Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Jag köpte i veckan en toppenbra åkpåse i dun. Beställde från babyland. Så nu har han fleecejacka, mössa och vantar i åkpåsen i liggdelen, och har vart alldeles lagom varm och go! Räknar med att det ska räcka typ med en fleeceoverall i den åkpåsen även om det är rejält mycket kallare än såhär. Han sover merparten av alla sovpass ute så det kändes viktigt med något ordentligt. Funderade på en voksi först men dom är galet dyra!! Denna kostade 699 kr, tror ordinarie pris var 1700 ca så det känns bra än så länge :)
Vad heter den? :)

Har inte ens tänkt tanken på att jag skulle kunna byta ut påsen, haha. Så knäpp man är, alldeles för inrutad.

Här har vi blivit dunderförkylda... Jag var i London förra helgen med två kompisar och då passade sambon på att hälsa på en föräldraledig kompis och hans son. På lördagen blev kompis med familj dåliga och när jag kom hem på söndagen låg det två sjuklingar i soffan. Sambon kryade på sig ganska snabbt men både jag och lillen hat haft feber, ögoninflammation och jordens förkylning. Jag börjar bli bättre men den lille är fortfarande dålig, igår hade han över 40 graders feber stackarn.

På sätt och vis är det ju skönt att första infektionen kommer så sent som vid fem månaders ålder men samtidigt hade det kanske varit bra att börja med en lite lindrigare variant, det här var bland de mest elaka förkylningar jag varit med om. Den lille var ju liten och smal redan innan sjukdomen så mellan fem och sex månader kommer han förmodligen inte att ha gått upp någonting i vikt. Finns det något man kan göra mer än att försöka hinka i honom så mycket ersättning som möjligt? Just nu vill han inte äta någonting annat än ersättning men jag tycker ändå att han äter snudd på lika mycket som han brukar när han är frisk.

Usch. Här är fröken också sjuk. Var på VC igår. Virusinfektion troligtvis. Hon är eldröd av utslag i hela ansiktet fortfarande och litegrann på kroppen, men febern verkar ha gett med dig här nu. Fick order om mkt vätska, gärna extra vatten om hon vill ha och så amma så mkt det bara går. Inte så lätt då hon bara vill ha bröstet om hon är hungrig. Är inte så mkt för att småsnutta längre som hon gjorde i början. Bara att hålla ut och göra sitt bästa med mat och vätska antar jag.

Usch. Här är fröken också sjuk. Var på VC igår. Virusinfektion troligtvis. Hon är eldröd av utslag i hela ansiktet fortfarande och litegrann på kroppen, men febern verkar ha gett med dig här nu. Fick order om mkt vätska, gärna extra vatten om hon vill ha och så amma så mkt det bara går. Inte så lätt då hon bara vill ha bröstet om hon är hungrig. Är inte så mkt för att småsnutta längre som hon gjorde i början. Bara att hålla ut och göra sitt bästa med mat och vätska antar jag.
Jag skulle strunta i vattnet helt än så länge. Risken är annars att hon ammar mindre bara för att hon blir lite mätt på vatten.

Så länge hon inte börjar amma mindre än vanligt så är vätska inga problem (vid helamning).

Här har vi blivit dunderförkylda... Jag var i London förra helgen med två kompisar och då passade sambon på att hälsa på en föräldraledig kompis och hans son. På lördagen blev kompis med familj dåliga och när jag kom hem på söndagen låg det två sjuklingar i soffan. Sambon kryade på sig ganska snabbt men både jag och lillen hat haft feber, ögoninflammation och jordens förkylning. Jag börjar bli bättre men den lille är fortfarande dålig, igår hade han över 40 graders feber stackarn.

På sätt och vis är det ju skönt att första infektionen kommer så sent som vid fem månaders ålder men samtidigt hade det kanske varit bra att börja med en lite lindrigare variant, det här var bland de mest elaka förkylningar jag varit med om. Den lille var ju liten och smal redan innan sjukdomen så mellan fem och sex månader kommer han förmodligen inte att ha gått upp någonting i vikt. Finns det något man kan göra mer än att försöka hinka i honom så mycket ersättning som möjligt? Just nu vill han inte äta någonting annat än ersättning men jag tycker ändå att han äter snudd på lika mycket som han brukar när han är frisk.
Han är ju ändå så pass gammal så borde man inte kunna ge honom något som är mer energitätt än ersättning. Lite olja kanske i ersättningen (vet inte om det går är bara hej vilt taget ur luften)?

Ugh... tror det är tänder på G. Inget är bra. Varje matning börjar med gråt. Helst hade nog haft fötterna i munnen också. Han tuggar och gräver med händerna så att han kväljer sig då och då eller blir jätteledsen av något annat. Dregglar massor, men ingen feber eller förändring i bajset.

Men pust... sjalen funkar inte heller.

Peppar peppar så somnar han gott på kvällen. Men han sover smått oroligt därimellan. Lite tufft just nu.

Men fy @hjärter_dam :( rapsolja i ersättningen har vi haft för att motverka förstoppning. Hoppas ni kryar på er snart.

Så mycket förkylning det varit under hösten.. usch. Fast det är ju så med småbarn. Men några månader till och det blir ljusare tider ;)

Oj. Min är köpt på GeKås för 299 kr, den dög åt storasyster men hon är ju född i mars och sen till vintern kunde man klä henne ordentligt
Dessutom sov hon aldrig i vagn :p
Nu är den alltså nedsatt till 699 kr så jag tyckte det var ett bra köp :) Hade nån annan sort till dottern men den var liksom inte varm, fick klä i riktig overall och allt ändå så denna gång tänkte jag satsa lite mera på åkpåsen för jag vet ju att dom är toppen om dom är varma!

Kan man ha mjölkstockning eller nåt även om bröstet är mjukt och inte överfullt? Det är ömt och varmt.
Har 1-2 pyttesmå sår runt bröstvårtan (tack tanden) också. Vill inte okynnesamma för det är när han inte längre är så hungrig som han börjar tugga. Har precis pumpat ur men fick inte ut mer än ca 40 ml. Men å andra sidan har jag maratonammat hela eftermiddagen - vi har varit på dop med efteföljande fyra rätters italiensk middag och lilleman ville inte ligga i vagnen...

Kan man ha mjölkstockning eller nåt även om bröstet är mjukt och inte överfullt? Det är ömt och varmt.
Har 1-2 pyttesmå sår runt bröstvårtan (tack tanden) också. Vill inte okynnesamma för det är när han inte längre är så hungrig som han börjar tugga. Har precis pumpat ur men fick inte ut mer än ca 40 ml. Men å andra sidan har jag maratonammat hela eftermiddagen - vi har varit på dop med efteföljande fyra rätters italiensk middag och lilleman ville inte ligga i vagnen...
Ja, mina bröst var bara varma och med ett par knölar, i övrigt mjuka.

Hur gör alla ni andra? Hur sover era bebisar nattetid ?
I och med all förkylning och hosta så har det senaste 1-2 månaderna mest blivit att han fått sova i babyskyddet eller babysittern som då stått på sambons del av dubbelsängen. Blir inte mycket mys vi vuxna emellan när vi inte ens sover i samma säng.

Vi har jättesmå sovrum (ett rum som blivit två) så spjälsängen får inte plats i vårt. Vi hade Leandervagga i början, men han vaknade så fort den rörde sig så han fick sova i eget rum väldigt tidigt. Helt emot mina principer. Vi har dock tagit bort dörren mellan rummen och hör honom vid minsta pip. Sen sover han väldigt bra (20.30-5.30 inatt) så det verkar inte som om han tycker det är alltför fel.
2.5åringen sover mellan oss.

Hrm..
Hur paketerar ni in era barn på för sätt när/om de ska sova i vagnen utomhus nu när det äntligen börjar bli lite kyligt ute ?

Känns som att jag bara gör fel för han blir antingen kall eller svettig.

Vi har en Voksi som vi fick i julklapp när storasyster var liten. Hon hade ett fönster på exakt en halvtimme då hon tyckte det gick att sova i vagnen. Då var det suveränt att bara kunna slänga på en mössa och fleece tröja och packa in henne i vagnen.

Med H har det hittills fungerat med Polarn och pyrets fleeceoverall, ett lapptäcke fodrat med fleece och locket på vagnen.
Nu har han dock nästan vuxit ur liggdelen så det blir nog Voxi i sittdelen.

Vad gäller mat är han inte intresserad ännu. Får jag bestämma kör vi BLW den här gången också och då börjar man inte förrän vid sex månader. Mannen kommer nog komplettera (läs fuska ;)) med pureer när han tar över i april.

Tack för medkänslan, man är inte så tuff när man själv är dålig och ska ta hand om ett ännu sämre barn. Jag har också gett rapsolja i ersättningen förut när han han var förstoppad men nu är bajset mer åt det lösa hållet så jag är rädd att oljan gör att det blir för löst. Senaste dygnet har han iaf inte haft över 38,5 i feber så jag hoppas att det värsta är gjort nu.

I natt har han haft det väldigt jobbigt med hosta. Finns det något slemlösande man kan ge så små? Läste om sockerlösning och testade igår men det gav ingen direkt effekt.

Tack för medkänslan, man är inte så tuff när man själv är dålig och ska ta hand om ett ännu sämre barn. Jag har också gett rapsolja i ersättningen förut när han han var förstoppad men nu är bajset mer åt det lösa hållet så jag är rädd att oljan gör att det blir för löst. Senaste dygnet har han iaf inte haft över 38,5 i feber så jag hoppas att det värsta är gjort nu.

I natt har han haft det väldigt jobbigt med hosta. Finns det något slemlösande man kan ge så små? Läste om sockerlösning och testade igår men det gav ingen direkt effekt.
Dom säger ju att de flesta hostmediciner är lika effektiva som sockerlösning.

Det enda som jag tycker verkligen hjälper är airomir (liftrörsvidgande).

Jobbigt att ni är sjuka :(

Nässkölj har hjälpt mycket här vid hosta, löser upp slemmet.

Vi har jättesmå sovrum (ett rum som blivit två) så spjälsängen får inte plats i vårt. Vi hade Leandervagga i början, men han vaknade så fort den rörde sig så han fick sova i eget rum väldigt tidigt. Helt emot mina principer. Vi har dock tagit bort dörren mellan rummen och hör honom vid minsta pip. Sen sover han väldigt bra (20.30-5.30 inatt) så det verkar inte som om han tycker det är alltför fel.
2.5åringen sover mellan oss.

Vi har en Voksi som vi fick i julklapp när storasyster var liten. Hon hade ett fönster på exakt en halvtimme då hon tyckte det gick att sova i vagnen. Då var det suveränt att bara kunna slänga på en mössa och fleece tröja och packa in henne i vagnen.

Med H har det hittills fungerat med Polarn och pyrets fleeceoverall, ett lapptäcke fodrat med fleece och locket på vagnen.
Nu har han dock nästan vuxit ur liggdelen så det blir nog Voxi i sittdelen.

Vad gäller mat är han inte intresserad ännu. Får jag bestämma kör vi BLW den här gången också och då börjar man inte förrän vid sex månader. Mannen kommer nog komplettera (läs fuska ;)) med pureer när han tar över i april.
Voksi och leandervagga, det var nya ord för mig :)

Jobbigt att ni är sjuka :(

Nässkölj har hjälpt mycket här vid hosta, löser upp slemmet.

Vi har köpt nån nässkölj från apoteket och det funkar helt ok. Får testa att skölja ännu oftare.

Nu har han faktiskt sovit i två och en halv timme, det är det längsta han sovit i ett svep på länge. Han har nog ett grymt sömnunderskott att ta igen. I morse var han feberfri men den har gått upp och ner förut så jag tar inte ut något ännu.

Usch så jobbigt med förkylningar både hos stora och små :( Tösen hade feber i början på förra veckan men den gick över på ett dygn. Det var värre med allt skit i näsan. Älskar min näsfrida! Snacka om att få fritt blås! :D

Idag har vi varit på 6-månaderskontroll och den klarade hon galant även om den manliga doktorn var ganska läskig så hon började gråta hysteriskt :p Fick ta upp henne i famnen för att kunna fortsätta kontrollen, hon var helt paralyserad av den hemska doktorn som klämde och kände på henne :D Nu är hon 68 lång och drygt 8,1 kg tung. Tur vi var och shoppade nya kläder till den lilla, 68 börjar sitta tight. Och så har jag snart bytt ut två mål per dag till gröt och varm mat!

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 932
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025