Sommarföräldrar 2015 del 2

Just nu känns det som att ett smärre mirakel behöver inträffa för att jag och sambon ska kunna gå på julbord med hans jobb om 3 veckor och ha barnvakt. A tyckte återigen att det var otäckt att vara iväg på kalas. Den här gången sa jag till att han var blyg, så de flesta höll lite distans. Men han ville absolut inte sitta hos sambon så jag kunde dricka mitt kaffe. Det var bara jag som dög.

Är det bara att härda ut?
Jag tänker lite som så att trygga barn tar för sig och är som vanligt. Just nu är han inte alls trygg när vi inte är hemma. Så då får jag stå för tryggheten och så får vi hoppas att det går över snart. Dock tänker jag att sambon kanske behöver spendera tid med A mer på tu man hand hemma, där A är trygg med honom så att det inte bara är jag som duger när det blir lite läskigt.
Tyvärr har vi en timme både till mina föräldrar och svärföräldrarna. Så det blir ju inte tillräckligt ofta vi ses för att A ska ha en bra relation med dem ännu.
Jag tror att det bara är att härda ut och kanske hoppa över att åka på sånt en tid. Vår kille var ju sån en period, men det har gått över. Ingen mening att försöka "vänja dem" utan bara att tanka trygghet hemma. Men det är bara vad jag tror. Ingen expert direkt :p
 
Här är det nog en tand på G. Det har gnällt nåt överjävligt i två tre dagar. Dregset har ökats som bara den, vi måste byta dreglis ungefär varje timme för då är den genomblöt.
Ni vet när man gör precis allt fel, så har det varit.
Idag har han varit dålig i magen, mörk grönt löst bajs. Lite rinig i näsan också.
Då slog det mig att det hade dom pratat om på BVC. Att dom kan bli dåliga i magen och typ förkylda när tänderna kommer.
Så jag kände efter, jomenvisst nog är det allt en liten tand som försöker tränga igenom. Svullen i tandköttet, och när man drar fingret över så känner man en vass pigg vid framtänderna. Tittade också och kunde se en liten liten liten vit prick.

Hoppas den kommer upp fort för han är inte alls rolig att ha och göra med just nu :( är gnällig och ledsen om vartannat. Sover väldigt dåligt också.
Hur gammal är han nu? (Svårt att komma ihåg allas åldrar)
 
Min äldsta har haft god relation till sin mormor nästan hela tiden. Mormor bor 2.5-3 h bort men har alltid ägnat massor med tid åt dottern när de ses och varit med i ett par dagar i alla fall varje gång. Mormor har bättre relation än alla andra släktingar än så länge trots att flertalet bor betydligt närmare. Kanske för att de träffas mer intensivt när det sker?

Kanske inte något som hjälper dig men jag upplever att de hela dagarna och övernattningarna har varit bra för deras relation.

Det är sant, att ses längre tid än bara några timmar åt gången lär ju vara bra för att få honom att bygga relationer. Ska ha det i åtanke.
 
Just nu känns det som att ett smärre mirakel behöver inträffa för att jag och sambon ska kunna gå på julbord med hans jobb om 3 veckor och ha barnvakt. A tyckte återigen att det var otäckt att vara iväg på kalas. Den här gången sa jag till att han var blyg, så de flesta höll lite distans. Men han ville absolut inte sitta hos sambon så jag kunde dricka mitt kaffe. Det var bara jag som dög.

Är det bara att härda ut?
Jag tänker lite som så att trygga barn tar för sig och är som vanligt. Just nu är han inte alls trygg när vi inte är hemma. Så då får jag stå för tryggheten och så får vi hoppas att det går över snart. Dock tänker jag att sambon kanske behöver spendera tid med A mer på tu man hand hemma, där A är trygg med honom så att det inte bara är jag som duger när det blir lite läskigt.
Tyvärr har vi en timme både till mina föräldrar och svärföräldrarna. Så det blir ju inte tillräckligt ofta vi ses för att A ska ha en bra relation med dem ännu.
Min son (7 mån) har också haft det jobbigt på kalas och sammanhang där det är mycket folk och ståhej. I början funkade bärsjal/sele bäst. Runt 4 mån ålder började det släppa, och idag funkar det för riktigt bra för det mesta. Det är viktigt att gå undan då och då till en ner stillsam plats så att han får chansen att lugna ner sig lite.

Angående julbordet, skulle det funka att ha honom i något bärdon och använda hörselkåpor? Det funkade jättebra på vår son när vi var på fest när han var 2 mån. Då var det lättare för honom att koppla bort ljud från omgivningen, samtidigt som han fick vara nära :)
 
Min son (7 mån) har också haft det jobbigt på kalas och sammanhang där det är mycket folk och ståhej. I början funkade bärsjal/sele bäst. Runt 4 mån ålder började det släppa, och idag funkar det för riktigt bra för det mesta. Det är viktigt att gå undan då och då till en ner stillsam plats så att han får chansen att lugna ner sig lite.

Angående julbordet, skulle det funka att ha honom i något bärdon och använda hörselkåpor? Det funkade jättebra på vår son när vi var på fest när han var 2 mån. Då var det lättare för honom att koppla bort ljud från omgivningen, samtidigt som han fick vara nära :)

När han var yngre var han trygg med vem som helst och påverkades inte alls av att inte vara hemma. Då hade han lätt kunnat sova i sin vagn och vara nöjd med det på julbordet.
Han är snart 6 månader nu och stor för sin ålder på ungefär 9kg skulle jag tippa. Så bärdon skulle inte vara så smidigt tyvärr :)

Jag tror att vi är i utvecklingssprång 5, leap of relationships. Enligt appen är vi det och det stämmer ju rätt bra med att världen helt plötsligt är en stor plats för A.
 
När han var yngre var han trygg med vem som helst och påverkades inte alls av att inte vara hemma. Då hade han lätt kunnat sova i sin vagn och vara nöjd med det på julbordet.
Han är snart 6 månader nu och stor för sin ålder på ungefär 9kg skulle jag tippa. Så bärdon skulle inte vara så smidigt tyvärr :)

Jag tror att vi är i utvecklingssprång 5, leap of relationships. Enligt appen är vi det och det stämmer ju rätt bra med att världen helt plötsligt är en stor plats för A.
Jaså, han är så stor. Fick för mig att han var yngre ;). Då är det säkert ett språng som spökar. Håller tummarna för att det går över lagom till julbordet.
 
Här är vi på väg hem från fotograferingen hos min gammelmormor. Vi är 5 generationer nu så det måste ju såklart dokumenteras:) Dagen till ära fick Linnea bära klänning.
11356610_1087587861252309_1770211841_n.jpg

Hon var på oväntat bra humör och gnällde inte alls, lillpyttan:love:
 
Här är vi på väg hem från fotograferingen hos min gammelmormor. Vi är 5 generationer nu så det måste ju såklart dokumenteras:) Dagen till ära fick Linnea bära klänning.
11356610_1087587861252309_1770211841_n.jpg

Hon var på oväntat bra humör och gnällde inte alls, lillpyttan:love:
Kul! Min sambos familj är 5 obrutna generationer också. I våras fanns båda hans morföräldrars mödrar i livet. Nu är det bara den ena kvar. Finns bild på det med stora tjejen men ännu inte med lilla T. Jag har min gammelfarmor kvar, pappas sida, men dels gillar jag inte människan och dels är det ett brott mitt i raddan då min pappa inte lever så det har inte blivit av att vi gjort något sådant.

Inatt vaknade lilla T vid 3 med full blöja. Därefter misstänkt magont. Vid 3:40 värmde jag vetenallen och tack och lov lugnade hon sig. Så, nu är jag.. Eh.. "Pigg" :p stora tjejen var också vaken mycket inatt så hon sover fortfarande så jag har lite tid att vila innan det är dags att gå upp. Öppna förskolan har besök av en jätteduktig fotograf idag och jag har bokat in en tid där. Ganska dyr men man får bilderna i handen direkt och jag tycker verkligen att han är suverän.
 
Kul! Min sambos familj är 5 obrutna generationer också. I våras fanns båda hans morföräldrars mödrar i livet. Nu är det bara den ena kvar. Finns bild på det med stora tjejen men ännu inte med lilla T. Jag har min gammelfarmor kvar, pappas sida, men dels gillar jag inte människan och dels är det ett brott mitt i raddan då min pappa inte lever så det har inte blivit av att vi gjort något sådant.

Inatt vaknade lilla T vid 3 med full blöja. Därefter misstänkt magont. Vid 3:40 värmde jag vetenallen och tack och lov lugnade hon sig. Så, nu är jag.. Eh.. "Pigg" :p stora tjejen var också vaken mycket inatt så hon sover fortfarande så jag har lite tid att vila innan det är dags att gå upp. Öppna förskolan har besök av en jätteduktig fotograf idag och jag har bokat in en tid där. Ganska dyr men man får bilderna i handen direkt och jag tycker verkligen att han är suverän.
Tror det är 3e eller 4e gången vi blir 5 generationer. Vi var det när jag var liten och när mamma var liten och tror det var så när mormor var liten med. Seglivade personer på min mormors sida:D Extra roligt att vi är enbart tjejer denna gång. När Linnea föddes så vart mamma överlycklig över att vi nu blev 5 generationer tjejer:D

Låter skoj med fotografering. Min syster har en kompis, som är fotointresserad, som har erbjudit sig att fota Linnea sen när hon blir lite större:)
 
Tror det är 3e eller 4e gången vi blir 5 generationer. Vi var det när jag var liten och när mamma var liten och tror det var så när mormor var liten med. Seglivade personer på min mormors sida:D Extra roligt att vi är enbart tjejer denna gång. När Linnea föddes så vart mamma överlycklig över att vi nu blev 5 generationer tjejer:D

Låter skoj med fotografering. Min syster har en kompis, som är fotointresserad, som har erbjudit sig att fota Linnea sen när hon blir lite större:)
De är seglivade på sambons sida med. Finns en generationsbild från när han var bebis med :) När jag var gravid första gången hade jag både pappas morfar i livet med, mormodern dog något halvår innan. Pappa drog nitlotten och felbehandlades till blodförgiftning så han blev inte så seglivad ;)
 
@Amha vad kul med fotografering. Det är nog nåt jag ska fråga min öppnis om man kan ordna.
Skönt när nån annan samordnar och fixar.

Här har första tanden trängt igenom. Och jag misstänker att nästa kommer tränga igenom snart också.
När förra trängde igenom så var han extremt dålig i magen dygnet innan och bajsade flera gånger på natten. I går och i natt har jag bytt bajsblöja varannan timme istället för de sedvanliga 3 per dygn.
Det har gnällts nåt otroligt också.

Och på det är jag förkyld. Det är fasen inte kul att vara förkyld med en über gnällig bebis :D:banghead:
 
@Amha vad kul med fotografering. Det är nog nåt jag ska fråga min öppnis om man kan ordna.
Skönt när nån annan samordnar och fixar.

Här har första tanden trängt igenom. Och jag misstänker att nästa kommer tränga igenom snart också.
När förra trängde igenom så var han extremt dålig i magen dygnet innan och bajsade flera gånger på natten. I går och i natt har jag bytt bajsblöja varannan timme istället för de sedvanliga 3 per dygn.
Det har gnällts nåt otroligt också.

Och på det är jag förkyld. Det är fasen inte kul att vara förkyld med en über gnällig bebis :D:banghead:
Ja, jättekul! Om du vill kan jagordna kontaktuppgifter till den här. Han är verkligen jättebra. Enligt personalen här var det svårt att hitta en bra som känns seriös så de håller hårt i nuvarande.
 
@Honungshumlan Måste fråga vilken app du använder för att hålla koll på utvecklingssprången?om det är reklam att skriva här,kan du skicka pm?

Det är en app på engelska som heter The wonder weeks. Den är baserad på boken som jag tror har samma namn eller "växa och upptäcka världen" på svenska. Man får mycket info om språnget och vad man kan göra för att hjälpa barnet. Jag tycker den är bra :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 965
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 110
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 449
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 456
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp