Sommarföräldrar 2015 del 2

Måste bara visa den här snäckan som helt plötsligt sitter själv:



Hon är 5 månader och 1 vecka, så hon är hela 3 veckor tidigare än brorsan... ;)

Nån annan som lärt sig nåt nytt i veckan? :banana:

Så söt! :love:

A har också lärt sig att sitta själv i veckan, men tappar balansen ofta så man får hjälpa honom lite ibland. Idag blir han 6 månader :eek: när hände det liksom?
Jag fotade lite till julkort idag och A kan meddela att glitter smakar inte alls gott :D
 
Dop idag för Linnea. Dagen började i smärre katastrof när jag upptäckte att lasagnen, vi skulle bjuda på efteråt, inte var ätbar. Men efter ett samtal till mamma (räddaren i nöden) ordnade det sig också.

Själva dopet sedan var väldigt fint och stämningsfullt, trots sånginsatser från L:o:D och efteråt hade vi några trevliga timmar med mat och tårta. Min syster och bror blev faddrar för L också.
11887077_1222530844430812_1240329660_n.jpg
 
Dop här med. Guldstjärna till barnen! Skötte sig utmärkt, inga skrik. Han lockade till skratt i kyrkan när han skulle få vatten på huvudet, han var så nyfiken på dem som satt i kyrkan att ögonen nästan ploppade ut. Maten var god, nästan 40 gäster med mkt småbarn. Bara glada barn! Fick mycket hjälp av föräldrar och syskon, tacksam! Men nu är jag trött!! Barnen sover och vi sitter med varsitt glas vin i soffan.
 
Och även här var det dop igår :D Bara de allra närmsta närvarande, mycket fin gudstjänst med en massa vacker sång. K hade laddat upp med två och en halv timmes sömn så hon höll sig vaken (vi hade skojat om att hon nog skulle sova sig igenom alltihop) och tittade och lyssnade fascinerat! Mysig middag efteråt, som hon mestadels sov sig igenom. Jättefin dag, verkligen.
 
Måste bara visa den här snäckan som helt plötsligt sitter själv:



Hon är 5 månader och 1 vecka, så hon är hela 3 veckor tidigare än brorsan... ;)

Nån annan som lärt sig nåt nytt i veckan? :banana:
Oj, imponerande! Mina är långt ifrån att kunna sitta och de är ändå ca 1 v äldre.
 
Oj, imponerande! Mina är långt ifrån att kunna sitta och de är ändå ca 1 v äldre.

I föräldragruppen vi gick med sonen var det en liten tjej som var född nästan samtidigt, så det blev ju lite automatiskt att man kollade vad hon kunde och diskuterade lite framsteg och så vidare.

Sen, när hon (och min) var precis 8 månader la hennes mamma ut en film på Facebook när ungen gick(!) med skor(!) på ojämnt underlag(!) och plockade upp grejer från marken(!)
:eek::eek::eek:

Då kröp inte ens min (och det dröjde 3 månader till innan han gick).

Så det är rätt intressant hur olika det kan vara med sånt! (Och ändå helt normaaalt...:D)
 
I föräldragruppen vi gick med sonen var det en liten tjej som var född nästan samtidigt, så det blev ju lite automatiskt att man kollade vad hon kunde och diskuterade lite framsteg och så vidare.

Sen, när hon (och min) var precis 8 månader la hennes mamma ut en film på Facebook när ungen gick(!) med skor(!) på ojämnt underlag(!) och plockade upp grejer från marken(!)
:eek::eek::eek:

Då kröp inte ens min (och det dröjde 3 månader till innan han gick).

Så det är rätt intressant hur olika det kan vara med sånt! (Och ändå helt normaaalt...:D)
Jo, känner ingen panik om de skulle vara lite sena. Kan ju alltid skylla på att de är för tidigt födda :p
Tydligen gick jag som niomånaders. Inte helt lyckat, noll självbevarelsedrift.
 
Jag ligger i sängen och hoppas att lillan håller på att somna i vaggan bredvid mig. Hon har varit så himla bökig att få att somna sista dagarna, både under dagtid och inför natten. Vi brukar söva henne i famnen men nu har det varit gråt och skrik och spjärna emot så istället prövade jag att lägga ner henne och låta henne somna själv. Ligger och håller handen och det låter på hennes andning som om hon håller på att somna.... :up: Håll tummarna!
 
Jag ligger i sängen och hoppas att lillan håller på att somna i vaggan bredvid mig. Hon har varit så himla bökig att få att somna sista dagarna, både under dagtid och inför natten. Vi brukar söva henne i famnen men nu har det varit gråt och skrik och spjärna emot så istället prövade jag att lägga ner henne och låta henne somna själv. Ligger och håller handen och det låter på hennes andning som om hon håller på att somna.... :up: Håll tummarna!

Här är det tvärt om. T har tidigare somnat själv i sitt babynest bara mm legat brevid. Men den senaste veckan blir han helt hysteriskt och gråter som aldrig förr när man lägger ner honom. Han vill vara nära och att man ska vagga honom till sömns i famnen.
Jag hoppas och tänker att det är tillfälligt och hänger ihop med att han fått tänder i kombination med hans jobbiga förkylning och säkerligen en utvecklingsfas.
Han äter även oftare och mer igen.
 
Här är det tvärt om. T har tidigare somnat själv i sitt babynest bara mm legat brevid. Men den senaste veckan blir han helt hysteriskt och gråter som aldrig förr när man lägger ner honom. Han vill vara nära och att man ska vagga honom till sömns i famnen.
Jag hoppas och tänker att det är tillfälligt och hänger ihop med att han fått tänder i kombination med hans jobbiga förkylning och säkerligen en utvecklingsfas.
Han äter även oftare och mer igen.
Usch ja. Det har mina också börjat med de sista dagarna. Så jobbigt de dagar man är ensam med dem. Går ju inte ta upp den ena när båda illskriker. Sitter med en hand i varje spjälsäng och klappar på dem. Till sist somnar de ju....
 
Och här ammar vi fortfarande till sömns, är lite bekväm av mej på kvällarna:o Känner att det börjar bli dags att vänja av henne med det snart, lär väl bli svårare ju äldre hon blir.

Annars vågar jag mej nog på att säga att hon äntligen accepterat vagnen:banana: Idag har hon somnat två gånger i den. Detta underlättar för sambon på kvällarna när jag är i stallet och även för mej för då slipper jag bära i selen hela dan eller sitta i soffan x antal timmar (går ju inte lägga ner henne för då vaknar hon:rage:)
 
Min har blivit tvärtom på den fronten också :banghead: från att ha älskat vagnen till att bli jätte frustrerad. Gick an när han sov men så fort han vakna vart det protest, han gör sit ups eller går upp i brygga och krumbuktar...:banghead: :cautious:
Så jag bytte till sittdelen.. Tadada :idea: lycklig bebis igen! :D 5 månader på onsdag, inte tusan kan man ligga ner längre :D hade egentligen tänkt vänta tills vi kommit hem från Thailand (19dec) då blir han 6 månader men det fick bli nu istället.

AQKAAAACnShodHRwczovL2NkbjEuY2RubWUuc2UvNDExMDAyMy85LTMvMjAxNS0xMS0yMi0xOTQzXzU2NTIwY2QwOTYwNmVlMGE1ZDFiMTk1Ni5qcGc
 
Jag ammar också bebisen till sömns. Jag gjorde det med stora tjejen tills hon var 11.5 mån :p sambon fick ju söva henne på annat sätt såklart. Var faktiskt inte alls svårt att vänja av henne. Hon fick välling i stället först och så gömde jag tuttarna under täcket och så sov hon rätt vad det var. Hon sov i vår säng till några få månader efter 1-årsdagen för då sov ingen av oss bra längre så övergången blev väl inte så stor när hon fortfarande fick närhet.

Vad är förresten anledningen att man använder liggdel i vagnen egentligen? Jag hade den med stora tjejen för att man "ska" men nu har vi bara enkelvagn med ståbräda, ibland åker bebis sele och stora tjejen vagn, ibland har bebis åkt vagn (hallelujah, det har börjat funka!) så det varierar friskt. Därför har det inte varit aktuellt att sätta in liggdelen men jag funderar på vad den egentligen är bra för, förutom att den är lite mer ombonad och "mysig". Nu är det ju vinter, så gott som, så det var ju blivit overall på bebis, åkpåse utan lock än så länge, en filt som ligger antingen under bebis eller över bebis. Inte särskilt mysigt bäddat f.n men det har funkat. Dessutom ser hon både mig och storasyster bra och blir därför nöjd, inbillar jag mig.
 
Jag ammar också bebisen till sömns. Jag gjorde det med stora tjejen tills hon var 11.5 mån :p sambon fick ju söva henne på annat sätt såklart. Var faktiskt inte alls svårt att vänja av henne. Hon fick välling i stället först och så gömde jag tuttarna under täcket och så sov hon rätt vad det var. Hon sov i vår säng till några få månader efter 1-årsdagen för då sov ingen av oss bra längre så övergången blev väl inte så stor när hon fortfarande fick närhet.

Vad är förresten anledningen att man använder liggdel i vagnen egentligen? Jag hade den med stora tjejen för att man "ska" men nu har vi bara enkelvagn med ståbräda, ibland åker bebis sele och stora tjejen vagn, ibland har bebis åkt vagn (hallelujah, det har börjat funka!) så det varierar friskt. Därför har det inte varit aktuellt att sätta in liggdelen men jag funderar på vad den egentligen är bra för, förutom att den är lite mer ombonad och "mysig". Nu är det ju vinter, så gott som, så det var ju blivit overall på bebis, åkpåse utan lock än så länge, en filt som ligger antingen under bebis eller över bebis. Inte särskilt mysigt bäddat f.n men det har funkat. Dessutom ser hon både mig och storasyster bra och blir därför nöjd, inbillar jag mig.

Jag har också tänkt på det, jag ville nog ha kvar liggdelen mest för att den är så fin och ville hinna använda den maximalt innan det var dags att byta :angel: men för övrigt finns det egentligen nån vits med att använda liggdel? Jag har en vän som använt sittdelen ända från början, för med en mjuklift i och sen med en inovidyna som formar sig efter barnet.

Jag tycker nog att sittdelen blir mer ombonad och mysig just nu iaf med Åkpåse osv. Vem skulle inte vilja krypa ner i en mysig varm påse och bli runt dragen :D:angel:
Vi har en fårskinsklädd åkpåse som blir jätte varm så nu räcker det med fleecetröja och sockor på bebis i påsen.
 
Vad är förresten anledningen att man använder liggdel i vagnen egentligen? Jag hade den med stora tjejen för att man "ska" men nu har vi bara enkelvagn med ståbräda, ibland åker bebis sele och stora tjejen vagn, ibland har bebis åkt vagn (hallelujah, det har börjat funka!) så det varierar friskt. Därför har det inte varit aktuellt att sätta in liggdelen men jag funderar på vad den egentligen är bra för, förutom att den är lite mer ombonad och "mysig". Nu är det ju vinter, så gott som, så det var ju blivit overall på bebis, åkpåse utan lock än så länge, en filt som ligger antingen under bebis eller över bebis. Inte särskilt mysigt bäddat f.n men det har funkat. Dessutom ser hon både mig och storasyster bra och blir därför nöjd, inbillar jag mig.

Har man fullt liggläge på vagnen så behövs det ju egentligen inte. Många med sådana vagnar har ju bara sittdelen och sen en mjuklift som bebisen ligger i första tiden :)
 
Förstår inte heller vitsen med liggdelen riktigt, det ser ju inte jätteroligt ut att ligga där. Linnea är nöjd nu när jag pallar upp henne med en kudde. Tror hon vill se mej vilket hon inte gjorde innan. Har funderat att plocka bort liften men har ingen åkpåse, till sittdelen, än så kudde får duga så länge:) Hon älskar ju att sitta upp (eller helst stå) så babygymmet är knappt använt. Barnstolen används däremot flitigt trots att hon nog är lite för liten än (3 mån o 1 vecka) men hon är ju nöjd och glad när hon får sitta där.

@Amha Vad bra att det gick smidigt med avvänjningen av amningen, hoppas det går lika bra här med sen. Sova i egen säng är ju inga problem här iaf.
 
Förstår inte heller vitsen med liggdelen riktigt, det ser ju inte jätteroligt ut att ligga där. Linnea är nöjd nu när jag pallar upp henne med en kudde. Tror hon vill se mej vilket hon inte gjorde innan. Har funderat att plocka bort liften men har ingen åkpåse, till sittdelen, än så kudde får duga så länge:) Hon älskar ju att sitta upp (eller helst stå) så babygymmet är knappt använt. Barnstolen används däremot flitigt trots att hon nog är lite för liten än (3 mån o 1 vecka) men hon är ju nöjd och glad när hon får sitta där.

@Amha Vad bra att det gick smidigt med avvänjningen av amningen, hoppas det går lika bra här med sen. Sova i egen säng är ju inga problem här iaf.
Det går bra med täcken och filtar i sittdelen med :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 962
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 109
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 445
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 452
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp