Sommarföräldrar 2015 del 2

Är det pga säkerheten? Upplever nämligen att de där testerna är mer för komfort och hur enkelt det är att montera i bilen. Stolarna är ju testade och godkända för krock ändå liksom :p Det enda där enligt mig som är viktigt är komforten som är värt att titta på beroende på hur mycket man åker då jag inte har nåt emot att svära när jag installerar eländet. Det gör jag ju bara en handfull gånger under tiden de används :p

Jovisst är det så att alla stolar som är godkända är bra nog. Men komforten är ju icke att förringa, nöjd unge = nöjda föräldrar. Det finns ju få situationer i vardagen som är så jobbigt som ett missnöjt barn i bilen.
Eftersom A oftast sommar i bilen kommer vi prioritera en stol som går att luta under färd, också vill vi ha en stol som gör att barnet kan åka bakåt länge. Då finns det två att välja på i vår butik, besafe izi plus och maxi cosi mobi xp, så det blir någon av dem :-)
 
Jovisst är det så att alla stolar som är godkända är bra nog. Men komforten är ju icke att förringa, nöjd unge = nöjda föräldrar. Det finns ju få situationer i vardagen som är så jobbigt som ett missnöjt barn i bilen.
Eftersom A oftast sommar i bilen kommer vi prioritera en stol som går att luta under färd, också vill vi ha en stol som gör att barnet kan åka bakåt länge. Då finns det två att välja på i vår butik, besafe izi plus och maxi cosi mobi xp, så det blir någon av dem :-)
Ja det har du rätt i att skrikande barn i bilen kan vara påfrestande. Min äldsta satte jag färdgodis i handen på så fort hon kunde äta själv så löste det sig, haha. Vi har inte förstått nyttan med alla finesser som finns på stolarna idag och åker som sagt mest kollektivt även på långfärder så en stol som är lätt att bära med sig är tacksamt. Där är britax underbara :p
 
Förra veckan var vi på 6-månaders kontroll med läkarbesök. Lilla damen vägde 7070 gram och var typ 65 cm lång. Doktorn tyckte hon verkade mycket äldre än 6 månader, så vi fick med beröm godkänt. ;)

Hon har haft lite bekymmer med hård mage i veckan, varit ledsen när hon bajsar. :down:
I nuläget får hon typ 1/3-dels burk med barnmat till lunch, gröt på kvällen och sen ammas hon resten.

Sen slog det mig att man ju kan bli hård i magen om man inte dricker tillräckligt, så vi testar nog ge lite vatten till maten. Hur har ni gjort? Jag minns inte hur vi gjorde med första, otroligt hur fort man glömmer.

Om nån vecka tänkte jag byta ut gröten mot välling istället, det är rätt smidigt att ge dem en flaska på kvällen istället för att kladda runt med gröt när de är trötta. Så tar vi gröt på morgonen istället.

Hur ser matvanorna ut för er andra?

Vi erbjuder vatten under tiden han äter och han tycker det är roligt att dricka men jag tror inte att han får särskilt mycket i sig.

Han äter gröt med morfars äpplemos till frukost. Sen 1/3 burk till lunch och en klämpåse med fruktpuré på eftermiddagen. Är vi iväg på lunchen så får han ersättning så tar vi maten på kvällen istället. Vi har inte bytt ut något mål ännu utan toppar med ersättning. Sen får han en majskrok då och då. Välling ratas hårt, det är jätteäckligt tydligen.

Jag slutade pumpa för två veckor sedan. Det gick enkelt att sluta, jag hade trappat ned under ett par veckor. Nu kan jag tom. sova topless utan att det läcker, det har jag inte gjort sen tidigt i våras när de började läcka. Jätteskönt!
Det kändes bra att packa undan pumpen också, jag höll på längre än vad jag hade trott från början.

Ikväll la sambon honom vid 19 för natten, trodde vi, 30 minuter senare, just när maten var klar, vaknade han, är vaken fortfarande och piggare än någonsin :cautious:
 
Jovisst är det så att alla stolar som är godkända är bra nog. Men komforten är ju icke att förringa, nöjd unge = nöjda föräldrar. Det finns ju få situationer i vardagen som är så jobbigt som ett missnöjt barn i bilen.
Eftersom A oftast sommar i bilen kommer vi prioritera en stol som går att luta under färd, också vill vi ha en stol som gör att barnet kan åka bakåt länge. Då finns det två att välja på i vår butik, besafe izi plus och maxi cosi mobi xp, så det blir någon av dem :-)

Inte enbart till dig.
Jag läste på bilstolsbloggen i Finland om olika rygglängder på bilstolarna. Då våra barn lär bli långa pga arv så kommer jag nog köpa britax maxway,tror de va britax iaf! Ska ta liten plats (relativt) också i bilen, så min man ryms med sina jättelånga ben i sätet framför. :) men vi har ett tag kvar innan babyskyddet är för litet!
 
Vi erbjuder vatten under tiden han äter och han tycker det är roligt att dricka men jag tror inte att han får särskilt mycket i sig.

Han äter gröt med morfars äpplemos till frukost. Sen 1/3 burk till lunch och en klämpåse med fruktpuré på eftermiddagen. Är vi iväg på lunchen så får han ersättning så tar vi maten på kvällen istället. Vi har inte bytt ut något mål ännu utan toppar med ersättning. Sen får han en majskrok då och då. Välling ratas hårt, det är jätteäckligt tydligen.

Jag slutade pumpa för två veckor sedan. Det gick enkelt att sluta, jag hade trappat ned under ett par veckor. Nu kan jag tom. sova topless utan att det läcker, det har jag inte gjort sen tidigt i våras när de började läcka. Jätteskönt!
Det kändes bra att packa undan pumpen också, jag höll på längre än vad jag hade trott från början.

Ikväll la sambon honom vid 19 för natten, trodde vi, 30 minuter senare, just när maten var klar, vaknade han, är vaken fortfarande och piggare än någonsin :cautious:

Åh jag längtar efter att sluta läcka mjölk! Det har typ blivit värre och värre för mig ju längre tiden gått.
Och pinsamt/söligt när hon släpper mitt i amning och en stråle mjölk vackert flyger iväg över rummet :P
 
Åh jag längtar efter att sluta läcka mjölk! Det har typ blivit värre och värre för mig ju längre tiden gått.
Och pinsamt/söligt när hon släpper mitt i amning och en stråle mjölk vackert flyger iväg över rummet :P

Oj, nä det låter inget vidare. Det minskade för mig allteftersom men i början var det hemskt. Illa luktade det också.

OT: nu somnade det lilla livet, får inse att han har ärvt mina kvällspigga (och morgontrötta) gener :D
 
Vi erbjuder vatten under tiden han äter och han tycker det är roligt att dricka men jag tror inte att han får särskilt mycket i sig.

Vi erbjuder också vatten under tiden och innan Thailand så rann nog det mesta ut genom mungipan. Nu efter resan kan han sluka en liten flaska och tycker vatten är jäääätte gott :D

Vi har inte heller bytt ut hela mål utan ger nån liten klämmis mitt på dagen.
Har backat lite på gröten då hans mage inte riktigt var redo för den mjölkfria gröten som är ganska mycket fibrer i.
Nu ska vi provocera mjölken igen :nailbiting:
Känns nervöst!
 
Inte enbart till dig.
Jag läste på bilstolsbloggen i Finland om olika rygglängder på bilstolarna. Då våra barn lär bli långa pga arv så kommer jag nog köpa britax maxway,tror de va britax iaf! Ska ta liten plats (relativt) också i bilen, så min man ryms med sina jättelånga ben i sätet framför. :) men vi har ett tag kvar innan babyskyddet är för litet!
Det är samma stol som vi ska skaffa. Vår stora tjej ska få den och så ska lilla få ta över vår hi-way. Vår stora tjej är bara 2.5 och jättelång (ännu inte för lång för hi-way men det är inte så mycket kvar) så jag hoppas att den kommer att räcka ganska länge så hon kan sitta bakåtvänt ett bra tag till. Ongen måste ju sluta växa någon gång, så långa föräldrar har hon ju inte...
 
Gav du med sked då?
Nu har vi provat hålla skeden framför munnen och så fick hon slicka på skeden och få i sig det. Det mesta hamnar runt munnen och i haklappen :)
Men jag ammade lite efter idag och sen kräktes hon lite och då syntes det att det va lite lila av blåbär så då måste hon alltså ha svalt litegrann! :bump:
Plommon finns på burk, ska köpa en sån! :) och kanske en palsternacka så kan jag prova göra eget mos och frysa!
Jo vi har gett allt med sked. W har börjat acceptera tjockare mos nu,men i början såg han ut att spy när det var lite tjockare i konsistensen. T.ex Majskorn är lätta att koka upp,pressa genom en finmakig sil så får man slät och god pure. Man kan ju blanda i bröstmjölk eller ersättning i pureerna så blir de lösare och smakar bekant.
 
Jo vi har gett allt med sked. W har börjat acceptera tjockare mos nu,men i början såg han ut att spy när det var lite tjockare i konsistensen. T.ex Majskorn är lätta att koka upp,pressa genom en finmakig sil så får man slät och god pure. Man kan ju blanda i bröstmjölk eller ersättning i pureerna så blir de lösare och smakar bekant.

Majs har jag inte tänkt på. Men provade palsternacka, det va inte godkänt. Men idag gick havregröt blandat med blåbärsburken bra och med tanke på mängden i haklappen så måste en del ha svalts! :D
 
Nu ska jag bjuda på en rejäl portion gnäll!

Folk är så jäkla ohyfsade. Har flera gånger stött på folk, både familj och andra, som av någon märklig anledning tjatar om vår #3. Herregud!! Vi har ett barn på 2.5 och ett på 3 månader, helt underbara flickor och folk tjatar om att vi ska tillverka en till?! Vad är det för fel på folk? Och så ska jag på nåt jävla vänster behöva förklara vårt val med att inte skaffa fler. Jag gnällde om det för min sambo som berättade att han minsann inte hört nåt sånt. Varför ska då jag behöva lyssna på folks snack om att "åååh det är klaaaaart att ni ska ha en till sen! Vänta du bara!". Funderar på att ljuga ihop en story om att jag redan steriliserat mig för att få tyst på folk. Fast då får man kanske höra för det också. " men du är ju så uuung, täääänk om du ångrar dig!"

... :mad:
 
Nu ska jag bjuda på en rejäl portion gnäll!

Folk är så jäkla ohyfsade. Har flera gånger stött på folk, både familj och andra, som av någon märklig anledning tjatar om vår #3. Herregud!! Vi har ett barn på 2.5 och ett på 3 månader, helt underbara flickor och folk tjatar om att vi ska tillverka en till?! Vad är det för fel på folk? Och så ska jag på nåt jävla vänster behöva förklara vårt val med att inte skaffa fler. Jag gnällde om det för min sambo som berättade att han minsann inte hört nåt sånt. Varför ska då jag behöva lyssna på folks snack om att "åååh det är klaaaaart att ni ska ha en till sen! Vänta du bara!". Funderar på att ljuga ihop en story om att jag redan steriliserat mig för att få tyst på folk. Fast då får man kanske höra för det också. " men du är ju så uuung, täääänk om du ångrar dig!"

... :mad:

Vi kan inte få fler barn har jag svarat och det har faktiskt fått tyst på dem. De kom inga följdfrågor heller så det blev väl obekvämt ;)
 
Vi kan inte få fler barn har jag svarat och det har faktiskt fått tyst på dem. De kom inga följdfrågor heller så det blev väl obekvämt ;)
Vet du, jag ska köra på det. Jag hoppas innerligt att jag slipper följdfrågor på det, annars får jag väl hitta på nåt lite snabbt. Eller för all del massa obekväma djungeltrummor som hittar på egna sanningar längs vägen. Det hade sparat mig väldigt mycket energi att slippa bli arg över såna dumma saker. Jag tror ju inte att de som frågar är helt utan sociala skills, bara förbannat klumpiga. Det är samma sak som att det alltid i sociala sammanhang är mamman som ska bestämma ditt och datt om barnen. Jag brukar förvisso svara att barnen får bestämma på det mesta, också ett bra sätt att lösa problem :rofl:
 
Kan inte alla skriva hur gamla deras bebisar är nu? Jag kommer inte ihåg listan och är kass på att räkna efter :)

Min flicka blir 5 månader dagen innan julafton!
 
Nu ska jag bjuda på en rejäl portion gnäll!

Folk är så jäkla ohyfsade. Har flera gånger stött på folk, både familj och andra, som av någon märklig anledning tjatar om vår #3. Herregud!! Vi har ett barn på 2.5 och ett på 3 månader, helt underbara flickor och folk tjatar om att vi ska tillverka en till?! Vad är det för fel på folk? Och så ska jag på nåt jävla vänster behöva förklara vårt val med att inte skaffa fler. Jag gnällde om det för min sambo som berättade att han minsann inte hört nåt sånt. Varför ska då jag behöva lyssna på folks snack om att "åååh det är klaaaaart att ni ska ha en till sen! Vänta du bara!". Funderar på att ljuga ihop en story om att jag redan steriliserat mig för att få tyst på folk. Fast då får man kanske höra för det också. " men du är ju så uuung, täääänk om du ångrar dig!"

... :mad:

Jag blir lika förvånad varje gång jag hör vad folk säger. Likadant som för de som kämpar för att överhuvudtaget bli gravida, massa puckon som tjatar om att det "väl snart är dags"...

Jag har tack och lov varit helt förskonad från sånt. Inte ens mellan ettan och tvåan frågade en enda om det inte var dags för nästa, och då har vi ändå 3,5 år mellan barnen.

(Att ingen tjatade innan vårt första barn kan jag emellertid förstå, vi hade varit ihop i 3 månader så det var ingen som ens hann börja fundera... :laugh:)
 
Jag blir lika förvånad varje gång jag hör vad folk säger. Likadant som för de som kämpar för att överhuvudtaget bli gravida, massa puckon som tjatar om att det "väl snart är dags"...

Jag har tack och lov varit helt förskonad från sånt. Inte ens mellan ettan och tvåan frågade en enda om det inte var dags för nästa, och då har vi ändå 3,5 år mellan barnen.

(Att ingen tjatade innan vårt första barn kan jag emellertid förstå, vi hade varit ihop i 3 månader så det var ingen som ens hann börja fundera... :laugh:)
Min farfar var rätt osmidig. Han ringde mig när första barnet var fött, jag var kejsarsnittad några timmar tidigare, och sa att barn är flockdjur, skaffar man ett måste man skaffa fler (ja såklart efter att han talat om vilken jättesöt bebis vi hade fått). Fast sen var han tyst.. Fram tills nu. Jag berättade då att jag planerar sterilisering och han började prata om sladdisar. Mja, alltså, jag älskar mina barn. Bebisar är otroligt mysiga för det mesta. Jag tycker att det är fantastiskt att få uppleva det här. Samtidigt känner jag att orken inte finns för fler barn och jag är nöjd med att vara relativt ung förälder. Jag har det gärna så och har vuxentid när barnen blir större. Jag hoppas att jag får gosa mer med bebisar framöver. Typ syskonbarn eller nåt. Visst är det en sorg att inte ha fler bebisar men jag känner att det nog skulle bli för mycket för oss och barnen är inte bebisar för alltid utan blir stora och behöver föräldrar med ork och tid för dem alla. 2 är lagom. Jag får väl köpa hundvalpar eller nåt om jag vill andas mer bebis.
 
Kajsa blev 5 månader den 12 december. Sitter själv långa stunder, älskar smakisar och sover plötsligt mycket mindre än tidigare. Oftast glad ☺
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 955
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 436
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 446
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp