Sommarföräldrar 2015 del 2

Kl 17.43 kom det ut en liten, liten tös, 2755 g och 47 cm lång. Allt har gått jättebra och hon sover just nu i sin balja.

Sitter och kollar på hoppning och väntar på att sambon ska komma tillbaka. Han har varit 35 mil bort idag, på jobb, så han hade inte tid att packa ihop några kläder utan fick typ åka direkt till bb.

Åh vilken liten skrutta :love: stort grattis!!!
 
Grattis!

Jag har varit ute i blåbärsriset igen :p bitvis jobbigt att gå då magen drar ihop sig och kombination mensvärk osv men det var skönt att få en stund i skogen med lilltjejen, avslutade kvällen med restaurang med familjen och sedan rensa bär :) njuter av tiden när det är bara vi, har ju ingen aning om vad syskon kommer betyda i vår familj även om jag räknar med att det ska berika oss och inte tvärt om :)

Vi har också passat på att göra lite extrasaker med ettan, var på bio i fredags tex. Det kommer ju dröja ett tag till nästa gång...
 
Nära? Du jobbar ju övertid! :D
Jaa, desto närmare då ju ;)

Gick över en dryg vecka med tösen. Hoppas den här har en bättre kalender. Första målet var innan helgen är över, nästa är innan onsdag (mvc på onsdag och jag är inte så sugen på att åka dit även om det är ett plus att min BM är tillbaka) och målet efter det får vi se. Innan nästa helg kanske?
 
Juni
5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södra Halland.
11 - Thera, 33 år, andra barnet, Edith, född 11/6 kl 02.19, 4260 g, 52 cm.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland, Anton född 20/5, kl 04.07, 3045g och 47cm
24 - Flo, första barnet, flicka född 23/6.
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm. Truls född 25/6, kl 19.41, 3770 g, 50cm. Akut kejsarsnitt sätessbjudning
.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar) 5/6 Pojke ca 01,30; 2734 g och 48 cm. Flicka ca 02,30; 2466 g och 46 cm.
6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala. Flicka född 12/7 10.16. 3960 gram, 51 cm

19 - Kaki, 25 år, första barnet. Flicka född 23/7.

Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 25 år, första barnet, småländska höglandet. Flicka född 15/8 kl 17.43, 2755 g, 47 cm
23 - Equilina, 28 år, andra barnet
 
Utvecklingssprånget fortsätter, men går förhoppningsvis över snart? Igår var hon tämligen svår att få nöjd men sen slog hon rekord i att sova gott inatt och i morse sov hon faktiskt drygt 4 timmar mellan amningarna vilket inte har hänt tidigare :up:Fick första riktiga leendet i morse :D
 
Det är väl bäst att jag traskar in och gör mig redo för uppropet, med bebis på insidan :p var ute och gick en promenad med dottern på några km idag. Hon gick mycket själv så det tog ganska lång tid, det var inte förrän sista kilometern jag kunde lyfta upp henne i vagnen så vi skulle komma hem någon gång. Hon ville visst inte erkänna att hon var trött i benen trots att hon gick som om dojorna var fulla med kåda :D
 
Här kommer min förlossningsberättelse. Men jag som inte ens kan citera någons inlägg ska inte ens försöka mej på att göra en spoiler:o:D

Vaknade kl 6.20 i lördags av väckarklockan. Min mamma skulle nämligen vara sjukvårdare på en rally-tävling och jag skulle med som åskådare. Gick på toa (som vanligt) men denna gång blev jag kvar i ca 20 minuter eftersom vattnet gick. Ringde till förlossningen och blev ombedd att åka in för kontroll. Sambon var ju iväg på jobb så ringde till mamma och sa att vi skulle få åka till sjukhuset istället för skogen. Var på BB runt kl 8 och jag kopplades till ctg-apparaten och fick sitta med den nån timme. Hade registrerade sammandragningar men dom var svaga och kändes mest som molvärk. BM kollade hur pass öppen jag var och om det verkligen varit vattnet som gåttO_o (nä jag brukar kissa i 20 minuter) Hon bekräftade iaf att vattnet var gånget och jag var 1-2 cm öppen. Blev hemskickad eftersom jag inte hade ont.

Mamma tyckte inte att vi skulle hem (har ca 30 min resväg och hon har haft väldigt snabba förlossningar) utan vi åkte hem till en kompis till henne och gick sen på stan. Runt kl 12 mötte vi upp sambon, som åkt så fort jag ringt till honom. Vid det laget hade jag börjat få värkar men behövde inte andas igenom dom. Åt lunch och kollade i ytterligare några affärer men fick sedan ringa till förlossningen igen, kl 13.30, då värkarna kom med 5-8 minuters mellanrum. Fick komma in en timme senare och blev återigen uppkopplad till ctg-apparaten. Enligt maskinen hade sammandragningarna ökat något, men inte mycket, men nu fick jag börja andas igenom värkarna. Efter 30-40 minuter blev jag undersökt av BM och döm av min förvåning när hon säger att tappen är utplånad och jag är helt öppen:eek:

Blev omedelbart inskriven och sedan gick allt väldigt fort. Värkarna intensifierades och kl 16.25 gick dom över till krystvärkar. Hade tills då inte haft några större problem att hantera smärtan men klarade inte av trycket nedåt och bad då om lustgas. Hjälpte väl inte nämnvärt men gav mej något att koncentrera mej på. Hade ögonen stängda den sista timmen och gick helt in i mej själv, märkte knappt ens när BM nr 2 kom in i rummet. Dom sista värkarna var vidriga eftersom trycket inte försvann emellan men kvart i 6 kom hon äntligen ut. Hon skrek nästan omedelbart och sambon fick klippa navelsträngen innan hon lades på mitt brösten. Moderkakan kom strax efter och jag fick även ett par stygn då jag sprack lite. Sedan låg hon hos mig i 2 timmar, och snuttade, innan BM kom och vägde och mätte. Blev sen överflyttad till bb-hotellet runt kl 21.

Över lag får det väl klassas som en perfekt förlossning, även fast jag inte tyckte det då. Kände mig inte jättefräsch med sipprade vatten när vi gick på stan. Var även torgdag och marsch-parad så det var extra mycket folk i rörelse :grin:

Natten erbjöd inte mycket sömn eftersom hon ville ligga klistrad på mej och jag var rädd att jag skulle lägga mej på henne. Hon ville inte heller sova, under natten, så gårdagen gick i latmasken tecken. Lillan blev väldigt trött till Slut och sov långt in på eftermiddagen. Jag och sambon började känna oss redo att åka hem men blev inte utsläppta förrän 19.30 då dom ville vara säkra på att hon kunde äta ordentligt eftersom hon inte direkt ätit nåt sen nån gång under natten. Men nu är vi hemma och det är en nöjd tjej som sussar i min famn:love: Sover hon inte så ammar hon, gärna i en timme lr så. Sov iaf mellan 2 och 6 inatt så jag har också kunnat sova.
 
Juni
5 - Ammisan, 27 år, första barnet, södraHalland.
11 - Thera, 33 år, andra barnet, Edith, född11/6 kl 02.19, 4260 g, 52 cm.
17 - Honungshumlan, 27år, första barnet, Norra Halland, Anton född 20/5, kl 04.07, 3045g och 47cm
24 - Flo, första barnet, flicka född 23/6.
29 - Rosen-Knoppen, 26år, första barnet, Pojke, Stockholm. Truls född 25/6, kl 19.41,3770 g, 50cm. Akut kejsarsnitt sätessbjudning
.

Juli
3 - Mauen, 36 år, första barnen (tvillingar) 5/6 Pojke ca 01,30; 2734 g och 48 cm.Flicka ca 02,30; 2466 g och 46 cm.
6 - superstar, 28 år, första barnet, Uppsala. Flicka född 12/7 10.16. 3960 gram, 51 cm

19 - Kaki, 25 år, första barnet. Flicka född 23/7.
29 - Lindon, 31 år, första barnet, Finland. Pojke född 13/8 00.28. 3245gram, 49,5cm.
Augusti
15 - Amha, 25 år, andra barnet, Stockholms län
16 - Elli_J, 25 år, första barnet, småländska höglandet. Flicka född 15/8 kl 17.43, 2755 g, 47 cm
23 - Equilina, 28 år, andra barnet
 
Tänk att alla bebisar i tråden är ute snart!! Var ju precis den startade....

En uppdatering från oss;
Här är det lite lugnare :) Han skriker inte lika mycket, så skönt. Hans temperament lär vi få leva med. Vi brukar säga att han styr familjen nu. Han väger nu 5,5 kg och 58 lång. Hon väger 4,5 kg och 54 lång. Äntligen har nätterna blivit bättre! De äter ca 21, 03 och 7. :bow: De nätter han inte skriker ngt emellan får vi därför sova ganska mycket. Sambon har börjat jobba, men jobbar bara tre dagar i veckan augusti ut. Har fått hjälp av våra familjer mkt de dagar han jobbat och inte varit helt själv så många dagar, 1-2 i veckan.

En fråga om avföring (dom jag aldrig fattat varför det tjatas om innan jag fick barn):
De har avföring väldigt sällan, 1-2 ggr per vecka. Jag får så olika bud om detta. Läser man på 1177 står det att avföring så sällan är ok om de bara äter bröstmjölk. Mina får ersättning 1-2 mål per dygn. En på BVC tyckte att det är lugnt. Nästa tyckte att ersättningen kan ha gjort dem förstoppade (och pratade om en "fisventil?"). När jag var på barnakuten sa läkaren att de ska ha avföring en gång om dagen och tyckte vi skulle ge laktulose. (Var där eftersom BVC tyckte att han var gul, ingen fara). Som det är nu får de alltså d-droppar, minfom och numera laktulose. Hon får även järndroppar eftersom hon vägde under 2,5 kg när hon föddes och det tydligen är risk för järnbrist då. Eftersom järn kan göra dem förstoppade har jag dock "slarvat" ganska mkt med järnet. Hade hon vägt 34 g mer hade hon ju inte behövt dem. Hur ser ni på det här?
Dumt att jag inte frågade mer på barnakuten idag, men han skrek så mkt att jag blev yr:p
 
Tänk att alla bebisar i tråden är ute snart!! Var ju precis den startade....

En uppdatering från oss;
Här är det lite lugnare :) Han skriker inte lika mycket, så skönt. Hans temperament lär vi få leva med. Vi brukar säga att han styr familjen nu. Han väger nu 5,5 kg och 58 lång. Hon väger 4,5 kg och 54 lång. Äntligen har nätterna blivit bättre! De äter ca 21, 03 och 7. :bow: De nätter han inte skriker ngt emellan får vi därför sova ganska mycket. Sambon har börjat jobba, men jobbar bara tre dagar i veckan augusti ut. Har fått hjälp av våra familjer mkt de dagar han jobbat och inte varit helt själv så många dagar, 1-2 i veckan.

En fråga om avföring (dom jag aldrig fattat varför det tjatas om innan jag fick barn):
De har avföring väldigt sällan, 1-2 ggr per vecka. Jag får så olika bud om detta. Läser man på 1177 står det att avföring så sällan är ok om de bara äter bröstmjölk. Mina får ersättning 1-2 mål per dygn. En på BVC tyckte att det är lugnt. Nästa tyckte att ersättningen kan ha gjort dem förstoppade (och pratade om en "fisventil?"). När jag var på barnakuten sa läkaren att de ska ha avföring en gång om dagen och tyckte vi skulle ge laktulose. (Var där eftersom BVC tyckte att han var gul, ingen fara). Som det är nu får de alltså d-droppar, minfom och numera laktulose. Hon får även järndroppar eftersom hon vägde under 2,5 kg när hon föddes och det tydligen är risk för järnbrist då. Eftersom järn kan göra dem förstoppade har jag dock "slarvat" ganska mkt med järnet. Hade hon vägt 34 g mer hade hon ju inte behövt dem. Hur ser ni på det här?
Dumt att jag inte frågade mer på barnakuten idag, men han skrek så mkt att jag blev yr:p

Är ungarna nöjda är det väl bra, tänker jag.
 
Extra UL idag (39+1) då SF-mått och vikt stått stilla sedan v 36, det konstaterades typ att bebisen är liten men avviker inom ramen för vad man anser normalt, ettan var också liten. Ingen vidare åtgärd alltså, skönt då det var prat om igångsättning.
Besök hos vanliga BM efteråt, med lite välvilja så hade SF ökat med 1 cm och vikten med ett par hundra gram. Att proppa i sig lunch och fika på stan innan besöket gav resultat :p BM trodde inte att vi skulle ses på nästa tid om en vecka, det sa hon nog bara för att göra mig glad :cautious:
 
Tänk att alla bebisar i tråden är ute snart!! Var ju precis den startade....

En uppdatering från oss;
Här är det lite lugnare :) Han skriker inte lika mycket, så skönt. Hans temperament lär vi få leva med. Vi brukar säga att han styr familjen nu. Han väger nu 5,5 kg och 58 lång. Hon väger 4,5 kg och 54 lång. Äntligen har nätterna blivit bättre! De äter ca 21, 03 och 7. :bow: De nätter han inte skriker ngt emellan får vi därför sova ganska mycket. Sambon har börjat jobba, men jobbar bara tre dagar i veckan augusti ut. Har fått hjälp av våra familjer mkt de dagar han jobbat och inte varit helt själv så många dagar, 1-2 i veckan.

En fråga om avföring (dom jag aldrig fattat varför det tjatas om innan jag fick barn):
De har avföring väldigt sällan, 1-2 ggr per vecka. Jag får så olika bud om detta. Läser man på 1177 står det att avföring så sällan är ok om de bara äter bröstmjölk. Mina får ersättning 1-2 mål per dygn. En på BVC tyckte att det är lugnt. Nästa tyckte att ersättningen kan ha gjort dem förstoppade (och pratade om en "fisventil?"). När jag var på barnakuten sa läkaren att de ska ha avföring en gång om dagen och tyckte vi skulle ge laktulose. (Var där eftersom BVC tyckte att han var gul, ingen fara). Som det är nu får de alltså d-droppar, minfom och numera laktulose. Hon får även järndroppar eftersom hon vägde under 2,5 kg när hon föddes och det tydligen är risk för järnbrist då. Eftersom järn kan göra dem förstoppade har jag dock "slarvat" ganska mkt med järnet. Hade hon vägt 34 g mer hade hon ju inte behövt dem. Hur ser ni på det här?
Dumt att jag inte frågade mer på barnakuten idag, men han skrek så mkt att jag blev yr:p

Jo, men de verkar ha lite ont i magen...

Med tanke på att de verkar ha ont i magen så hade jag fortsatt ge lactulos några veckor och sett vad det ger för resultat. Lactulos är ett väldigt snällt, icke tarmirriterande läkemedel som man inte får ont i magen utav (vilket man kan få av andra liknande medel) så det är inte farligt att ge det. Om ni inte får någon effekt utav lactulos alls så öka med 1 ml/dag tills önskad effekt uppnås.

Sedan är människor olika. En kompis bebis hade enbart avföring en gång i veckan, max två och eftersom mamman fungerade likadant menade barnläkaren att det inte var så mycket att bry sig om så länge bebisen inte verkade påverkad av det på något vis.
 
Jo, men de verkar ha lite ont i magen...
Vad händer om du cyklar med deras ben? Ibland kan det dra igång nåt. Likaså "varmt" bad.

Jag har ju fått stoppa i mig lactulose sedan jag börjat ta järn och det är, för mig, snabbverkande. Hoppas att det hjälper för er.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 951
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 427
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 439
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp