Sommarföräldrar 2015 del 2

Jag menade absolut inte att någon skulle behöva försvara sina havanden och göranden, det var mer en allmän reflektion. Har läst en hel del genusrättsvetenskap på sistone, ser genusproblematik i allt just nu men borde kanske vara tyst ibland. :p
Jag förstår dina tankar, jag känner likadant ibland när folk skriver att deras män inte för ditt och datt. Här är det lite så att jag säger "nu behöver vi göra det här" och han får hänga på. Jag tycker att hans "rent" är stökigt så det måste bli jag som drar ;)

Sen kan jag också se ett bekymmer i att jag vill prioritera umgänge på helgen, på tal om jämställdhet. Det är nämligen så att om städningen inte görs på helgen så blir det jag och dottern på vardagar, medan sambon jobbar. Jag behöver nog inte skriva mer men jag har reflekterat över det på sista veckorna och det lägger verkligen en kass grund för henne så medan tiden saknas blir det till att leja bort.
 
Jag hoppas också innerligt att när jag går på föräldraledighet så kommer min egentid ägnas åt träning, pillande av navelludd och Downton Abbey och inte städning.

Och jag som nog hellre skulle titta på tvättmaskinen som snurrar än på Downtown Abbey ;)

Nej men allvarligt, jag tycker det där går lite i perioder. När sonen var mindre och jag satt med träsmak i baken och ammade i soffan hela dagarna ägnade hag kvällarna mer än gärna åt städning. Allt annat än att sitta still i soffan typ. Nu när det är full fart hela dagarna så är ju soffpositionen mer attraktiv om kvällarna.

Sen tycker jag att det är väldigt stor skillnad på att städa för att man tycker det är rogivande och gillar ordning och reda, och att städa mot sin vilja för att annars blir det inte gjort. :)
 
Och jag som nog hellre skulle titta på tvättmaskinen som snurrar än på Downtown Abbey ;)

Vad jag ville ha sagt var att jag hoppas att jag gör saker som jag vill göra som bara har med mig att göra, inte sådant som faktiskt är min och makens gemensamma ansvar, man måste inte titta på Downton Abbey om man inte vill. ;)

Sen tycker jag att det är väldigt stor skillnad på att städa för att man tycker det är rogivande och gillar ordning och reda, och att städa mot sin vilja för att annars blir det inte gjort. :)

På individnivå är det där säkert sant och relevant och allt sånt, men på gruppnivå är det intressant att det finns många kvinnor som "gärna städar" på sin egentid medan de allra flesta män troligtvis aldrig skulle komma på tanken.
 
Vad jag ville ha sagt var att jag hoppas att jag gör saker som jag vill göra som bara har med mig att göra, inte sådant som faktiskt är min och makens gemensamma ansvar, man måste inte titta på Downton Abbey om man inte vill. ;)

Jag förstod nästan det ;) Men jag kände mig lite som tanten i reklamen som kastat ut tvn för att det är så bra program på tvättmaskinen :D

På individnivå är det där säkert sant och relevant och allt sånt, men på gruppnivå är det intressant att det finns många kvinnor som "gärna städar" på sin egentid medan de allra flesta män troligtvis aldrig skulle komma på tanken.

Absolut! Men det blir ju lika fel tycker jag om man skulle titta på Downtown Abbey (:D) mot sin vilja för att på gruppnivå göra "rätt val". Samtidigt som många, speciellt kvinnor säkerligen skulle behöva tvinga sig själva till att slappna av då och då :)
 
Samtidigt som många, speciellt kvinnor säkerligen skulle behöva tvinga sig själva till att slappna av då och då :)

Ja, precis. När en kvinna har "egentid" tror jag att hon många gånger gör sådant som gynnar familjen eller som gynnar hennes arbete i familjen istället för att bara göra precis vad hon vill oavsett hur "nyttigt" det är.
 
Ja, precis. När en kvinna har "egentid" tror jag att hon många gånger gör sådant som gynnar familjen eller som gynnar hennes arbete i familjen istället för att bara göra precis vad hon vill oavsett hur "nyttigt" det är.
Så kan det vara. Som sagt är det nog så att det går i perioder. För mig personligen är mitt välmående viktigast för att jag ska vara en bra sambo och mamma. Det vet min sambo också :p det som kan göra mig upprörd (även grund för separation) är om en partner skulle säga "varför har du inte tvättat?" eller "det är så smutsigt!" eller "du går ju ändå bara hemma, då kan du ju ändå städa/laga mat/whatever". Däremot om jag känner att " åh vad skönt med lugn och ro. Idag vill jag få lite ordning och sen slå mig ner i soffan med ett paket kakor för jäklar vad jag förtjänar det!" ser jag inga problem alls.

PS, idag har jag plockat ur diskmaskinen, vikt några handdukar och värmt mat min sambo har lagat i helgen. Mer än jag brukar mao. Och tagit hand om våra barn såklart efter bästa förmåga (båda barnen sov kass inatt och jag hade gynbesök i morse kl 8 passande nog) och jag är jäkligt värd en muggkaka när stora tjejen gått i säng ikväll! Bara 3 timmar kvar... :D
 
Så kan det vara. Som sagt är det nog så att det går i perioder. För mig personligen är mitt välmående viktigast för att jag ska vara en bra sambo och mamma. Det vet min sambo också :p det som kan göra mig upprörd (även grund för separation) är om en partner skulle säga "varför har du inte tvättat?" eller "det är så smutsigt!" eller "du går ju ändå bara hemma, då kan du ju ändå städa/laga mat/whatever". Däremot om jag känner att " åh vad skönt med lugn och ro. Idag vill jag få lite ordning och sen slå mig ner i soffan med ett paket kakor för jäklar vad jag förtjänar det!" ser jag inga problem alls.

Instämmer helt! En gång frågade sambon "hur känns det att inte jobba?" jag svarade "mitt 24 timmarsjobb ligger där" och pekade på A. Fick till svar "dålig lön du får för jobbet" allt i skämtsam ton, men med lite allvar mellan raderna. Han vet hur det är eftersom han gärna har A kvällar och helger, så att jag kan få göra sånt som är svårt att göra när A är med.
 
Instämmer helt! En gång frågade sambon "hur känns det att inte jobba?" jag svarade "mitt 24 timmarsjobb ligger där" och pekade på A. Fick till svar "dålig lön du får för jobbet" allt i skämtsam ton, men med lite allvar mellan raderna. Han vet hur det är eftersom han gärna har A kvällar och helger, så att jag kan få göra sånt som är svårt att göra när A är med.
Haha, jaa.. Det är där man tackar för att man inte är ensam i ekonomi och ansvar...

Ibland, när jag tänker på att jag planerar sterilisering, funderar jag på om jag verkligen inte önskar fler barn. Jag brukar komma fram till att om jag står ensam en dag skulle jag ha häcken full med de två jag redan har. Nästa tanke: men om jag får en ny partner, vill jag ha barn med den då? Men det blir samma problem där. Det är verkligen inget chill-jobb med små barn :p
 
Tillägger: förut hade jag ju häst också där jag spenderade min tid. Det var roligare än städning tyckte jag då varför städningen nerprioriterades. Hästarna gav jag upp av andra anledningar än detta så det inte kommer några följdfrågor på det ;) jag hade fått tillräckligt många motgångar med hästarna att jag behövde en paus helt enkelt och börjar nu planera för hur och när jag ska återuppta det. Ska dock börja känna lite större sug först.

Har två en bit söder ut om du vill andas häst :)
 
AQKAAAACB_NodHRwczovL2NkbjMuY2RubWUuc2UvNDExMDAyMy85LTMvMjAxNS0xMC0zMS0xMDQyXzU2MzQ4ZDIxOTYwNmVlMTYxYzk3MDUwYS5qcGc


Vi har börjat med små smakisar, 1 tsk ungefär åt gången. Blåbär är en hit! :D
 
Igår premiärade Linnea på köpcenter och ikea och tacka vet jag sele. Det fanns ju så mycket att kolla på så det gick inte för sig att ligga i vagnen. Det blev inte mycket handlat, en fleeceoverall, pekbok och antilop-stol till L och pewdiepies bok till mej:D

Stolen verkar redan vara en höjdare
12144329_529872933844887_1687403090_n.jpg
 
Är just på väg hem från ett födelsedagskalas och det gick väl sådär. A har blivit blyg och blir rädd när det är folk som ska vara på honom. När han blev trött blev han helt förstörd och sambon fick gå ut och gå med honom liggande i vagnen. Det tog några kvarter av jätteledsen bebis innan han tokdäckade. Stackars liten. Hoppas att det är en fas som inte är alltför långvarig. Vi kan ju inte isolera oss helt hemma heller så det är bara att ta det så gott det går.
 
Är just på väg hem från ett födelsedagskalas och det gick väl sådär. A har blivit blyg och blir rädd när det är folk som ska vara på honom. När han blev trött blev han helt förstörd och sambon fick gå ut och gå med honom liggande i vagnen. Det tog några kvarter av jätteledsen bebis innan han tokdäckade. Stackars liten. Hoppas att det är en fas som inte är alltför långvarig. Vi kan ju inte isolera oss helt hemma heller så det är bara att ta det så gott det går.
Isolera sig är jättejobbigt. Jag har för mig att jag försökte skydda stora tjejen mot intryck i den fasen. Hålla folk på lite avstånd, skymma sikten så mycket man kunde utan att bebis blev arg osv. Men det bästa är att det går över! :)
 
Isolera sig är jättejobbigt. Jag har för mig att jag försökte skydda stora tjejen mot intryck i den fasen. Hålla folk på lite avstånd, skymma sikten så mycket man kunde utan att bebis blev arg osv. Men det bästa är att det går över! :)

Så länge folk ignorerar honom så är ju allt frid och fröjd, men försök få folk att ignorera en bebis, lycka till liksom.
Jag försökte ha honom riktad så att han såg mig och hans pappa mest för att vara trygg och då gick det bra långa stunder. Han kunde sitta mitt emot mig hos sin morfar en stund när jag åt och han var nöjd med det. Så helt katastrofalt blev det ändå inte. Skönt att höra att det går över!
 
Jag har lite svårt att somna så jag läste gamla inlägg i tråden och upptäckte att A fortfarande äter 150ml varje mål, precis som han gjorde som 1 månad gammal. Nu äter han dock ett mål till om dygnet än vad han gjorde då. Lite konstigt ändå att han inte vill ha större portioner kan jag tycka?

Han växer ju som han ska och korsar kurvor fortfarande så jag är inte alls orolig över det egentligen. Men hade han ätit större portioner hade han kanske inte behövt äta lika ofta som nu. Fast det är väl helt normalt att äta var 3e timme dagtid som 5 månaders antar jag.

Ni som har flaskbarn, hur mycket äter de?
 
Tänkte precis höra om det är fler som börjat "tykännas", men det verkar det som då? (Nu kommer jag säkert dragande med ett småländskt ord till som ingen förstår..) ;)

Helt plötsligt vill hon bara vara hos mamma eller i nödfall pappa, men det går inte att bara lassa över henne till andra hur som helst. Tur vi hann döpa henne innan, hade blivit tufft för faddrarna annars.

Hon blir 5 månader den 11:e, vet inte om det är nåt språng hon är i?

Dopet gick förresten kanon, hon grät bara precis när hon fick vatten på sig. Jag visar några bilder om nån är intresserad..











Blev en jättefin dag, men vi somnade ovaggade sen kan jag säga!

Annars är det rätt gnälligt nu, hon sover fortfarande dåligt om dagarna, men ok på natten. Hoppas det rätar till sig snart och det blir lite rutiner med längre sovpass på dagarna! De här 10-minutarna hinner man inte mycket på... :meh:
 
Jag har lite svårt att somna så jag läste gamla inlägg i tråden och upptäckte att A fortfarande äter 150ml varje mål, precis som han gjorde som 1 månad gammal. Nu äter han dock ett mål till om dygnet än vad han gjorde då. Lite konstigt ändå att han inte vill ha större portioner kan jag tycka?

Han växer ju som han ska och korsar kurvor fortfarande så jag är inte alls orolig över det egentligen. Men hade han ätit större portioner hade han kanske inte behövt äta lika ofta som nu. Fast det är väl helt normalt att äta var 3e timme dagtid som 5 månaders antar jag.

Ni som har flaskbarn, hur mycket äter de?
Tjejen äter 100-150ml varje mål och killen 120-200 varje mål. Äter också ca var tredje timme dagtid, så det verkar ju normalt :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 966
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 110
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 452
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 457
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp