Sommarföräldrar 2015 del 2

Var är ogillaknappen när man behöver den? Stackars liten. Det låter ju som att det borde vara mjölken, om hon blivit dålig nu när du börjat med det.
Jaa, tänkte ge det någon dag eller två för att se om det var en händelse eller om det blir vana. Lämpade över bebis på min mamma som gungade henne tills bebis somnade av utmattning. Otroligt det där, i början trodde jag att mitt tålamod var oändligt men med för många dåliga nätter har det börjat tryta. Bebis vaknade inte mer än 1-2 ggr den natten och jag vaknade betydligt oftare, hade svårt att somna osv. Vaknade i fetaste mjölkpölarna såklart, haha.

Än så länge verkar det ganska lugnt på bebis mage. Hoppas att det får vara så.
 
@Amha Hoppas magstrulet ger med sig. Jobbigt för alla när de har ont :(

Helt OT, hur har det gått för er med bil och bilstolar? Har ni testat två bakåtvända än?
Mina föräldrar köpte en hiway II åt oss häromdagen som vi ska testa vid nåt tillfälle, men jag vet faktiskt inte hur vi ska få plats i vår BMW 530... Vi tittar på att byta bil men när man måste ha fyrhjulsdrift är utbudet rätt magert... Maken vill vända Tova men jag vill verkligen inte...
 
@Amha Hoppas magstrulet ger med sig. Jobbigt för alla när de har ont :(

Helt OT, hur har det gått för er med bil och bilstolar? Har ni testat två bakåtvända än?
Mina föräldrar köpte en hiway II åt oss häromdagen som vi ska testa vid nåt tillfälle, men jag vet faktiskt inte hur vi ska få plats i vår BMW 530... Vi tittar på att byta bil men när man måste ha fyrhjulsdrift är utbudet rätt magert... Maken vill vända Tova men jag vill verkligen inte...
Är det ens lagligt att vända 2.5-åringar? Trodde det var krav på bakåtvänt till 4? ( @MaRomer )

Vi fick tips av ovan taggade att sätta in en britax max-way bredvid vår hi-way II. Stora tjejen har det trångt om axlarna i vår hi-way så jag ville ändå byta ut den. Hon har inte provsuttit max-way än då den skickades idag så jag har ingen recension alls på den. Jag ögonmåttade och provmonterade med hi-way i somras och det finns hopp om att det går in 2 st såna bredvid varandra så då borde ju max-way också funka :p det jag är osäker på är hur mycket stolarna fram går att justera med en stol i mitten. Det greppade jag inte fullt ut men jag hoppas det funkar såhär för vi måste renovera tvättstugan för pengarna vi har sparat :p svartmögel är ju sisådär även om det inte är "i" huset.
 
Är det ens lagligt att vända 2.5-åringar? Trodde det var krav på bakåtvänt till 4? ( @MaRomer )

Vi fick tips av ovan taggade att sätta in en britax max-way bredvid vår hi-way II. Stora tjejen har det trångt om axlarna i vår hi-way så jag ville ändå byta ut den. Hon har inte provsuttit max-way än då den skickades idag så jag har ingen recension alls på den. Jag ögonmåttade och provmonterade med hi-way i somras och det finns hopp om att det går in 2 st såna bredvid varandra så då borde ju max-way också funka :p det jag är osäker på är hur mycket stolarna fram går att justera med en stol i mitten. Det greppade jag inte fullt ut men jag hoppas det funkar såhär för vi måste renovera tvättstugan för pengarna vi har sparat :p svartmögel är ju sisådär även om det inte är "i" huset.

Hon hinner bli tre, men det är iofs ingen tröst. Det är inte lag på bakåtvänt, men rekommenderat till minst fyra.
Svartmögel låter inte så trevligt alls O_o Men er Subaru är väl hyfsat rymlig.
Om Tova ska sitta hyfsat bekvämt nu är det precis att vi får in babyskyddet i framsätet. Värdelöst.
 
Hon hinner bli tre, men det är iofs ingen tröst. Det är inte lag på bakåtvänt, men rekommenderat till minst fyra.
Svartmögel låter inte så trevligt alls O_o Men er Subaru är väl hyfsat rymlig.
Om Tova ska sitta hyfsat bekvämt nu är det precis att vi får in babyskyddet i framsätet. Värdelöst.
Hur bred stol har ni möjlighet att ha? Ett alternativ är ju att hon sitter nästan som skräddare om den är tillräckligt bred. Vi hade inte fått in babyskyddet i framsätet, det är för trångt om A sitter bakom så det enda alternativet vi har är bak på passagerarsidan och i mitten. Babyskyddet går in bakom förarstolen men om någon runt 190 ska köra finns det inte en möjlighet. Mitten ger lite mer spelrum på förarstolen verkar det som.
 
Hur bred stol har ni möjlighet att ha? Ett alternativ är ju att hon sitter nästan som skräddare om den är tillräckligt bred. Vi hade inte fått in babyskyddet i framsätet, det är för trångt om A sitter bakom så det enda alternativet vi har är bak på passagerarsidan och i mitten. Babyskyddet går in bakom förarstolen men om någon runt 190 ska köra finns det inte en möjlighet. Mitten ger lite mer spelrum på förarstolen verkar det som.

Bredd har nog ingen betydelse. Smidigast vore väl om vi fick in båda stolarna bak och då gör det inget om hela baksätet går åt, men det är nog en omöjlighet. Vete tusan hur det ska gå... Vi tittade lite på Ford s-Max men det svider att byta ut en bil som vi gillar och som går hysteriskt fint.
Alternativt ha två bakvända stolar när bara jag åker med tjejerna, (90% av tiden är det bara vi), och sätta in en framåtvänd om maken ska med. Jag åker gärna lite obekvämt om det innebär att de små sitter säkert.
 
Bredd har nog ingen betydelse. Smidigast vore väl om vi fick in båda stolarna bak och då gör det inget om hela baksätet går åt, men det är nog en omöjlighet. Vete tusan hur det ska gå... Vi tittade lite på Ford s-Max men det svider att byta ut en bil som vi gillar och som går hysteriskt fint.
Alternativt ha två bakvända stolar när bara jag åker med tjejerna, (90% av tiden är det bara vi), och sätta in en framåtvänd om maken ska med. Jag åker gärna lite obekvämt om det innebär att de små sitter säkert.
Vad var det ert problem var för att få in två bakåtvända? För lite plats till stolen framför? I så fall undrar jag om ni provat att sätta en stol i mittensätet bak.
 
Vad var det ert problem var för att få in två bakåtvända? För lite plats till stolen framför? I så fall undrar jag om ni provat att sätta en stol i mittensätet bak.

Ja, vi måste dra fram stolen framför så hysteriskt att det inte går sitta där fram.
Vi får testa att montera i mitten men jag är tveksam till om det gör nån större skillnad.
 
Ja, vi måste dra fram stolen framför så hysteriskt att det inte går sitta där fram.
Vi får testa att montera i mitten men jag är tveksam till om det gör nån större skillnad.
Hi-way tillhör ju de smalare så prova en sån i mitten i så fall tycker jag.
 
@Zewz hur har det gått? Jag har monterat max-way idag och den tar ju plats, helt klart, men inte särskilt mycket på bredden. Stora tjejen sitter superbra i den med så minstingen får ta över hi-way och så ska jag beställa nackkudde åt den för det saknade jag med A.

Problemet med platsen blir ju längst upp, längre ner är det inga bekymmer alls så i teorin hade jag kunnat smacka in en stol i framsätet. Är det någon möjlighet för er om ni har en nättare stol typ hi-way? Kanske flytta in Tova i framsätet om det ger mer spelrum för benutrumme.

Hos oss kommer det inte att bli några problem alls med att sätta stolarna bredvid varandra i baksätet och lämna platsen bakom förarstolen tom med den här kombinationen. Jag ser faktiskt fram emot att åka i baksätet med tjejerna när vi åker allihopa :D är inte riktigt säker på om stora eller lilla ska sitta i mitten. Vi får se hur det blir.
 
@Zewz hur har det gått? Jag har monterat max-way idag och den tar ju plats, helt klart, men inte särskilt mycket på bredden. Stora tjejen sitter superbra i den med så minstingen får ta över hi-way och så ska jag beställa nackkudde åt den för det saknade jag med A.

Problemet med platsen blir ju längst upp, längre ner är det inga bekymmer alls så i teorin hade jag kunnat smacka in en stol i framsätet. Är det någon möjlighet för er om ni har en nättare stol typ hi-way? Kanske flytta in Tova i framsätet om det ger mer spelrum för benutrumme.

Hos oss kommer det inte att bli några problem alls med att sätta stolarna bredvid varandra i baksätet och lämna platsen bakom förarstolen tom med den här kombinationen. Jag ser faktiskt fram emot att åka i baksätet med tjejerna när vi åker allihopa :D är inte riktigt säker på om stora eller lilla ska sitta i mitten. Vi får se hur det blir.

Jag får stolen levererad imorgon när mina föräldrar kommer hit, får se om vi orkar styra med det i kylan sen.
Var stolarna sitter i bilen kvittar, bara de går in (och vi med då, helst). Jag sitter också gärna bak med båda, det låter mysigt :)

Kom på mig själv med att stå och glo in i en V70 på ICAs parkering idag som hade två bakåtvända stolar (en fram och en bakom). Folk undrar väl vad jag är för idiot :D
 
Jag får stolen levererad imorgon när mina föräldrar kommer hit, får se om vi orkar styra med det i kylan sen.
Var stolarna sitter i bilen kvittar, bara de går in (och vi med då, helst). Jag sitter också gärna bak med båda, det låter mysigt :)

Kom på mig själv med att stå och glo in i en V70 på ICAs parkering idag som hade två bakåtvända stolar (en fram och en bakom). Folk undrar väl vad jag är för idiot :D
V70 är ju ganska trång så skulle du byta bil hade jag inte valt en sån :p jag var ju själv inne på bilbyte då jag vill ha en elhybrid men den enda som var aktuell med storlek och dragvikt var ju en Mitsubishi outlander som har REJÄLT med plats och min bror säger att Mitsubishi ska man inte ha. Han jobbar med att få ut papper till icke-märkesverkstäder så de vet hur man reparerar bilarna och Mitsubishis egna verkstäder ringer honom då de saknar information om hur man gör olika saker så han säger att han aldrig skulle lita på en sådan, åtminstone inte efter att man råkat ut för yttre våld på bilen så nu tvekar jag.

Hoppas det klarnar lite för dig när du provat att montera :)
 
Sedan bebisen föddes har sambon lagat mat nästan jämt. Gjort matlådor till mig och så. Nu skulle jag bara slänga ihop en matpaj tänkte jag. Innan ens degen var klar skulle bebis äta. Innan det var det kaos med 2-åring som ska mata bebisen med stora bitar ananas (jättesnällt såklart men när man petar in hela bitar á 1x4 cm i munnen på henne kan det ju sluta i ännu mer kaos ;) ), springer rundor och rotar i skåpen. Hon vill så gärna hjälpa till men det vill till att man har ögon överallt! :rofl:
 
@Amha
Känner igen hjälpsamheten. Tova vill gärna ge lillasyster hennes D- och magdroppar. Hämtar skedar och stoppar i munnen på henne och sånt.
Sen drog hon i sina hängslen häromdagen och sa "Titta mamma, jag har också sele, här kan jag bära lillasyster!" :love:

Och V70 har vi förstått är rätt trånga efter att ha monterat barnstol i svärmors V70, men man blir ändå nyfiken på hur de löst det och vilka stolar de har. Men den där såg ut att ha nån modifierad instrumentbräda (?). Liksom skålad framför främre barnstolen.. Såg skumt ut iaf.

Nu har vi britaxen hemma men inte läge idag att styra med det. Får kika på det i helgen :)
 
@Zewz ja det där med skedarna känner jag igen. Stackars bebis kräks nästan när skedarna åker in i munnen. Försöker låta storasyster göra så mycket som möjligt så hon får känna sig delaktig. Hon älskar ju "uppdrag" så det är perfekt att säga att hon får passa lillasyster medan jag går på toaletten eller så och bebis tycker att storasyster är hur spännande som helst. Jätteroligt att se att de redan nu kan ge varandra så mycket.

Visst har du väl sett att ergobaby har en bärsele för dockor som är en kopia av de stora? Ligger på ca 300:- där jag har sett så jag tänkte faktiskt köpa en sån till lilltjejen. Hon försöker bygga bärselar av täcken, snören och allt vad hon hittar. Hade tänkt buda hem på Tradera men där verkar det bara vara skit när jag kollar. Något ostadigt elände som ser svårt ut att använda.
 
Är det ens lagligt att vända 2.5-åringar? Trodde det var krav på bakåtvänt till 4? ( @MaRomer )

Vi fick tips av ovan taggade att sätta in en britax max-way bredvid vår hi-way II. Stora tjejen har det trångt om axlarna i vår hi-way så jag ville ändå byta ut den. Hon har inte provsuttit max-way än då den skickades idag så jag har ingen recension alls på den. Jag ögonmåttade och provmonterade med hi-way i somras och det finns hopp om att det går in 2 st såna bredvid varandra så då borde ju max-way också funka :p det jag är osäker på är hur mycket stolarna fram går att justera med en stol i mitten. Det greppade jag inte fullt ut men jag hoppas det funkar såhär för vi måste renovera tvättstugan för pengarna vi har sparat :p svartmögel är ju sisådär även om det inte är "i" huset.


Lagen säger bakåtvänt till 9 månaders ålder. MEn beroende på vilken stol barnet sitter i så kan det vara olagligt.
 
Hon hinner bli tre, men det är iofs ingen tröst. Det är inte lag på bakåtvänt, men rekommenderat till minst fyra.
Svartmögel låter inte så trevligt alls O_o Men er Subaru är väl hyfsat rymlig.
Om Tova ska sitta hyfsat bekvämt nu är det precis att vi får in babyskyddet i framsätet. Värdelöst.


Rekommendationerna är sedan hösten 2014, bakåtvänt till minst 5 års ålder. Gärna så länge det bara går.
 
Rekommendationerna är sedan hösten 2014, bakåtvänt till minst 5 års ålder. Gärna så länge det bara går.

Var kan jag läsa det? Jag behöver ren fakta jag kan skriva ut men när jag tittar på Trafikverket och NTF (? Heter de väl) så står det minst 4 år men gärna längre om det går.
Var kan jag hitta den nya rekommendationen?
 
Usch fy och blä. Har fått magsjuka och sambon är iväg och jobbar nu i två dagar på ett av militärens fartyg. Har som himla tur att farfar kunde komma och hämta T.

Vad gör man om man inte har nåt kontaktnät? Måste vara så himla jobbigt.
 
Usch fy och blä. Har fått magsjuka och sambon är iväg och jobbar nu i två dagar på ett av militärens fartyg. Har som himla tur att farfar kunde komma och hämta T.

Vad gör man om man inte har nåt kontaktnät? Måste vara så himla jobbigt.
Men fy! Så bra att du kunde få barnvakt, det räcker gott och väl att ta hand om sig själv i den situationen :wtf::crazy: Jag håller tummarna för snabbt tillfrisknande!

Här är vi själva för första gången på 3 veckor, jag och lilla fröken. Sambon har haft semester och det har verkligen varit lyxigt att få så mycket tid tillsammans alla tre. Och jag har hunnit rida massor :love: Men nu när vi är själva igen blir det tydligt hur mycket K har utvecklats de senaste veckorna, det är ju inte samma tjej som jag var hemma med innan :cautious::confused::p Vaken mer, vill ha mat på annat vis än ur brösten och sitter på golvet och leker? Var tog min bebis vägen?

Denna vecka kastar verkligen tillbaka mig till vardagen som föräldraledig iaf! Föräldragrupp på bvc idag, teori inför babysim i morrn, babycafé på öppna förskolan på onsdag och på torsdag ska vi träffa föräldragruppen från graviditeten som vi fortfarande hänger med! Fullt upp :p Ska bli kul att se alla andra bebisar som också växer så det knakar.

I fredags var jag på mitt jobb och gjorde upp planeringen för året. Sambon kommer jobba utomlands en hel del så vi byts av lite fram och tillbaka men jag kommer vara hemma mest. 23 maj går jag iaf tillbaka till jobbet första gången. Tur att det är långt dit :p När ska ni börja jobba?

Har dock redan nu börjat jobba lite, nämligen på mitt gamla jobb som ridlärare. Har tre lektioner på lördagar och det är sååå roligt. Både att få komma hemifrån och göra något annat men framförallt att komma hem igen sen :D:love: Härligt att vara efterlängtad ;) Hoppas bara att det kommer fortsätta fungera när sambon åker utomlands och vi ska förlita oss på moster och mormor. Jag tycker att det är mycket jobbigare än vad jag hade trott att lämna bort K. Hur ser ni på det där? Har ni haft mycket barnvakt än? Vår lilla tjej är inte helt nöjd hos andra och det är svårt att veta om man ska "träna" på det eller vänta tills det blir bättre ändå.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 950
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 422
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 438
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp