Sommarföräldrar 2015 del 2

Vet inte om jag har frågat det i tidigare samtal om detta men vid ägglossningen, märker man av det på samma sätt som man gör när man inte är steriliserad? Måste erkänna att jag gillar mina hormoner runt ägglossning, de är ganska mysiga, så länge sambon är tillgänglig :o :D

Precis exakt på samma sätt :) Det blir ingen förändring alls. (Mer än att man slipper tänka då på att man kan bli gravid då ;)) Jag fick ju ena äggstocken bortopererad men inte ens det märks hormonellt. Det enda jag märker det på är att jag inte har ägglossning på den sidan.
 
@Mauen vilka trevliga rutiner!

Själv längtar jag tillbaks till när han var 3 månader. Då sov han 21-6 nonstop..

Såhär ser det ut nu ungefär:

00.00 mat
04.00 mat
07.00 mat
10.00 mat och vi går upp :angel:, leker i babysittern eller i mitt knä
12.00 sover i vagnen ute
13.00 mat och leker igen
15.00 hundpromenad på en timme. Sover vidare ute lite olika länge men oftast till...
17.00 mat
17.30 pappa kommer hem från jobbet, bus med honom.
19.30 blir nattad i sängen med en flaska.

Nu ligger den lilla raringen och tänker inte äta eller sova. Babbla och göra pruttljud är högre prioriterat :cautious:
 
@Mauen ja det är ju just det där med gluten jag också klurar på. Ska på föräldragrupp med matinfno i morrn, får se vad de säger då.

Här har vi lite rutiner, men inte lika tydliga som era. Vi är ute och flänger så mycket så ingen dag är den andra lik. Men amning ca varannan till var tredje timme dagtid och sömn efter ca två timmars vakentid (eller oftare :eek:) men hur länge hon sover varierar mellan 10 min och 2 timmar. Däremellan varierar vi mellan lek i babygymmet, sitta med i barnstolen när jag diskar/lagar mat etc, ute i stallet eller skogen eller trädgården i sjal/sele/vagn eller kanske på stan. Nu har vi pappan hemma i två veckor så få blir rutinerna nog lite annorlunda av det också.

Idag ska vi sätta upp hoppgunga :bump::banana::bump:
 
Här sa bm att jag ska vänta med att introducera gluten tills närmare 1 år. Iof ammar jag inte och har själv celiaki. Jag fick glutenmat från 3mån som liten,om det påverkat eller om det var arv?
 
Här sa bm att jag ska vänta med att introducera gluten tills närmare 1 år. Iof ammar jag inte och har själv celiaki. Jag fick glutenmat från 3mån som liten,om det påverkat eller om det var arv?

Vår bvc sa att förr trodde de att man kunde undvika glutenintolerans (och andra allergier med) genom att vänta så länge det gick med att introducera det.
Nyare forskning visar att så inte är fallet. Tål inte tarmen gluten så visar det sig såsmåningom ändå.
 
Vår bvc sa att förr trodde de att man kunde undvika glutenintolerans (och andra allergier med) genom att vänta så länge det gick med att introducera det.
Nyare forskning visar att så inte är fallet. Tål inte tarmen gluten så visar det sig såsmåningom ändå.
Förvånar mig inte att jag fått höra gammal information. Hon som har hand om barnen på rådgivningen vet inte mycket tyvärr....:meh:
 
Jag lät A smaka på min juice i morse och herregud vad gott det var!
Kan det bero på att jag hinkade i mig juice under graviditeten kanske?

Jag funderar på att testa att få honom att äta mer dagtid så att jag förhoppningsvis kan få sova bättre på natten. Hans 2månader gamla kusin äter lika mycket, så nog borde As mage få plats med mer.
 
Här firade vi 5 månader i onsdags med en första smakportion gröt. Och det föll damen i smaken.
Än så länge får hon ju bara runt en matsked så det har inte direkt gjort några under för nattsömnen.

Och vi letar fortfarande efter någon slags sovrutin på dagen. Några dagar förra veckan tyckte jag mig ana ett mönster, en timme runt middag och sen en gång till på sen eftermiddag.

Men nu ligger det en nyvaken här bredvid efter 10 minuters sömn.. :meh:

Sämst är ändå kvällarna, rutinen just nu är att ta en 10-minuters powernap vid 20-21, sen vill hon vara vaken till midnatt. :banghead:

Tur hon är söt... :cool:
 
Här har vi precis avklarat 3 månaders-vaccinationen, vilket gick förvånansvärt bra, gråt i endast någon minut. Sen fick hon vaccinet för rota-virus och det smakade rätt gott tyckte fröken, så då var livet lite bättre igen. Har handlat alvedon utifall att. För övrigt följer hon sina kurvor bra (vikten går fortfarande spikrakt uppåt:D) och väger nu 6910 g och är 60 cm lång. Min lilla heffaklump:love:
 
Här blir A 4 månader om en vecka. Det känns som att hon är lite seg på att lära sig saker, men hon har börjat kunna ligga på mage ett tag några gånger om dagen nu iaf. Och kan ta tag i leksaker om hon ligger på rygg eller i babysitter. På mage eller sida så kan hon bara knäppa händerna och suga på dom.
När lärde sig era att kunna leka på mage, då kanske det blir roligare att ligga så :)

Våra rutiner, som varit stabila i ganska många veckor.
08 - kliver vi upp, leker i babygym eller babysitter
09 - ammar, leker vidare
10 - sover en timme i vagnen, eller om jag försöker söva henne inomhus sover hon bara 20 minuter. Sen fri lek.
12.30 - ammas och sen sövs i vagnen ute, under lite promenad. Nu sover hon länge och vaknar oftast närmare kl fyra.
16- Då amning, sen lek.
17.30 - amning, kvällens gnäll börjar, nu är hon rätt kinkig och svår att få nöjd.
19 - sista amningen i sängen, sen somnar hon i sin spjälsäng. Tar från 2 minuter till 30 minuter.
23 - amning
3 - amning
6- amning
Sen är det nästa morgon igen!
 
Här har vi precis avklarat 3 månaders-vaccinationen, vilket gick förvånansvärt bra, gråt i endast någon minut. Sen fick hon vaccinet för rota-virus och det smakade rätt gott tyckte fröken, så då var livet lite bättre igen. Har handlat alvedon utifall att. För övrigt följer hon sina kurvor bra (vikten går fortfarande spikrakt uppåt:D) och väger nu 6910 g och är 60 cm lång. Min lilla heffaklump:love:

Vad är rota virus vaccinet? Sånt fick inte vi?
 
Vad är rota virus vaccinet? Sånt fick inte vi?
Googlade lite snabbt och rotaviruset är det virus som oftast orsakar maginfluensa och bebisar kan tydligen bli väldigt sjuka om dom åker på magsjukan. Jag bor i Jönköpings län och här erbjuds vaccinet till alla, det kanske är annorlunda i ditt län.
 
Här blir A 4 månader om en vecka. Det känns som att hon är lite seg på att lära sig saker, men hon har börjat kunna ligga på mage ett tag några gånger om dagen nu iaf. Och kan ta tag i leksaker om hon ligger på rygg eller i babysitter. På mage eller sida så kan hon bara knäppa händerna och suga på dom.
När lärde sig era att kunna leka på mage, då kanske det blir roligare att ligga så :)

Våra rutiner, som varit stabila i ganska många veckor.
08 - kliver vi upp, leker i babygym eller babysitter
09 - ammar, leker vidare
10 - sover en timme i vagnen, eller om jag försöker söva henne inomhus sover hon bara 20 minuter. Sen fri lek.
12.30 - ammas och sen sövs i vagnen ute, under lite promenad. Nu sover hon länge och vaknar oftast närmare kl fyra.
16- Då amning, sen lek.
17.30 - amning, kvällens gnäll börjar, nu är hon rätt kinkig och svår att få nöjd.
19 - sista amningen i sängen, sen somnar hon i sin spjälsäng. Tar från 2 minuter till 30 minuter.
23 - amning
3 - amning
6- amning
Sen är det nästa morgon igen!

A är fortfarande inte så glad i att ligga på mage, men jag fick tipset från bvc att rulla ihop en handduk och lägga under bröstet så att han kommer upp lite. Det fungerar rätt så bra.
 
Killen ligger gärna på magen och kan vända över från rygg (oftast), men tjejen bara gapskriker om vi lägger henne på mage. Hon är å andra sidan bättre på att hålla i sina fötter och "stå". Verkar väldigt individuellt.
 
T har precis ganska nyligen förstått att det är kul att ligga på mage. Han ligger gärna och pillar med nån leksak. Annars är det kul att ligga på rygg och hålla i fötterna och rulla från sida till sida.
 
Usch har suttit på akuten med plutten hela kvällen. Han är jätte förkyld och har nästan inte ätit nåt på ett dygn. Inte kissat och haft massor av slemmig diarré. Och varit allmänt slö.
Fick rådet av 1177 att åka in.
Väl inne har dom gjort massor av tester. Sköljde ur den täppta näsan och gav alvedon.
Tvingat i honom 10ml vätskeersättning var 5e minut. T hatade det och skrek och grät som en tok. Aldrig sett honom så hysteriskt ledsen :cry: det verkligen skar i mitt mamma hjärta.
Efter mycket om och men så kom dom fram till att han fått nåt virus i magen i kombination med influensa. Blivit uttorkad.
Nu är vi hemma igen med flera doser vätskeersättning och order om att får vi inte i honom ersättning så ska vi använda vätskeersättningspulvert . :(
 
Usch har suttit på akuten med plutten hela kvällen. Han är jätte förkyld och har nästan inte ätit nåt på ett dygn. Inte kissat och haft massor av slemmig diarré. Och varit allmänt slö.
Fick rådet av 1177 att åka in.
Väl inne har dom gjort massor av tester. Sköljde ur den täppta näsan och gav alvedon.
Tvingat i honom 10ml vätskeersättning var 5e minut. T hatade det och skrek och grät som en tok. Aldrig sett honom så hysteriskt ledsen :cry: det verkligen skar i mitt mamma hjärta.
Efter mycket om och men så kom dom fram till att han fått nåt virus i magen i kombination med influensa. Blivit uttorkad.
Nu är vi hemma igen med flera doser vätskeersättning och order om att får vi inte i honom ersättning så ska vi använda vätskeersättningspulvert . :(
Usch vad jobbigt! Hoppas det blir bättre fort.
 
Usch har suttit på akuten med plutten hela kvällen. Han är jätte förkyld och har nästan inte ätit nåt på ett dygn. Inte kissat och haft massor av slemmig diarré. Och varit allmänt slö.
Fick rådet av 1177 att åka in.
Väl inne har dom gjort massor av tester. Sköljde ur den täppta näsan och gav alvedon.
Tvingat i honom 10ml vätskeersättning var 5e minut. T hatade det och skrek och grät som en tok. Aldrig sett honom så hysteriskt ledsen :cry: det verkligen skar i mitt mamma hjärta.
Efter mycket om och men så kom dom fram till att han fått nåt virus i magen i kombination med influensa. Blivit uttorkad.
Nu är vi hemma igen med flera doser vätskeersättning och order om att får vi inte i honom ersättning så ska vi använda vätskeersättningspulvert . :(

Men usch! :down: Finns inget värre än när barnen blir sjuka!

Krya på honom!! :heart
 
Nä det är inte alls kul att se sitt barn så påverkat.
Sambon tyckte nog det var ännu jobbigare och var tårögd.
Jag är en såndär som blir fokuserad och stålsätter mig i såna situationer. Har alltid varit så. Reaktionerna brukar komma mer efter.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 962
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 109
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 445
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 452
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp