Sommarföräldrar 2015 del 2

Jag känner av foglossning iofs men nej, jag har inte tappat kilona. Jag bryr mig inte och äger massa onyttigt ;) det var rätt tufft runt bebis i början, fram till typ nyss, då hon vaknade mycket. Men ja, jag ska ta tag i det, någon dag. Jag har gjort klart för mig och sambon att det är inte viktigt idag. När bebis klarar sig mer själv tänkte jag försöka komma igång ensam. Tills dess blir det vardagsmotionen. Typ cykla till förskolan :p

Jag har inte brytt mig precis heller ännu och det har inte högst prio, men det hade varit trevligt att komma i mina gamla kläder.
Jag tänkte börja med att sluta äta sötsaker i veckorna och se till att jag är hungrig när jag äter. Äta mindre på kvällen och mer på dagen så det inte skvalpar runt en massa mat när jag sover. Känns som en lagom nivå att börja med.
 
Jag har inte brytt mig precis heller ännu och det har inte högst prio, men det hade varit trevligt att komma i mina gamla kläder.
Jag tänkte börja med att sluta äta sötsaker i veckorna och se till att jag är hungrig när jag äter. Äta mindre på kvällen och mer på dagen så det inte skvalpar runt en massa mat när jag sover. Känns som en lagom nivå att börja med.
En bekant har nyligen varit med i någon slags viktklubb på sjukhuset och hon åt var 3:e timme för att hela tiden vara mätt. När man är lagom mätt äter man inte lika mycket och faller in i ett bättre ätbeteende, mellis är just mellis osv. I min värld är eventuella mellanmål en hel måltid för när jag äter mellis är jag hungrig och äter mycket. Tydligen skulle hon äta på 13 min varav första halvan (?) var ganska snabbt och sen lite långsammare. Av någon anledning var det bra.

För egen del vinner jag mycket på att äta mindre mängd kolhydrater på kvällen och större mängd protein. Jag håller mig behagligt mätt av det. Äter jag middag vid 17-18 och då inte tillräckligt med protein är jag hungrig 2 timmar senare, så illa att magen skriker :s
 
Vi har problem med mjölken här med. Började äta mjölk vid nyår. Tog väl 1-2 veckor här med innan det blev drygt. Hon är nöjd men kräks otroligt mycket och magen blev lite skum. Även utslag i ansiktet. Så nu tänkte jag att jag skulle äta smörgåstårta i helgen och sen hålla upp ett tag igen och prata med läkaren på Bvc. Har bara haft kontakt med sköterskan hittills iom att det inte varit så tydliga symptom och hon och en kollega trodde mest det berodde på överkänslighet. Har vräkt i mig ost sista veckan och tänkt att det kanske är sista gången på ett tag jag äter det :p

Håller på att vänta på svar från läkare angående mig själv. De håller på att leta fel på min hjärna. Gjorde magnetröntgen idag. Nu är jag naturligtvis mycket nervös över hur livet ser ut framöver. Vi får se vad som sker men skulle jag vara sjuk eller så är det ju rätt olämplig tidpunkt iom de små barnen. Lite för mycket för mig att behöva vänta på, jag hade önskat mig svar omedelbart.

Usch, jag hoppas verkligen inte det är nåt allvarligt!!
Vet hur hemskt det är med oron, speciellt när man har små barn med! Håller tummarna att det "bara" är stressrelaterat!
 
En bekant har nyligen varit med i någon slags viktklubb på sjukhuset och hon åt var 3:e timme för att hela tiden vara mätt. När man är lagom mätt äter man inte lika mycket och faller in i ett bättre ätbeteende, mellis är just mellis osv. I min värld är eventuella mellanmål en hel måltid för när jag äter mellis är jag hungrig och äter mycket. Tydligen skulle hon äta på 13 min varav första halvan (?) var ganska snabbt och sen lite långsammare. Av någon anledning var det bra.

För egen del vinner jag mycket på att äta mindre mängd kolhydrater på kvällen och större mängd protein. Jag håller mig behagligt mätt av det. Äter jag middag vid 17-18 och då inte tillräckligt med protein är jag hungrig 2 timmar senare, så illa att magen skriker :s

Det med att äta regelbundet tror jag också är bra. Väntar jag tills jag är vrålhungrig så blir det klart lätt att jag äter för mycket och för fort och stoppar i mig saker på vägen. En kaka eller en näve jordnötter medan pastan kokar tex.
Vanligtvis är jag en sån person som kan glömma bort att jag var hungrig om jag är uppe i något och då blir det ibland akuthungrigt.
Vi äter middag vid 19 så jag hinner oftast inte bli hungrig innan jag går och lägger mig och blir jag det så har jag inga problem att inte äta något innan jag somnar.
Mitt största problem är nog min inneboende gottegris :D bäst är att inte ha något sånt hemma och att låta bli att baka.
 
Det med att äta regelbundet tror jag också är bra. Väntar jag tills jag är vrålhungrig så blir det klart lätt att jag äter för mycket och för fort och stoppar i mig saker på vägen. En kaka eller en näve jordnötter medan pastan kokar tex.
Vanligtvis är jag en sån person som kan glömma bort att jag var hungrig om jag är uppe i något och då blir det ibland akuthungrigt.
Vi äter middag vid 19 så jag hinner oftast inte bli hungrig innan jag går och lägger mig och blir jag det så har jag inga problem att inte äta något innan jag somnar.
Mitt största problem är nog min inneboende gottegris :D bäst är att inte ha något sånt hemma och att låta bli att baka.
Jag kan absolut relatera :p till allt. Vi har pepparkakor hemma. Farligt farligt! Jag hade en period när jag vägrade köpa nytt socker. Jag behövde vänjas av och det funkade bra.
 
Å shit, här är det fullt upp!! Hinner knappt läsa vad ni skriver, än mindre skriva själv. Mina barn är så fruktansvärt gnälliga! Två stycken som ständigt är missnöjda är verkligen psykiskt påfrestande och ett heltidsjobb. Måste vara någon fas. Eller tänder.

De kan i alla fall något nu. Åtminstone hon. Hon sitter. Det gör han skapligt också, men skiter fullständigt i om han trillar.

Jag tror att jag är tillbaka på min ursprungsvikt. Kläderna passar (förutom att jag verkar ha blivit lite bredare kring bröstkorgen?). Ska bara jobba lite mer på bålstyrkan.

@Amha Hoppas det inte är något allvarligt!

Äh, nu skriker de igen......
 
@Amha Håller tummarna för bra besked!

Ang vikten så har jag väl 3 kg kvar till startvikt, 5kg till trivsel vikt.
Jag vet precis vart boven ligger hos mig.
Jag äter dåligt på dagarna (ingen matlust) och trycker i mig på kvällen för att jag helt plötsligt blir akuthungrig. Och då blir det småätande utöver middagen. Sömnbristen får mig bara sugen på skit, som om kroppen vill kompensera energibristen med snabbenergi i form av kolhydrater och fett.
Sen att sömnbristen gör att jag knappt orkar röra på mig.
Ska börja ta tag i promenaderna igen tänkte jag. Och få igång träningen igen. Köpa hem lite vikter och en pilatesboll.
inte riktigt ekonomin till att skaffa nytt gymkort heller, får satsa på hemmaträning!

Har funderat på en detox också bara för att rensa kroppen på allt skit och starta från noll. Behöver främst bli av med mitt sockerberoende.
Ska läsa in mig på olika detox och se om nåt passar mig.
 
Jag gick ju upp 21 kg under graviditeten... 2 kvar så jag är nöjd, även om det går långsammare och långsammare. Men jag har verkligen inte ansträngt mig heller. När startvikten är nådd har jag dock 5-10 kg till som gärna ska bort. Jag promenerar en hel del och rider och fixar stallet. Har försökt träna lite här hemma med varierande motivation och igår var jag och testade cirkelträning där barnet fick följa med, hur kul som helst och jag har fruktansvärd träningsvärk idag. Känns spännande eftersom jag ska rida lektion i eftermiddag :angel:

Mitt problem är allt onödigt jag stoppar i mig. Äter rätt bra mat men på tok för mycket fika och godis och har inte riktigt ork eller lust att ta tag i det. Tänker att så länge vikten ändå går nedåt så känns det ändå ok :cool:
 
@Amha Håller tummarna för dig!

Misstänker att vår W inte tål mjölk. Vad hade era för symptom? Han började runt julen spy mycket,ibland 1h efter maten,fullt med små vita knottror i ansiktet,sova dåligt på dagarna. Nu har han ätit mjölkfritt i 2v,sover igen ca 3h på dagarna,slutade spy efter dag 2,knottrorna minskat. Mindre gräll.
 
@Amha Håller tummarna för dig!

Misstänker att vår W inte tål mjölk. Vad hade era för symptom? Han började runt julen spy mycket,ibland 1h efter maten,fullt med små vita knottror i ansiktet,sova dåligt på dagarna. Nu har han ätit mjölkfritt i 2v,sover igen ca 3h på dagarna,slutade spy efter dag 2,knottrorna minskat. Mindre gräll.

Min kräktes kaskadkräkningar hela tiden. Vattentunn diarre 5-6 gånger i timmen dygnet runt, ibland med inslag av blod. Torra utslag i ansiktet och på bröstkorgen. Magknip. Skrek mycket. Gnällde jämt. Sov oroligt dygnet runt.
 
På tisdag förmiddag ska jag få provsvaren. Kunde inte vänta med att ringa och fråga hur de ska levereras så han bokade in en tid så får vi hoppas att de är här då.
 
Min kräktes kaskadkräkningar hela tiden. Vattentunn diarre 5-6 gånger i timmen dygnet runt, ibland med inslag av blod. Torra utslag i ansiktet och på bröstkorgen. Magknip. Skrek mycket. Gnällde jämt. Sov oroligt dygnet runt.
Oj.. Så tydliga sympt har inte vår,MEN jag har förstått att det räcker med torr hy för att det kan vara mjölk. Var själv allergisk mit mjölk då jag var liten. Var dock sekundärt av oupptäckt celiaki.
 
Oj.. Så tydliga sympt har inte vår,MEN jag har förstått att det räcker med torr hy för att det kan vara mjölk. Var själv allergisk mit mjölk då jag var liten. Var dock sekundärt av oupptäckt celiaki.

Som du säger så behöver man inte ha då tydliga symptom. Vissa har bara torr hy, vissa förstoppade. Jag var också allergisk mot mjölk som liten..
T har ju inte lika tydliga symptom längre nu när vi provocerat, han blir dock gasig och hård i magen. Diskuterat fram och tillbaka om huruvida det är en reaktion eller bara att kroppen är ovan och behöver vänjas långsamt
 
Som du säger så behöver man inte ha då tydliga symptom. Vissa har bara torr hy, vissa förstoppade. Jag var också allergisk mot mjölk som liten..
T har ju inte lika tydliga symptom längre nu när vi provocerat, han blir dock gasig och hård i magen. Diskuterat fram och tillbaka om huruvida det är en reaktion eller bara att kroppen är ovan och behöver vänjas långsamt
Hur länge har ni hållt bort mjölken? Rådg tycker vi ska ta blodprover men är skeptisk eftersom det ofta visar negativt. Funderar på att hålla bort mjölken ännu några v. Glömde att han haft hård mage. När han var 3mån och började dricka mer blev han hårdare och sov sämre. Sen började han få äta lite mat,vilket gjorde att mjölkmängden minskade och han fick bättre mage. Har trott att han varit hungrig men kan lika bra vara mjölken som varit problemet.

Är det negativt att hålla bort mjölk för säkerhetsskull? Annat än för föräldrarnas ekonomi? Några studier på det?
 
Hur länge har ni hållt bort mjölken? Rådg tycker vi ska ta blodprover men är skeptisk eftersom det ofta visar negativt. Funderar på att hålla bort mjölken ännu några v. Glömde att han haft hård mage. När han var 3mån och började dricka mer blev han hårdare och sov sämre. Sen började han få äta lite mat,vilket gjorde att mjölkmängden minskade och han fick bättre mage. Har trott att han varit hungrig men kan lika bra vara mjölken som varit problemet.

Är det negativt att hålla bort mjölk för säkerhetsskull? Annat än för föräldrarnas ekonomi? Några studier på det?

Vi höll uppe i 6 månader innan vi provocerade första gången. Dom säger man inte ska provocera oftare än var 6e månad. Blodprover är inte tillförlitliga utan kan lika gärna vara negativa.

Skulle nog inte säga att det kan vara negativt att hålla upp med mjölken försäkerhets skull, inte vad jag kan tänka mig. Har läst nånstans att människokroppen egentligen inte är gjord för komjölk och det är därför många är så känslig emot det.
 
A blir så sakteliga bättre men rosslar och hostar fortfarande. Jobbigast är att han vaknar vid midnatt och är jätteledsen och vill bli runtburen, det duger inte alls att sitta i famnen i sängen. Hoppas att det blir bättre i natt.

Jag har blivit en tradera junkie på sistone.
Det är så spännande de sista sekunderna innan auktionens slut och så roligt att leta efter kläder som jag gillar. Färgglatt och gärna med djur på, som tydligen var populärt för några år sedan hos de vanliga billigare kedjorna. Jag är inte jätteförtjust i mini vuxen kläderna som är populära nu, till finkläder, visst, men till vardags är det roligare med lite färg.
 
A blir så sakteliga bättre men rosslar och hostar fortfarande. Jobbigast är att han vaknar vid midnatt och är jätteledsen och vill bli runtburen, det duger inte alls att sitta i famnen i sängen. Hoppas att det blir bättre i natt.

Jag har blivit en tradera junkie på sistone.
Det är så spännande de sista sekunderna innan auktionens slut och så roligt att leta efter kläder som jag gillar. Färgglatt och gärna med djur på, som tydligen var populärt för några år sedan hos de vanliga billigare kedjorna. Jag är inte jätteförtjust i mini vuxen kläderna som är populära nu, till finkläder, visst, men till vardags är det roligare med lite färg.

Hahah jag har också blivit en Tradera junkie :D
Jag tittar mest på färgglada leggings med, precis som du, djurtryck. Lindex har massor med fina leggings. Tycker det är ett praktiskt plagg nu när dom ska börja krypa :) smiter åt och inte för bylsigt. Jätte snyggt med enfärgade bodys eller farfars tröjor :D
Favorit leggingsen är från kappahl, knallrosa med grå/svart/vita hundar på.
 
Även jag hittar kläder på Tradera. Det är faktiskt roligt. Handlar det mesta därifrån nu. Sambon är förtjust i modellego så han och stora tjejen bygger sådant. Betydligt billigare på Tradera! Lego får man ju betala flera hundra spänn för en pytteliten låda annars. Jag brukar komma ner i minst halva priset där. Tips för den som vill ha lego ;)
 
Här är en till som älskar Tradera :p Lite farligt bara, jag blir så triggad av budgivningen så ibland ger jag mycket mer än jag först tänkt :angel:

Här har det varit fruktansvärt gnälligt idag! Kände inte alls igen vår tjej, det är när hon blir sådan som jag inser hur glad hon är i vanliga fall! Gnäll, gnäll hela dagen. Jag har ju börjat jobba några timmar på lördagar och det var rätt skönt att få åka iväg faktiskt :o Nu ikväll är sambon borta på fest så vi har tjejkväll, jag och dottern. Hon somnade för en halvtimme sedan och jag har laddat upp med ostbågar som snart ska förtäras :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 943
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 410
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 435
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp