Jag skulle kräka min bebis om hon svalde hela. D-vitamin är fettlösligt och lagras alltså i hennes lilla kropp. Inte kissar ut överskottet som händer med C-vitamin.
Du gör självklart som du vill men du behöver inte tvinga henne att kräkas. Som jag skrev tidigare är flaskorna så små just för att förgiftningstillstånd inte ska uppstå om barnet får i sig hela flaskan. Jag vet det eftersom min dotter, då runt 1,5 år lyckades med konststycket att öppna kylskåpet, ställa en pall på en stol och klättra upp till översta hyllan, öppna flaskan och få i sig allt medans jag var på toa. De instruktioner jag fick var att hon inte behövde mer den vintern och att det inte var farligt. Hon fick inga som helst men utav det hela.
D-vitamin är fettlösligt och lagras i kroppen och att ta förstora mängder under lång tid är inte bra men för mycket vid ett tillfälle och sen inte ge mer på ett tag är alltså inte farligt. Kroppen tar då av det som lagrats i kroppen istället för av det som annars tillförs varje dag.