Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Här hemma svämmar det över av flyttlådor :yuck: Hade glömt (läs; förträngt) hur jobbigt det var att packa och bo bland en massa lådor. Snart packat 20 st och det känns inte ens som att vi kommit hälften ännu! 12 st gick mest åt till våra böcker, filmer och spritflaskor - dvs det som stod i tre bokhyllor. TRE. Jisses... Det gick iofs ner lite sängkläder och handdukar också, en hel flyttlåda med böcker orkar jag inte lyfta.
Åh.. Jag är INTE avundsjuk. Hatar att flytta.
När vi flyttade till nuvarande hus tog det månader att ta hit allt. Vi hade ett stort hus där vi i princip inte slängt/sålt något alls utan förvarat allt bråte överallt, det fanns ju plats! Lägg till sambons motorintresse med stort garage, fyrhjuling med plog och vagnar och två projektbilar samt två vanliga bilar, släpvagn och hästtransport. Samt mitt hästintresse med 30 kvm sadelkammare till två hästar, katter akvarium och kaniner. Även hela lösdriften med tillbehör. Hua vilken tid det tog! Det är först efteråt vi börjat sortera ur/sälja/slänga saker, det fanns inte tid då :p

Åh.. Jag är INTE avundsjuk. Hatar att flytta.
När vi flyttade till nuvarande hus tog det månader att ta hit allt. Vi hade ett stort hus där vi i princip inte slängt/sålt något alls utan förvarat allt bråte överallt, det fanns ju plats! Lägg till sambons motorintresse med stort garage, fyrhjuling med plog och vagnar och två projektbilar samt två vanliga bilar, släpvagn och hästtransport. Samt mitt hästintresse med 30 kvm sadelkammare till två hästar, katter akvarium och kaniner. Även hela lösdriften med tillbehör. Hua vilken tid det tog! Det är först efteråt vi börjat sortera ur/sälja/slänga saker, det fanns inte tid då :p

Herregud! :nailbiting: Jag känner mig plötsligt gnällig över min lgh på 61 kvm :o

Hur sover era små nu? Vår kille har sovit oroligt i flera månader men den här veckan tar priset. Vi har äntligen fått till kvällsrutinen så nu somnat han runt 20,30 men vaknar ofta under natten och är ledsen. När han får nappen somnar han oftast om ganska fort. Han har haft en period en någon månad då han ätit på nätterna men det försöker vi sluta med eftersom han blev klarvaken efter maten och det kunde ta timmar att somna om. Nu somnar han om lätt men sover inte lika djupt som när han åt nattetid. Vet inte riktigt hur vi ska göra, är ju som pest eller kolera.

Min sambo har dessutom varit jätteförkyld så jag har haft ansvaret både dagtid och nattetid ganska många dagar nu, det känns. Jag blir så orkeslös och less på allt när jag inte får sova mer än max ett par timmar utan uppvak.

R somnar någon gång mellan 21:30 och 23 i regel. F.n. vaknar han ett par ggr under natten, men jag tar bara över honom i min säng och ammar fritt så just det stör inte så mycket. Det jobbiga är liksom när de andra två kommer tassandes och vi är fem i sängen. Dottern kör kickboxning, man måste passa på bebisen och storebror ligger helst på tvären -> Jag har ont precis överallt när jag vaknar. :laugh: Men jag tänker att det ju faktiskt är en kort tid i livet.

Vi har också varit förkylda hela familjen, men det börjar släppa nu. "Mamma, snuvan är borta!" ropade min son överlyckligt för en stund sedan (han har varit sjukast längst av alla och har flera gånger sagt att hans snuva aldrig kommer att gå över)

Hur sover era små nu? Vår kille har sovit oroligt i flera månader men den här veckan tar priset. Vi har äntligen fått till kvällsrutinen så nu somnat han runt 20,30 men vaknar ofta under natten och är ledsen. När han får nappen somnar han oftast om ganska fort. Han har haft en period en någon månad då han ätit på nätterna men det försöker vi sluta med eftersom han blev klarvaken efter maten och det kunde ta timmar att somna om. Nu somnar han om lätt men sover inte lika djupt som när han åt nattetid. Vet inte riktigt hur vi ska göra, är ju som pest eller kolera.

Min sambo har dessutom varit jätteförkyld så jag har haft ansvaret både dagtid och nattetid ganska många dagar nu, det känns. Jag blir så orkeslös och less på allt när jag inte får sova mer än max ett par timmar utan uppvak.
Vi har ju inte riktigt fått till nätterna pga sjukdom :(

Men han somnar mellan 18-21.
Och sen beror det väldigt hur tät lilla näsan är, en bra natt sover han 3-4 timmars perioder och vaknar av näsan /och/ eller hunger.
Ibland blir han vaken 1-2 timmar under natten :)

En dålig natt vaknar han hela tiden pga näsan eller hosta.

Oftast vaknar han för dagen mellan 7-8 på morgonen :)

Vi har ju inte riktigt fått till nätterna pga sjukdom :(

Men han somnar mellan 18-21.
Och sen beror det väldigt hur tät lilla näsan är, en bra natt sover han 3-4 timmars perioder och vaknar av näsan /och/ eller hunger.
Ibland blir han vaken 1-2 timmar under natten :)

En dålig natt vaknar han hela tiden pga näsan eller hosta.

Oftast vaknar han för dagen mellan 7-8 på morgonen :)

Vi var också sjuka i december och det är efter det som sömnen började strula mer och mer även om han inte sov toppen innan heller. Nu är både hostan och nästäppan borta så jag hade hoppats att han skulle börja sova bättre men icke.

Dagens Rebecka:
image_zpsd7a36a30.jpg

Här hemma svämmar det över av flyttlådor :yuck: Hade glömt (läs; förträngt) hur jobbigt det var att packa och bo bland en massa lådor. Snart packat 20 st och det känns inte ens som att vi kommit hälften ännu! 12 st gick mest åt till våra böcker, filmer och spritflaskor - dvs det som stod i tre bokhyllor. TRE. Jisses... Det gick iofs ner lite sängkläder och handdukar också, en hel flyttlåda med böcker orkar jag inte lyfta.
Böcker, filmer och spritflaskor. Hmmm men då har ni ju packat det viktigaste!

Det skulle väl kanske vara barnen då också.......

:D

@Pilo
Men stackars, stackars lilla kille.
Visst det blir ju bra sen men det förstår ju inte han.

Är detta den värsta operationen?
Och hur många fler skall han göra?

Här sover fröken ganska bra. Somnar runt 21 och vaknar mellan 6 och 8 på morgonen. Vaknar hon 6 äter hon och sover lite till men vaknar hon 8 brukar det vara dags att gå upp. Så lite olika, men händer bara i undantagsfall att hon vaknar på natten. Då brukar det räcka med att ge napp så somnar hon om.
Häromdagen somnade hon om och vaknade halv 11. :D
Är nog lite bortskämd med snäll bebis. :o

@Pilo hoppas liten repar sig fort! Min sambo gjorde de där operationerna när han kom till Sverige för snart 30 år sedan.
På honom vet jag att dom gipsade armarna rakt ut åt sidorna så han inte skulle kunna röra munnen med händerna. :eek:

@DarkInNight hoppas ni får någon ordning på snoret nu!

För övrigt. Är det någon som har tips mot typ torra kinder. Nellie får nästan som eksem och blir knallröd för det blir så torrt. Vi smörjer med miniderm och även mildison på order av BVC. Ingen skillnad direkt. Fick visa upp oss för en barnläkare som skrev ut locoid vilket är kortison. Är lite bättre nu, men vi får inte ordning på det helt.
Ska höra med BVC igen men tänkte om nån har fler tips.
Kan tillägga att det gör ingen skillnad när eller vad hon eller jag äter. Skriver dagbok med mat så jag ska kunna se om det blossar upp när vi ätit nåt speciellt.

Här sover fröken ganska bra. Somnar runt 21 och vaknar mellan 6 och 8 på morgonen. Vaknar hon 6 äter hon och sover lite till men vaknar hon 8 brukar det vara dags att gå upp. Så lite olika, men händer bara i undantagsfall att hon vaknar på natten. Då brukar det räcka med att ge napp så somnar hon om.
Häromdagen somnade hon om och vaknade halv 11. :D
Är nog lite bortskämd med snäll bebis. :o

@Pilo hoppas liten repar sig fort! Min sambo gjorde de där operationerna när han kom till Sverige för snart 30 år sedan.
På honom vet jag att dom gipsade armarna rakt ut åt sidorna så han inte skulle kunna röra munnen med händerna. :eek:

@DarkInNight hoppas ni får någon ordning på snoret nu!

För övrigt. Är det någon som har tips mot typ torra kinder. Nellie får nästan som eksem och blir knallröd för det blir så torrt. Vi smörjer med miniderm och även mildison på order av BVC. Ingen skillnad direkt. Fick visa upp oss för en barnläkare som skrev ut locoid vilket är kortison. Är lite bättre nu, men vi får inte ordning på det helt.
Ska höra med BVC igen men tänkte om nån har fler tips.
Kan tillägga att det gör ingen skillnad när eller vad hon eller jag äter. Skriver dagbok med mat så jag ska kunna se om det blossar upp när vi ätit nåt speciellt.

Vidar får också lätt eksem på kinderna. Hålls i schack med Forever livings Propolissalva.
Absolut bäst mot röd rumpa också :)

@Tora jodå jag tror att natten som var faktiskt var lite bättre! Och idag har han varit ovanligt glad.
Så vi har inte åkt in något mer, och hoppas slippa göra det :)

Vi har fått en riktig sömntuta. Hon brukar somna för natten vid 22-23, nån gång redan vid 20. Sover sen hela natten med 2-3 kiss och ätvakningar till ca 9.00.

Här är det sortering, packning och uppackning av blöjor och sjalar. Har kommit fram till det vi gillar bäst så nu säljer jag av det som inte kommer användas och har köpt in mer av det vi gillar. Ett jäkla plingande på fejjan...

Idag har det förresten varit blöjprotester, fröken ska gå med rumpan bar minsann. Hon säger iofs till nästan varje gång (ibland missar jag, tror hon säger till då också men jag är väl inte uppmärksam), bajs missar vi inte längre, det funkar även när vi är borta som igår när jag var på kontoret och det varken finns potta eller bumbotoaring, då sitter hon på vanliga toan.

Vi har fått en riktig sömntuta. Hon brukar somna för natten vid 22-23, nån gång redan vid 20. Sover sen hela natten med 2-3 kiss och ätvakningar till ca 9.00.

Här är det sortering, packning och uppackning av blöjor och sjalar. Har kommit fram till det vi gillar bäst så nu säljer jag av det som inte kommer användas och har köpt in mer av det vi gillar. Ett jäkla plingande på fejjan...

Idag har det förresten varit blöjprotester, fröken ska gå med rumpan bar minsann. Hon säger iofs till nästan varje gång (ibland missar jag, tror hon säger till då också men jag är väl inte uppmärksam), bajs missar vi inte längre, det funkar även när vi är borta som igår när jag var på kontoret och det varken finns potta eller bumbotoaring, då sitter hon på vanliga toan.
Åh herregud så smidigt!! Riktigt imponerad :D

Fördelen med att börja om och bara ha en, man hinner med mycket mer. Nu har förresten "prrrtttt" bytts till "blää" när det är dags för toa :-) var hon nu fått det ifrån.

hm.. det får nog isf bli en tredje om sisådär sju-tio år då. :) Nu ska jag bli klar med småbarnstiden så jag får börja sova och jobba igen!

Det är så roligt för du skriver om hur din dottern pottränar. Min dotter pottränar också, bara det att din är ett par månader och min fyller tre i mars ;)

hm.. det får nog isf bli en tredje om sisådär sju-tio år då. :) Nu ska jag bli klar med småbarnstiden så jag får börja sova och jobba igen!

Det är så roligt för du skriver om hur din dottern pottränar. Min dotter pottränar också, bara det att din är ett par månader och min fyller tre i mars ;)
Ha ha ha! Samma här (med potträningen alltså) Jag är såååå imponerad av @Madick och hennes potträning (och en aning avundsjuk :o). Fattar inte hur hon hinner med. Och på natten också. Jag som bara helst vill sova så mycket det går nattetid.

Ha ha ha! Samma här (med potträningen alltså) Jag är såååå imponerad av @Madick och hennes potträning (och en aning avundsjuk :o). Fattar inte hur hon hinner med. Och på natten också. Jag som bara helst vill sova så mycket det går nattetid.
Fast potträning är det ju inte. Hon får aldrig sitta länge utan om vi misstolkar och det inte kommer något så går vi bort från toan. Det är mer hon som tränar oss :-) På natten blir hon orolig när det är kissdags och om jag sover hårt och missar så blir hon orolig för att blöjan blir blöt, så har det varit från början och det trots torrskikt mot rumpan så det ska inte kännas blött.

Bebisar och djur är jag bra på, de ljuger inte och det är mycket tolka signaler. Vuxna och större barn har jag svårare för...

Lillan somnar runt 19:00 men hamnar inte förrän 20:00 i riktig djupsömn. Dvs så att jag kan lämna henne (ammar till sömns).

Sedan brukar hon sova till 23:00-01:00. Då äter hon i kanske 10-15 min och somnar om.

Inland kan hon dock vakna till emellan 20:00-01:00 2-3 ggr men det hör inte till det normala.

Sen vet jag inte exakt hur många gånger hon äter mellan 01:00 och tills hon vaknar (vaknar gör hon mellan 05:30-07:00). Jag liggammar och när jag märker att hon börjar buffa på mig med benen så slänger jag bara fram en av tuttarna och somnar om medan jag ammar. Så när jag vaknar har jag ingen koll på om jag ammat 1 eller 10 ggr.

Tror att en bra natt så äter hon kanske 1-2 ggr till och en dålig natt allt utöver det.

Sen när hon har vaknat på morgonen så är hon vaken runt 1-1,5 timme för att sedan sova någon/några timmar till (beror mycket på om hennes bröder väcker henne eller inte).

Idag när barnen var på förskola/skola så sov vi i sängen mellan 08:00-10:40 (då hade hon vaknat 06:30). Hade nog kunnat sova längre än så men det ringde på dörren och då vaknade vi. Tror hon snuttade ca 2 ggr under det sovpasset. Men det var mest snuttegos några tag och sedan tryckte hon sig mot mig och somnade om :love:

När det gäller att sova hela natten så tror jag att det räknas som om de sover hela nätterna när de sover i ett sträck från 24:00-05:00. Inte speciellt mycket med andra ord (tycker i alla fall inte jag).

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka