Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Har ni några... jobbiga... känslor kring era svärföräldrar. Vet att det är gammalt som gatan att man har svårare för svärföräldrar.. men det känns bara mer nu med barn i familjen.

Min svärmor är som min man uttryckt det "rebell sen han var liten". Hon var 22 när hon fick honom, sen tre efter det. Men jag vet yngre föräldrar än henne som inte haft samma problem med temperamentet. Som min man minns så hade hon sagt åt han och hans bror att städa bort deras lego annars skulle hon kasta ut det. De gjorde inte det och när dom kom hem från skolan fick de gå och plocka sitt lego från gräsmattan och rabatterna. För mig är det visserligen konsekvent. Men det är inte så jag tänker kring föräldraskap, och vi ser olika kring uttryck som är "roliga" med.

Gabriel har fått ha en tejp på överläppen för att minska ärrvävnaden. Den första var större och tjockare innan vi bytte. Kommentaren om den första var "han ser ut som miniHitler" Sen när vi fick en annan tejp, "nu ser det bara ut som en tjock snorrand under näsan iaf". Sen tog jag ett kort där han var superglad skrattade och log i åkpåsen. Hans pappa tyckte han var söt, men hans mamma log och sa att "han är så full i fan".

Jag vet att Gabriel inte förstår något av det hon säger, men jag gör det, och det är om mitt barn. Jag tycker inget av det är roliga eller charmiga kommentarer och jag hade aldrig uttryckt mig så om någons barn!

Hon tycker också att det är en "rolig" grej att hon, om ex hon har haft fel om något, visa F-you tecknet till den som korrekterade.

Nu med honom i bilden känns det bara jobbigare då det här är saker jag inte vill att han ska ta efter.
Sorry, men jag var bara tvungen att spy ut lite.... känner mig bara så ledsen

Men är graviditeter så lika? Eller är det stor risk att de är det om man haft det så kämpigt som ni? =(

Har ni några... jobbiga... känslor kring era svärföräldrar. Vet att det är gammalt som gatan att man har svårare för svärföräldrar.. men det känns bara mer nu med barn i familjen.

Min svärmor är som min man uttryckt det "rebell sen han var liten". Hon var 22 när hon fick honom, sen tre efter det. Men jag vet yngre föräldrar än henne som inte haft samma problem med temperamentet. Som min man minns så hade hon sagt åt han och hans bror att städa bort deras lego annars skulle hon kasta ut det. De gjorde inte det och när dom kom hem från skolan fick de gå och plocka sitt lego från gräsmattan och rabatterna. För mig är det visserligen konsekvent. Men det är inte så jag tänker kring föräldraskap, och vi ser olika kring uttryck som är "roliga" med.

Gabriel har fått ha en tejp på överläppen för att minska ärrvävnaden. Den första var större och tjockare innan vi bytte. Kommentaren om den första var "han ser ut som miniHitler" Sen när vi fick en annan tejp, "nu ser det bara ut som en tjock snorrand under näsan iaf". Sen tog jag ett kort där han var superglad skrattade och log i åkpåsen. Hans pappa tyckte han var söt, men hans mamma log och sa att "han är så full i fan".

Jag vet att Gabriel inte förstår något av det hon säger, men jag gör det, och det är om mitt barn. Jag tycker inget av det är roliga eller charmiga kommentarer och jag hade aldrig uttryckt mig så om någons barn!

Hon tycker också att det är en "rolig" grej att hon, om ex hon har haft fel om något, visa F-you tecknet till den som korrekterade.

Nu med honom i bilden känns det bara jobbigare då det här är saker jag inte vill att han ska ta efter.
Låter lite som att du beskriver en trotsig ungdom..
Jobbigt :(

Men är graviditeter så lika? Eller är det stor risk att de är det om man haft det så kämpigt som ni? =(
Mina har varit liknande. Kräkas till v 17 båda gångerna.
Med första hade jag en mycket jobbig foglossning men kunde rida in i det sista. Sista månaderna blev det något tjall med blåsan och kissade tio ggr per natt.
Andra graviditeten hade jag annan häst och mycket sammandragningar så kunde inte rida. Och anemi. Och sommarplåga. Nej fy sjutton vad jobbigt det var.

OM jag någonsin ska bli gravid igen blir det ett april-juni -barn.
Dvs illamående under trökhöst. Slippa sommarvärmen som höggravid. Möjlighet att kyla ner svullna varma fötter. :p

Åh vad jag känner igen mig! Har så himla himla svårt för min svärmor, som dessutom är alkoholist.. Gör inte saken bättre.

Det är precis som du säger, bebisen förstår ju inget (än) men man själv blir ledsen.

Några "härliga" kommentarer från svärmor
- nämen har ni den där fula ungen med er. (På skämt, roligt va?)
- men du har ju tjejkläder på dig!
- snart får ni nog börja banta honom

Åh :( nej, det är verkligen inget man vill höra. För det är ju bara några år sen kommer de att förstå mer.. eller inte förstå alls, när en närstående vuxen säger något dumt men ler osv.. tvetydiga meddelanden är bland det värsta för små som istället blir osäkra på sig själva.

Hur/kan man ta upp det? Känner mig som jag alltid hamnar i lägen just nu där andra nog tänker "why so serious..."

Snart dags för andra vaccinationen. Blääää!

Åh :( nej, det är verkligen inget man vill höra. För det är ju bara några år sen kommer de att förstå mer.. eller inte förstå alls, när en närstående vuxen säger något dumt men ler osv.. tvetydiga meddelanden är bland det värsta för små som istället blir osäkra på sig själva.

Hur/kan man ta upp det? Känner mig som jag alltid hamnar i lägen just nu där andra nog tänker "why so serious..."

Snart dags för andra vaccinationen. Blääää!
Säga ifrån på en gång kanske? "Det där vill jag inte att du säger till någon i vår familj" t.ex. som man får uppfostra barnen... markera vad ni accepterar och inte. Min pappa var alltid (nästan) ironisk vilket än idag gör att jag är extremt osäker på om folk menar vad de säger eller inte, särskilt om det är något snällt.

Här verkar klänget ha gått över. Snuttfia la jag ner vaken i vaggan och nu sover hon så gott medan jag frostar av frysen. När den torkar får man väl surfa?! För övrigt gör det ONT att få kokhett vatten på tutten. Blev en blåsa som sprack direkt, gör fortfarande ont, fixade bara att kyla i 10 min, kanske för lite.

Hu vilka svärföräldrar! Jag har supersnälla svärisar som menar väl men ibland är de lite för på. Sen att de är i klass med min farmor och farfar tekniskt sett gör att jag stör mig lite på dem emellanåt. De är strax över femtio, de var ju fortfarande rätt unga när internet och digitalkameror kom men behöver hela tiden hjälp med än det enda än det andra. Min mamma är 46 och har inga problem att hänga med i digitalåldern. Men detta är väl lyxproblem i jämförelse ;)

Lilltjejen fick feber och började snora igår. Gav henne alvedon innan läggdags så hon kunde sova någorlunda. Det fick hon inte förra gången och sov tre timmar på hela natten... Sov omväxlande hos oss och i sin egen säng, stackars liten hade så svårt att sova eftersom hon var så täppt. Sköljt och sköljt näsan men det ger sig inte och när hon nyser kommer det två strängar flygande...

Hu vilka svärföräldrar! Jag har supersnälla svärisar som menar väl men ibland är de lite för på. Sen att de är i klass med min farmor och farfar tekniskt sett gör att jag stör mig lite på dem emellanåt. De är strax över femtio, de var ju fortfarande rätt unga när internet och digitalkameror kom men behöver hela tiden hjälp med än det enda än det andra. Min mamma är 46 och har inga problem att hänga med i digitalåldern. Men detta är väl lyxproblem i jämförelse ;)

Lilltjejen fick feber och började snora igår. Gav henne alvedon innan läggdags så hon kunde sova någorlunda. Det fick hon inte förra gången och sov tre timmar på hela natten... Sov omväxlande hos oss och i sin egen säng, stackars liten hade så svårt att sova eftersom hon var så täppt. Sköljt och sköljt näsan men det ger sig inte och när hon nyser kommer det två strängar flygande...
Hur sköljer du? :)
Har du provat att verkligen skölja ur riktigt ordentligt? Det brukar gå åt 20-30 ml när jag sköljer Viddes näsa.
Jag brukar ställa ena ena foten på en pall och har honom sittandes på knät. Sen lutar jag honom över handfatet och sprutar in vatten i ena näsborren, så får han fnysa ur det och så fortsätter vi ett tag.
Vattnet blir slemmigt :p

På torsdag ska vi till barnkliniken i grannkommunen för att kolla upp rosslet. Han har ju slutat hosta så där mycket men skönt med en extra koll hos barnläkare ändå :)

Sen måste jag lufta en tanke.. På fredag ska jag åka och provrida en häst! Hade inte tänkt ha fler, snarare färre, men ramlade över en annons och det kändes bara JAAA ^^

Jo så morgonstund har guld i mun... men inte verkar jag bli rikare... s u c k. Men jag ska inte klaga. Han vill ju bara leka..

Lycka till @DarkInNight ! Med häst och läkarbesök :-)

Hur sköljer du? :)
Har du provat att verkligen skölja ur riktigt ordentligt? Det brukar gå åt 20-30 ml när jag sköljer Viddes näsa.
Jag brukar ställa ena ena foten på en pall och har honom sittandes på knät. Sen lutar jag honom över handfatet och sprutar in vatten i ena näsborren, så får han fnysa ur det och så fortsätter vi ett tag.
Vattnet blir slemmigt :p

På torsdag ska vi till barnkliniken i grannkommunen för att kolla upp rosslet. Han har ju slutat hosta så där mycket men skönt med en extra koll hos barnläkare ändå :)

Sen måste jag lufta en tanke.. På fredag ska jag åka och provrida en häst! Hade inte tänkt ha fler, snarare färre, men ramlade över en annons och det kändes bara JAAA ^^
Man ska inte läsa annonser...

Jag har ridit "min" nya häst nu 4ggr, han är väldigt go men det verkar ta ett tag innan vi är där jag vill ha honom för att börja rida lite mer. Släpper bettet och innan han går stadigt i skritt och långsam trav vill jag inte ge mig på mer, jag är för ostadig för det. Men skrittövningar stärker mig också!

Man ska inte läsa annonser...

Jag har ridit "min" nya häst nu 4ggr, han är väldigt go men det verkar ta ett tag innan vi är där jag vill ha honom för att börja rida lite mer. Släpper bettet och innan han går stadigt i skritt och långsam trav vill jag inte ge mig på mer, jag är för ostadig för det. Men skrittövningar stärker mig också!
Jag läser inte hästannonser men brukar ibland kolla i hästsaker köp/sälj här i länet, och så dök hon upp. Verkar vara raka motsatsen till min projekthäst, lugn och trygg, bara att börja rida på stört. Och det är så lockande för jag saknar verkligen ridningen, träningen och att utvecklas. Att bara kunna ta en enkel okomplicerad ridtur i skogen. Jag har verkligen ändrats sen jag blev tvåbarnsmamma.. Förr var det kul med lite bråkiga, heta hästar man verkligen inte kunde slappna av en sekund på. Nu känner jag mig inte odödlig längre...
Men har ju två hästar redan och frågan är hur jag gör med dem isf. Vi får se :)

Vad har du för häst Madick, var det den du skrev om tidigare som du inte visste om du ville köpa?

Det här med svärföräldrar förresten. Tar bådas sidor då "problemet" är detsamma. Både mormor och farmor är ju guld, det enda jag inte är nöjd med (men inte riktigt vill klaga över) är att de gärna tar till nappen som lösning på allt gnäll. Har man då en bebis som är van att bli lyssnad på blir det lite tokigt. Nu efter ett par dagar med mormor som barnvakt när jag jobbade så ville fröken gärna ha nappen men det tog inte särskilt lång tid innan hon var tillbaka i vanliga spår och "pratade" med oss.

I natt sov hon förresten från 22.00-06.00! Galet. Torr blöja också.

Mer förresten! Jag har ruttnat ur lite på vikblöjorna som har en fållad kant och gör blöjan knölig i ryggen. Köpte eget tyg och har nu provat första blöjorna jag klippte till. De suger bra, blir inte lika "sunkiga" blöta som de gamla (flanellen som gör det? de andra är vanlig bomull) och helt släta i ryggen. Bara det att det fransar sig ju i tvätten så på nåt sätt måste jag sy. Ska klura på saken.

Jag läser inte hästannonser men brukar ibland kolla i hästsaker köp/sälj här i länet, och så dök hon upp. Verkar vara raka motsatsen till min projekthäst, lugn och trygg, bara att börja rida på stört. Och det är så lockande för jag saknar verkligen ridningen, träningen och att utvecklas. Att bara kunna ta en enkel okomplicerad ridtur i skogen.
Men har ju två hästar redan och frågan är hur jag gör med dem isf. Vi får se :)

Vad har du för häst Madick, var det den du skrev om tidigare som du inte visste om du ville köpa?
Den jag ville köpa släppte jag, så han är såld till en annan tjej som jag hoppas verkligen diggar sin fina häst! Det här är en jag bara hjälper till med några dagar i veckan. Arabvalack 6 år, 150 cm hög ungefär, helt lagom. Snäll och gosig och rör sig trevligt. Lite som att rida unghäst och det är ju det jag tycker är roligast utöver att tävla. Jättegullig ägare också, DET är viktigt när man rider andras hästar. Han står några kilometer bort vilket är tur, för igår fick jag hasta hem när lilla fröken blivit väckt och inte tyckte pappa dög.

Haha, vilket nöje man kan ha som småbarnsförälder. Hon ligger och sover bredvid mig på soffan. Sträcker sig lite och lyfter benen, släpper en brakare och somnar om! Man blir ju full i skratt.

Den jag ville köpa släppte jag, så han är såld till en annan tjej som jag hoppas verkligen diggar sin fina häst! Det här är en jag bara hjälper till med några dagar i veckan. Arabvalack 6 år, 150 cm hög ungefär, helt lagom. Snäll och gosig och rör sig trevligt. Lite som att rida unghäst och det är ju det jag tycker är roligast utöver att tävla. Jättegullig ägare också, DET är viktigt när man rider andras hästar. Han står några kilometer bort vilket är tur, för igår fick jag hasta hem när lilla fröken blivit väckt och inte tyckte pappa dög.

Haha, vilket nöje man kan ha som småbarnsförälder. Hon ligger och sover bredvid mig på soffan. Sträcker sig lite och lyfter benen, släpper en brakare och somnar om! Man blir ju full i skratt.
Så du lägger egen häst på hyllan ett tag framöver? :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 027
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka