Sommarföräldrar 2015 del 2

@Rosen-Knoppen jobbigt! Tur att du har kontaktnät. Jag har varit sjuk, även om det inte varit magsjuka och vad man gör utan kontaktnät.. Jaa, står ut. Flyttar leksaker till sängen alternativt bäddar i soffan i lekrummet. Är det barnsäkrat kan man ju slumra lite där med.

@superstar vår äldsta hade barnvakt första gången när hon passerat 1. Tror hon var runt 1.5 till och med. Vi hade aldrig behov innan och planerade efter att vi hade henne med oss och för det mesta saknas fortfarande behovet. Vi är fortfarande lite så att vi inte åker på jippon där barn inte är välkomna för det känns inte riktigt bra men hon går ju på förskolan nu å andra sidan. Kan nog räkna antalet gånger hon haft barnvakt på ena handen. Dock tror jag att bebis kommer få barnvakt tidigare. Jag längtar efter ett restaurangbesök med 3-rätters i lugn och ro med min partner där vi kan prata i lugn och ro. Det har inte hänt sedan vi var på slottsweekend när vi väntade bebis och innan det.. Aldrig :p kan tänka mig att det blir till våren när man borde kunna lämna barnen med lite riktig mat bara och troligen blir det min mamma som tar dem då. Hon har bäst kontakt med den äldsta och verkar lugn och bekväm med att ha båda barnen om jag har annat för mig eller om hon vill ta med båda barnen till lekparken eller så.

Stora tjejen var väldigt osäker som liten. Hon ville inte gärna sitta hos andra osv utan det kom först när hon närmade sig 2. Därför väntade vi. Jag är fortfarande noga med att hon måste få checka av miljöer och vänta med att hälsa om det är vad hon behöver. Jag håller på att försöka fostra på äldre generationer att man inte går fram och kramar barn som inte vill, speciellt inte om barnet i fråga inte sett en på flera månader :mad: Men den lilla verkar bli betydligt mer framåt som person och verkar än så länge obrydd om nya människor. Dumpade henne i famnen på min kusin runt jul när jag skulle försöka ta mat. De hade aldrig träffats innan och kusinen hann nätt och jämnt in genom dörren innan hon fick bebisen i famnen men det gick bra, haha. Bebis var nöjd och glad ändå.

Du/ni avgör själva om det är något ni vill träna på eller inte. Jag tror att bebisar är lite för små för att tränas till att acceptera andra sådär och tycker bestämt att föräldrarna är bäst den första tiden men sen är det ju svårt det där. Jag menar, ni ska ju inte må dåligt för att ni inte kan göra x och y för att ni har en bebis och om du behöver jobba måste du ju få göra det. Barn går igenom olika faser när det är jobbigt att göra något och så går det över och något annat blir jobbigt i stället. En vacker dag funkar de säkert som vilken annan person som helst :)
 
Usch fy och blä. Har fått magsjuka och sambon är iväg och jobbar nu i två dagar på ett av militärens fartyg. Har som himla tur att farfar kunde komma och hämta T.

Vad gör man om man inte har nåt kontaktnät? Måste vara så himla jobbigt.
:down: Brukar också tänka på ensamstående mammor utan kontaktnät...skulle nog bli galen att ALDRIG få hjälp:crazy:

Jättetacksam att W's två tänder kom i jultid så mannen var hemma. Han har varit så gnällig så inget var bra..
 
J
Men fy! Så bra att du kunde få barnvakt, det räcker gott och väl att ta hand om sig själv i den situationen :wtf::crazy: Jag håller tummarna för snabbt tillfrisknande!

Här är vi själva för första gången på 3 veckor, jag och lilla fröken. Sambon har haft semester och det har verkligen varit lyxigt att få så mycket tid tillsammans alla tre. Och jag har hunnit rida massor :love: Men nu när vi är själva igen blir det tydligt hur mycket K har utvecklats de senaste veckorna, det är ju inte samma tjej som jag var hemma med innan :cautious::confused::p Vaken mer, vill ha mat på annat vis än ur brösten och sitter på golvet och leker? Var tog min bebis vägen?

Denna vecka kastar verkligen tillbaka mig till vardagen som föräldraledig iaf! Föräldragrupp på bvc idag, teori inför babysim i morrn, babycafé på öppna förskolan på onsdag och på torsdag ska vi träffa föräldragruppen från graviditeten som vi fortfarande hänger med! Fullt upp :p Ska bli kul att se alla andra bebisar som också växer så det knakar.

I fredags var jag på mitt jobb och gjorde upp planeringen för året. Sambon kommer jobba utomlands en hel del så vi byts av lite fram och tillbaka men jag kommer vara hemma mest. 23 maj går jag iaf tillbaka till jobbet första gången. Tur att det är långt dit :p När ska ni börja jobba?

Har dock redan nu börjat jobba lite, nämligen på mitt gamla jobb som ridlärare. Har tre lektioner på lördagar och det är sååå roligt. Både att få komma hemifrån och göra något annat men framförallt att komma hem igen sen :D:love: Härligt att vara efterlängtad ;) Hoppas bara att det kommer fortsätta fungera när sambon åker utomlands och vi ska förlita oss på moster och mormor. Jag tycker att det är mycket jobbigare än vad jag hade trott att lämna bort K. Hur ser ni på det där? Har ni haft mycket barnvakt än? Vår lilla tjej är inte helt nöjd hos andra och det är svårt att veta om man ska "träna" på det eller vänta tills det blir bättre ändå.

Tanken är att jag börjar jobba deltid, 3 dagar/veckan, från och med augusti och sen heltid Januari 2017 när T börjar på förskolan.


Vi har lämnat bort T några timmar som högst vid tre tillfällen. Idag är längsta tiden han varit ifrån oss båda.
T är väldigt lätt att lämna bort, väldig social och älskar att vara med farfar (som han är med idag).
Men sen finns det inget som säger att det kommer en dag när det inte funkar att lämna bort honom. Dom utvecklas ju i olika faser.
Hade han tyckt det varit jobbigt hade jag varit mer reserverad till att lämna bort honom.
Både i februari och mars ska han sova borta över natten och det tycker jag känns jobbigt. I februari ska vi på födelsedags fest och i mars barnfritt bröllop på annan ort.
 
Har dock redan nu börjat jobba lite, nämligen på mitt gamla jobb som ridlärare. Har tre lektioner på lördagar och det är sååå roligt. Både att få komma hemifrån och göra något annat men framförallt att komma hem igen sen :D:love: Härligt att vara efterlängtad ;) Hoppas bara att det kommer fortsätta fungera när sambon åker utomlands och vi ska förlita oss på moster och mormor. Jag tycker att det är mycket jobbigare än vad jag hade trott att lämna bort K. Hur ser ni på det där? Har ni haft mycket barnvakt än? Vår lilla tjej är inte helt nöjd hos andra och det är svårt att veta om man ska "träna" på det eller vänta tills det blir bättre ändå.

När L var två månader var maken iväg på utbildning, han var hemma totalt sju dagar på fem veckor. Vi såg till att spendera mycket tid med makens föräldrar och de fick ha L själv några timmar här och där, så vi kunde känna oss trygga i att kunna ta hjälp därifrån om jag behövde avlastning. Sista veckan på makens utbildning blev jag jättesjuk. Då var det verkligen guld värt att kunna åka ut till svärföräldrarna, ge L till hennes farmor och så la jag mig och dog på soffan. Åkte ut varje morgon och hem sent på kvällen i fyra-fem-dagar, var inte vaken många timmar per dygn. Att inte ha kunnat få avlastning i det läget hade varit hemskt.

Om man ska "träna" eller inte har jag inget svar på, det måste man känna själv som förälder. Dock, om man känner att man vill låta barnen knyta an till fler personer så ska man ju ha i åtanke att alla som ska ha med barnet att göra behöver få tid att bygga sin relation och hitta sina sätt att göra barnen nöjda på. De som oftast nattar L är förstås jag och maken; vi gör helt olika. Farmor har också nattat henne många gånger, hon gör på ett tredje sätt. Försöker jag göra som maken eller som farmor blir det ramaskri, var och en har helt enkelt sitt sätt. Men man hittar ju inte sitt sätt utan att få kommunicera med och faktiskt vara med barnet. Att barnet inte är "helt nöjt" hela tiden tycker jag inte gör någonting, det är ju genom att visa missnöje som de guidar vuxna till vad de vill ha. Dock finns det förstås gränser, t.ex. om barnet är helt otröstligt och det har gått från att handla om kommunikation till panik, men jag tror det är viktigt att komma ihåg att få relationer är friktionsfria till en början.

Aja... Vet inte om det där hjälpte nåt, känns mest babbligt så här nu i efterhand. :D
 
Ja, alltså, innan K föddes och när hon var så där spädbarns-nöjd och inte gjorde skillnad på människor och mest sov, då trodde jag att det skulle vara jättelätt att lämna bort. Nu när jag ser hur ledsen hon kan bli och hur nöjd hon är hos mig är det inte lika lätt. Men jag kommer vara ensam med henne flera veckor i sträck, klart att jag kommer känna behov av avlastning. Skanog ta tag i här de närmaste veckorna att mormor eller moster är med henne nån timme när jag rider och så. Som lite mjukstart. De träffar henne redan varje vecka, men det är ändå skillnad att vara själva med henne. Och som du säger @Tassetass så måste de ju få hitta sina sätt.
 
Vi har bara lämnat bort A vid ett tillfälle när han var 3-4 månader och då i bara 3 timmar. Vi har inte haft något behov av lämna honom mer och sen hade vi en period vid 5 månader då det inte ens gick att sitta i knät hos någon annan när vi var med. Det går som väl är bra nu. Men jag vet inte om det skulle funka att lämna honom ensam med någon annan ännu. Det blir nog enklare när han är lite äldre och känner igen folk bättre.

Han har varit jätteförkyld i en vecka ungefär och är nu på bättringsvägen även om det snoras en hel del fortfarande. Idag har han en sovadag. Han vaknade 9, sov 11.45-14.45 O_o. Jag hann städa i köket och sy ett par byxor till honom. Vi åt lunch kl15:D. Sen somnade han när vi var ute med hunden vid 16.15 och sover fortfarande ute i vagnen.
 
Å har man tvillingar sätter man en av dem i varje knä man hittar :D
Överdriver, men lite åt det hållet är det.
Tjejen har börjat bli noga med vem som passar henne. Farmor, mormor, faster (absolut bäst!!) går bra direkt och sen finns det några personer som går bra om hon får kika lite på dem först...

Även här har det blivit vardag. Sambon började jobba efter tre veckors ledighet. Märks att man blivit bortskämd:p Idag har jag inte suttit många minuter.

Nu sover de. Förra natten sov de hela natten utan matningar:banana:
 
Vi har lämnat Edith ett par gånger när vi varit bortbjudna, och det har inte gått speciellt bra. :grin:
Två gånger har vi fått gå och hämta henne, tack och lov har vi bara varit i närheten så det har ju gått an.

I fredags skulle min syster bara passa henne en kort stund medan vi badade i utejacuzzin med grannarna, men jag hörde ända ut hur hon skrek (trots att vi hade fullt ös på jetstrålarna), så det var bara att gå in. Helt hysterisk och snyftade en lång stund efter jag kommit in.

Men faktiskt, i eftermiddags var hon hos farmor och farfar när jag var hos tandläkaren och det gick faktiskt bra! Vet inte vem som var mest lättad, jag eller farmor och farfar som varit nervösa hela dagen. :D

Funderar på om det kanske funkade bättre bara för att hon var på bortaplan, de andra gångerna har hon blivit passad hemma och det kanske blir mer påtagligt då att vi inte är där.

Sen är hon väldigt mammig överlag, helt annorlunda mot storebror som älskat allt och alla, framförallt moster som Edith inte alls är kompis med. :p
 
Vi har haft W hos mormor,farmor eller moster flera gånger (2 ggr över natten men då sov vi också där). Om vi t.ex åker och storhandlar har vi lämnat honom hos den som haft tid. Har alltid funkat. Vet inte om han är väldigt oblyg eller om det kommer än. Sover inte lika bra då min mamma nattar honom dock. Hon är van med oss tre barn som vagnen måste typ ruskas för att sova. W är van med mjuuuk gungning och hamnar typ i chock över mormors'hårda' tag;). Har lärt mig att inte kommentera....enklast så....:angel:
 
Var kan jag läsa det? Jag behöver ren fakta jag kan skriva ut men när jag tittar på Trafikverket och NTF (? Heter de väl) så står det minst 4 år men gärna längre om det går.
Var kan jag hitta den nya rekommendationen?

http://ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22262
Längst ner i denna länk står det: Viktigt att använda stolen bakåtvänd tills barnet är 4-5 år.

Och i tredje stycket från början hittar man följande text: Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder.

Sen kan man gå in och kika på samtliga tillverkares sidor där de skriver bakåtvänt till minst 5 års ålder på flera ställen.
 
http://ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22262
Längst ner i denna länk står det: Viktigt att använda stolen bakåtvänd tills barnet är 4-5 år.

Och i tredje stycket från början hittar man följande text: Barn ska åka bakåtvänt så länge som möjligt, helst upp till 5 års ålder.

Sen kan man gå in och kika på samtliga tillverkares sidor där de skriver bakåtvänt till minst 5 års ålder på flera ställen.

Tack!
Det som är lite tråkigt är ju att de lämnar utrymme för tolkning. Jag hade behövt svart på vitt till min svärmor; 5 år punkt slut. Men det är väl så när det är rekommendationer och inte lag :(
 
Såg en bil igår där det satt två barn bak, den yngsta kan omöjligt ha varit mer än ett och ett halvt och den äldsta max tre år, båda satt framåtvända... :crazy:
 
Tack!
Det som är lite tråkigt är ju att de lämnar utrymme för tolkning. Jag hade behövt svart på vitt till min svärmor; 5 år punkt slut. Men det är väl så när det är rekommendationer och inte lag :(

Ditt barn, ditt beslut. Ska inte behövas några texter. KAn hon inte acceptera det, så får barnen inte åka med henne. Punkt slut! ( Vet vad jag talar om då jg har en svärmor som mer än gärna sätter barn i bil utan någon stol alls).
 
Ditt barn, ditt beslut. Ska inte behövas några texter. KAn hon inte acceptera det, så får barnen inte åka med henne. Punkt slut! ( Vet vad jag talar om då jg har en svärmor som mer än gärna sätter barn i bil utan någon stol alls).

Visst är det egentligen så.
Jag har fått höra av min dotter att hon minsann satt utan bilbälte ett par km i somras när hon åkte med sin farmor :banghead: svärmor lider svårt av "här på landet mellan gårdarna kan inget hända" :arghh:
 
Tack!
Det som är lite tråkigt är ju att de lämnar utrymme för tolkning. Jag hade behövt svart på vitt till min svärmor; 5 år punkt slut. Men det är väl så när det är rekommendationer och inte lag :(

Du får väl googla fram några bilder och visa henne vad som kan hända om barnen inte sitter i bilstol/utan bälte...
 
Tack!
Det som är lite tråkigt är ju att de lämnar utrymme för tolkning. Jag hade behövt svart på vitt till min svärmor; 5 år punkt slut. Men det är väl så när det är rekommendationer och inte lag :(
Måste kvinnan vara barnvakt när hon inte kan respektera era önskningar? Jag tror inte att någon av våra släktingar skulle våga ta egna beslut om sådana saker när vi sagt ifrån för de hade med all säkerhet fått två arga föräldrar efter sig och aldrig mer suttit barnvakt till våra barn. Det kan hända att vi är rätt hårda.
 
Måste kvinnan vara barnvakt när hon inte kan respektera era önskningar? Jag tror inte att någon av våra släktingar skulle våga ta egna beslut om sådana saker när vi sagt ifrån för de hade med all säkerhet fått två arga föräldrar efter sig och aldrig mer suttit barnvakt till våra barn. Det kan hända att vi är rätt hårda.

Nej Gud nej! Det var första gången dottern fick sova över hos dem och det kommer dröja till nästa gång. Någon fördel ska man väl ha med att ha dem boende nästan 9 mil bort så vi umgås inte ofta och de är aldrig barnvakt ;) men vi har haft våra diskussioner de senaste 8 åren när deras första barnbarn föddes. De är inte så noga och tyckte det var helt normalt att min svägerska vände sin förstfödda när hon var 1,5 år och tyckte vi var asmärkliga sen som hade vår 3-åring fortfarande bakåtvänd. Jösses barnet kan ju bryta benen om vi krockar :nailbiting:
 
Nej Gud nej! Det var första gången dottern fick sova över hos dem och det kommer dröja till nästa gång. Någon fördel ska man väl ha med att ha dem boende nästan 9 mil bort så vi umgås inte ofta och de är aldrig barnvakt ;) men vi har haft våra diskussioner de senaste 8 åren när deras första barnbarn föddes. De är inte så noga och tyckte det var helt normalt att min svägerska vände sin förstfödda när hon var 1,5 år och tyckte vi var asmärkliga sen som hade vår 3-åring fortfarande bakåtvänd. Jösses barnet kan ju bryta benen om vi krockar :nailbiting:
Haha, bryta benen är väl ett ganska litet bekymmer i jämförelse med att få bestående skador i nacke och rygg :p risken är väl dessutom större för benbrott i typ all annan aktivitet.
 
Haha, bryta benen är väl ett ganska litet bekymmer i jämförelse med att få bestående skador i nacke och rygg :p risken är väl dessutom större för benbrott i typ all annan aktivitet.

Tja...hon frakturerade armbågen när hon ramlade av "kinagungan" på fsk som blivande 4-åring ;)
Jag och svärmor tycker ganska sällan lika om saker och ting så det hade varit trevligt att lite "hahaha in your face" men nu skulle hon antagligen säga "ja men det står inte att de måste sitta bakåt i fem år" :cautious:
 
Tja...hon frakturerade armbågen när hon ramlade av "kinagungan" på fsk som blivande 4-åring ;)
Jag och svärmor tycker ganska sällan lika om saker och ting så det hade varit trevligt att lite "hahaha in your face" men nu skulle hon antagligen säga "ja men det står inte att de måste sitta bakåt i fem år" :cautious:
Å andra sidan vinner man kanske inte så mycket på "hahaha in your face" heller. Det hela handlar ju mer om att hon måste respektera att ni är föräldrar och bestämmer därmed om ett barn. Tar hon det inte till sig behöver hon inte heller vara delaktig på samma vis som hon kunde ha varit, eller inte alls om hon passerar alla gränser.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 950
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 104
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 422
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 438
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Lerig hage

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp