Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Har alla era barn napp?
Har dom accepterat nappen med en gång? Om inte, hur lång tid tog det innan dom accepterade nappen?
Hur gjorde ni för att dom skulle acceptera nappen?
När började ni med napp?

Av mina fyra är det bara en som kunnat tänka sig napp då och då. Är det något fel på mina barn? O_o

Alla små barn jag ser har napp så varför inte mina? :arghh:

Jag tycker napp är en underbar uppfinning som underlättar något enormt och hade gärna sett att nr fyra kunde tänka sig att snutta på nappen vid behov.
Raphael borjar ulka direkt om man ger napp. Han fattar ju inte charmen med nappflaska heller (vilket for ovrigt sankte stamningen ratt ordentligt nar jag var borta i torsdags.) Han stanger inte ens munnen med ngn form av napp i den. De andra tva har tagit napp.

Det tog flera försök innan fröken accepterade nappen. Även nu är det BARA om hon är snuttig, sen pluppar den ut, gärna med rejäl fart!

Jag har fått mjölkstockning är jag rätt säker på. Ont på utsidan av båda brösten, dock mest höger, fick bort knölarna med het dusch, har satt på fetvadd men nu håller jag på att få feber (37,5 och stiger, fryser som en gnu, har låg grundtemp 36,5). Vad göra? Det var ju 12 år sen sist. Eftersom det är på utsidan tänkte jag liggamma från övre bröstet så hon tömmer ur bättre på utsidan men hon bara sover ju...

Har alla era barn napp?
Har dom accepterat nappen med en gång? Om inte, hur lång tid tog det innan dom accepterade nappen?
När började ni med napp?

Av mina fyra är det bara en som kunnat tänka sig napp då och då. Är det något fel på mina barn? O_o

Jag tycker napp är en underbar uppfinning som underlättar något enormt och hade gärna sett att nr fyra kunde tänka sig att snutta på nappen vid behov.

Ibland är napp ok, när han är orolig och trött och ska sova. Men vi har fått prova några olika innan vi hittade en sort som var godkänd av honom .

Och ibland börjar han snutta på händerna, då brukar jag smyga in en napp istället så han inte börjar med att suga på tummen..

Har ni tänkt på vad nappar inte riktigt liknar bröstvårtor.?
Varför görs de inte mer naturtrogna? :p

Det tog flera försök innan fröken accepterade nappen. Även nu är det BARA om hon är snuttig, sen pluppar den ut, gärna med rejäl fart!

Jag har fått mjölkstockning är jag rätt säker på. Ont på utsidan av båda brösten, dock mest höger, fick bort knölarna med het dusch, har satt på fetvadd men nu håller jag på att få feber (37,5 och stiger, fryser som en gnu, har låg grundtemp 36,5). Vad göra? Det var ju 12 år sen sist. Eftersom det är på utsidan tänkte jag liggamma från övre bröstet så hon tömmer ur bättre på utsidan men hon bara sover ju...

Har du bröstpump så hade jag pumpat ur. Massera. Värme värme värme!

Nu vaknade hon, ska amma liggandes och sen pumpa efteråt så det blir TOMT. 38,3 nu... blä, hatar att ha feber.

Åh stackars @Madick !! Fy 17 för mjölkstockning! Vetekudde har hjälpt mig.... sen har jag hört om kålomslag.. du tar kålblad, "mosar" de lite och värmer och lägger intill. Har ingen aning om de hjälpt mig att dra ur, men haft det när jag haft mjölkstockning i ren desperation då jag testat allt. Och ta Ipren och alvedon, de sa min syster som är barnsjuksköterska.
Och som Darkinnight sa. Värme och massera och pumpa,amma,pumpa,amma. Och vatten!
Lider med dig =(

Hur ser era vardagar ut annars? Med mat till er själva osv? Sover era ute på dagarna?

Vi har katt så jag vågar inte låta vagnen stå obevakad ute, men han sover dagligen i den när vi är ute och går med vagn eller när vi är ute och gör grejer på tomten :)

Mat.. Vi är ju så illa tvugna att laga ordentlig mat pga tvååringen.
Frukost, lunch, middag och kvällsmat. Två mellanmål.
Suck vad trött jag är på att laga mat!!

Annars susar dagarna förbi trots att det känns som att jag inte får något vettigt gjort.

Åh stackars @Madick !! Fy 17 för mjölkstockning! Vetekudde har hjälpt mig.... sen har jag hört om kålomslag.. du tar kålblad, "mosar" de lite och värmer och lägger intill. Har ingen aning om de hjälpt mig att dra ur, men haft det när jag haft mjölkstockning i ren desperation då jag testat allt. Och ta Ipren och alvedon, de sa min syster som är barnsjuksköterska.
Och som Darkinnight sa. Värme och massera och pumpa,amma,pumpa,amma. Och vatten!
Lider med dig =(

Hur ser era vardagar ut annars? Med mat till er själva osv? Sover era ute på dagarna?
Vitkål ja! Det kommer jag ihåg, det funkar på nåt skumt sätt. Vatten måste jag dricka mer. Ammade intressant på höger bröst med fröken med benen mot min rygg, fast det blir ändå inte uppåt på utsidan som det skulle behövas, men hon åt tills det inte kom mer. Försökte pumpa ur men det kom typ 5ml bara, tömde vänster och det kom ut 130 ml och bröstet blev helt mjukt, gör inte lika ont heller.

På dagarna... tja, vi sitter mest hemma. De gånger jag kan lägga ner henne och hon fortsätter sova så passar jag på att äta, tvätta, fixa disk, det är ungefär det jag hinner. Hon gillar inte vagnen om hon inte sover och den rullar, inte sjalen heller som jag hade så stora förhoppningar på. Testade Manduca-selen och den kanske kan funka när hon är vaken för hon ser bättre i den och TITTA är jätteviktigt när man är vaken. Det är nog därför hon varken gillar sjal eller vagn.

Vad jag äter... tyvärr inget vettigt om det inte blir matlåda kvar till mig. Mycket mackor och havregrynsgröt.

Vitkål ja! Det kommer jag ihåg, det funkar på nåt skumt sätt. Vatten måste jag dricka mer. Ammade intressant på höger bröst med fröken med benen mot min rygg, fast det blir ändå inte uppåt på utsidan som det skulle behövas, men hon åt tills det inte kom mer. Försökte pumpa ur men det kom typ 5ml bara, tömde vänster och det kom ut 130 ml och bröstet blev helt mjukt, gör inte lika ont heller.

På dagarna... tja, vi sitter mest hemma. De gånger jag kan lägga ner henne och hon fortsätter sova så passar jag på att äta, tvätta, fixa disk, det är ungefär det jag hinner. Hon gillar inte vagnen om hon inte sover och den rullar, inte sjalen heller som jag hade så stora förhoppningar på. Testade Manduca-selen och den kanske kan funka när hon är vaken för hon ser bättre i den och TITTA är jätteviktigt när man är vaken. Det är nog därför hon varken gillar sjal eller vagn.

Vad jag äter... tyvärr inget vettigt om det inte blir matlåda kvar till mig. Mycket mackor och havregrynsgröt.
Samma här och likadan bebis. Bortsett från att min inte gillar vagnen alls.

Nästan all tid tillbringas sovande på mig.

Men hon är ju bara lite drygt en månad så min förhoppning är att det skall bli lättare när hon är lite äldre.

Dom två mellanpojkarna var mycket lättare.

Damen här liknar väldigt mycket sin äldsta bror (tyvärr). Han var en komplicerad bebis. Resultatet för min del är att man drar sig för att gå någonstans eftersom det blir en hel del missnöjda ljud från damen.

Det är tur dom är så söta :D

Har inte tid att skriva så mycket, men jag läser allt som skrivs.

Sixten är snart tre månader och på fredag ska han vaccineras. Jag är jättenervös och har världens ångest inför det. Det känns helt enkelt inte rätt..

Har den senaste veckan lyckats få in nattningsrutiner. Han somnar för natten mellan 21-23. Då ammar jag i sängen och läser en bok. Sen använder jag mig av mina nya ninjamoves för att ta mig ur sängen utan att han vaknar.

Rulla lite - buffa -ligga helt still - rulla lite till - ligga still - sätter mig upp - sjunger - reser mig samtidigt som jag håller ner madrassen med händerna så att det inte knakar - smyyyyyyger ut.

Igår slog jag i lilltån i sängramshelvetet och fick börja om proceduren.
Känns som att mina nya ninjaegenskaper borde stå med i mitt cv!

Det är helt ok att vänta med vaccinet om det inte känns rätt nu.
Elisa kommer få sin polio/stelkramp mm i vår tror jag.

Att man får sova är ju så himla viktigt, hoppas du fått sova mer nu :)

Inatt var tredje natten med sömn! Börjar nästan börja tro att jag hittat vårt sätt att få nätterna att fungera. först sover han en tre-fyra timmars period och resten av natten två-tre timmar mellan amningarna, men det bästa är nog att rapningstiden minskat ordentligt! En ordentlig rap när jag håller honom i famnen, sen en stund på mage, ibland kommer det ingen rap men då är han redo för sova igen.

Det tar någon timme på kvällen innan han kommer till ro men det gör inte så mycket.

Däremot har han inte bajsat rejält sen i torsdags, enbart lite lite i fredags. När ska jag börja oroa mig? Han har bajsat en eller två gånger per dag tidigare.

Alla mina barn har varit sällanbajsare. Elisa bajsar ungefär 1-2 ggr i veckan.
3-åringen bajsade var 10:e dag som bebis.
Skulle börja oroa mig efter 14 dagar.

Alla mina barn har varit sällanbajsare. Elisa bajsar ungefär 1-2 ggr i veckan.
3-åringen bajsade var 10:e dag som bebis.
Skulle börja oroa mig efter 14 dagar.

Dottern har liksom bajsat minst en gång per dag sen hon föddes så jag är inte riktigt van vid att få tömma bajsblöja så sällan som det nu blivit på sonen :)

Har alla era barn napp?
När började ni med napp?

Av mina fem barn har bara en haft napp. Han hade enormt sugbehov och blev arg när det kom mjölk.
Andra barnet behövde ammas så fort han orkade suga då han gick upp dåligt.
Med tredje, fjärde och femte barnet kände jag att napp är väldigt onödigt så de har inte fått någon.
Tycker lite synd om barnen när de ska sluta med napp om de är äldre än 6 månader.
Man skapar ett beroende åt dem så ofta är onödig. Tycker jag.

Av mina fem barn har bara en haft napp. Han hade enormt sugbehov och blev arg när det kom mjölk.
Andra barnet behövde ammas så fort han orkade suga då han gick upp dåligt.
Med tredje, fjärde och femte barnet kände jag att napp är väldigt onödigt så de har inte fått någon.
Tycker lite synd om barnen när de ska sluta med napp om de är äldre än 6 månader.
Man skapar ett beroende åt dem så ofta är onödig. Tycker jag.

Hellre ett beroende än att dom ligger och skriker när jag måste fixa med dom tre äldre. Tyvärr verkar nappen inte vara det minsta populär.
Suck! Hade kunnat vara skönt att i alla fall kunna hämta dom äldre barnen på förskolan och skolan utan en pipande bebis.

Hellre ett beroende än att dom ligger och skriker när jag måste fixa med dom tre äldre. Tyvärr verkar nappen inte vara det minsta populär.
Suck! Hade kunnat vara skönt att i alla fall kunna hämta dom äldre barnen på förskolan och skolan utan en pipande bebis.

Ja, det är klart. Jag har nog haft väldigt enkla bebisar så behovet har inte funnits.

Alltså. Ångesten över detta "att pumpa eller inte pumpa - det är frågan..."

Varje gång jag sitter där så kan jag inte hjälpa att försöka "jamen bara lite till, det är ju så bra för honom..."
Och så kommer tankarna kring att det funkar ju ändå vardagsmässigt... förutom att jag får ångest vid nätterna. För att få mjölkstockning, inte vakna och att han då vill äta och jag inte hinner pumpa utan måste vänta ca 1 timme på det då. Och vaknar han flera gånger på natten blir det inte många timmars sömn.. och han är ju mer och mer vaken på dagen så

Sen tänker jag att det är så kort tid av mitt liv, och att bröstmjölken är bättre att få efter operation när han är infektionskänslig och det ska läka. Samtidigt som jag undrar hur den tiden kommer bli och att det blir jobbigt att behöva pumpa dels under resan och på sjukhuset. Han är ju äldre nu = mer vaken och det är långt till Uppsala. Och jag känner mig självisk.

Förlåt buke... vet att ingen har svar. Och alla säger att det är upp till mig, visst är det så. Men när jag inte vet då? =(

( mitt sockerberoende just nu är på gigantiska nivåer och det är SÅ jobbigt!!! )

Alltså. Ångesten över detta "att pumpa eller inte pumpa - det är frågan..."

Varje gång jag sitter där så kan jag inte hjälpa att försöka "jamen bara lite till, det är ju så bra för honom..."
Och så kommer tankarna kring att det funkar ju ändå vardagsmässigt... förutom att jag får ångest vid nätterna. För att få mjölkstockning, inte vakna och att han då vill äta och jag inte hinner pumpa utan måste vänta ca 1 timme på det då. Och vaknar han flera gånger på natten blir det inte många timmars sömn.. och han är ju mer och mer vaken på dagen så

Sen tänker jag att det är så kort tid av mitt liv, och att bröstmjölken är bättre att få efter operation när han är infektionskänslig och det ska läka. Samtidigt som jag undrar hur den tiden kommer bli och att det blir jobbigt att behöva pumpa dels under resan och på sjukhuset. Han är ju äldre nu = mer vaken och det är långt till Uppsala. Och jag känner mig självisk.

Förlåt buke... vet att ingen har svar. Och alla säger att det är upp till mig, visst är det så. Men när jag inte vet då? =(

( mitt sockerberoende just nu är på gigantiska nivåer och det är SÅ jobbigt!!! )
Pumpa så mycket det går utan att du sliter ihjäl dig.

För att du skall orka ta hand om lillen efter operationen så måste du få SOVA. Han har ingen nytta av en mamma som lider av grav sömnbrist.

Det han behöver mest är en mamma som orkar ta hand om honom ordentligt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix