Sommarföräldrar 2015 del 2

Undrar hur länge det här utvecklingssprånget ska vara :wtf:
Börjar bli riktigt trött på tjejens gnäll nu.... Sen sover båda mkt sämre och äter oftare på nätterna :meh:
 
Usch låter jobbigt @Mauen speciellt då du har två. Linnea verkar också vara i ett språng nu, det är mycket gnäll. Men i såna här perioder får man tänka att det blir bättre så småningom.

Efter två träffar med föräldragruppen, den senaste var vi på igår, så har jag insett att L är en j*vligt gnällig unge, iaf om man jämför med dom andra bebisarna:o Dom kunde sitta själva i babysitter medan L gallskrek för minsta lilla, skulle bara vara i min famn och åt typ 3 gånger. Det var likadant förra gången, tur hon är så söt när hon är tyst:D
12093837_1659812687598359_1916707763_n.jpg
 
Usch låter jobbigt @Mauen speciellt då du har två. Linnea verkar också vara i ett språng nu, det är mycket gnäll. Men i såna här perioder får man tänka att det blir bättre så småningom.

Efter två träffar med föräldragruppen, den senaste var vi på igår, så har jag insett att L är en j*vligt gnällig unge, iaf om man jämför med dom andra bebisarna:o Dom kunde sitta själva i babysitter medan L gallskrek för minsta lilla, skulle bara vara i min famn och åt typ 3 gånger. Det var likadant förra gången, tur hon är så söt när hon är tyst:D
12093837_1659812687598359_1916707763_n.jpg
Supersöt!
 
Hm, T är ganska jämngnällig för det mesta. Sitter mest i famnen/bärsele och gnäller ofta om det är dålig service. Jämfört med vår äldsta är hon riktigt gnällig. Och så den där bråkiga magen som det börjar bli styr på.

Hon "ska" vara mitt uppe i ett språng nu. Sen får vi se om det kommer snart eller om det inte märks. Jag tycker att hon är ganska enkel just eftersom att man kan bära henne tyst så att säga men har jag av någon anledning inte den i närheten kan jag bli vansinnig på att inget funkar :o Bärsele är guds gåva verkligen :p särskilt när man lär sig amma i den.

Jag är inne på att köpa en bumbostol på blocket eller nåt så hon kan sitta i den på bordet snart. Det är lite meckigt att göra frukost med henne i knäet ibland. Hon kan bli arg ibland när jag sitter ner med selen på.
 
Här är det rätt stabilt just nu, bortsett från förkylningen då. Humöret oftast bra, sömnen bra och äter okej (egentligen fortsatt strulig med amningen men jag har kommit in i det och hittat rutiner som fungerar). Peppar peppar!

Extravägning på bvc idag, pga amningsstrulet. 3,5 månad, 62 cm och 6690 gram. Följer kurvan fint!

Utvecklas verkligen enormt just nu. Har idag suttit ordentligt i barnstol vid bordet och försöker stoppa det mesta i munnen. Otroligt aktiv och sprattlar och härjar och skriker och pratar. Jag badade henne i baljan ikväll, vilket var några veckor sedan (har mest duschat med henne). Det var livat vill jag lova, vatten överallt eftersom hon sprattlade som en galning och riktigt härliga skratt.

Två dagar i rad har hon hängt med i stallet i bärsjalen. Mockning och tömkörning utan problem, säger som @Amha, vad gör man utan bärdon?
 
@Amha Skönt att jag inte är ensam med gnällig unge;) Jag hade inte heller klarat mej utan selen tror jag. Linnea ratar ju vagnen så selen är ett måste när jag är ute. Så länge jag rör på mej så är hon nöjd, men nåde mej om jag står still:D Hemma kan hon kan sitta i babysittern korta stunder men tröttnar väldigt fort. Oftast får hon sitta i sittern medan jag fixar mat trots gnäll.
 
@Amha Skönt att jag inte är ensam med gnällig unge;) Jag hade inte heller klarat mej utan selen tror jag. Linnea ratar ju vagnen så selen är ett måste när jag är ute. Så länge jag rör på mej så är hon nöjd, men nåde mej om jag står still:D Hemma kan hon kan sitta i babysittern korta stunder men tröttnar väldigt fort. Oftast får hon sitta i sittern medan jag fixar mat trots gnäll.
Min faster fick en liten flicka som alla på BB kallade för arga bebisen :o hon föddes med ett vrål och skrek överlag mycket. Den damen är idag väldigt bestämd, hon måste vara 10 månader nu. På gott och ont dårå men man lär inte sätta sig på henne i första taget vilket jag tycker är en fin egenskap :) jag kan se lite likheter med min minsta. Sablar vad arg hon blir om något inte passar! Det är så jag känner behov av hörselskydd :D Men storasyster har alltid bara gett med sig i konflikter med andra barn, det krävdes lite jobb för att hon skulle stå upp för sig.

Jag var förresten i kontakt med en städfirma. Tror inte jag berättade det. Jag hinner verkligen inte städa och prioriterar bort det när jag har min sambo hemma just för att vår tid tillsammans är begränsad iom hans jobb. På en hel dag hinner jag beta av kanske 3 rum (av 6 rum, kök, toalett och badrum), med paus för att mata barn, blöjbyten, toabesök osv. Bebis gillar inte rörelserna jag gör när jag städar så det är svårt att kombinera även med selen. Det ska bli så jäkla skönt att leja bort det! Jag har blivit tokig här på att det är skitigt så jag tog tag i det nu. Väntar bara på att det ska igång så kommer det gå på rullande schema varannan vecka.
 
Min faster fick en liten flicka som alla på BB kallade för arga bebisen :o hon föddes med ett vrål och skrek överlag mycket. Den damen är idag väldigt bestämd, hon måste vara 10 månader nu. På gott och ont dårå men man lär inte sätta sig på henne i första taget vilket jag tycker är en fin egenskap :) jag kan se lite likheter med min minsta. Sablar vad arg hon blir om något inte passar! Det är så jag känner behov av hörselskydd :D Men storasyster har alltid bara gett med sig i konflikter med andra barn, det krävdes lite jobb för att hon skulle stå upp för sig.

Jag var förresten i kontakt med en städfirma. Tror inte jag berättade det. Jag hinner verkligen inte städa och prioriterar bort det när jag har min sambo hemma just för att vår tid tillsammans är begränsad iom hans jobb. På en hel dag hinner jag beta av kanske 3 rum (av 6 rum, kök, toalett och badrum), med paus för att mata barn, blöjbyten, toabesök osv. Bebis gillar inte rörelserna jag gör när jag städar så det är svårt att kombinera även med selen. Det ska bli så jäkla skönt att leja bort det! Jag har blivit tokig här på att det är skitigt så jag tog tag i det nu. Väntar bara på att det ska igång så kommer det gå på rullande schema varannan vecka.
Hörselskydd har jag funderat på många gånger, min tinnitus blir ju inte bättre av hennes skrikande direkt:crazy:
Städhjälp hade också behövts här. Har en katt som drar in mängder med grus (medan jag skrev det här inlägget kom han upp i sängen och gjorde skitigt tassavtryck på Linneas vita täcke:rage:) och jag orkar inte ta tag i städningen, inte sambon heller men det har han aldrig gjort:meh:

Annars blir det dop för Linnea den 21 november. Hon lär väl göra som prinsen och skrika:D
 
Hörselskydd har jag funderat på många gånger, min tinnitus blir ju inte bättre av hennes skrikande direkt:crazy:
Städhjälp hade också behövts här. Har en katt som drar in mängder med grus (medan jag skrev det här inlägget kom han upp i sängen och gjorde skitigt tassavtryck på Linneas vita täcke:rage:) och jag orkar inte ta tag i städningen, inte sambon heller men det har han aldrig gjort:meh:

Annars blir det dop för Linnea den 21 november. Hon lär väl göra som prinsen och skrika:D
Jag kan tycka att det är trevligt att städa om jag får göra det utan barn i närheten. Det funkade bra förut. I huset kan man dessutom ha olika våningar, jag städar bottenvåningen och sambon och barn är där uppe och tvärt om. Dock äter ju den lilla relativt ofta och att man lyckas stoppa ner henne i selen på sambon och hon somnar och sover länge är ju lite.. Ja det händer att hon gör det men i vissa fall får man bryta flera gånger innan hon faktiskt somnar på riktigt för hon ska snutta och sånt. Tills vi får ordning på hela den biten så jag med gott samvete kan lämna dem att sköta sig själva (dvs när T äter annat än mjölk) får det bli städhjälp. Sen kanske vi blir bekväma och fortsätter, det märker vi då. Firman vi anlitar tar in "veteraner". För oss skulle det kosta 398:-/h minus rutavdrag (det är 50% idag). Minsta tid de debiterar är 2 timmar men jag skulle tro att vi behöver kanske 2-3 timmars städning i vårt hus, beroende på hur mycket vi eventuellt plockar undan kvällen innan. Det är det verkligen värt för mitt välmående :p
 
Hörselskydd har jag funderat på många gånger, min tinnitus blir ju inte bättre av hennes skrikande direkt:crazy:
Städhjälp hade också behövts här. Har en katt som drar in mängder med grus (medan jag skrev det här inlägget kom han upp i sängen och gjorde skitigt tassavtryck på Linneas vita täcke:rage:) och jag orkar inte ta tag i städningen, inte sambon heller men det har han aldrig gjort:meh:

Annars blir det dop för Linnea den 21 november. Hon lär väl göra som prinsen och skrika:D
Då döper vi Kajsa också!

Städhjälp skulle behövas här också, man hinner ju stöka ner så mycket när man är hemma så här mycket :angel: Dessutom hundhår överallt, och leriga tassavtryck och då är det ju ändå knappt lerigt ute...
 
Jag kan tycka att det är trevligt att städa om jag får göra det utan barn i närheten. Det funkade bra förut. I huset kan man dessutom ha olika våningar, jag städar bottenvåningen och sambon och barn är där uppe och tvärt om. Dock äter ju den lilla relativt ofta och att man lyckas stoppa ner henne i selen på sambon och hon somnar och sover länge är ju lite.. Ja det händer att hon gör det men i vissa fall får man bryta flera gånger innan hon faktiskt somnar på riktigt för hon ska snutta och sånt. Tills vi får ordning på hela den biten så jag med gott samvete kan lämna dem att sköta sig själva (dvs när T äter annat än mjölk) får det bli städhjälp. Sen kanske vi blir bekväma och fortsätter, det märker vi då. Firman vi anlitar tar in "veteraner". För oss skulle det kosta 398:-/h minus rutavdrag (det är 50% idag). Minsta tid de debiterar är 2 timmar men jag skulle tro att vi behöver kanske 2-3 timmars städning i vårt hus, beroende på hur mycket vi eventuellt plockar undan kvällen innan. Det är det verkligen värt för mitt välmående :p
Håller med om att städa utan barn, det är typ det jag gör när jag får "ensamtid", dvs när jag skickat ut resten av familjen på promenad. Balsam för själen :p
 
Håller med om att städa utan barn, det är typ det jag gör när jag får "ensamtid", dvs när jag skickat ut resten av familjen på promenad. Balsam för själen :p
Verkligen. Var sak har sin tid, om något år kan jag hiva iväg hela familjen på äventyr, nåja, kortare tid än så förmodligen :p jag jobbar om ett år.

Jag har lyckats med bedriften att ladda kaffebryggaren, utan kaffepulver. Hjärnan snurrade bra många varv innan jag förstod varför kaffet var genomskinligt. T sov rätt kass inatt så jag fungerar inte riktigt ;) Hade gärna åkt till akvarielagret idag men jag tror inte att jag ska försöka köra bil till västerorterna idag och jag vetesjutton om jag vågar ge mig på tågen :p men jag hade kunnat tänka mig lite nya fiskar. Vi får se!
 
Det var många som skulle döpas den 21e:)

På min ensamtid är jag hellre ute i stallet än städar. Hästarna är viktigare än lite grus på golvet och sen går det rätt bra att dammsuga med L i sjalen. Är bara orken att ta tag i det som fattas:o
 
Håller med om att städa utan barn, det är typ det jag gör när jag får "ensamtid", dvs när jag skickat ut resten av familjen på promenad. Balsam för själen :p

Nu är det här inte riktat mot dig egentligen men du får klä skott för alla andra som också sagt att de ägnat "egentid" åt att städa, för det är rätt vanligt (som jag upplever det). Jag kan i sådana lägen inte låta bli att undra hur många föräldralediga män som skulle passa på att städa när de får några få timmar för sig själva. Jag vet då att min karl inte skulle göra det, och jag skulle inte vilja att han skulle göra det heller. Jag hoppas också innerligt att när jag går på föräldraledighet så kommer min egentid ägnas åt träning, pillande av navelludd och Downton Abbey och inte städning.
 
Nu är det här inte riktat mot dig egentligen men du får klä skott för alla andra som också sagt att de ägnat "egentid" åt att städa, för det är rätt vanligt (som jag upplever det). Jag kan i sådana lägen inte låta bli att undra hur många föräldralediga män som skulle passa på att städa när de får några få timmar för sig själva. Jag vet då att min karl inte skulle göra det, och jag skulle inte vilja att han skulle göra det heller. Jag hoppas också innerligt att när jag går på föräldraledighet så kommer min egentid ägnas åt träning, pillande av navelludd och Downton Abbey och inte städning.
Jag är inte särskilt mycket för att inte göra någonting, däremot gillar jag när det är rent omkring mig och jag gillar att se när det blir fint under förutsättning att man är på det humöret osv. Städning/matlagning/pyssel utan barn ger mig tillfälle att fundera över mitt liv. Jag behöver göra någon "hjärndöd" aktivitet för att få fart på mina tankar. Sen kan jag lika gärna bygga pussel och känner jag att det är roligare just då så gör jag det i stället såklart. Sen var jag inte alls av samma åsikt för ett år sedan men nu har vi betydligt bättre förutsättningar för god ordning (förvaring, plats, inte så mycket skit framme osv) vilket gör att det går ganska snabbt och smärtfritt om man inte blir avbruten så jag kanske är knäpp men jag tycker faktiskt att det kan vara trevligt att plocka lite då. Precis som att min partner tycker att det är roligt att testa nya recept på mat och därmed lagar en del storkok så jag slipper laga mat på vardagar när jag är själv mycket med barnen.

Nu har vi ju valt att leja bort städning just för att det inte går att få ihop utan att det ska kännas som stress för en eller båda av oss. Det finns bättre saker att lägga tiden och energin på.
 
Tillägger: förut hade jag ju häst också där jag spenderade min tid. Det var roligare än städning tyckte jag då varför städningen nerprioriterades. Hästarna gav jag upp av andra anledningar än detta så det inte kommer några följdfrågor på det ;) jag hade fått tillräckligt många motgångar med hästarna att jag behövde en paus helt enkelt och börjar nu planera för hur och när jag ska återuppta det. Ska dock börja känna lite större sug först.
 
Jag menade absolut inte att någon skulle behöva försvara sina havanden och göranden, det var mer en allmän reflektion. Har läst en hel del genusrättsvetenskap på sistone, ser genusproblematik i allt just nu men borde kanske vara tyst ibland. :p
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 966
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 110
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 458
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 459
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål o Planer 2024
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp