Sommarföräldrar 2015 del 2

Å andra sidan vinner man kanske inte så mycket på "hahaha in your face" heller. Det hela handlar ju mer om att hon måste respektera att ni är föräldrar och bestämmer därmed om ett barn. Tar hon det inte till sig behöver hon inte heller vara delaktig på samma vis som hon kunde ha varit, eller inte alls om hon passerar alla gränser.

Normalt är jag ganska så diplomatisk men efter 8 år av diskussioner till och från om säker bilåkning så behövs det en "in your face" för det går inte in.
Men hon är som sagt inte speciellt involverad i våra barns liv och är faktiskt lyhörd i andra situationer utom bilåkning. Min svärmor är inte helt hämningslös bara inte likasinnad med mig.
 
Jag vägde A i min famn och drog bort min vikt. Jag tror minsann att han har passerat 10kg strecket :D vi får se nästa vecka när vi ska på åttamånaderskontrollen om det stämmer. Det känns som att han har växt så mycket på sistone, både fysiskt och mentalt. Han har börjat att gå när man håller i honom och promenerar glatt runt i huset. Gåstolen är också en favorit, men jag släpper ut den stackars hunden, om jag inte kan ha stenkoll, för annars blir han runtjagad av en nyfiken bebis.

Han har börjat äta mer riktig mat också. Till frukost äter han gröt på 1dl vatten och med 3 teskedar äppelmos på. Till lunch äter han 1/2 burk barnmat minst, ibland en hel. Vi skiftar mellan burkmat och egen.
På eftermiddagen äter han oftast en klämpåse fruktpuré och ibland blandar jag i rysk yoghurt. Det blir jättegott. I helgen gjorde jag lite för mycket yoghurt med persimon- och mangopuré, så jag sa till sambon att det A inte åt upp kunde vi spara till senare. När jag går förbi senare sitter sambon och äter upp det, det var ju för gott för att slängas :banghead::rage::D
På kvällen äter A lagad mat igen och samma mängd som till lunch. Sen blir det lite ersättning här och där, mest som insomningsflaskor till hans tupplurar.
Min förhoppning att han skulle sluta äta ersättning 3 gånger om natten har dock inte skett :cautious: men det kommer väl i sinom tid, jag lever på hoppet :)
 
Tänkte precis fråga hur era (barnens) matrutiner ser ut :D

T äter som sådan:
07.30 gröt till frukost på 1dl vatten och lite fruktpure.
10.00 erbjuder ersättning, dricker oftast ca 30-60ml sen vill han inte ha.
11.30 lunch får han 1/2 burk, ibland mer när han vill. Hemmagjord eller köpt varierar. Han är dock så kräsen så finns bara vissat sorter han gillar. Som efterätt får han lite fruktpuré (1matsked).
16.00 240ml ersättning
Ca 21.00 240ml ersättning när han vaknar första gången.
Ca 02-03 240ml ersättning sen sover han till 07.30 ca.

Han får ingen annan mat på kvällen än.
Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket man ska ge.
Ger jag mer på kvällen äter han ingen ersättning och jag tycker nog att han inte äter tillräckligt varierat för att ta bort den ännu. Eller?
När slutar man med ersättning? :confused:
Funderar på att lägga på ett mål gröt innan läggdags men är orolig att hans mage inte pallar det, den är så himla känslig.
 
Tänkte precis fråga hur era (barnens) matrutiner ser ut :D

T äter som sådan:
07.30 gröt till frukost på 1dl vatten och lite fruktpure.
10.00 erbjuder ersättning, dricker oftast ca 30-60ml sen vill han inte ha.
11.30 lunch får han 1/2 burk, ibland mer när han vill. Hemmagjord eller köpt varierar. Han är dock så kräsen så finns bara vissat sorter han gillar. Som efterätt får han lite fruktpuré (1matsked).
16.00 240ml ersättning
Ca 21.00 240ml ersättning när han vaknar första gången.
Ca 02-03 240ml ersättning sen sover han till 07.30 ca.

Han får ingen annan mat på kvällen än.
Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket man ska ge.
Ger jag mer på kvällen äter han ingen ersättning och jag tycker nog att han inte äter tillräckligt varierat för att ta bort den ännu. Eller?
När slutar man med ersättning? :confused:
Funderar på att lägga på ett mål gröt innan läggdags men är orolig att hans mage inte pallar det, den är så himla känslig.

Jadu, jag kör på att är han intresserad av riktig mat så får han det. A är inte så intresserad av ersättning längre, äter max 170ml oftast 140. Jag trappade upp maten ganska fort, men så verkar A vara av plåtmage typen, tål och gillar det mesta.

T tycker jag nog äter rättså varierat ändå. En del lagad mat och en del gröt och frukt. Jag äter själv inte så mycket mer varierat i ärlighetens namn. Förutom en och en annan kaka och kaffe och det kan han ju vara utan:D
 
Lillungen har börjat kräla. Trodde jag såg fel i ögonvrån när hon tog sig fram några cm men nu har hon tagit sig framåt en ganska bra bit för egen maskin. Nåja, inga extrema men ändå. Storasyster var väl runt 6 månader i alla fall när hon började ta sig fram själv vill jag minnas. Lillasyster är bara 4.5 månader :p
 
Här erbjuder jag mat varje gång vi äter. Lagad mat är superpoppis och hon slukar det mesta. Favoriten hittills är köttfärslimpa med sås och potatis, då åt hon 2 "portioner" vilket sammanlagt blev en bit över 1 dl. Hon har inte ratat någon av vår mat än faktiskt.

Till frukost får hon oftast köpegröt och det är inte särskilt populärt, men några skedar får hon i sig. Prövat toppa med fruktpuré men utan resultat. Frukt överlag verkar inte riktigt gå hem här. Päron är ok men inget annat. Ibland får hon macka med smör eller leverpastej till frukost eller mellis och då blir hon glad :p I övrigt ammat jag så mycket hon vill, hoppas på att delamma åtminstone tills hon fyller 1. Hon blev ju 6 månader i tisdags så jag har ingen brådska med maten.

@Amha det var tidigt! K ligger än så länge där man lägger henne, sånär som på nån halvmeters förflyttning på kanske 15 minuter. Jag bävar för att hon börjar ta sig fram, då blir det inte en lugn stund :nailbiting:

Idag har lilla fröken sovdag. Hon har inte sovit mer än sammanlagt ca 2 timmar dagtid senaste veckan men idag har hon hunnit med 1,5 timme på förmiddagen, ca 45 min på promenaden i selen och nu en halvtimme i min famn.
 
Här helammar vi fortfarande men jag låter henne smaka på min mat när jag äter. Hon verkar gilla det mesta för hon gör inga grimaser utan ser mest konfunderad ut när hon känner att hon har nåt i munnen.

Hon blir 5 månader imorgon och kan nästan sitta helt själv nu. Försöker även krypa/åla när hon ligger på mage men magen tar emot:D
 
@Amha det var tidigt! K ligger än så länge där man lägger henne, sånär som på nån halvmeters förflyttning på kanske 15 minuter. Jag bävar för att hon börjar ta sig fram, då blir det inte en lugn stund :nailbiting:

Idag har lilla fröken sovdag. Hon har inte sovit mer än sammanlagt ca 2 timmar dagtid senaste veckan men idag har hon hunnit med 1,5 timme på förmiddagen, ca 45 min på promenaden i selen och nu en halvtimme i min famn.
Det är väl inte några längre sträckor tösen här tar sig fram heller så en halvmeter låter nog ungefär som här men hon är ju bara lite drygt 4 månader. Däremot är hon proffs på gåstol. Hon är rejält träffsäker till storasysters besvikelse. Hon kraschar nämligen allt från duplotorn till högar med hästar på golvet. Lyckligtvis har vi ordnat bord och stolar i barnstorlek där storasyster kan leka.

Har kan jag tänka mig att det blir full fart när bebisen tar sig fram ordentligt. Hon har "alltid" varit väldigt otålig. Det ska hända något hela tiden. Ganska påfrestande men roligt också såklart :p tror att det blir lättare att underhålla henne när hon kan göra lite själv.
 
Ok, kör vi våra rutiner:
Ca 6 vaknar 120 ml ersättning
Ca 7 delar på en leverpastejsmörgås
Ca 9 120 ml ersättning
Ca 11,30 1 burk mat + fruktpure till efterrätt
Ca 15 gröt på 1 dl vatten
Ibland lite frukt (som de älskar!)
17,30 1/2 burk mat
18,30 hon; 120 ersättning (vägrar välling) han; 150 ml välling

Sen har de börjat sova hela nätter :banana:

Så äta och sova kan de! Annars är de hopplöst efter. Sitter inte (jo, med lite stöd), kryper inte, har inga tänder. 7 månader gamla. Men jag kommer nog längta tillbaka till när de inte kunde röra sig när de väl börjar fara runt på olika håll :D
 
Blä vad trött jag blir. Kl 21 gick jag och la mej med Linnea, nu kunde jag lägga ifrån mej henne utan att hon vaknar:wtf: Den senaste månaden har hon varit hopplös att natta och det har tagit 2-3 timmar varje kväll. Hoppas verkligen detta bara är en fas för jag orkar snart inte. Hon somnar ju förstås fortare om hon får sova brev mej i min säng men jag får så satans ont i ryggen av att ligga på sidan hela natten.
 
Min lilla tycker jag står stilla med vikten, så nu försöker vi mata på så mycket som möjligt. Hon är ju snart 7,5 månad och väger ungefär 7,5 kg.

Jag har till och med börjat nattamma igen och jag tycker nog hon har lagt på sig lite.

Hon får i nuläget:

Amning ca kl 01, 05 och 09
Ca kl 11 välling ungefär 100 ml
Runt kl 12 sover hon 20 min-1,5 timme
Runt kl 14 en halv burk mat samt fruktpure, och ibland amning om hon vill
Ca kl 16.30 amning
Ca kl 17 sover en runda igen
Ca kl 18 andra halvan burkmat
Ca kl 21 gröt och ibland amning

Tanken är så småningom att ge gröt på morgonen och välling på kvällen istället, men än så länge är hon ingen vällingfantast och det är ändå skönt om hon äter ordentligt innan läggdags.

Tycker hon borde gå upp lite bättre nu!
 
Tänkte precis fråga hur era (barnens) matrutiner ser ut :D

T äter som sådan:
07.30 gröt till frukost på 1dl vatten och lite fruktpure.
10.00 erbjuder ersättning, dricker oftast ca 30-60ml sen vill han inte ha.
11.30 lunch får han 1/2 burk, ibland mer när han vill. Hemmagjord eller köpt varierar. Han är dock så kräsen så finns bara vissat sorter han gillar. Som efterätt får han lite fruktpuré (1matsked).
16.00 240ml ersättning
Ca 21.00 240ml ersättning när han vaknar första gången.
Ca 02-03 240ml ersättning sen sover han till 07.30 ca.

Han får ingen annan mat på kvällen än.
Jag tycker det är så svårt att veta hur mycket man ska ge.
Ger jag mer på kvällen äter han ingen ersättning och jag tycker nog att han inte äter tillräckligt varierat för att ta bort den ännu. Eller?
När slutar man med ersättning? :confused:
Funderar på att lägga på ett mål gröt innan läggdags men är orolig att hans mage inte pallar det, den är så himla känslig.

Jag tycker det låter som att han har kommit igång jättemycket med ätandet! Rekommendationen är ju smakprov i kryddmåttsstorlek fram till 6 månader så äter han redan så mycket behöver du nog verkligen inte oroa dig. :)

Om jag inte minns fel är väl rekommendationen att fortsätta med amning eller ersättning under första året, men om barnet ratar det och hellre vill ha mat så lär man väl inte behöva insistera :)
 
5mån äter nu just:
8-9 havregrynsgröt (några msk)med bär, ers på ca 150ml
Sover 30min-1,5h
Lunch kyckling,grönsaker,fruktmos efter ca 5msk. Ers på ca 120-140ml
Sover 30-1h
Middag samma som lunch
Sover ev en snutt till
180-200ml ers före läggdags. Somnar oftast 19-19.30
150ml kl 04 tiden
 
Grattis på födelsedagen @superstar :)
Tack så mycket! Det var en mysig dag. Jag har aldrig tyckt att just fenomenet födelsedag är något att fira men det var roligare nu med min lilla familj :D Förra året var jag illamående och sambon befann sig utomlands så detta var helt klart att föredra. Vi hade vänner här på fika med 6 barn mellan 1 och 9 år. Jag blev väldigt medveten om att det är rött skönt med en bebis :cool:
 
Tack så mycket! Det var en mysig dag. Jag har aldrig tyckt att just fenomenet födelsedag är något att fira men det var roligare nu med min lilla familj :D Förra året var jag illamående och sambon befann sig utomlands så detta var helt klart att föredra. Vi hade vänner här på fika med 6 barn mellan 1 och 9 år. Jag blev väldigt medveten om att det är rött skönt med en bebis :cool:
Bebisen blir stor så småningom ;) men jag tycker faktiskt att det är himla roligt med större barn med även om jag kan erkänna att jag tänkte "herregud!! Vad har jag gett mig in på?!" när jag såg barn från 1 år på öppna förskolan när stora tösen var bebis. Sen finns det såklart stora fördelar med en bebis som inte kan göra så mycket motstånd i vissa situationer. Den äldsta fick jag under inga omständigheter hjälpa på med kläderna i morse och precis när vi skulle åka insåg jag att hon fått på brallorna bak och fram, andra gången på en veckas tid hon går till fsk med brallorna bak och fram. Hoppas de tar det med ro på förskolan :rofl: men det är verkligen jätteroligt när man kan dela vad som rör sig i skallen på de små även om jag förra veckan höll på att få tokflipp på att ungen repeterar "jag vill inte!" för varje sak man sa. Man lär sig massor om att leva i nuet i alla fall.

Ibland föreställer jag mig att jag skriver ett inlägg i en blogg om olika situationer och läser det utifrån så att säga och det brukar resultera i ett leende, haha. Som när busungen skulle duscha och när jag kommer in för att kolla hur det går sitter hon och har skruvat av locket på min dyra ekotvål och är i full färd med att hälla ut den i avloppet. Reaktion 1: "nejnejnej!! Vad gör du?!" reaktion 2 när jag tänker på blogginlägg: "haha som det kan gå.. Ja det är tur att hon håller mig sysselsatt :love:"

Grattis i efterskott!
 
Bebisen blir stor så småningom ;) men jag tycker faktiskt att det är himla roligt med större barn med även om jag kan erkänna att jag tänkte "herregud!! Vad har jag gett mig in på?!" när jag såg barn från 1 år på öppna förskolan när stora tösen var bebis. Sen finns det såklart stora fördelar med en bebis som inte kan göra så mycket motstånd i vissa situationer. Den äldsta fick jag under inga omständigheter hjälpa på med kläderna i morse och precis när vi skulle åka insåg jag att hon fått på brallorna bak och fram, andra gången på en veckas tid hon går till fsk med brallorna bak och fram. Hoppas de tar det med ro på förskolan :rofl: men det är verkligen jätteroligt när man kan dela vad som rör sig i skallen på de små även om jag förra veckan höll på att få tokflipp på att ungen repeterar "jag vill inte!" för varje sak man sa. Man lär sig massor om att leva i nuet i alla fall.

Ibland föreställer jag mig att jag skriver ett inlägg i en blogg om olika situationer och läser det utifrån så att säga och det brukar resultera i ett leende, haha. Som när busungen skulle duscha och när jag kommer in för att kolla hur det går sitter hon och har skruvat av locket på min dyra ekotvål och är i full färd med att hälla ut den i avloppet. Reaktion 1: "nejnejnej!! Vad gör du?!" reaktion 2 när jag tänker på blogginlägg: "haha som det kan gå.. Ja det är tur att hon håller mig sysselsatt :love:"

Grattis i efterskott!
Härligt sätt att tänka, det ska jag försöka ta till mig :love: Men det är klart att det blir kul när de blir äldre, bara så svårt att föreställa sig hur det ska bli. Jag minns när lillan var nyfödd och jag hade besök av en vän med en bebis på runt 7-8 månader och jag tyckte att han var så... jobbig? :o Högljudd och rörlig och behövde roas hela tiden. Nu när jag har en bebis i det stadiet tycker jag att hon är jätterolig :p :D Så man hamnar nog lätt i sin bubbla.

Idag har jag och K varit och träffat tre andra mammor med tillhörande bebisar varav en (av mammorna! ;)) är mammaträningsinstruktör och hon körde ett pass med oss. Kul, jobbigt och välbehövligt. Träningsvärken lär bli ett faktum, känns spännande eftersom jag ska testa träna på ett annat ställe i morrn och sen har dressyrträning på onsdag. Kommer inte att kunna röra mig på torsdag!
 
Jag hade rätt i min gissning. 10,1kg väger han nu och är 73cm lång. Igår blev han åtta månader och fick sin första tand samma dag. Inte undra på att han varit lite kinkig och inte velat äta varm mat på sistone.

Igår var vi på föräldragrupp och en av ungarna kröp runt och skulle ställa sig upp mot allt, utan någon koll på kroppen alls. Jag kände att det var väldigt skönt med en bebis som bara sitter än så länge :D
Fast rörlig är han ändå, jag har lärt mig att byta blöja när han ligger på mage, det är ingen idé att vända på honom, han vänder sig till mage direkt igen. Lagom farligt uppe på skötbordet :nailbiting:
 
Här är det förkylt, igen. Tredje förkylningen på sina sex månader i livet. Stackars liten. Sover ni i bärselen efter promenad. Bra motion för mamman att pulsa i snön med bebis som extra vikt :up:

Jag har varit och röntgat mitt knä på morgonen och då fick lilla K vara hos mormor en och en halv timme. Det gick bra, så skönt. I morrn ska jag till tandläkaren så det blir mängdträning med mormor nu :D

Annars rullar det på rätt stabilt tycker jag. Sitter stadigt, ganska lugn och stilla för det mesta (dvs sitter/ligger kvar där man placerar henne trots att hon kan både vända sig och åla lite i sidled :cool:) Pratar massor, både höga gallskrek och "blablabla", det förstnämnda är inte så charmigt men det sistnämnda hur gulligt som helst.

Äter mest mat/gröt/smoothie men ammar en del där emellan och på natten. Jag köpte klämmispåsar som är flergångs (diskas och fylls på med hemgjord puré/smoothie, hur smidigt som helst.

För ett par veckor sedan läste jag igenom föregångaren till denna tråd, vår del 1, och det var kul. Ska ta tag i att kopiera in alla mina inlägg i ett vanligt dokument och spara, nångång när jag orkar. Blir som en dagbok från graviditeten och första tiden.

Hur mår ni?
 
Trött trött trött! :p sov massor igår och inatt men med många uppvak. Vaknade igår morse av att bebis var slapp och svår att få liv i, kände ingen andning osv och inte förrän jag lyft upp och ruskat bebis kom den där djupa sucken så jag sov kanske extra oroligt. Inte precis vad jag behövde. Har beställt andningslarm nu i alla fall och hoppas på bättre sömn. Borde ha gjort det för länge sedan för det är rätt vanligt att jag vaknar av att bebis är stilla och får putta några gånger för att få reaktion. Det har skapat en stor oro som jag försökt slå bort. Nu hoppas jag att det är lugnt innan det kommer så jag slipper flera chockuppvaknanden.

Bebis krälar fortfarande några cm i stöten och verkar ha koll på hur man gör det. Min äldsta började att backa men den här lilla är lite mer framåt överlag så hon kanske hoppar över backa-stadiet :p hon är så himla fin, den lilla trollungen. Har fortfarande inte mött svartsjuka från den stora tjejen, hon är bara helt fantastisk med syrran, och annars med såklart. Jag är väldigt kär i mina barn :angel: Passar (hämtar leksaker och kramas) gärna när jag lagar mat eller så. Hoppas det håller i sig för jag tror att livet blir lättare för allihopa då.

@superstar jag har också såna klämmisar. De är bra men lite knepiga att diska pipen på.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 946
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 415
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 436
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hönstråden II
  • Kroniskt sjuk och hund

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp