inte när hon bara smakade en sked men så fort hon fått i sig mer. Har inte riktigt förstått varför man inte gör det från början. Är det för att de ska lära sig att skilja på mat och vätska? Hur som haver har jag svårt att äta utan att kunna dricka samtidigt så jag har bara ställt fram vatten av gammal vana :p det är väl enda gången jag faktiskt dricker bra under dagen med. Mitt vätskeintag är under all kritik så jag försöker att lära barnen att det är viktigt med vatten i stället och hade tidigt pipmuggar med vatten stående lite varstans så fort tösen började röra sig.

Lilltjejen verkar intressera sig lite för vad vi håller på med vid matbordet så jag räknar med att hon kommer att börja med små smakisar om ett par veckor och ta det därifrån som det verkar passa. Antagligen någon bit från min tallrik här och där.
 
Förra veckan var vi på 6-månaders kontroll med läkarbesök. Lilla damen vägde 7070 gram och var typ 65 cm lång. Doktorn tyckte hon verkade mycket äldre än 6 månader, så vi fick med beröm godkänt. ;)

Hon har haft lite bekymmer med hård mage i veckan, varit ledsen när hon bajsar. :down:
I nuläget får hon typ 1/3-dels burk med barnmat till lunch, gröt på kvällen och sen ammas hon resten.

Sen slog det mig att man ju kan bli hård i magen om man inte dricker tillräckligt, så vi testar nog ge lite vatten till maten. Hur har ni gjort? Jag minns inte hur vi gjorde med första, otroligt hur fort man glömmer.

Om nån vecka tänkte jag byta ut gröten mot välling istället, det är rätt smidigt att ge dem en flaska på kvällen istället för att kladda runt med gröt när de är trötta. Så tar vi gröt på morgonen istället.

Hur ser matvanorna ut för er andra?

Jag var beredd att ta till ersättning som "mittemellan" amning och mat. Plus att försöka få bort någon amning på natten. Men då ville hon inte ta flaskan, jag längtar till hon är halvåret så vi kan börja med välling men då får vi nog öva på flaskan den dagen :P
 
Det blir nog samma stol för oss. Bara bäst i test duger för sambon på den punkten, så det får kosta, även om han satte kaffet i vrångstrupen när han fick höra priset första gången :D
Är det pga säkerheten? Upplever nämligen att de där testerna är mer för komfort och hur enkelt det är att montera i bilen. Stolarna är ju testade och godkända för krock ändå liksom :p Det enda där enligt mig som är viktigt är komforten som är värt att titta på beroende på hur mycket man åker då jag inte har nåt emot att svära när jag installerar eländet. Det gör jag ju bara en handfull gånger under tiden de används :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 955
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 436
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 446
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp