Sommarföräldrar 2015 del 2

Inatt har jag fått sova hela natten själv :nailbiting: Svärmor tog T ( har firat jul hos henne).
Men tror ni jag sovit nåt? :cautious: Näää..
Låg först och snurra till 04 och sen sovit oroligt till 07.30 :meh: drömt en massa konstigt.
För T och svärmor har det gått bra. Nästa gång kanske jag kan slappna av :grin:
 
God fortsättning! Julafton var härlig, vi firade med min familj och K var på bra humör, fick sova i selen ett par gånger men var i övrigt nöjd med att bara vara med och kolla på allt som hände.

Idag har vi åkt drygt 40 mil ner till sambons familj och det har gått långt över förväntan. Lite uttråkad sista 10 milen men ändå distraherbar. Hon åker i ny bilstol sedan förra helgen och det märks att hon trivs mycket bättre i den. Väl på plats här har hon varit jättehärlig, hur lycklig som helst och farmor har fått mängder med leenden trots att de inte setts på en månad.

Det roligaste just nu är att ligga på rygg och suga på tårna eller rulla över på sida. Hon kommer vända till mage vilken dag som helst, hon kommer i princip runt men en arm är i vägen. Äta är också otroligt uppskattat, hon slukar allt man erbjuder. Ikväll har hon smakat bröd, omelett och paj och ätit rätt mycket av allt. Jag hade egentligen inte tänkt gå så fort fram men samtidigt säger många att barnet själv ska få styra så vi kör väl på. Hon är 5,5 månad och ammar fortfarande "fullt", dvs smakisarna verkar inte påverka amningen.
 
@superstar Samma här med maten. W styr matintaget nu. Vi har hållit på med smakisar sen W var knappa 3 mån,är 4,5 nu. Den sista veckan har jag gett honom tills han inte vill ha mer,sen en skvätt mjölk på. Han får riktig mat 2x dag. Håller oss till grönsaker,frukt och bär. Kött blir från 5mån samt gröt. Mjölkintaget har inte minskat så mycket,dricker mer än mängden för sin ålder.

Han fick sin första tand helgen före jul. Förklarar en del...:idea: När slutar barn dreggla? Eller forts dom tills fler tänder kommer? Han är dyblöt fast vi anv dregglisar,händerna hela tiden i munnen...
 
Behöver er hjälp.

Köpte en bilbarnstol igår, det blev en maxi cosi mobil xp. Provade att montera den i bilen, för skoj skull, men kunde inte få den att sitta bra. Framåt-bakåt sitter den som berget men går att röra rätt mycket i sidled. Ska det verkligen vara så? Monterade den fram eftersom den ska vara fram sen när det är dags att byta.
 
Det blev en röd besafe izi plus. Maxi cosi mobi xpn var slut så vi kunde inte prova den tyvärr. Han satt som en kung och verkade jättenöjd, till skillnad från vad han har varit i julhelgen i babyskyddet :crazy:. Så nu hoppas vi att det blir helt ok att åka bil igen.

Vi har satt upp en barnpool i vardagsrummet och lagt i ett täcke att sitta på. Det fungerar som en lekhage nu när han sitter och leker. Så får han ha sina leksaker ifred från hunden och kan inte rulla iväg och skada sig. Det fungerar jättebra :)

I julklapp fick A Smartmax av mormor och morfar, det är stavar med magneter i ändarna som man tillsammans med bollar kan bygga ihop till olika saker. Han fick en bok med klassiska sagor från sin kusin på min sida.

Juldagen firades med sambons familj och då fick han typ 15 paket, alla med leksaker, bla plocklåda, stapeltorn, hammare, bilnycklar, dragnyckelpiga, duplo, nalle puh med ljud mm. Så nu behöver vi inte köpa något på lääänge.
Vad fick era barn?
 
Senast ändrad:
Behöver er hjälp.

Köpte en bilbarnstol igår, det blev en maxi cosi mobil xp. Provade att montera den i bilen, för skoj skull, men kunde inte få den att sitta bra. Framåt-bakåt sitter den som berget men går att röra rätt mycket i sidled. Ska det verkligen vara så? Monterade den fram eftersom den ska vara fram sen när det är dags att byta.

Kanske @MaRomer kan svara på din fråga? :)
 
Hörni! Alla här håller på att köpa ny bilbarnstol. Jag trodde man kunde ha babyskydden ca 9 mån? Måste ha missat något :p
 
Hörni! Alla här håller på att köpa ny bilbarnstol. Jag trodde man kunde ha babyskydden ca 9 mån? Måste ha missat något :p
Jag har läst att man ska byta så fort barnet kan sitta utan stöd eftersom bilbarnstolen är säkrare än babyskyddet. Jag kommer nog byta något tidigare eftersom babyskyddet börjar bli trångt för Linnea och hon är inte så nöjd att sitta i det längre.
 
Linnea fick ett par juklappar hon också. Hon fick en britax two-way, en lära-gå-vagn, kläder och en liten peng. Inte så mycket men hon är ju bara 4,5 månad så det behövs ju inte mycket än.
 
Jag har läst att man ska byta så fort barnet kan sitta utan stöd eftersom bilbarnstolen är säkrare än babyskyddet. Jag kommer nog byta något tidigare eftersom babyskyddet börjar bli trångt för Linnea och hon är inte så nöjd att sitta i det längre.
Aha! Men som sagt; mina kan inte så mycket. Inte heller att sitta utan stöd :p
 
Hörni! Alla här håller på att köpa ny bilbarnstol. Jag trodde man kunde ha babyskydden ca 9 mån? Måste ha missat något :p

Det kan man säkert så länge barnet inte är tyngre än viktgränsen eller för långt. I vårt fall är det så att babyskyddet är för trångt vid axlarna så att han kläms ihop, med resultatet väldigt grinig bebis :(
 
I julklapp fick A Smartmax av mormor och morfar, det är stavar med magneter i ändarna som man tillsammans med bollar kan bygga ihop till olika saker. Han fick en bok med klassiska sagor från sin kusin på min sida.

Juldagen firades med sambons familj och då fick han typ 15 paket, alla med leksaker, bla plocklåda, stapeltorn, hammare, bilnycklar, dragnyckelpiga, duplo, nalle puh med ljud mm. Så nu behöver vi inte köpa något på lääänge.
Vad fick era barn?

A fick ett sött tallrikset, mjuka byggklossar, lite från maileg (känns mååånga år bort att leka med men de är iaf söta), en jättepopulär skallra från brio, varma tossor, en fleecefilt, två böcker. Tror det va det. Jättefina julklappar och vi är väldigt glada. :)

Bäst och säkert billigast va skallran från Brio, den kan hon fånga, skaka och stoppa i munnen! Jättekul enligt henne!
 
Då klarar jag mig ett tag till. Max 13 kg står det, och innan dess ska väl tom mina kunna sitta :D För långa är de inte heller.

Vi har också ett tag kvar i babyskydd. :) Men jag tänker mig att byta när hon blir så stor så jag hellre lämnar stolen i bilen än att bära in henne i hela den.
 
8 st pyjamas (önskade nya),en giraffdräkt med huva och svans,en traktor med djur på släpet som låter då man trycker,skallror,bilar,babypulka,pengar,badhandduk och dregglisar.

Vi tänkte byta till större stol då han blir 9kg. Väger nu 7,5. Är inte längre jättenöjd att sitta i skyddet så hoppas han klarar sig några mån än. Funderar på en Britax multi-tech II.
 
Sen beror det ju på vad man väljer gör stol också. Besafe izi plus är ju godkänd från "0 kg" (fast rekommenderas inte från nyfödd, men de menar väl mest att ingen nedre viktgräns finns) så då kan man ju byta tidigare än med vissa andra stolar. Här började det också bli rejält trångt om axlarna + missnöjd bebis. Men hon älskar sin nya stol så det blev väldigt lyckat.

I julklapp blev det pulka, sångbok, pekbok, drag-humla från brio (har en tax sedan innan :D), lära-gåvagn, ullunderställ, ullsockar och säkert nåt mer. Mer än vad jag tycker att hon behöver men förstår att alla vill ge.

I mitten på januari börjar vi på babysim. Någon mer som går/ska gå?
 
Behöver er hjälp.

Köpte en bilbarnstol igår, det blev en maxi cosi mobil xp. Provade att montera den i bilen, för skoj skull, men kunde inte få den att sitta bra. Framåt-bakåt sitter den som berget men går att röra rätt mycket i sidled. Ska det verkligen vara så? Monterade den fram eftersom den ska vara fram sen när det är dags att byta.
Sätt knäet i stolen när du drar åt säkerhetsbältet. Dra åt bältena mot golvet, släpp dem och dra några mm till. Fäst dem i stolen igen. Funkar i alla fall på min hi-way :p
 
@superstar Samma här med maten. W styr matintaget nu. Vi har hållit på med smakisar sen W var knappa 3 mån,är 4,5 nu. Den sista veckan har jag gett honom tills han inte vill ha mer,sen en skvätt mjölk på. Han får riktig mat 2x dag. Håller oss till grönsaker,frukt och bär. Kött blir från 5mån samt gröt. Mjölkintaget har inte minskat så mycket,dricker mer än mängden för sin ålder.

Han fick sin första tand helgen före jul. Förklarar en del...:idea: När slutar barn dreggla? Eller forts dom tills fler tänder kommer? Han är dyblöt fast vi anv dregglisar,händerna hela tiden i munnen...
Vad har ni för dreglisar? Jag klädde nyss min lilla i en som verkar vara plast eller nåt i. den låter lite när man knögglar ihop den i alla fall. Frotté på båda sidor. Det står babyboom i den och jag vill minnas att den är tät för fukt och sånt. Den är från när stora tjejen var bebis, ingen aning om var vi hittade den.

Vill minnas att de dreglar inför varje ny tand så det fortsätter lääänge.
 
Vad har ni för dreglisar? Jag klädde nyss min lilla i en som verkar vara plast eller nåt i. den låter lite när man knögglar ihop den i alla fall. Frotté på båda sidor. Det står babyboom i den och jag vill minnas att den är tät för fukt och sånt. Den är från när stora tjejen var bebis, ingen aning om var vi hittade den.

Vill minnas att de dreglar inför varje ny tand så det fortsätter lääänge.

Vi har lite olika men använder dem sällan. Det lär bli oftare när tänderna kommer antar jag. Den bästa är det fleece på baksidan på. Den är från kappahl tror jag.
Babyboom är gekås egna märke, så din borde vara därifrån. Men jag kan inte minnas att jag sett en i frotté när jag varit där, så den kanske inte finns längre.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 953
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 431
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 443
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp