Sommarföräldrar 2015 del 2

Nu har vi tagit oss ur 12- veckorssprånget, så nu är A en glad liten filur som skrattar och snackar mycket och ofta :love:

I morgon blir han 3 månader och det firas med bvc besök och spruta :nailbiting:
Hoppas att han slipper några biverkningar...
 
Ja hormoner gör ju sitt. Har ni pratat mycket om förloppet? Ibland kan ju även mannen behöva bearbeta det. Jag och min sambo pratade en del om dotterns förlossning nu när vi tillverkade nr 2 och jag frågade specifikt om han kände att han behövde bearbeta nåt iom att det blev snitt och han är lite orolig för operationssalar men han var helt okej med det. Jag såg ju till innan vi rullades iväg att de stoppade i honom lugnande. Bra service från förlossningen :)
Ja det har vi gjort. Samt läst ur gravid boken man fick från libero i början. En annan sak att läsa om förlossningsförlopp och ev problem nu när man gått igenom det.

Lilltypen har här gått från att äta nöjt var tredje h och sova mellan till att konstant hänga vid tutten. Napp duger i nödfall. Tur att bm kommer på hembesök idag. Funderar om han inte får tillräckligt med mat eller om han är bara tycker om att tutta efter maten. Somnade inte igår innan han fick komma till bröstet... Kanske är helt normalt 1v fenomen?!
 
Ja det har vi gjort. Samt läst ur gravid boken man fick från libero i början. En annan sak att läsa om förlossningsförlopp och ev problem nu när man gått igenom det.

Lilltypen har här gått från att äta nöjt var tredje h och sova mellan till att konstant hänga vid tutten. Napp duger i nödfall. Tur att bm kommer på hembesök idag. Funderar om han inte får tillräckligt med mat eller om han är bara tycker om att tutta efter maten. Somnade inte igår innan han fick komma till bröstet... Kanske är helt normalt 1v fenomen?!

Min plutt var exakt likadan, satt fast vid tutten. Det är nog ganska vanligt. Det är ju både mat, närhet, trygghet, mys osv
 
Skönt att höra. Man tror ju direkt att man gör nåt fel när de inte är nöjda.

Ja jag vet, men ni skulle ju märka när ni väger bebis om den inte går upp i vikt.
Jag minns att BVC sa till mig att bebisen lägger in en "beställning" för att öka produktionen där runt 1 vecka så det kan vara det bebisen gör. Då äter dom oftare och längre. Jag kände det som att det ända jag gjorde var att amma.
 
Använder ni napp förresten? Vi började lite försiktigt när K var drygt 2 veckor och hon har blivit en riktig liten napptjej! De flesta barn verkar tappa den när de somnar men hon kan suga i hur många timmar som helst. Försöker tänka på att bara ge den när den behövs och inte "bara för att" men samtidigt känner jag att så här små barn har så stort sugbehov att det är väl ingen fara egentligen, mest när hon blir lite större som jag inte vill att hon ska ha den i tid och otid.
 
Använder ni napp förresten? Vi började lite försiktigt när K var drygt 2 veckor och hon har blivit en riktig liten napptjej! De flesta barn verkar tappa den när de somnar men hon kan suga i hur många timmar som helst. Försöker tänka på att bara ge den när den behövs och inte "bara för att" men samtidigt känner jag att så här små barn har så stort sugbehov att det är väl ingen fara egentligen, mest när hon blir lite större som jag inte vill att hon ska ha den i tid och otid.

T är också en napp unge.
Han har så enormt sug behov så jag ger nappen när jag känner att han är gnällig, och trött utan att för den sakens skull vara hungrig. Jag skulle aldrig orkat agera napp.
Han tappar nappen oftast en stund efter han somnat, men ibland sitter den kvar länge även då.

När han var nyfödd sög han på tummen och jag resonerar så att hellre napp än tumme. Nappen går att ta bort sen när det ska vänjas av, tummen sitter där dem sitter och det går ju liksom inte att hugga av den när det ska slutas snutta på den..
 
Lilla A har nu ett plåster på vart lår, för det var visst två sprutor. Vet inte om det var för att vi valde till hepatit också kanske. Han blev ledsen en stund men det gick över på några minuter. Sen somnade han i vagnen och sov så gott. Vi hängde i parken i 2 timmar innan vi gick till banken för att lägga upp månadssparande till honom. Där var han vaken en liten stund men somnade sen om igen och sov tills vi nästan var hemma. Då började han skrika och var nästan otröstlig en bra stund, åt lite men skrek sen igen innan han somnade igen. Stackars liten. Han sover fortfarande, får se hur han är när han vaknar. Har Alvedon hemma om det skulle behövas.
 
Använder ni napp förresten? Vi började lite försiktigt när K var drygt 2 veckor och hon har blivit en riktig liten napptjej! De flesta barn verkar tappa den när de somnar men hon kan suga i hur många timmar som helst. Försöker tänka på att bara ge den när den behövs och inte "bara för att" men samtidigt känner jag att så här små barn har så stort sugbehov att det är väl ingen fara egentligen, mest när hon blir lite större som jag inte vill att hon ska ha den i tid och otid.

A fick ha napp redan när han solade på BB, för att han skulle hålla sig lugn. Han har den då och då under dagen och en del på natten med. I och med att han är ett flaskbarn så hinner han inte få sugbehovet tillfredsställt under den tiden han äter. Han tappar den oftast när han sover djupt men snuttar en hel del i sömnen.
 
Ja jag vet, men ni skulle ju märka när ni väger bebis om den inte går upp i vikt.
Jag minns att BVC sa till mig att bebisen lägger in en "beställning" för att öka produktionen där runt 1 vecka så det kan vara det bebisen gör. Då äter dom oftare och längre. Jag kände det som att det ända jag gjorde var att amma.
Bm var på hembesök igår. Han har ökat 100g i vikt på tre dagar så jag har nog tillräckligt med mjölk. :p
 
Var på BVC igår med lilla snäckan som hunnit bli nästan 2,5 månad.

Hon hade planat ut lite på kurvan, vägde 5310 gram och var 58,5 cm lång.

Jag trodde hon skulle ha planat ut ännu mer eftersom det har varit ett himla bök med amningen. Mjölk finns i överflöd, det är bara att det inte alltid passar lilla fröken att äta.

Eller äter hon några klunkar och sen är det Bök och Stök AB vid bröstet. Ni vet sådär härligt när de suger tag ordentligt och samtidigt arg-slänger huvudet bakåt och fäktar för livet. :meh:

Överhuvudtaget är hon inte alltid riktigt nöjd med tillvaron, helst ska lilla damen bli omkringburen hela dagarna, men det funkar inte riktigt när man har en brorsa på 3 år. (Tack och lov börjar han förskolan igen på måndag!)
Tror det är magen som spökar, så det blir nog folk av henne också om ett tag... ;)
 
Var på BVC igår med lilla snäckan som hunnit bli nästan 2,5 månad.

Hon hade planat ut lite på kurvan, vägde 5310 gram och var 58,5 cm lång.

Jag trodde hon skulle ha planat ut ännu mer eftersom det har varit ett himla bök med amningen. Mjölk finns i överflöd, det är bara att det inte alltid passar lilla fröken att äta.

Eller äter hon några klunkar och sen är det Bök och Stök AB vid bröstet. Ni vet sådär härligt när de suger tag ordentligt och samtidigt arg-slänger huvudet bakåt och fäktar för livet. :meh:

Överhuvudtaget är hon inte alltid riktigt nöjd med tillvaron, helst ska lilla damen bli omkringburen hela dagarna, men det funkar inte riktigt när man har en brorsa på 3 år. (Tack och lov börjar han förskolan igen på måndag!)
Tror det är magen som spökar, så det blir nog folk av henne också om ett tag... ;)

Det där med fäktandes känner jag igen :D
Och sen släpper min taget för att två sekunder senare börja gråta precis som det var jag som tog bort bröstet :meh:
Men jag vet vad det beror på.. Jag har sån överproduktion så det bara sprutar i munnen på honom så han hinner inte med och släpper för att hinna med och blir ledsen för han egentligen vill ha mer :grin:
 
Här är det också svårt att äta. Hon sugen tag och äter någon minut men sen släpper hon och förvandlas till en hackspett. Sen är det väldigt svårt att få henne att suga tag igen och varje amning tar en halv evighet. Men därimellan sover hon som tur är. Och inatt kunde hon, för första gången, sova hela natten i sin egna säng med avbrott för 3 amningar. Hoppas det är en trend som håller i sig för jag är inte helt bekväm med att samsova.

Har varit ute flera timmar idag och hon sov i princip hela tiden i vagnen, trots att det kördes med en högljudd traktorgrävare. Vi fick ta bort min systers gamla ponny idag och begravde henne nu i eftermiddag. Jäkligt tråkigt men hon hade problem med tänderna och skulle inte kunna äta hö sen i vinter.
 
3 samtal från släkt idag. 1 "normalt", pratar med den personen nästan dagligen. 1 från en jag nästan aldrig hör av, utan meddelande på svararen. Förmodligen ett sånt där " hej har du fött barn än?" så jag valde att inte svara. Några timmar senare ringer en till jag aldrig hör av, och lämnar meddelande. "Hej, jag ville bara höra om det blivit någon bebis, du kan väl ringa upp?". Ehh.. Nej. Jag pratar gärna i telefon med släktingar men när den enda informationen de söker är om jag fött barn kan de glömma att jag hör av mig nu. De får ett meddelande när bebisen har kommit -.-

Förra graviditeten ringde folk/skrev på fb nästan dagligen för att fråga om jag fött barn än. Ett samtal kom från ett par generationer över mig. Hon frågade om jag var nervös och jag sa nej och hon fortsatte då med " det gör ont men det går över sen." eh.. Ja, jag bor under en sten och fattar ingenting, eller? Folk lever med ständigt ont i mage, rygg och fitty efter en förlossning men ändå blir det fler barn på planeten... Jösses. Nä, jag flyttar in i en grotta eller nåt. Tack och lov är jag ganska skonad den här gången, mycket tack vare att jag stängt ner fb för allmänheten så att säga. Har bara sambon där för att kunna använda chaten. Nu måste ju folk göra den jobbiga ansträngningen att lyfta telefonen och RINGA när de vill nåt.

Jag skulle ha bokat tid för ultraljud till på måndag men jag missade telefontiden så vi får väl hoppas barnet kommer i helgen dårå :p
 
3 samtal från släkt idag. 1 "normalt", pratar med den personen nästan dagligen. 1 från en jag nästan aldrig hör av, utan meddelande på svararen. Förmodligen ett sånt där " hej har du fött barn än?" så jag valde att inte svara. Några timmar senare ringer en till jag aldrig hör av, och lämnar meddelande. "Hej, jag ville bara höra om det blivit någon bebis, du kan väl ringa upp?". Ehh.. Nej. Jag pratar gärna i telefon med släktingar men när den enda informationen de söker är om jag fött barn kan de glömma att jag hör av mig nu. De får ett meddelande när bebisen har kommit -.-

Förra graviditeten ringde folk/skrev på fb nästan dagligen för att fråga om jag fött barn än. Ett samtal kom från ett par generationer över mig. Hon frågade om jag var nervös och jag sa nej och hon fortsatte då med " det gör ont men det går över sen." eh.. Ja, jag bor under en sten och fattar ingenting, eller? Folk lever med ständigt ont i mage, rygg och fitty efter en förlossning men ändå blir det fler barn på planeten... Jösses. Nä, jag flyttar in i en grotta eller nåt. Tack och lov är jag ganska skonad den här gången, mycket tack vare att jag stängt ner fb för allmänheten så att säga. Har bara sambon där för att kunna använda chaten. Nu måste ju folk göra den jobbiga ansträngningen att lyfta telefonen och RINGA när de vill nåt.

Jag skulle ha bokat tid för ultraljud till på måndag men jag missade telefontiden så vi får väl hoppas barnet kommer i helgen dårå :p

Haha, folk är inte kloka. Som att du skulle undanhålla att bebisen kommit :p

Den kommer när den är redo :)
Så länge du och bebisen mår bra så är det ju bara att ta det lugnt :)

Men du får ändå ett hejjapårop av mig, snart är den här, du är som en tickande bomb just nu :nailbiting: :bump:
 
Haha, folk är inte kloka. Som att du skulle undanhålla att bebisen kommit :p

Den kommer när den är redo :)
Så länge du och bebisen mår bra så är det ju bara att ta det lugnt :)

Men du får ändå ett hejjapårop av mig, snart är den här, du är som en tickande bomb just nu :nailbiting: :bump:
Jaa, kontrollen på måndag jag skulle boka skulle ju bekräfta att bebisen hade det okej ;) yeye, det rer sig! En dag hit eller dit för en kontroll kan väl inte vara så himla illa. Jag höll på att ramla i trappan två gånger idag för jag inte såg var jag satte fötterna, allt medan jag höll dottern i handen, haha.

Som du säger är det dags när som helst. Det ska bli skönt att ha det bakom sig så man kan börja resan mot att återfå lite flås... Och se sin mutta igen. Jag har tjatat i ett par månader om att jag saknar att se den. Tror sambon är less på att höra om det nu ;)
 
3 samtal från släkt idag. 1 "normalt", pratar med den personen nästan dagligen. 1 från en jag nästan aldrig hör av, utan meddelande på svararen. Förmodligen ett sånt där " hej har du fött barn än?" så jag valde att inte svara. Några timmar senare ringer en till jag aldrig hör av, och lämnar meddelande. "Hej, jag ville bara höra om det blivit någon bebis, du kan väl ringa upp?". Ehh.. Nej. Jag pratar gärna i telefon med släktingar men när den enda informationen de söker är om jag fött barn kan de glömma att jag hör av mig nu. De får ett meddelande när bebisen har kommit -.-

Förra graviditeten ringde folk/skrev på fb nästan dagligen för att fråga om jag fött barn än. Ett samtal kom från ett par generationer över mig. Hon frågade om jag var nervös och jag sa nej och hon fortsatte då med " det gör ont men det går över sen." eh.. Ja, jag bor under en sten och fattar ingenting, eller? Folk lever med ständigt ont i mage, rygg och fitty efter en förlossning men ändå blir det fler barn på planeten... Jösses. Nä, jag flyttar in i en grotta eller nåt. Tack och lov är jag ganska skonad den här gången, mycket tack vare att jag stängt ner fb för allmänheten så att säga. Har bara sambon där för att kunna använda chaten. Nu måste ju folk göra den jobbiga ansträngningen att lyfta telefonen och RINGA när de vill nåt.

Jag skulle ha bokat tid för ultraljud till på måndag men jag missade telefontiden så vi får väl hoppas barnet kommer i helgen dårå :p

Jag har sluppit spontant magklappande, kommentarer om storlek osv, tvärt om nästan bara fått höra hur fin jag är, hur fin magen är, allt är så himla fint. Men att folk inte kan låta bli att fråga när jag tänker klämma ut den?! Vi är liksom inte förbi BF ens :meh: Oavsett är det, sist jag kollade, inget man sådär bestämmer själv.
Eller de där jätteintelligenta "har du inte fått bebis än? :confused:" när man träffas f2f och jag kan tycka att det är ganska uppenbart när 1, jag inte har en bebis med mig och 2, magen otvivelaktigt är kvar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 953
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 106
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 431
Senast: lillebill
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 443
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp