Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Fast potträning är det ju inte. Hon får aldrig sitta länge utan om vi misstolkar och det inte kommer något så går vi bort från toan. Det är mer hon som tränar oss :-) På natten blir hon orolig när det är kissdags och om jag sover hårt och missar så blir hon orolig för att blöjan blir blöt, så har det varit från början och det trots torrskikt mot rumpan så det ska inte kännas blött.

Bebisar och djur är jag bra på, de ljuger inte och det är mycket tolka signaler. Vuxna och större barn har jag svårare för...
Jag kallar det bara för potträning. Vet inte riktigt vad för ord jag skall kalla det för. Imponerande oavsett.

Jag är så borta på nätterna så jag får anstränga mig för att vakna till när hon vill äta. Att du kan vakna och gå till toaletten med henne är jag sååå imponerad utav.

Jag kallar det bara för potträning. Vet inte riktigt vad för ord jag skall kalla det för. Imponerande oavsett.

Jag är så borta på nätterna så jag får anstränga mig för att vakna till när hon vill äta. Att du kan vakna och gå till toaletten med henne är jag sååå imponerad utav.
Jag lyfter upp pottan i sängen :-)

Smart! :idea::up:

Det krävs ju ändå att du tar av blöjan, "sätter" henne på pottan och tar på allt igen. Det är imponerande!
Jag hade nog varit så borta att jag somnat mitt i allt :o:D
Jag har nog alltid varit en sån som vaknar lätt och är klarvaken på en gång, dessutom somnar jag om lätt. Annars hade jag nog inte gjort det.

Böcker, filmer och spritflaskor. Hmmm men då har ni ju packat det viktigaste!

Det skulle väl kanske vara barnen då också.......

:D

Hahaha det låter lite knas men det är för att vi skulle ställa flyttlådorna framför bokhyllorna :D Vår lägenhet är ganska långsmal så vi kan inte ha två rader med lådor utan får placera dem lite varstans :crazy: Så när bokhyllorna var tomma kunde vi ställa en hel rad där utan att de var jättemycket i vägen :p

Jag har nog alltid varit en sån som vaknar lätt och är klarvaken på en gång, dessutom somnar jag om lätt. Annars hade jag nog inte gjort det.
Mmmmm. Somnar om gör jag extremt lätt. Det är nog vakna biten som ställer till problem.

När jag tänker efter så är det nog så att jag somnar om så extremt lätt helt enkelt för att jag aldrig vaknar :D:D:D

Hahaha det låter lite knas men det är för att vi skulle ställa flyttlådorna framför bokhyllorna :D Vår lägenhet är ganska långsmal så vi kan inte ha två rader med lådor utan får placera dem lite varstans :crazy: Så när bokhyllorna var tomma kunde vi ställa en hel rad där utan att de var jättemycket i vägen :p
Hmmmmmm. Jag tror ändå det är en prioriteringsfråga. Man packar det viktigaste först :D:D:D

Sovtider... Ja är det något vi inte har så är det fasta rutiner kring sova och äta... Och när jag hör hur de andra i min mammagrupp maler på om hur stränga de är med sina tider så undrar jag om jag gör heltokigt.
Oftast somnar hon mellan 21-00. Oftast somnar hon direkt vid 21, men vaknar inom en halvtimme och är sen vaken till vi lägger oss 00. Ibland vaknar hon inte förrän vi lägger oss. Sen vaknar hon ca 02 och ca 06 för amning och somnar om efter några snuttar. Nappen går inte alls, hon blir bara arg. Ibland känns det som om jag aldrig kommer att kunna sluta amma på natten. Vaknar för dagen gör hon 9-10.

Idag har hon börjat ta sig framåt själv :D Inte krypa men hon hasar sig framåt. Och hon sätter sig nästan helt upp själv, det där lilla sista när man ska upp från golvet med armbågen har hon inte riktigt kopplat ännu.

Sovtider... Ja är det något vi inte har så är det fasta rutiner kring sova och äta... Och när jag hör hur de andra i min mammagrupp maler på om hur stränga de är med sina tider så undrar jag om jag gör heltokigt.
Oftast somnar hon mellan 21-00. Oftast somnar hon direkt vid 21, men vaknar inom en halvtimme och är sen vaken till vi lägger oss 00. Ibland vaknar hon inte förrän vi lägger oss. Sen vaknar hon ca 02 och ca 06 för amning och somnar om efter några snuttar. Nappen går inte alls, hon blir bara arg. Ibland känns det som om jag aldrig kommer att kunna sluta amma på natten. Vaknar för dagen gör hon 9-10.

Idag har hon börjat ta sig framåt själv :D Inte krypa men hon hasar sig framåt. Och hon sätter sig nästan helt upp själv, det där lilla sista när man ska upp från golvet med armbågen har hon inte riktigt kopplat ännu.
Jag tror det är mer sunt att inte ha stränga rutiner för de små utan följa deras egen rytm.

Undrar om jag är knäpp. Tanken är ju att det inte ska gå åt så många blöjor iom EC men jag har just packat upp mina nyinköpta 12 bambu formsydda (har redan 5 i den storleken + 9st i storleken mindre) och 12 nya pockets (har 6st tidigare) och just det, 16 nya vikisar också. Och så ett gäng inlägg så jag har till gDiapers och torrskikt till vikisarna om det skulle behövas... jaja, de är mjuka och gosiga mot lilla rumpan.

Vi kör inte heller på strikta tider för mat och sovning. Men ungefärliga mat och sovtider blir det ju så storasystern har något att förhålla sig till, hon klarar inte av alltför sen läggning till exempel, då vaknar hon oftast ändå samma tid som vanligt men är jättetrött resten av dagen. Frukost ungefär 8-9, lunch ungefär 11-13, middag ungefär 17-18, kvällsmat ungefär 19-20 och så sova ungefär 19-21.
Så ta det lugnt, mat och sovtiderna kommer med tiden :) det viktigaste är nog att man har någon slags dygnsrytm. Sova nattetid, vaken dagtid och äta då och då.

Jag tror det är mer sunt att inte ha stränga rutiner för de små utan följa deras egen rytm.

Undrar om jag är knäpp. Tanken är ju att det inte ska gå åt så många blöjor iom EC men jag har just packat upp mina nyinköpta 12 bambu formsydda (har redan 5 i den storleken + 9st i storleken mindre) och 12 nya pockets (har 6st tidigare) och just det, 16 nya vikisar också. Och så ett gäng inlägg så jag har till gDiapers och torrskikt till vikisarna om det skulle behövas... jaja, de är mjuka och gosiga mot lilla rumpan.
Du kanske är som mig? Hittar man något att "nörda in på", så gör man det rejält :)

Dessutom är jag såå sugen på att börja med tygblöjor. Men försöker inse mina begränsningar och intalar mig att det är bäst att börja med förändringar när vi är friska och har orken :)

Dessutom är jag såå sugen på att börja med tygblöjor. Men försöker inse mina begränsningar och intalar mig att det är bäst att börja med förändringar när vi är friska och har orken :)
Då kan jag tipsa om gDiapers. En mjuk byxa i typ t-shirt tyg, en pouch som är vattentät (men andas) som man lägger ilägg i. Man byter bara ilägget så det blir minimalt med tvätt. Man knäpper med kardborre bakåt så barnet kan inte börja dra loss blöjan själv heller.

Då kan jag tipsa om gDiapers. En mjuk byxa i typ t-shirt tyg, en pouch som är vattentät (men andas) som man lägger ilägg i. Man byter bara ilägget så det blir minimalt med tvätt. Man knäpper med kardborre bakåt så barnet kan inte börja dra loss blöjan själv heller.
Ilägget, slängs det eller ska det tvättas?

Tack alla för stödet! @sandra87_ ja av det jag läst om LKG förr får mig bara att gråta! Det finns ju armmachetter, vi hade också rörisoleringen på armarna ett tag förra operationen. Den här gången har det gått bra utan... mest för att han är så tagen. Han har inte velat äta på 2.5 dygn.. men nu har vi fått droppa i honom ca 20 ml :banana:
Så kaaaanske hem imorgon? Eller söndag. Hoppas på söndag för jag vill helst att matningen ska funka innan de skriver ut oss. Och för de 40 milen hem som jag vill slippa att köra i snöstorm.

Minns inte vem som frågade, men vi har som minst 2 operationer kvar. Hårda gommen, ca 1.5-2 år gammal, och käken (när första hörntänderna kommit). Sen ev talförbättrande operationer. Ev förflyttning av över eller underkäke. Ev rör i öronen. (Han slapp precis nu). Sen när ansiktet växt färdigt vid 16-19 års ålder, plastikoperation av näsa eller mun om han vill. Men det finns många om. En sak i taget :)

Jag måste instämma i kören om Madick.. wow :up: Jag hade det som mål... tygblöjor, bära massa i sjal, amma läääänge och samsova. Jag försöker förlåta mig för att han har engångblöjor.. men det är ju den punkt vi "lättast" hade kunnat göra.

Jag hoppas att Gabriels nattrutiner kommer tillbaka när vi kommer hem. Pyjamas och magmassage runt 17. Sedan äter han runt 18-19.. somnar till flaskan eller gnuggar ögonen efteråt. Då går vi till vaggan och han bökar in sig i nestet. Vi vaggar lite. Så sover han till ca halv 2. Sen ätsover han och sover sen till ca halv 5. Då är det morgon ;)

Sovtider... Ja är det något vi inte har så är det fasta rutiner kring sova och äta... Och hör hur de andra i min mammagrupp maler på om hur stränga de är med sina tider så undrar jag om jag gör heltokigt.

Äh, fasta tider är överskattat. (Hoppas jag, annars är jag körd..) Rutiner är säkert bra, men inte heller det är min starka sida ärligt talat. Vi är nog en kaosfamilj som försöker hålla skenet uppe... Jag försöker att ge middagspurén vid middagstid, någon gång mellan 12 och 14 i alla fall. Mest för att jag om 3-4 veckor vill införa eftermiddagspuré och då vore det ju bra om han inte åt lunch då.

För övrigt är det högst normalt att äta på natten i den åldern så oroa dig inte för det du. Min äldsta åt nattetid tills han var över året.

Raphael har också börjat ta sig lite framåt de senaste dagarna, fast oftast går det bakåt. Han kör caterpillar-stilen: upp med rumpan och skjuta ifrån med fötterna.

Känner mig betydligt lugnare nu, började seriöst undra igår när en av mammorna sa att hon håller sovtiden till prick 15 och är bebisen trött 20 min innan så håller hon stackaren vaken. Jag tar det lite mer som det kommer, är hon hungrig så får hon mat är hon trött får hon sova oberoende av klockan. Det är ju lite tjusningen med att vara hemma med bebis tycker jag, man struntar i vad klockan visar...

Jag tänkte fortsätta amma kväll/natt så länge vi har lust men just nu känns det som att jag aldrig kommer kunna sluta eftersom hon somnar till amningen. Fast när jag tänker efter behöver åtminstone inte jag själv ammas till sömns så det ger sig väl :p

Kul att läsa allt ni skriver!
Här har vi inte heller direkt fasta tider, lite rutin blir det ju iom storasyster som ju ska ha mat men jag är ingen som styr livet efter klockan.
Lukas har senaste dagarna sovit ungefär 2-2,5 h sammanlagt på hela dagen, jag fattar inte hur han orkar. Det är jättesvårt att få honom att somna en tredje gång under dagen så jag har lagt ner det. Han sover två tillfällen och sen får han lägga sig för kvällen i tid med syster runt 20. Sen äter han minst två gånger, oftast tre innan vi går upp mellan 8-9.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023