Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Ja, vanligen pekar ju liksom knogarna uppåt, ta tag i handtaget underifrån så att fingrarna är uppåt istället.

Det för ju f.ö. samma som vid ridning, tummarna uppåt eller lätt utåt -> bätter hållning och andra positiva saker.
Det är ju jobbigt att gå så :-) får pausa emellanåt så det lär ju funka.

Äntligen kommit efter mycket ångest fram till att, jo, det klart jag ska sluta pumpa... för just sömnens skull. 3 månader med att han ska äta, rapa, bytas, sövas. för att sen pumpa, diska, göra redo för ny pumpning. För nu måste han växa eller nånting... äta varannan timme igen ;)

Fö så har jag fått svamp på mina bröstvårtor.. Aj! Och ugh så oskönt... min syster som är barnsjuksköterska ger mig alltid tips och råd. Men så är hon uppe i skilsmässa och jag vill inte ligga på liksom. Så jag ringde min bvcbm som lät som att jag föreslog att grisar kunde flyga "svamp på brösten?! hur liksom??" . Och då jag frågade om svampen kunde smitta honom via så had ehon ingen aning. Men hon lät orolig och nu måste vi dit 9 på torsdag för att hon måste se om han har svamp i munnen.
Han biter sååå mycket och snuttar på händerna just nu, speciellt på kvällarna. (säkert köpt 7 sorters nappar, inga går

Får jag fråga er en sak? 2 äldre vänner till mig sen gymnasiet, som är av mina närmare vänner, men så blir vi äldre och man umgås inte lika mycket osv... De vill iaf att vi ses och åker på spa. Sista helgen i november..
För det första, han är bara 4 månader då. För det andra så är det ca 3 veckor efter operation.
MEN min ena väninna är utan barn, den andra fick barn i gymnasiet och har haft ett mycket svårt liv. Hon har ett barn till nu, men valde att pumpa och jobba och pappan var hemma. Hon tycker det är skönt med semestrar utan barn från vardagslivet.
Vet inte hur jag ska förklara att jag inte vill eller kan vara borta från honom över en weekend även om han har anknytning till pappa. Det går helt emot vad jag tror på för mig och honom.
Men de kommer blir så besvikna och säkert tycka jag är världens meshönsmamma. Men men... känns bara trisst att inse att det känns jobbigt att behöva stå på sig för vad man tror på för mina vänner...

Här finns det en som vill, och en som bara vill sova btw... Väckte han imorse för att jag behövde hjälp när jag skulle pumpa. Senare under dagen heter det att han är trött för att han ligger på 1h - sömn... EEEH??!! jaha?? och vad gör då inte jag??!!! Men det är lugnt... jag är ju HEMMA.... och jobbar inte... så då borde jag väll orka ha lust också... :devil:

Nighty ;)

Hahaha :rofl: stackare! Tappat en timmes sömn... Ja men att vara föräldraLEDIG är väl just ledig? Eller..? :p

@Energi hoppas du får den hjälp du behöver av kurator o dyl :) Håller helt med om att buke är ovärderligt att ventilera på!

@Pilo Vad roligt att Gabriel kommer runt! Nu dröjer det väl inte länge innan man får ränna runt efter en unge som rullar omkring överallt :D

Var hos bvc igår och fröken ligger på 7190g och är 64 lång. 4, 5 månad ganska så exakt. Nästa besök är nästa vaccination... Är lite trött efter stök inatt från lilltjejen men jag ska nog överleva det också. Tar det lite lugnt nu och sen ska jag dra iväg till stallet. Hade önskat att hon ville sova mer på dagen så hade jag kunnat rida...

Buke är riktigt bra att ventilera på :love:
Helst när omgivningen inte riktigt fattar hur jobbigt man kan tycka att vissa saker är.

Så bra att du fått läkartid/kuratortid, har du dem snart?

Jag känner lite att omgivningen ofta gör en kul grej av det. Lite som "haha jaaaa man blir ju tokig av amningshormonerna, min pappas kompis syster blev helt knäpp och gjorde si och så när hon ammade"
Och där står jag och verkligen behöver prata om det, medan andra skämtar bort mina känslor.

Kuratorn ska jag till nästa fredag, och läkartiden är i början på november. Tyvärr är ju det här något jag skäms något fruktansvärt över, så jag har svårt att ta upp det liksom..

Ja älskade buke :love:

@Energi Styrkekramar :up:

Ugh, känner mig som hemska mamman. G har inte bajsat sen igårkväll och verkar ha magknip. Massa gråt vid matning, under och efter. Och nu ikväll. Kom en del luft vid massagen... han får ju mer ersättning nu än bröstmjölk.
När jag helpumpade bajsade han ca 6-8 ggr/dagen och då var jag nästan rädd för att han var så lös... =(
Åh... usch. Dumma mig känner jag bara.

Han har också en inbuktning liksom på h sida uppe på huvudet.. frågat min bvcbm om det, men det är iiiiinget att tänka på "har inte jag en favoritsida att ligga på?". Idag tom sa hon till Gabriel "mamma får inte oro sig så, det är inget fel" . Hade lust att säga som hon att "jo, för mamma älskar sin pojk och vill att han ska vara fin" Jag kommer ALLTID oroa mig ju! Han är ju mitt allt!
Blir så trött. Antingen om något är "fel" kan folk säga "såg inte hens mamma det" typ. Eller så heter det att man är hönsmamma.

@DarkInNight Han ska operera läppen och näsan. Första operationen... och lättaste. I jan/feb blir det mjuka gommen. Bara två veckor kvar snart! :nailbiting:

Då ska jag hålla tummarna allt jag kan för att det blir en så smidig och smärtfri operation det bara går :)
Blir läppen som "ihopsytt" , blir det stor omställning för honom?

Ja du märker, jag har verkligen ingen koll på spalt... :)

Jag känner lite att omgivningen ofta gör en kul grej av det. Lite som "haha jaaaa man blir ju tokig av amningshormonerna, min pappas kompis syster blev helt knäpp och gjorde si och så när hon ammade"
Och där står jag och verkligen behöver prata om det, medan andra skämtar bort mina känslor.

Kuratorn ska jag till nästa fredag, och läkartiden är i början på november. Tyvärr är ju det här något jag skäms något fruktansvärt över, så jag har svårt att ta upp det liksom..

Ja älskade buke :love:
Omgivningen ja.. och behovet av att få prata och bli bekräftad i det man känner.

Min familj är alltid värst. Om jag är deprimerad så har någon varit det i tio år, om jag har sovit dåligt så har någon annan inte sovit mer än två timmar per natt under tjugo år, om jag brutit en tå och inte kan gå så har den tredje sprungit maraton med brytet ben.

Haha, överdriver en hel del, men ja ni fattar :p . De stjälper mer än hjälper när man vill bli lite bekräftad att man är inne i en jobbig period ibland.

Nu har jag i princip slutat berätta något om måendet , för det är alltid någon annan som mått/mår mycket sämre oavsett hur jag mår.

Förövrigt så blev det en ny bajsblöja idag. Så då har det på exakt en vecka kommit två bajsningar, helt lagom ofta tycker jag :D

Sen så har jag lyssnat på @majola s tips om att hålla barnvagnen underifrån så nu jäklar kommer bäckenbotten bli vältränad!

Sen tvingade sambon mig ut på hästen idag. Har haft några tunga dagar där inget och allting varit trök och jobbigt, ingen energi över alls.
Fick tvinga mig ut men fysatan vilken skillnad det blev på orken, blev mycket mer effektiv.
SÅ i slutändan gav hästtimmen mer gjort än om jag inte ridit alls. Hästar <3

Har varit på kurs idag igen. Mina stackars muskler är helt slut - bara av lite andning typ.

Här kommer grundövningen:
Ligg på rygg, benen lätt vinklade. Andas djupt in i magen genom näsan, tippa bäckenet framåt så att du liksom svankar. Andas ut genom munnen, aktivera bäckenbotten, tippa bäckenet bakåt (så att hela ryggen är mot underlaget och dra in naveln mot ryggraden.

Övningen kan göras i ryggläge, sidoläge, på mage (men det hann vi inte idag och jag minns det inte från tidigare kurser). 10 repetitioner vardera, eller så många man hinner under dagen. :)

@Pilo Vad får han för ersättning? Man kan prova att tillsätta kallpressad rapsolja det smörjer tarmarna och kan göra det enklare för honom att bajsa. Lactulos kan hjälpa också, men då ska du nog prata med bvc först

Harry hade ju jätteproblem med hård mage och det enda som fungerade var att blanda en tredjedel Hipp på tetra och två tredjedelar nan sensitive på pulver.
Vi gav Hipp på tetra när han var riktigt liten och då var magen bra, problemen började när vi fasade över till pulver.
Det finns en bra grupp på Facebook som heter Till dig som flaskmatar tips och råd på vägen.

@DarkInNight Det är en helt annan ton i dina inlägg, mera go på något vis, härligt att se!

Senast ändrad:
Såg att jag blivit taggad apropå bajs! :)
Jodå, vår kille slog rekord, då han från att ha bajsat varje dag började göra det c:a varannan vecka, och som mest var det 23 dar. Då åkte vi till bvc. Han jollrade och smajlade på skötbordet och var alldeles mjuk i sin lilla mage, men fick ändå ett lavemang då det gått lite väl lång tid. Men han verkade alltså inte lida av det alls. Så ni kan ta det lugnt än så länge!

Kan tillägga att det sen blev lite problem med hård mage när han började äta fast föda, så vi fick köra på laktulos utblandad i katrinplommonpuré då några månader. Så över en natt vände det när han var runt 8-9 månader, och efter det har vi fått byta kladdiga blöjor varenda dag som alla andra. Verkar som hans tarmar behövde lite tid på sig att mogna.

Sixten vaccinerades i förmiddags och har fått feber nu på kvällen. Han verkar inte må dåligt av det, mer än att man ser på honom att han har feber.
Ångest och oro, ångrar vaccinationen. Fanfanfan :(

@Energi Lugn och fin! Feber är vanligt efter man vaccinerat och inget farligt. Men visst skär det i hjärtat när de inte mår bra.

Glad att höra att du får hjälp. Att du mår dåligt är inget du behöver skämmas över. Det pratas mer och mer om förlossningsdepression och du har ju dessutom något som gör det lättare att bli sjuk. Men visst är det frustrerande, man vill ju bara må bra och kunna njuta av bebistiden fullt ut!
Skriv av dig här, vi lyssnar/läser.

Kram!

Intressant morgon här. Hungrig bebis äter och äter, tar slut på bröst ett och går på bröst två, båda har fyllt på under ca 3h så det finns mycket mjölk. Mjölkfull bebis somnar väldigt nöjd, läggs ner i babynestet. Orolig bebis vill upp, tar upp, och sen är det kaskadspya rakt mot min mun (tur den var stängd) och över hela mig. Ropar på sambon som skyndar ner från övervåningen men bryter ihop i skrattanfall när han ser oss (sjysst!). Efter avduschning och ombyte på båda ligger bebis i babygymmet medan jag plockar ihop lite saker. Orolig bebis, jag tar upp och har sinnesnärvaro att inte hålla henne emot mig så den här gången kom spyan bara på min arm och golvet. Kallar in sambon igen som försökte klä på sig för att åka samtidigt som han hjälpte största barnet med blandjuice och så komma och hjälpa mig.

Det blir ju inte långtråkigt precis. Dessutom tyckte hundens som vi passar att när vi ändå var upptagna kunde hon nog hoppa upp i soffan (gör hon aldrig och får inte heller).

Mina bröst är ömma till och från. Kan det vara att det är ökningsperiod nu? Hon äter ofta på dan och jag har för mig att det var runt den här tiden det var jobbigt med de andra. Inte jobbigt med den här fröken, hon verkar ha koll på det här med att äta rätt.

Sixten vaccinerades i förmiddags och har fått feber nu på kvällen. Han verkar inte må dåligt av det, mer än att man ser på honom att han har feber.
Ångest och oro, ångrar vaccinationen. Fanfanfan :(
Det är inget ovanligt med lite feber efter vaccination. Dessutom är små barns värmecentrum inte färdigutvecklat än. Dvs dom kan ha uppåt 39-40 grader utan att dom är direkt påverkade.

Dessutom föredrar jag lite feber i samband med vaccinationen framför den rejäla feber dom får om dom inte vaccinerat sig och får någon av barnsjukdomarna. Det är riktigt plågsamt för barn att få.

Har alla era barn napp?
Har dom accepterat nappen med en gång? Om inte, hur lång tid tog det innan dom accepterade nappen?
Hur gjorde ni för att dom skulle acceptera nappen?
När började ni med napp?

Av mina fyra är det bara en som kunnat tänka sig napp då och då. Är det något fel på mina barn? O_o

Alla små barn jag ser har napp så varför inte mina? :arghh:

Jag tycker napp är en underbar uppfinning som underlättar något enormt och hade gärna sett att nr fyra kunde tänka sig att snutta på nappen vid behov.

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix