Sommarföräldrar 2015 del 2

Med tanke på att de verkar ha ont i magen så hade jag fortsatt ge lactulos några veckor och sett vad det ger för resultat. Lactulos är ett väldigt snällt, icke tarmirriterande läkemedel som man inte får ont i magen utav (vilket man kan få av andra liknande medel) så det är inte farligt att ge det. Om ni inte får någon effekt utav lactulos alls så öka med 1 ml/dag tills önskad effekt uppnås.

Sedan är människor olika. En kompis bebis hade enbart avföring en gång i veckan, max två och eftersom mamman fungerade likadant menade barnläkaren att det inte var så mycket att bry sig om så länge bebisen inte verkade påverkad av det på något vis.
Tack, då gör jag så.
 
Vad händer om du cyklar med deras ben? Ibland kan det dra igång nåt. Likaså "varmt" bad.

Jag har ju fått stoppa i mig lactulose sedan jag börjat ta järn och det är, för mig, snabbverkande. Hoppas att det hjälper för er.
Kör magmasssge, vet inte om set hjälper...
 
Hade några värkar innan ikväll, kom in och upptäckte att, tadaaaa, det är vatten på golvet bakom lilla akvariet (112 liter). Håller därmed på att tömma ur möget. Nyss letat upp en massa guppys med tillhörande ungefär 1 miljon yngel och funderar på hur jag ska lyckas rädda mina älskade sandsnäckor som gömt sig i 4 cm finkorniga sand av samma färg som snäckorna :( det kommer bli en lååång natt...
 
Läste hit och blev exalterad för din skull, hann tänka hur du kom in bakom akvariet och fattade sedan att vattnet inte kom från dig :D
Haha! Grundlurad ;) nu är i alla fall skiten tömt. Ska roa mig med att plantera in växterna i stora tanken (tackar gudarna för att det inte var den, då hade det handlat om flera hundra liter vatten och fiskar+sköldpadda som inte ryms annat än i jacuzzin i badrummet...), se om några mer snäckor vill visa sig så de kan få flytta, hoppas att värkarna känner för att återkomma snart så det inte bara var tomma förhoppningar och i annat fall ladda inför mvc-besök, samtal med försäkringsbolaget och någon som kan limma om karet åt mig i morgon. Bläääää, känner jag just nu. Någon som är sugen på några vattendjur? Kommer ha en sabla massa guppys snart iom att jag fått släppa ihop honor och hanar igen. Kanske går att koka soppa på? :p
 
Tänk om det vore så väl att det var mitt vatten och inte firrarnas :( :p upp till bevis i morgon om akvarieläcka kan vara=förlossningsstart! Vad tror ni? Jag röstar nej. :p
 
Min förlossningsberättelse kommer här:
Kommer in till förlossningen ons 12.8.15 kl 8. Undersökn visar att jag är öppen 1cm. Sätter igång med ballong. Har oregelbundna sammandragningar hela dagen, klarar mig helt bra, äter och väntar.. Lite före kl 20 kommer tas ballongen ut, då öppen 4 cm. Nu börjar mer intensiva sd, håller i sig i ett, koncentrerar mig bara på att andas, min man masserar ryggen som ett tok. Vid skiftesbyte kl 21.30 bestämmer vi oss för att flytta mig till salen för att få lustgas. Väl i lustgasmasken förbannar jag mig själv för att jag inte sagt till tidigare, hjälpte så bra och smärtorna kändes inte alls av. Görs en hinnsprängning efter 22 eftersom vattnet fortfarande inte gått. Klarar mig bra med lustgas men förbereds för ryggmärgsbedövning. Runt 23.30 blir sd värre och lustgasen hjälper inte längre. Samma öppn status. Anestesiläkaren rings in, men denna har inte tid att komma direkt. Förbereder mig för att det kommer att räcka länge ännu...

Efter 00 blir babyns hjärtljud lägre, hjälp inkallas. Flyttas över på alla fyra, huvudändan ner i sängen. Förberedning för akut kejsarsnitt. Undersökningen visar dock att jag öppnat mig helt. Vänds tillbaka, krystar en gång och mha sugkopp kom han ut i ett drag. Under detta skede var jag inte alls med, minns att jag hörde sektio (kejsarsnitt på finska), sen att läk och min man ropar krysta varav jag i panik fösöker andas i lustgasmasken som bara gav syre. Var helt i chock sen när han väl kom ut. Två barnläkare undersökte honom direkt, men allt var ok. Blev sydd med många stygn eftersom jag klipptes i samband med sugklockan. Detta var värre än själva förlossningen. Låg och drog in maxdos med lustgas trots tre bedövningsampuller. Några timmar efter flyttades vi till bb och min man fick med skakiga ben köra hem mitt i natten 45km.

I måndags fick vi fara hem. Allt har gått bra. Vi har fått en snäll bebis som äter och sover bra:love: Pappa upp i dagen. Börjar landa i rollen av att man är mamma. Kändes overkligt i början...

I efterhand kan jag tycka att jag hade tur, då krystskedet blev så kort (1 min), hade ju förväntat mig att man ligger och plågas i flera timmar. Blev ju lite dramatiskt iom hjärtljuden men som tur var kom han ut snabbt iaf.
 
Återbesök på BB idag för blodprov, hörseltest och vägning. Hon har gått ner 105 g och hörseln är som den ska. Dock har hon drabbats av gulsot så det togs ett extra blodprov och sedan fick vi vänta 2 timmar på resultatet. Värdena var låga så hon behövde inte sola men hon ligger, i vagnen, på altanen nu för att få lite dagsljus.

Annars har våra få dagar hemma rullat på bra och amningen verkar fungera som den ska. Testat att ha henne i bärsjal, vilket hon verkar gilla och hon har redan fått vara med på staketbygge och veterinärbesök.
 
Min förlossningsberättelse kommer här:
Kommer in till förlossningen ons 12.8.15 kl 8. Undersökn visar att jag är öppen 1cm. Sätter igång med ballong. Har oregelbundna sammandragningar hela dagen, klarar mig helt bra, äter och väntar.. Lite före kl 20 kommer tas ballongen ut, då öppen 4 cm. Nu börjar mer intensiva sd, håller i sig i ett, koncentrerar mig bara på att andas, min man masserar ryggen som ett tok. Vid skiftesbyte kl 21.30 bestämmer vi oss för att flytta mig till salen för att få lustgas. Väl i lustgasmasken förbannar jag mig själv för att jag inte sagt till tidigare, hjälpte så bra och smärtorna kändes inte alls av. Görs en hinnsprängning efter 22 eftersom vattnet fortfarande inte gått. Klarar mig bra med lustgas men förbereds för ryggmärgsbedövning. Runt 23.30 blir sd värre och lustgasen hjälper inte längre. Samma öppn status. Anestesiläkaren rings in, men denna har inte tid att komma direkt. Förbereder mig för att det kommer att räcka länge ännu...

Efter 00 blir babyns hjärtljud lägre, hjälp inkallas. Flyttas över på alla fyra, huvudändan ner i sängen. Förberedning för akut kejsarsnitt. Undersökningen visar dock att jag öppnat mig helt. Vänds tillbaka, krystar en gång och mha sugkopp kom han ut i ett drag. Under detta skede var jag inte alls med, minns att jag hörde sektio (kejsarsnitt på finska), sen att läk och min man ropar krysta varav jag i panik fösöker andas i lustgasmasken som bara gav syre. Var helt i chock sen när han väl kom ut. Två barnläkare undersökte honom direkt, men allt var ok. Blev sydd med många stygn eftersom jag klipptes i samband med sugklockan. Detta var värre än själva förlossningen. Låg och drog in maxdos med lustgas trots tre bedövningsampuller. Några timmar efter flyttades vi till bb och min man fick med skakiga ben köra hem mitt i natten 45km.

I måndags fick vi fara hem. Allt har gått bra. Vi har fått en snäll bebis som äter och sover bra:love: Pappa upp i dagen. Börjar landa i rollen av att man är mamma. Kändes overkligt i början...

I efterhand kan jag tycka att jag hade tur, då krystskedet blev så kort (1 min), hade ju förväntat mig att man ligger och plågas i flera timmar. Blev ju lite dramatiskt iom hjärtljuden men som tur var kom han ut snabbt iaf.
Oj vilken vändning. Tur att det gick bra och snabbt på slutet ändå.

Är det alltid så att männen skickas hem? Känns som om han kanske behövt få lugna ner sig innan han for hem. Trafikfarligt att vara så uppjagad ju.

Sektio tror jag är det latinska namnet. Det används nämligen här med :)
 
Hoppas!!
Men fy vad jobbigt med läckaget!
Min BM var lätt road av att jag satt där trots mitt slit med akvariet igår kväll :p hon sa att sånt brukar man komma igång av, haha.

Det är skit med läckan. Jag har pratat med försäkringsbolaget som säger att om det blir skit vill de vara med från start så de skickade Ocab på mig som ska mäta fukt om några dagar. Bokade en tid på tisdag kl 7 på morgonen men så är det ju reservationer för eventuella bb-besök då. Undrar hur det där blir iom att jag dragit in dem, om de ska mäta fukt på ett kort besök och jag får pröjsa självrisk eller om jag betalar vad besöket kostar. Vi får se, det är väl bra att få det kontrollerat. Akvarievatten är ju som försäkringsbolaget sa inte helt rent utan innehåller sin bakteriekultur och kan göra att det börjar växa även vid relativt små mängder och det vill vi ju inte vara med om. Nu kommer det där att övertyga sambon om att det är en god idé att lämna det för limning hos glasmästare och dra igång det igen. Jag fick övertyga honom om att fler akvarium var en god idé innan jag köpte det så nu vetefan om jag inte är rökt :rofl:
 
Oj vilken vändning. Tur att det gick bra och snabbt på slutet ändå.

Är det alltid så att männen skickas hem? Känns som om han kanske behövt få lugna ner sig innan han for hem. Trafikfarligt att vara så uppjagad ju.

Sektio tror jag är det latinska namnet. Det används nämligen här med :)
Ja det är det väl,latinska alltså. Mannen var lugn efter omständigheterna. Men det kom i efterskott för honom. Var helt slut i kroppen och sov dåligt fler dar efter.. Jag som fött barnet och inte sovit en hel natt på en vecka är piggare. ;)Men det är väl hormoner...
 
Min BM var lätt road av att jag satt där trots mitt slit med akvariet igår kväll :p hon sa att sånt brukar man komma igång av, haha.

Det är skit med läckan. Jag har pratat med försäkringsbolaget som säger att om det blir skit vill de vara med från start så de skickade Ocab på mig som ska mäta fukt om några dagar. Bokade en tid på tisdag kl 7 på morgonen men så är det ju reservationer för eventuella bb-besök då. Undrar hur det där blir iom att jag dragit in dem, om de ska mäta fukt på ett kort besök och jag får pröjsa självrisk eller om jag betalar vad besöket kostar. Vi får se, det är väl bra att få det kontrollerat. Akvarievatten är ju som försäkringsbolaget sa inte helt rent utan innehåller sin bakteriekultur och kan göra att det börjar växa även vid relativt små mängder och det vill vi ju inte vara med om. Nu kommer det där att övertyga sambon om att det är en god idé att lämna det för limning hos glasmästare och dra igång det igen. Jag fick övertyga honom om att fler akvarium var en god idé innan jag köpte det så nu vetefan om jag inte är rökt :rofl:
Alltså, min pedantiska sambo hade dött!!! :p
 
Ja det är det väl,latinska alltså. Mannen var lugn efter omständigheterna. Men det kom i efterskott för honom. Var helt slut i kroppen och sov dåligt fler dar efter.. Jag som fött barnet och inte sovit en hel natt på en vecka är piggare. ;)Men det är väl hormoner...
Ja hormoner gör ju sitt. Har ni pratat mycket om förloppet? Ibland kan ju även mannen behöva bearbeta det. Jag och min sambo pratade en del om dotterns förlossning nu när vi tillverkade nr 2 och jag frågade specifikt om han kände att han behövde bearbeta nåt iom att det blev snitt och han är lite orolig för operationssalar men han var helt okej med det. Jag såg ju till innan vi rullades iväg att de stoppade i honom lugnande. Bra service från förlossningen :)
 
Alltså, min pedantiska sambo hade dött!!! :p
Hahaha! Ingen av oss hade en tanke på att det skulle påverka att vattnet är "smutsigt", det är ju ett litet eget ekosystem där i. Min sambo är inte så brydd om något egentligen, det är jag som drar i det som behöver göras med huset och jag är glad att det är på det viset. Jag trivs i rollen, då får jag ta många beslut själv tillsammans med hantverkare, han litar på min bedömning när jag informerar honom om hur vi tänker :) Jag har lite halvkoll tack vare byggarfamilj. På samma sätt har han ansvar för elektronik, nätverk etc. Där lägger jag mig inte i för jag begriper inget och vill inte behöva förstå det heller. "Vadå fibernät? Vad är det? Vad är det bra för?" Tänker jag men nu gräver de för fullt här så jag gissar att det är bra för något även om skillnaden för mig lär vara ganska liten eller obefintlig då jag ändå mest använder internet till Buke :o
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 951
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 427
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 439
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp