Sommarföräldrar 2015 del 2

Här är det fullt ös medvetslös inför julen. Nu är i alla fall outfiten klar på lilla:



Hur gör ni med julklappar till de små? Tycker det är svårt eftersom vi redan har rätt mycket bebisleksaker sen vår första, så det känns rätt onödigt.

Vi har köpt en lära-gå-vagn då sonens blev glömd ute i regnet. Sen får hon en bebispulka.

Eventuellt sätter in en summa pengar på hennes konto istället så båda får för lika mycket. Eller blir det inredning till kommande rummet.

Dagens i-landsproblem.. :meh:

Vad ska ni ge era?
 
Här är det fullt ös medvetslös inför julen. Nu är i alla fall outfiten klar på lilla:



Hur gör ni med julklappar till de små? Tycker det är svårt eftersom vi redan har rätt mycket bebisleksaker sen vår första, så det känns rätt onödigt.

Vi har köpt en lära-gå-vagn då sonens blev glömd ute i regnet. Sen får hon en bebispulka.

Eventuellt sätter in en summa pengar på hennes konto istället så båda får för lika mycket. Eller blir det inredning till kommande rummet.

Dagens i-landsproblem.. :meh:

Vad ska ni ge era?
Så gudomligt söt hon är! :love:
 
Här är det fullt ös medvetslös inför julen. Nu är i alla fall outfiten klar på lilla:



Hur gör ni med julklappar till de små? Tycker det är svårt eftersom vi redan har rätt mycket bebisleksaker sen vår första, så det känns rätt onödigt.

Vi har köpt en lära-gå-vagn då sonens blev glömd ute i regnet. Sen får hon en bebispulka.

Eventuellt sätter in en summa pengar på hennes konto istället så båda får för lika mycket. Eller blir det inredning till kommande rummet.

Dagens i-landsproblem.. :meh:

Vad ska ni ge era?

Vi tänker köpa en bok som heter "Hjälp! Jag har tappat bort mitt namn" som generas av bokstäverna i barnets namn. De är så fina. Sen blir det säkert någon annan bok, kanske någon leksak och lite kläder. Vi vill inte köpa en massa leksaker som kommer drälla överallt. Dels lär han få så det räcker från andra och sen är jag lite avskräckt av hur det ser ut hemma hos hans kusiner. Leksaker överallt.
 
Här är det fullt ös medvetslös inför julen. Nu är i alla fall outfiten klar på lilla:



Hur gör ni med julklappar till de små? Tycker det är svårt eftersom vi redan har rätt mycket bebisleksaker sen vår första, så det känns rätt onödigt.

Vi har köpt en lära-gå-vagn då sonens blev glömd ute i regnet. Sen får hon en bebispulka.

Eventuellt sätter in en summa pengar på hennes konto istället så båda får för lika mycket. Eller blir det inredning till kommande rummet.

Dagens i-landsproblem.. :meh:

Vad ska ni ge era?
Vi köpte inga julklappar alls till stora tjejen när hon var bebis utan hon fick en slant på kontot i samband med att vi satte in julklappspengar från övrig familj. Hon fick så mycket ändå vilket vi hade på känn. Första barnbarnet på båda sidor och både mormor och farfar tycker om att köpa presenter. Jag tror att vi gör likadant med lilla tjejen. Äldsta dottern köper vi inte heller särskilt mycket till utan hon får av mor/farföräldrar. 2 böcker, en ljudbok och en ryggsäck och så några kronor extra på kontot lutar det åt.

Jag har ju sagt nej till kläder åt lilltjejen också men det har folk svårt att respektera, eller så har informationen inte nått alla. Jag vet inte. Vi hinner inte använda det vi redan har :p
 
Idag har jag en liten förkyld stackare här hemma. Att en sån liten näsa kan producera så mycket snor, helt otroligt.
Fast han är vid gott mod och äter bra, så det känns ju bra i alla fall. Vi har ändå haft tur. Detta är bara andra gången han är förkyld någonsin, sist var han en månad gammal.
 
Vi tänker köpa en bok som heter "Hjälp! Jag har tappat bort mitt namn" som generas av bokstäverna i barnets namn. De är så fina. Sen blir det säkert någon annan bok, kanske någon leksak och lite kläder. Vi vill inte köpa en massa leksaker som kommer drälla överallt. Dels lär han få så det räcker från andra och sen är jag lite avskräckt av hur det ser ut hemma hos hans kusiner. Leksaker överallt.
Ja jösses. Vi har också massa leksaker. Knepet är bra förvaring :p bäddsoffan i lek/vardagsrummet sväljer en del i förvaringsdelen och en rejäl byrå. Och förråd där man kan köra ut delar av leksakerna ibland. Men jag känner som du, vill inte heller ha massa leksaker som inte används.
 
Jag vill inte heller ha en massa leksaker! Har önskat oss klassiska, användbara träleksaker (brio o dyl.) om det nödvändigtvis måste köpas. Det kommer tillräckligt tids nog ändå. K har inget eget rum utan en del av hallen uppe och vardagsrummet nere är avsatt åt hennes saker, så det ska helst inte vara för mycket. Vi önskar oss ullkläder, bidrag till babysim, tripp trapp-stol, böcker. Lära gå-vagn skriver jag upp, det var bra. Vi föräldrar ska köpa varsin sak till henne som vi inte berättar för varandra, så blir det litet överraskningsmoment även om inte K själv kan uppskatta det. Plus att jag har köpt en babypulka, kunde inte låta bli :D

K har fått börja med pyttesmå smakisar, vet inte om jag skrivit det. Hon ÄLSKAR det. Blir helt galen och nästan inget kommer ut igen. Hade egentligen tänkt vänta tills 6 månader men "de" säger att barnet ska få styra och eftersom det är så uppskattat så kan jag inte låta bli. Men jag stoppar vid max 1 tsk för vill inte att det ska konkurera ut amningen på något vis, nu när den äntligen fungerar bra.
 
Jag gjorde klart för min sambo för ett par dagar sedan att jag håller på att bli galen. T accepterar inte att sitta i babysitter när vi äter utan ska vara med (!!) och jag orkar inte vänta på att det blir julafton med en stol åt henne. Jag kan inte pyssla med dottern heller med T på golvet för det är högljudda protester. Igår hittade jag en beggad tripptrapp för någon femhundring som ska målas i samma färg jag målade den andra med i somras. Förhoppningsvis färdigstruken idag så jag kan få äta och pyssla i lugn och ro i morgon. Då ska jag bara hitta alla kuddar och extra ryggstöd osv. Men, först måla så nu blir det frukost och sen drar jag igång projektet :)
 
Vi har det bra här i Thailand. Flygresan gick hur bra som helst, över förväntan faktiskt. Sov hela första flyget på 6h och till och från andrs flyget på ungefär lika lång tid. När han inte sov charma han alla runt omkring sig.

Han har varit kite jetlaggad de första dagarna och sovit mycket under dagarna. Men nu velat han ha acklimatiserat sig och verkar inte nämnvärt påverkad av värmen. Vi håller oss i skuggan och myser. Tar oss ett dopp i poolen då och då, givetvis med full Uv mundering :D
T älskar att bada. Trodde vi aldrig med tanke på han skriker för fulla muggar när vi duschar/badar hemma.

Havet har vi inte vågat oss på iom att jag blev rejält brännskadad av maneter under dagen. Skulle inte utsätta plutten för den smärtan någonsin :down:
 
Överlycklig över att W äntligen accepterat bärsele!! Har vägrat hittills,hatat att sitta så instängt. Provat BB och Manduca. Förra veckan provade jag Gud förbjude mig att sätta ungen utåt i BB selen :angel:Skrattade och var så glad. Satt korta stunder så några dagar. Idag var han gnällig och skulle sitta i famnen hela tiden medans jag försökte laga mat. Testade Manducan och drog inte fast axelspännena så hårt så han slapp att röra sig bättre. Är helt stadig i nacken nu. Inget gnäll bara glada miner. Tittade intresserat på när jag fixade klart maten och städade undan. Tänkte länge att jag löpt M i onödan men icke! :banana: Känns bättre för mig att han även accepterar den,fick lite dåligt samvete att ha honom i en oergonomisk sele dessutom felsvängd (han är just 4mån). Mina axlar och ryggen sa ifrån direkt i BB dessutom...
 
Här hemma snörvlas det vidare. Tortyrredskapet snorsugen går varm och vi har en smärre brottningsmatch varje gång :crazy:. Men det underlättar ju om han kan andas när han äter...
Synd att det inte finns avsvällande nässpray för bebisar.

Igår kväll hade han vaknat efter att sambon nattat honom, fått fatt i min kudde och dragit den över sitt ansikte och fick inte bort den igen. Läskigt! Tur att sambon hörde att det var något som var fel.
 
Här hemma snörvlas det vidare. Tortyrredskapet snorsugen går varm och vi har en smärre brottningsmatch varje gång :crazy:. Men det underlättar ju om han kan andas när han äter...
Synd att det inte finns avsvällande nässpray för bebisar.

Igår kväll hade han vaknat efter att sambon nattat honom, fått fatt i min kudde och dragit den över sitt ansikte och fick inte bort den igen. Läskigt! Tur att sambon hörde att det var något som var fel.
Jag måste säga att snorsug i all ära men betydligt bättre med koksalt och spola rent näsan. Här har det gått enklare
 
Jag måste säga att snorsug i all ära men betydligt bättre med koksalt och spola rent näsan. Här har det gått enklare

Att spola näsan är visserligen lite lättare men han blir desto ledsnare av den behandlingen tyvärr :)
Han är lite bättre idag i alla fall, så det går åt rätt håll.
 
@Rosen-Knoppen gud så härligt det låter! Jag är så otroligt sugen på resa, sol, värme.

Får iaf lite miljöombyte denna helg då jag och lillan sitter på tåget söderut för tjejhelg med några kompisar. När vi sågs sist var två av oss gravida och nu är det två bebisar med :D och en ny är gravid. Ska bli jättemysigt!

@Honungshumlan fy va läskigt med kudden, men så himla lätt hänt! Man blir påmind om hur fort läskiga saker kan hända.
 
Lillflickan håller på att brottas med sin första förkylning. Än så länge mest snorig och slemmig. Stora tjejen började ju på förskola för ett par veckor sedan så hon drar hem baciller åt oss :p inatt hade jag feber och som väntat sov jag som en klubbad säl. Förutom det faktum att jag inte hade vatten vid sängen och att det blev skitkallt varje gång täcket glipade lite var det faktiskt skönt :o det var länge sedan jag sov så gott trots störmoment som hungrig bebis. Nu hoppas jag att stora tjejen är pigg nog för förskolan så jag får chans att vila lite mer under dagen. Om bebisen sover då. Känns lite trist att de ska ha luciafirande på förskolan idag, jag skulle gärna se det så jag hoppas att orken finns. Fördelen är att de är utomhus så risken att jag smittar är väl inte jättestor, särskilt inte om jag håller mig på avstånd.
 
Här är det förkylning nummer 2 som precis har startat. Vi var ju hos vänner i helgen och träffade dagisbarn så som ett brev på posten kom snor och rinniga ögon igår. Ska ha vaccination i morgon så jag får ringa bvc och kolla hur vi ska göra. Lillskruttan blev 5 månader i lördags :heart

Vi har köpt bilbarnstol! Det börjar se trångt ut i babyskyddet, även om det går ett tag till. Vi valde en besafe izi plus som ju funkar från ca 6 månader så det blir nog bra. Det var öppningserbjudande i en butik här så med -20 % slog vi till. Den är ju dyr!

Nu sticker vi till barnmorskan, återbesök efter spiralisättningen.
 
Vi har varit iväg i helgen och firat As farfar som fyllde 60. Min svägerska hade ordnat med ett jättefint stort hus som vi hyrde över helgen. Huset hade en inomhuspool, bubbelbad och bastu. Poolen var lite kall tyckte A, men bubbelbadet var varmt och skönt. Alla svärfars barn, med respektive och barnbarn var där så vi blev 10 vuxna och 5 barn. Jättetrevligt!

Det har hänt mycket utvecklingsmässigt de senaste två veckorna. Han sitter stadigt och länge. Har upptäckt sina fötter och kämpar för kung och fosterland med att få in dem i munnen :D
Han sträcker sig efter saker runtom på ett annat sätt än tidigare och det märks att han vill framåt, lugnet före stormen kanske? :p

Han babblar på bra, någon som heter Ebba måste ha gjort intryck på honom för det säger han jämt. Annars är det mycket babababa.
Han har börjat äta mer riktig mat och tycker det är mycket mer spännande än ersättningen. Tyvärr hinkar han i sig 3 flaskor ersättning nattetid fortfarande, så jag försöker mata på ordentligt dagtid så att han ska vara mätt på natten med, ibland funkar det så det bara blir 2 flaskor.
Han behöver bevisligen mer mat eftersom han växer så det knakar. Snart får jag lägga undan kläderna i stl 68. Alla hans pyjamasar är för korta i ben och armar utom en.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 958
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 439
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 447
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp