Vilken hund ska jag (äntligen) få skaffa?

Cissi_ma

Trådstartare
Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående labradorer eller golden retrivers.

Nu har ÄNTLIGEN min sambo börjat prata om att skaffa hund och jag är inte sen att haka på. I familjen finns sedan tidigare två katter och tre barn i tonåren.

Hade jag själv fått välja hade jag nog velat ha en labrador eller en golden, men nu är vi fler i familjen. Min man jobbar hemifrån och kommer umgås med hunden hela dagen och är dessutom mindre hundkär än jag är. Så jag skulle behöva råd kring vilken ras som skulle kunna uppfylla många av våra gemensamma önskemål.

Min sambos önskemål
* mellanstor hund
* kort päls
* inte så skällig
* medelaktiv, ett bra promenadsällskap men ska även kunna chilla en dag vid behov med bara kortare promenader

Mina önskemål
* en glad och familjekär hund, tror det även behöver vara en rätt robust hund mentalt som fixar en vardag med stor familj och lite olika rutiner och sätt att bli hanterad
* inte så mycket jakt, skulle var underbart att kunna ha den lös. Dock inget krav för min del, men då kanske jag inte vill ha en stor hund?
* dresserbar men inte någon ren brukshund. Jag vill gärna kunna träna typ agility, viss lydnad men vill främst ha en hund som trevligt sällskap i vardagen. Är dock beredd att lägga tid för att få den trevlig.
* jag har inte några tankar kring päls eller utseende, men slipper kanske helst extremt små eller extremt stora hundar

Vad skulle vi kunna erbjuda?
Någon hemma nästan jämnt. Promenader, vilket vid behov kan inkludera löpning eller skidåkning. Vardagar skulle det dock bara bli en rejälare promenad och mer rastningar på 15-30 min andra delar av dagen.
Jag tränar gärna hund, men på ren amatörnivå.

Så kom med alla era förslag eller ställ följdfrågor!
Raser vi funderat kring är pinscher (jag tvekar pga de jag träffat känns lite ”stissiga” och rätt skäliga), beagle (men vill de jaga för att vara lyckliga?), tax (mannen är emot, oklart varför). Som ni ser är fokus på korthåriga hundar, men för att det verkar vara ett absolut krav från mannens sida.
 
Vad tror ni om whippet? Jaktmässigt passar den inte, de har stark jaktlust. Men de är oftast tysta. De är korthåriga, lugna inne och aktiva ute. Okomplicerade och det är inte svårt att få tag på en som är trevlig.
 
Jag har också varit inne på whippet. De jag träffat har varit så coola typer, som en katt inomhus men ute är det en helt annan sak. Sambon är emot (kanske pga utseendet, och mängden kläder som verkar behövas?) men ge mig argument för! Jag tycker de verkar vara trevliga hundar som kan var både sällskapshund och en aktiv vän i vardagen. Vi har även en del bra hundrastgårdar som ger möjlighet att få springa fritt…
 
Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående labradorer eller golden retrivers.

Nu har ÄNTLIGEN min sambo börjat prata om att skaffa hund och jag är inte sen att haka på. I familjen finns sedan tidigare två katter och tre barn i tonåren.

Hade jag själv fått välja hade jag nog velat ha en labrador eller en golden, men nu är vi fler i familjen. Min man jobbar hemifrån och kommer umgås med hunden hela dagen och är dessutom mindre hundkär än jag är. Så jag skulle behöva råd kring vilken ras som skulle kunna uppfylla många av våra gemensamma önskemål.

Min sambos önskemål
* mellanstor hund
* kort päls
* inte så skällig
* medelaktiv, ett bra promenadsällskap men ska även kunna chilla en dag vid behov med bara kortare promenader

Mina önskemål
* en glad och familjekär hund, tror det även behöver vara en rätt robust hund mentalt som fixar en vardag med stor familj och lite olika rutiner och sätt att bli hanterad
* inte så mycket jakt, skulle var underbart att kunna ha den lös. Dock inget krav för min del, men då kanske jag inte vill ha en stor hund?
* dresserbar men inte någon ren brukshund. Jag vill gärna kunna träna typ agility, viss lydnad men vill främst ha en hund som trevligt sällskap i vardagen. Är dock beredd att lägga tid för att få den trevlig.
* jag har inte några tankar kring päls eller utseende, men slipper kanske helst extremt små eller extremt stora hundar

Vad skulle vi kunna erbjuda?
Någon hemma nästan jämnt. Promenader, vilket vid behov kan inkludera löpning eller skidåkning. Vardagar skulle det dock bara bli en rejälare promenad och mer rastningar på 15-30 min andra delar av dagen.
Jag tränar gärna hund, men på ren amatörnivå.

Så kom med alla era förslag eller ställ följdfrågor!
Raser vi funderat kring är pinscher (jag tvekar pga de jag träffat känns lite ”stissiga” och rätt skäliga), beagle (men vill de jaga för att vara lyckliga?), tax (mannen är emot, oklart varför). Som ni ser är fokus på korthåriga hundar, men för att det verkar vara ett absolut krav från mannens sida.
Dansk-svensk gårdshund, kan det vara nåt? De jag har i min omgivning verkar vara trevliga och pigga.
 
Vad är anledningen till att maken inte gillar labbe? Är det pälsen? För jag kan intyga att de allra flesta kort/släthåriga hundar fäller som fan. :D Dygnet runt och året runt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 793
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 979
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hallåj folket! Går i funderingar att skaffa vovve under högskolan, och har börjat kolla på raser redan nu. Det jag är inne på är...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp