Sommarföräldrar 2015 del 2

Här har lillan gjort sitt första besök på akuten. Storebror blev sjuk först, feber, hosta och genomförkyld. Dagen innan julafton precis som förra året.. :meh: Sen blev han frisk på juldagen.

Sen, natten till måndag får lilla världens krupp, så pass att vi får stå med henne i ett vidöppet fönster. Ringer in två gånger för det låter helt hemskt, men de ber oss bara att avvakta.

På dagen återkommer storebrors feber, lilla är precis igenkorkad och låter "tät i rören". Storebror har förkylningsastma så vi blev lite oroliga för att hon också fått det.

Så till slut fick vi en dubbeltid, sänka togs på storebror som inte visade nåt, lilla var inte jättetät men hon fick inhalera lite ihop med brorsan ändå för att underlätta för allt slem att komma upp.

Sen har vi haft två helvetesnätter där hon sovit en kvart i taget, resten av tiden har hon skrikit så vi har fått gå och bära. Så snorig så hon knappt kan amma, napp funkar inte. Fattar inte hur mycket snor det kan finnas i en sån liten... :down: Nu la vi henne för en halvtimme sen, och sambon är just uppe för andra gången. :banghead:

Det bästa med akutbesöket var dock att vi fick recept på hur man gör egen Nezeril! När storebror var liten fanns Nezeril från 2 månader, sen togs det bort och man hänvisades till koksaltlösning (Renässans) för de minsta. Vilket ju hjälper ibland, men som doktorn sa så behövs det bättre saker ibland.

Lägger ut det här ifall någon behöver:



Ser fram emot ännu en helvetes natt! :cry::(:banghead:
 
Här har lillan gjort sitt första besök på akuten. Storebror blev sjuk först, feber, hosta och genomförkyld. Dagen innan julafton precis som förra året.. :meh: Sen blev han frisk på juldagen.

Sen, natten till måndag får lilla världens krupp, så pass att vi får stå med henne i ett vidöppet fönster. Ringer in två gånger för det låter helt hemskt, men de ber oss bara att avvakta.

På dagen återkommer storebrors feber, lilla är precis igenkorkad och låter "tät i rören". Storebror har förkylningsastma så vi blev lite oroliga för att hon också fått det.

Så till slut fick vi en dubbeltid, sänka togs på storebror som inte visade nåt, lilla var inte jättetät men hon fick inhalera lite ihop med brorsan ändå för att underlätta för allt slem att komma upp.

Sen har vi haft två helvetesnätter där hon sovit en kvart i taget, resten av tiden har hon skrikit så vi har fått gå och bära. Så snorig så hon knappt kan amma, napp funkar inte. Fattar inte hur mycket snor det kan finnas i en sån liten... :down: Nu la vi henne för en halvtimme sen, och sambon är just uppe för andra gången. :banghead:

Det bästa med akutbesöket var dock att vi fick recept på hur man gör egen Nezeril! När storebror var liten fanns Nezeril från 2 månader, sen togs det bort och man hänvisades till koksaltlösning (Renässans) för de minsta. Vilket ju hjälper ibland, men som doktorn sa så behövs det bättre saker ibland.

Lägger ut det här ifall någon behöver:



Ser fram emot ännu en helvetes natt! :cry::(:banghead:

Usch, låter inte kul alls! Jag håller tummar och tår att natten blir bättre. Vad bra med receptet på näsdropparna. Det får jag skriva ner om vi skulle behöva det någon gång.
 
Här har lillan gjort sitt första besök på akuten. Storebror blev sjuk först, feber, hosta och genomförkyld. Dagen innan julafton precis som förra året.. :meh: Sen blev han frisk på juldagen.

Sen, natten till måndag får lilla världens krupp, så pass att vi får stå med henne i ett vidöppet fönster. Ringer in två gånger för det låter helt hemskt, men de ber oss bara att avvakta.

På dagen återkommer storebrors feber, lilla är precis igenkorkad och låter "tät i rören". Storebror har förkylningsastma så vi blev lite oroliga för att hon också fått det.

Så till slut fick vi en dubbeltid, sänka togs på storebror som inte visade nåt, lilla var inte jättetät men hon fick inhalera lite ihop med brorsan ändå för att underlätta för allt slem att komma upp.

Sen har vi haft två helvetesnätter där hon sovit en kvart i taget, resten av tiden har hon skrikit så vi har fått gå och bära. Så snorig så hon knappt kan amma, napp funkar inte. Fattar inte hur mycket snor det kan finnas i en sån liten... :down: Nu la vi henne för en halvtimme sen, och sambon är just uppe för andra gången. :banghead:

Det bästa med akutbesöket var dock att vi fick recept på hur man gör egen Nezeril! När storebror var liten fanns Nezeril från 2 månader, sen togs det bort och man hänvisades till koksaltlösning (Renässans) för de minsta. Vilket ju hjälper ibland, men som doktorn sa så behövs det bättre saker ibland.

Lägger ut det här ifall någon behöver:



Ser fram emot ännu en helvetes natt! :cry::(:banghead:
Usch vilket elände och vilken dålig timing! Får hon plats i babyskyddet eller kanske i en babysitter med ganska hög huvudända? I så fall kan man ju försöka natta henne där och se om det blir lättare med näsan.
 
Usch vilket elände och vilken dålig timing! Får hon plats i babyskyddet eller kanske i en babysitter med ganska hög huvudända? I så fall kan man ju försöka natta henne där och se om det blir lättare med näsan.

Vi funderade faktiskt på babyskyddet, har bara höjt spjälsängen i nuläget.

Inatt sov hon på mig fram till 02 medan jag kollade på Bridget Jones. Mellan 02 och 06 sov hon faktiskt hyfsat i vår säng, men sambon fick upp och bära henne 3-4 gånger för hon skulle somna om. Från 06 var jag uppe med henne, sen tog sambon över vid 09 så jag fick sova.

(Inser att vi varit extremt bortskämda med hennes sömn innan.)

Får se om vi är vakna vid 12-slaget inatt..

Gott nytt år alla fina mammor och bebbar!

:banana::bump::banana::bump:
 
Gott nytt år allihopa och god fortsättning!

Hoppas ni hade fina bra avslut på året.
Vi firade med 3 andra små barnfamiljer här hemma så det kryllade av ungar från 4månader till 2 år.
Fick och la mig 03.30 och vakna 07.30 av Tslog upp sina vackra blå. Så rejält trött idag. Men det är smällar man får ta. :-)
 
Gott nytt år!

"Firade" hemma bara jag, sambon och Linnea. Spelade bingolotto och efter det tog jag in hästarna och vi gick en promenad för att Linnea skulle sova. Men hon vaknade så fort vi kom hem så jag gick o la mej strax innan 12. Sambon åkte till en kompis och vet inte när han kom hem, men han var snäll och släppte ut hästarna igen (har dom på lösdrift)

Inte mycket till firande men sen tycker jag det är årets mest överskattade dag också:cautious:
 
Gott nytt år!

Vi firade lite improviserat, vi skulle varit hos mina föräldrar och firat med dem och min syster. Men syrran fick magsjuka natten till igår så vi var hemma istället.
Jag åkte till affären och planerade menyn när jag stod vid köttdisken. Men det blev bra ändå. Toastskagen till förrätt. Entrecote och rostade rotfrukter med sparris och bearnaisesås till huvudrätt och creme brulee med blåbär till efterrätt.

Tolvslaget spenderade jag med en rädd stackare till hund, men det var ganska fort överstökat som väl var. Värst var det när en tårta välte hos grannen, det smällde på rätt bra. Sambon var hos A som sov genom smällarna, lite oroligt men utan att vakna.
Det var skönt att vakna upp hemma idag då jag har jätteont i halsen idag :down:
 
Jag beställde bilbarnstol igår på kampanj. Ingick sparkskydd, solskydd och baby on board-skylt till samma pris stolen normalt kostar. En lila blev det, dösnygg!! :love: :D

Igår åt vi middag med en släkting och hennes partner samt deras gemensamma som är något drygt halvår äldre än bebis. Åkte hem runt 21 och la oss. Jätteskönt!
 
Äntligen börjar vi känna igen Edith igen!

Igår var hon pigg och glad hela kvällen när vi var bortbjudna, somnade när vi la henne i vagnen och gick ut vid tolvslaget, sen sov hon ett par timmar på altanen, sov bilresan hem från ödemarken och sov sen i sin säng till 9. Halleluja!! :banana:

Idag fick vi äntligen lite snö, så hon var ju tvungen att testa en av julklapparna.



Mycket poppis var det som ni ser... :)
 
Äntligen börjar vi känna igen Edith igen!

Igår var hon pigg och glad hela kvällen när vi var bortbjudna, somnade när vi la henne i vagnen och gick ut vid tolvslaget, sen sov hon ett par timmar på altanen, sov bilresan hem från ödemarken och sov sen i sin säng till 9. Halleluja!! :banana:

Idag fick vi äntligen lite snö, så hon var ju tvungen att testa en av julklapparna.



Mycket poppis var det som ni ser... :)

Vad mysigt med snö! Hon ser väldigt nöjd ut :)


Inatt väckte A mig för att han hade rullat över på mage och kom inte därifrån. Jag la honom på rygg och gav honom en flaska för att han skulle somna om. 3 sekunder efter att han somnade rullade han över på mage igen :banghead: :D

Ni som har ungar som lägger sig på mage, har ni kvar kudden? Är lite nojig, men han verkar reda ut det så huvudet är åt sidan.
 
Vad mysigt med snö! Hon ser väldigt nöjd ut :)


Inatt väckte A mig för att han hade rullat över på mage och kom inte därifrån. Jag la honom på rygg och gav honom en flaska för att han skulle somna om. 3 sekunder efter att han somnade rullade han över på mage igen :banghead: :D

Ni som har ungar som lägger sig på mage, har ni kvar kudden? Är lite nojig, men han verkar reda ut det så huvudet är åt sidan.
Vår tjej vänder sig inte än men hon ligger i vår säng och har aldrig haft någon kudde iom det. Likadant med storasyster.
 
Vad mysigt med snö! Hon ser väldigt nöjd ut :)


Inatt väckte A mig för att han hade rullat över på mage och kom inte därifrån. Jag la honom på rygg och gav honom en flaska för att han skulle somna om. 3 sekunder efter att han somnade rullade han över på mage igen :banghead: :D

Ni som har ungar som lägger sig på mage, har ni kvar kudden? Är lite nojig, men han verkar reda ut det så huvudet är åt sidan.

Vi har ingen kudde, T sover helst på mage alt på sidan lutad inåt mot magen. Är nojig att han skulle köra ner ansiktet i kudden så jag har tagit bort den.

Här har tand numer 3 tittat upp, i överkäken denna gång. Och nummer 4 är påväg igenom tandköttet. Förklarar gnället och det enorma dreglet som varit senaste tiden.
 
Men rekommenderas inte kudde nu iom huvudformen?

Vår vänder sig gärna till mage, men jag är mest orolig för att andningslarmet trycker mot magen (sitter på blöjan) plus att andningslarmet inte hörs när hon ligger på det.

Sen är jag för orolig att plocka bort det, det sägs ju vara större risk för psd om de ligger på mage..

Sa jag att jag är en orolig mor? :meh:

@Rosen-Knoppen, jösses 4 tänder, vår har inte en enda... Men jobbigt när de kommer samtidigt!
 
Möjligt att kudde rekommenderas men det har nog också med hur mycket de ligger ner på en dag tror jag. Vår bvc-tant kommenterade att vår tös form på huvudet är "fin" och hon spenderar ytterst lite tid liggande och den tiden vi ligger ner (nattetid framför allt) varieras mellan sidorna. Det är liksom inte så mycket tid att påverka någon huvudform :p vår stora tjej hade en konstig form på huvudet och skulle ligga på bakhuvudet. Så pass att en sjukgymnast kopplades in för att göra en kudde (som användes typ 3 ggr). Det rättade till sig av sig självt så jag lägger ingen vikt vid det längre. Det känns inte som hela världen och det är så mycket ändå man ska oroa sig för som förälder.
 
Huvudformen är jag inte orolig över. Så som han stökar runt så blir det inte länge på var sida. Jag tycker mest själv att det är så oskönt att sova utan kudde så jag tycker synd om honom om jag tar bort den.

Om jag förstått det hela rätt så är risken för psd på grund av magläge liten när de väl kan vända sig själva.
 
Men rekommenderas inte kudde nu iom huvudformen?

Vår vänder sig gärna till mage, men jag är mest orolig för att andningslarmet trycker mot magen (sitter på blöjan) plus att andningslarmet inte hörs när hon ligger på det.

Sen är jag för orolig att plocka bort det, det sägs ju vara större risk för psd om de ligger på mage..

Sa jag att jag är en orolig mor? :meh:

@Rosen-Knoppen, jösses 4 tänder, vår har inte en enda... Men jobbigt när de kommer samtidigt!

Har inte hört nåt om kudde pga av huvudform på min bvc. Har aldrig haft kudde mer än i vagnen, har haft babynest tills nu. Men tog bort det när han började rulla över till mage.
Jag tänker att man ska tänka på huvudformen är väl mer när de är mindre, når huvudet fortfarande är så mjukt? Jag menar, huvudet känns ju så hårt nu?

Jag har faktiskt inget andningslarm till T. Risken för psd sägs ju vara betydligt mindre efter 6 månader.

Ja det är inte lätt för honom med att få två tänder samtidigt varje gång. Han är väldigt besvärad. Sover oroligt och blir som ett plåster på mig.
 
K har haft kudde hela tiden. Först en liten tunn och sedan någon vecka en lite tjockare. Fast nu när hon börjat böka runt väldigt ligger hon ofta nedanför den.

Inga tänder än! Hon gnuggar och gnuggar på allt hon hittar, och är lite gnällig just nu, men jag räknar ändå med att det ska bli värre innan tänderna tittar ut.

I övrigt är hon hur go som helst nu. Bjuder på blöta, slemmiga pussar titt som tätt, och gnider huvudet från sida till sida när hon pussar. Tar gärna tag i kinder/skägg/hår/glasögon och drar ansiktet mot sig för att kunna pussas.

Jag var hemifrån 5-6 timmar idag och det är så härligt att komma hem när hon skiner upp och skrattar och blir genuint glad att ses!
 
Bebis med ont i magen. Så in i helvete. Jag sov knappt något natten som var då jag la mig lite för sent och så vaknade bebis tidigt, utöver ett antal gånger på natten som vanligt. Har ätit mjölk sedan nyårsafton, vet inte när det kommer ut i modersmjölk och ger henne reaktioner men ska ringa Bvc på måndag och fråga. Det är sagt att om det inte funkar när hon är ca 4 månader ska vi följas upp av läkare så jag äter vanlig mat tills jag får tag på dem och så får vi se vad Bvc säger. Sambon är hemma några dagar till så han får väl ta lite pass med henne om det ska fortsätta. Jag lär inte bli mindre konstig, herregud, de lär väl låsa in mig snart :p
 
Bebis med ont i magen. Så in i helvete. Jag sov knappt något natten som var då jag la mig lite för sent och så vaknade bebis tidigt, utöver ett antal gånger på natten som vanligt. Har ätit mjölk sedan nyårsafton, vet inte när det kommer ut i modersmjölk och ger henne reaktioner men ska ringa Bvc på måndag och fråga. Det är sagt att om det inte funkar när hon är ca 4 månader ska vi följas upp av läkare så jag äter vanlig mat tills jag får tag på dem och så får vi se vad Bvc säger. Sambon är hemma några dagar till så han får väl ta lite pass med henne om det ska fortsätta. Jag lär inte bli mindre konstig, herregud, de lär väl låsa in mig snart :p

Var är ogillaknappen när man behöver den? Stackars liten. Det låter ju som att det borde vara mjölken, om hon blivit dålig nu när du börjat med det.
 
Sonen somnade på sambon i soffan och nu sover de båda två :love:
A ratade ersättningen i bilen i eftermiddags. Han ville ha något annat, så när vi kom hem fick han fruktpuré och majskrokar, då blev han nöjd.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 951
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 427
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 439
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp