Sommarföräldrar 2015 del 2

Min bebis är nog tidernas mest bestämda ;) nä, det var kanske en överdrift men det måste hända saker heeela tiden och så blir hon trött och sover som en sten en stund. Och så vaknar hon och det börjar om. Hur söt som helst, såklart, för när man lyckas stimulera henne rätt fyrar hon av några fantastiskt söta leenden :love:

Jag har funderat några dagar på gåstol för att hon ska få ta sig runt själv. Hon blir 3 månader i dagarna här och är stark som en björn tycker jag så den åkte fram idag. Hon prövade en stund och rullade omkring lite lätt. Verkar kunna bli en hit.

Har oroat mig lite för att hon blir som @majola dotter, det hade nog inte varit bra för mitt hjärta :D
 
Här med! O_o Hade glömt hur det var. Passade på att sätta in spiral samtidigt eftersom dom säger att det är lättare under mensen, oskönt säger jag bara :cautious:
Här också. Blev förvånad över att jag inte har ett dugg mensvärk. Innan graviditeten hade jag jätteont,åt alltid värkmedicin några dagar. Dock känner jag av foglossning, kan inte sitta långa stunder innan det värker i svanskotan:down: läste att det kan uppkomma vid mens eftersom hormonerna ändras. Hoppas det försvinner!

@Amha Vi testade också gåstol (gåbil)här men den var för stor eller lillens bak för rund för han tippade framåt,slog pannan i ratten och grät krokodiltårar en lång stund... Fungerar bättre med hoppgunga. Är inte långa stunder i den men det är jättekul tycker han!
 
Hoppgunga är väldigt poppis här oxå! Hon skulle stå hela dagarna om hon fick :D

Jag har alltid haft mensvärk 2-3 dagar av varje mens innan graviditeten. Inte alltid så att jag behövt ta värktabletter men tillräckligt för att "lida" av det. Nu satte jag ju in en kopparspiral på prov men är beredd på att menserna blir för tuffa. Döm om min förvåning när denna första mens avlöpt HELT smärtfritt? Vågar inte tro att det kommer hålla i sig... :bump:
 
Här också. Blev förvånad över att jag inte har ett dugg mensvärk. Innan graviditeten hade jag jätteont,åt alltid värkmedicin några dagar. Dock känner jag av foglossning, kan inte sitta långa stunder innan det värker i svanskotan:down: läste att det kan uppkomma vid mens eftersom hormonerna ändras. Hoppas det försvinner!

@Amha Vi testade också gåstol (gåbil)här men den var för stor eller lillens bak för rund för han tippade framåt,slog pannan i ratten och grät krokodiltårar en lång stund... Fungerar bättre med hoppgunga. Är inte långa stunder i den men det är jättekul tycker han!
Den här går att göra ganska liten. Sen är lilla tösen en ganska bastant liten dam. Börjar få lägga undan stl 62. Satte henne framför stora akvariet och trodde hon skulle kika där en stund men icke, hon har vandrat runt i vardagsrummet några korta stunder i taget medan det var lajban. Ganska skönt att hon kan stå i den i stället för i mitt knä med. Ska se om jag hittar hoppgungan någon dag men vi klarar oss med gåstolen ett par dagar tror jag. Den här lilla tösen ligger ju inte heller stilla på golvet när man lägger henne utan hasar runt några cm hit och dit så vi får väl se hur det här ska bli. Anar att hon blir lugnare gällande gnäll när hon kan ta sig runt själv så man slipper gissa vad hon vill se i alla fall :p
 
Skönt för er som fått det bättre i menstider.
Jag har fått det sämre tyvärr. Mer ont av mensvärk och foglossning och större mängd. Nu har jag också ont när jag har ägglossning, såpass att jag tog en ipren, vilket jag inte hade innan. Jag lever på hoppet att det kan bli bättre längre fram.

Ni som hade foglossningsbesvär, känner ni av det även nu efter graviditeten?
Jag får ont om jag går för fort eller gör dumma vridningar. Jag är tveksam till om jag hade klarat av att rida. Jag får också lätt ont i ländryggen. Kan det vara idé att gå till en kiropraktor tro?
 
Skönt för er som fått det bättre i menstider.
Jag har fått det sämre tyvärr. Mer ont av mensvärk och foglossning och större mängd. Nu har jag också ont när jag har ägglossning, såpass att jag tog en ipren, vilket jag inte hade innan. Jag lever på hoppet att det kan bli bättre längre fram.

Ni som hade foglossningsbesvär, känner ni av det även nu efter graviditeten?
Jag får ont om jag går för fort eller gör dumma vridningar. Jag är tveksam till om jag hade klarat av att rida. Jag får också lätt ont i ländryggen. Kan det vara idé att gå till en kiropraktor tro?

Jag har också problem med foglossning såhär efteråt. Ont i ländryggen och det märks om jag precis som du gör knasiga vridningar. Det blir värre under mensen och sen lite bättre resten av månaden. Absolut inte som under graviditeten men ändå så att jag märker av den.
 
Skönt för er som fått det bättre i menstider.
Jag har fått det sämre tyvärr. Mer ont av mensvärk och foglossning och större mängd. Nu har jag också ont när jag har ägglossning, såpass att jag tog en ipren, vilket jag inte hade innan. Jag lever på hoppet att det kan bli bättre längre fram.

Ni som hade foglossningsbesvär, känner ni av det även nu efter graviditeten?
Jag får ont om jag går för fort eller gör dumma vridningar. Jag är tveksam till om jag hade klarat av att rida. Jag får också lätt ont i ländryggen. Kan det vara idé att gå till en kiropraktor tro?
Jag klarade ridningen över förväntan efter att stora tjejen föddes. Har sedan den graviditeten haft foglossning varje mens men det har varit ganska hanterbart. Inte så man springer något men ridning funkade. Stora tjejen var 1.5 när lilltösen blev till. Efter lilltjejen föddes har jag ont när jag sitter för länge på toaletten, det är för dåligt stöd. I övrigt OK men iom att jag känner det ibland är jag lite rädd att det kan göra rätt ont när mensen kommer.

Angående mängden var första mensen efter första graviditeten riklig men det blev normalt senare :)
 
Alltså min lilla böna vägrar ta D-dropparna. Hon bara spottar ut. Har försökt ge i samband med amning och med fruktpuré, men nejdå -- äckligt tycker hon.
Tips på tillvägagångssätt, någon? :)
 
Alltså min lilla böna vägrar ta D-dropparna. Hon bara spottar ut. Har försökt ge i samband med amning och med fruktpuré, men nejdå -- äckligt tycker hon.
Tips på tillvägagångssätt, någon? :)
De vi får från Bvc är rätt äckliga. Min lilla sväljer bättre om man har kvar skeden i munnen en stund. Annars finns det andra sorter man kan prova.
 
Alltså min lilla böna vägrar ta D-dropparna. Hon bara spottar ut. Har försökt ge i samband med amning och med fruktpuré, men nejdå -- äckligt tycker hon.
Tips på tillvägagångssätt, någon? :)
Jag brukar droppa rätt i munnen på Linnea, då blir det inte lika lätt för henne att spotta ut igen. Om jag nu råkar komma ihåg att ge henne dropparna:angel:
 
Jag brukar droppa rätt i munnen på Linnea, då blir det inte lika lätt för henne att spotta ut igen. Om jag nu råkar komma ihåg att ge henne dropparna:angel:
Vår bvc-sköterska berättade att en av de hon träffar hade gjort så. Då släppte plastpipen så de råkade tömma hela flaskan i munnen på bebisen. Ganska låg styrka på dropparna så det är väl inte skitfarligt men pipen är ju trist om den sätter sig i halsen på barnet :o
 
Vår bvc-sköterska berättade att en av de hon träffar hade gjort så. Då släppte plastpipen så de råkade tömma hela flaskan i munnen på bebisen. Ganska låg styrka på dropparna så det är väl inte skitfarligt men pipen är ju trist om den sätter sig i halsen på barnet :o

Det ska inte vara farligt med den mängden som är i flaskan. De gör flaskorna så små just för att mängden inte ska vara farlig om barnet får tag i flaskan och tömmer den men då behöver man inte ge på ett bra tag heller om det skulle hända. Däremot är det ju ingen höjdare om pipen fastnar i halsen :crazy:
 
Vår bvc-sköterska berättade att en av de hon träffar hade gjort så. Då släppte plastpipen så de råkade tömma hela flaskan i munnen på bebisen. Ganska låg styrka på dropparna så det är väl inte skitfarligt men pipen är ju trist om den sätter sig i halsen på barnet :o
Oj vilken panik jag skulle fått om det skulle hända här:nailbiting:. Får nog hålla ett finger på pipen hädanefter
 
Det ska inte vara farligt med den mängden som är i flaskan. De gör flaskorna så små just för att mängden inte ska vara farlig om barnet får tag i flaskan och tömmer den men då behöver man inte ge på ett bra tag heller om det skulle hända. Däremot är det ju ingen höjdare om pipen fastnar i halsen :crazy:
Jag har ibalnd funderat på om d-dropparna är tillräckligt iom att de är så klena. Har för mig att hela flaskan innehåller en sådär 2500 ie eller nåt. En dag i solen kan väl ge 10000 om man har tillräckligt många delar "nakna" har jag för mig. Jag tycker att det är intressant men det finns säkert vetenskap som säger att det är tillräckligt.
 
Jag har ibalnd funderat på om d-dropparna är tillräckligt iom att de är så klena. Har för mig att hela flaskan innehåller en sådär 2500 ie eller nåt. En dag i solen kan väl ge 10000 om man har tillräckligt många delar "nakna" har jag för mig. Jag tycker att det är intressant men det finns säkert vetenskap som säger att det är tillräckligt.

För just d-vitamin har rekommendationerna ändrats men alla säger olika på hur mycket det dagliga behovet är. Förra vintern tog jag 2000 IE och det är vad som rekommenderas för vuxna på vissa sidor så att hela flaskan innehåller 2500 IE verkar ju konstigt. Halva mängden brukar rekommenderas för barn, dvs 1000 IE. Nu menar jag absolut inte att någon ska gå på mina rekommendationer utan jag konstaterar snarare att jag tror egentligen inte att någon vet vad som är lämplig mängd och då håller man kvar vid gamla rekommendationer. Tyvärr har väldigt många d-vitaminbrist i Sverige och det ger en hel massa konstiga sjukdomar bland annat depression och smärtor i kroppen.
 
Ni som hade foglossningsbesvär, känner ni av det även nu efter graviditeten?
Jag får ont om jag går för fort eller gör dumma vridningar. Jag är tveksam till om jag hade klarat av att rida. Jag får också lätt ont i ländryggen. Kan det vara idé att gå till en kiropraktor tro?

Denna graviditeten hade jag inte mycket besvär, känner mer nu efteråt :cautious:
Förra gången hade jag mycket mer besvär och fick ont då och då upp till ca ett år efter förlossningen.
 
För just d-vitamin har rekommendationerna ändrats men alla säger olika på hur mycket det dagliga behovet är. Förra vintern tog jag 2000 IE och det är vad som rekommenderas för vuxna på vissa sidor så att hela flaskan innehåller 2500 IE verkar ju konstigt. Halva mängden brukar rekommenderas för barn, dvs 1000 IE. Nu menar jag absolut inte att någon ska gå på mina rekommendationer utan jag konstaterar snarare att jag tror egentligen inte att någon vet vad som är lämplig mängd och då håller man kvar vid gamla rekommendationer. Tyvärr har väldigt många d-vitaminbrist i Sverige och det ger en hel massa konstiga sjukdomar bland annat depression och smärtor i kroppen.
Ja, jag menar det med. Är rätt säker på att det var den siffran jag räknade ut när vi kollade på det men kan kolla igen för nyfikenhetens skull. Är inte jättenoga med antal droppar eller så, jag får förjäklig led-och muskelvärk när jag inte ätit mycket d-vitamin och får alltid boosta med en startdos på 2-3 gånger dagsbehov när jag känner av något. Annars tar det lång tid innan jag är smärtfri igen. Det är ju också noga att man inte får kompensera för missade doser vilket är skumt iom att det lagras i kroppen.

Nu mixtrar jag inte alls med barnens vitaminer som med de egna iom att barnen inte ger uttryck för om de mår bättre eller sämre med olika mängd. Däremot går inte världen under för några droppar mer om jag skulle vara virrig någon dag känner jag :p
 
Jag har ibalnd funderat på om d-dropparna är tillräckligt iom att de är så klena. Har för mig att hela flaskan innehåller en sådär 2500 ie eller nåt. En dag i solen kan väl ge 10000 om man har tillräckligt många delar "nakna" har jag för mig. Jag tycker att det är intressant men det finns säkert vetenskap som säger att det är tillräckligt.

Fast 5 droppar ger en dos på 400 IE vilket är detsamma som 10 mikrogram. Nu har jag gett min dotter 5 droppar dagligen i ca 120 dagar (inte glömt så många sen hon föddes) och jag har cirka 1/3 kvar i flaskan. Dvs hon har redan fått 48 000 IE och flaskan är inte tom.

Tillägg: står på flaskan att 1ml innehåller 2740 IE och flaskan är på 25 ml. 68500 IE i hela alltså.

Jag skulle kräka min bebis om hon svalde hela. D-vitamin är fettlösligt och lagras alltså i hennes lilla kropp. Inte kissar ut överskottet som händer med C-vitamin.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 960
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 107
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 440
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 452
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp