Sommarföräldrar 2014 - tråd 2

Lilla fröken blev 3 månader igår och det firades med BVC och således vaccination här med.
Vi fick aldrig frågan om hon skulle vaccineras eller inte utan det bara gjordes. Kanske är olika? Verkar som flera av er fått frågan och fått välja?
Verkar ha gått ganska bra iaf. Lite lite mer gnällig igår kväll och så har hon varit trött och sovit mer än vanligt idag. Ingen feber än så länge.

Även här är det färre bajsblöjor än tidigare, men fröken verkar nöjd så det får vara sålänge det inte går allt för lång tid.
Napp vill hon med gärna ha. Spec i vagnen, babyskyddet eller på kvällen. Men bara mams nappar duger. ;)

Alltså. Ångesten över detta "att pumpa eller inte pumpa - det är frågan..."

Varje gång jag sitter där så kan jag inte hjälpa att försöka "jamen bara lite till, det är ju så bra för honom..."
Och så kommer tankarna kring att det funkar ju ändå vardagsmässigt... förutom att jag får ångest vid nätterna. För att få mjölkstockning, inte vakna och att han då vill äta och jag inte hinner pumpa utan måste vänta ca 1 timme på det då. Och vaknar han flera gånger på natten blir det inte många timmars sömn.. och han är ju mer och mer vaken på dagen så

Sen tänker jag att det är så kort tid av mitt liv, och att bröstmjölken är bättre att få efter operation när han är infektionskänslig och det ska läka. Samtidigt som jag undrar hur den tiden kommer bli och att det blir jobbigt att behöva pumpa dels under resan och på sjukhuset. Han är ju äldre nu = mer vaken och det är långt till Uppsala. Och jag känner mig självisk.

Förlåt buke... vet att ingen har svar. Och alla säger att det är upp till mig, visst är det så. Men när jag inte vet då? =(

( mitt sockerberoende just nu är på gigantiska nivåer och det är SÅ jobbigt!!! )

Du kan inte pumpa alla "normala" mål och sen ge honom ersättning om han plötsligt blir sugen på ett mål extra mat ? Kan det göra att du minskar på ångesten och den enorma stressen/pressen att alltid behöva ha bröstmjölken redo?
Eller pumpa under dagen och sen ge honom ett ersättningsmål innan du lägger dig (plus pumpa ur men spara den mjölken) så du får sova maximalt. Kanske kan din sambo då ge honom den urpumpade mjölken vid nästa mål under natten?

Med dottern ammade jag varannan timme dygnet runt tills hon var nästan sex månader. Det tog knäcken på mig.
Jag förstod det inte då, för jag var så slut att jag inte reagerade på det, jag orkade inte tänka, inte ifrågasätta, inte komma på nya infallsvinklar. Jag bara tuffade på...tog mig igenom dagarna en efter en.
Så här i efterhand önskar jag att någon kunde ifrågasätt det, som kunde ha gett mig råd, bollat ideer med. Om jag hade fått sova så kanske jag kunde ha haft ork att hantera allt som hände då, då kanske jag hade sluppit depressionen.
Jag känner att dotterns första år är ett enda töcken, jag fanns där, men inte på riktigt, och det känns förjävligt :( jag önskar jag kunde få uppleva hennes bebistid en gång till, men som frisk.

Med det vill jag säga, var rädd om dig. Försök hitta en lösning som fungerar för dig utan att du kör totalt slut på dig.

Och sockersuget... Jag märker att när det är tuffa nätter här hemma, när jag inte får tillräckligt med sömn så försöker kroppen kompensera med sug efter godis/socker/snabb energi eftersom jag inte fått tillräckligt med energi under natten.
Så jag tror att sockersuget försvinner mer eller mindre om du får sova :)

39,3 är tempen och jag är INTE pigg nånstans. Vänster verkar ha gett sig men höger gör ont. Hur ofta är amma amma amma? Pumpa går inge vidare på höger.

39,3 är tempen och jag är INTE pigg nånstans. Vänster verkar ha gett sig men höger gör ont. Hur ofta är amma amma amma? Pumpa går inge vidare på höger.

Men stackare :(
Har aldrig haft så rejäl stockning som du har, för mig har det hjälpt med att låta barnet enbart amma det bröstet det varit problem med (hon åt som sagt ofta..), massage och en massa värme. Önskar jag hade en superduperlösning åt dig .

Hur ser era vardagar ut annars? Med mat till er själva osv? Sover era ute på dagarna?

Eftersom R har äldre syskon så blir ju dagarna ganska annorlunda mot om det är första barnet. Hade han varit äldst hade jag nog mest hängt på soffan, liggammat och gått långa sköna promenader...

Nu ser dagarna ut ungefär så här:
6-7: Oftast vaknar min dotter T (1,5 år) först. Om jag har tur vaknar R före henne, då kan jag morgonamma i sängen. Beroende på om han har ätit runt midnatt eller inte så pumpar jag ena bröstet och ammar på det andra.

Stiger upp, byter blöja på de två yngsta, klär på barnen och mig själv. Tyvärr har storebror L (3,5 år) en period just nu när han ofta kissar i sängen så ett par gånger i veckan drar jag av sängkläderna och startar en maskin tvätt...

Gör frukost åt oss, R ligger i babysittern medan vi äter, eller så har jag honom i famnen och ammar igen. Röjer av bordet, borstar tänder, kollar att alla är påklädda (ibland äter barnen frukost i pyjamas).

Sedan startar dagen med diverse aktiviteter. En förmiddag i veckan är de stora på "dagis" (det är ett privat initiativ som drivs av en dagmamma och en förskolepedagog/Erzieherin) så då packar jag matsäck och blöjor/ombyten etc och lämnar dem mellan 8.30 och 9. Fr.o.m. november utökas verksamheten till två förmiddagar i veckan. Måndagar går jag på Pekip med R 9-10:30 och direkt efteråt ärdet Musikgarten med de stora. L är med på Pekip och sitter i ett hörn och leker, T är hos farmor, som sedan kör dit henne och hämtar R. Därför får vi nästan alltid lunch hos farmor på måndagar!

Just nu har vi galet mycket aktiviteter på eftermiddagar och kvällar också, men det är lite övergående. T har gympa på måndagar, på tisdagar går vi på skogsmullelek, på onsdagar är det svenska lekgruppen och på torsdagar har L gympa och jag återbildningskurs... Men min kurs är ju bara 8 gånger och skogsmullen tror jag inte att vi fortsätter med när L börjar på skogsdagis, även om det är lite synd för T som gillar det skarpt. Blir alltså svenska skolan och gympa kvar nästa år som det ser ut nu.

Vi äter mellanmål någon gång under eftermiddagen, det är lite olika vad och när.

Vi är ute minst en gång om dagen, ofta två. R sover bäst i rullande vagn så hans längsta sovstund brukar infalla när vi är ute. Annars sover han kortisar då och då. Mitt motto har varit att inte hålla på och fippla med dagsömnen så länge de sover bra på nätterna.

Kvällsmat ca 18:30, därefter går storasyskonen och lägger sig ganska direkt. Min man brukar lägga dem och jag har hand om R. Men ikväll t ex lade min man T och L ville höra mina egenpåhittade sagor om hans låtsaskompis Rudi och elefanten som brukar sätta sig i smörbyttan i kylskåpet... (i övrigt är jag helt normal...) och då ammade jag R under tiden.

R somnar i regel mellan 20 och 21, ammar ibland vid 00-01.

Jag ägnar kvällarna åt att virka, sitta vid datorn, ser på tv ibland, stryker...och äter @DarkInNight , @Madick och @Pilo - helst sötsaker. Har också ett galet sötsug och är jättehungrig. Men det var värre för någon månad sedan, efter att jag var sjuk har det avtagit lite, jag kanske blev lite avgiftadnär jg inte kunde äta?

Eftersom R har äldre syskon så blir ju dagarna ganska annorlunda mot om det är första barnet. Hade han varit äldst hade jag nog mest hängt på soffan, liggammat och gått långa sköna promenader...

6-7: Oftast vaknar min dotter T (1,5 år) först. Om jag har tur vaknar R före henne, då kan jag morgonamma i sängen. Beroende på om han har ätit runt midnatt eller inte så pumpar jag ena bröstet och ammar på det andra.

Stiger upp, byter blöja på de två yngsta, klär på barnen och mig själv. Tyvärr har storebror L (3,5 år) en period just nu när han ofta kissar i sängen så ett par gånger i veckan drar jag av sängkläderna och startar en maskin tvätt...

Gör frukost åt oss, R ligger i babysittern medan vi äter, eller så har jag honom i famnen och ammar igen. Röjer av bordet, borstar tänder, kollar att alla är påklädda (ibland äter barnen frukost i pyjamas).

Sedan startar dagen med diverse aktiviteter. En förmiddag i veckan är de stora på "dagis" (det är ett privat initiativ som drivs av en dagmamma och en förskolepedagog/Erzieherin) så då packar jag matsäck och blöjor/ombyten etc och lämnar dem mellan 8.30 och 9. Fr.o.m. november utökas verksamheten till två förmiddagar i veckan. Måndagar går jag på Pekip med R 9-10:30 och direkt efteråt ärdet Musikgarten med de stora. L är med på Pekip och sitter i ett hörn och leker, T är hos farmor, som sedan kör dit henne och hämtar R. Därför får vi nästan alltid lunch hos farmor på måndagar!

Just nu har vi galet mycket aktiviteter på eftermiddagar och kvällar också, men det är lite övergående. T har gympa på måndagar, på tisdagar går vi på skogsmullelek, på onsdagar är det svenska lekgruppen och på torsdagar har L gympa och jag återbildningskurs... Men min kurs är ju bara 8 gånger och skogsmullen tror jag inte att vi fortsätter med när L börjar på skogsdagis, även om det är lite synd för T som gillar det skarpt. Blir alltså svenska skolan och gympa kvar nästa år som det ser ut nu.

Vi äter mellanmål någon gång under eftermiddagen, det är lite olika vad och när.

Vi är ute minst en gång om dagen, ofta två. R sover bäst i rullande vagn så hans längsta sovstund brukar infalla när vi är ute. Annars sover han kortisar då och då. Mitt motto har varit att inte hålla på och fippla med dagsömnen så länge de sover bra på nätterna.

Kvällsmat ca 18:30, därefter går storasyskonen och lägger sig ganska direkt. Min man brukar lägga dem och jag har hand om R. Men ikväll t ex lade min man T och L ville höra mina egenpåhittade sagor om hans låtsaskompis Rudi och elefanten som brukar sätta sig i smörbyttan i kylskåpet... (i övrigt är jag helt normal...) och då ammade jag R under tiden.

Jag ägnar kvällarna åt att virka, sitta vid datorn, ser på tv ibland, stryker...och äter @DarkInNight , @Madick och @Pilo - helst sötsaker. Har också ett galet sötsug och är jättehungrig. Men det var värre för någon månad sedan, efter att jag var sjuk har det avtagit lite, jag kanske blev lite avgiftadnär jg inte kunde äta?

Bla bla bla...
Alltså: vi äter frukost, lunch, mellanmål och kvällsmat/middag. Ibland blir det bara mackor på kvällen och ingen lagad mat.
Raphael sover överallt på dagarna (utom i sängen!): i lekhagen, bilen, babysittern, famnen, sele, vagn... Han somnar där han är helt enkelt.

Jag tror stenhårt på att mitt sötsug beror på för lite energi..
De dagar jag sovit bra och känner mig pigg är jag inte alls lika godissugen :)

@Madick hur går det för dig?

Tänkte på dig nyss angående sjal. För andra dagen i rad somnade V i sjalen medan jag dammsög, något att prova kanske? :)

Jag tror stenhårt på att mitt sötsug beror på för lite energi..
De dagar jag sovit bra och känner mig pigg är jag inte alls lika godissugen :)

@Madick hur går det för dig?

Tänkte på dig nyss angående sjal. För andra dagen i rad somnade V i sjalen medan jag dammsög, något att prova kanske? :)
Febern gav sig under natten. Fortfarande lite ont och knölar i höger.

Ha ha och min skulle gärna ligga så dygnet runt. :D

Tänk att dom kan vara så olika dom där små minimänniskorna.

Om febern håller sig borta så kanske det håller på att ge sig. Håller tummarna!
Så var första dottern också, låg bara vid tutten när hon var hungrig. Sonen däremot ville gärna snutta hela tiden.

@Pilo Vad får han för ersättning? Man kan prova att tillsätta kallpressad rapsolja det smörjer tarmarna och kan göra det enklare för honom att bajsa. Lactulos kan hjälpa också, men då ska du nog prata med bvc först

Harry hade ju jätteproblem med hård mage och det enda som fungerade var att blanda en tredjedel Hipp på tetra och två tredjedelar nan sensitive på pulver.
Vi gav Hipp på tetra när han var riktigt liten och då var magen bra, problemen började när vi fasade över till pulver.
Det finns en bra grupp på Facebook som heter Till dig som flaskmatar tips och råd på vägen.

@DarkInNight Det är en helt annan ton i dina inlägg, mera go på något vis, härligt att se!

Nutrimigen äter han. Provade med rapsolja två gånger och sen satte det igång =) Tack!

@Tora Ja, det är så sant. Tror jag sen har testat så många nappsorter till G, men han tar inte nån. MAM 6 mån gick ett tag, han tycker bättre om handen på en Dingliissnutte ;)

@DarkInNight Ja, jag kör det som blir. Tror jag mest är hyperstressad över bilresan.. och att det är därför jag blir såhär. Ja, det är bara läppen, och jag tror nog han kommer märka av det. Musklerna i läppen fungerar ju på båda sidor, om du förstår. Så han rör ju på båda läppsidorna när han gör ljud, ler och gör grimaser och så. Det breda leendet är bara så otroligt underbart :love: Vad har du för häst förresten? Blev nyfiken.

@majola Jisses! Blir matt bara jag läser om dina aktivitetsfyllda dagar ;) Men man kanske blir supermom med flera barn.

Inatt pratade Gabriel i sömnen och skrattade. Så mysigt :laugh:

Trots skitdag så har jag iaf något positivt. Vi var iväg och köpte en begagnad dubbelvagn.

Det blev en Babytravel Dublin, -10 eller -11, hon visste inte. Mörkt grå med svart liggdel, jättefint skick och en ägare. De hade bara gått med den till dagis ibland, hjulen såg nästan nya ut. Fanns tjugo minuter hemifrån och kostade 1400 :- , ett väldigt bra pris för en knappt använd vagn så jag är nöjd :)

Trots skitdag så har jag iaf något positivt. Vi var iväg och köpte en begagnad dubbelvagn.

Det blev en Babytravel Dublin, -10 eller -11, hon visste inte. Mörkt grå med svart liggdel, jättefint skick och en ägare. De hade bara gått med den till dagis ibland, hjulen såg nästan nya ut. Fanns tjugo minuter hemifrån och kostade 1400 :- , ett väldigt bra pris för en knappt använd vagn så jag är nöjd :)
Bra pris! Hoppas du gillar vagnen. Den jag köpte i somras är lite väl stor och klumpig känner jag nu, men den kanske känns bättre i vinter. Den är ju tänkt att ha i skog och mark mer än på släta stadsvägar. Fast vi åker inte så mycket vagn iofs.

Jag har fått hem nya blöjor, bl.a. tre pockets och när jag kikade lite i blöjlådorna hittade jag tre till som jag tydligen köpt innan fröken kom och så har jag glömt bort dem. Så idag har jag kört pocket och börjar förstå varför de är populära! Nätta och smidiga och det blir mindre tvätt eftersom själva skalet kan användas flera ggr.

@Tora Ja, det är så sant. Tror jag sen har testat så många nappsorter till G, men han tar inte nån. MAM 6 mån gick ett tag, han tycker bättre om handen på en Dingliissnutte ;)

@DarkInNight Ja, jag kör det som blir. Tror jag mest är hyperstressad över bilresan.. och att det är därför jag blir såhär. Ja, det är bara läppen, och jag tror nog han kommer märka av det. Musklerna i läppen fungerar ju på båda sidor, om du förstår. Så han rör ju på båda läppsidorna när han gör ljud, ler och gör grimaser och så. Det breda leendet är bara så otroligt underbart :love: Vad har du för häst förresten? Blev nyfiken.

@majola Jisses! Blir matt bara jag läser om dina aktivitetsfyllda dagar ;) Men man kanske blir supermom med flera barn.

Inatt pratade Gabriel i sömnen och skrattade. Så mysigt :laugh:
Åh vad mysigt det låter när du förklarar leendet :-)

Jag har just nu en kallblodtravarvalack och en varmblodstvååring. Kallblodet är ett projekt och unghästen är uppfödning, vi får se vad hon ska bli när hon blir stor.
Jag är dressyrnörd innerst inne raserna till trots.

Bra pris! Hoppas du gillar vagnen. Den jag köpte i somras är lite väl stor och klumpig känner jag nu, men den kanske känns bättre i vinter. Den är ju tänkt att ha i skog och mark mer än på släta stadsvägar. Fast vi åker inte så mycket vagn iofs.

Jag har fått hem nya blöjor, bl.a. tre pockets och när jag kikade lite i blöjlådorna hittade jag tre till som jag tydligen köpt innan fröken kom och så har jag glömt bort dem. Så idag har jag kört pocket och börjar förstå varför de är populära! Nätta och smidiga och det blir mindre tvätt eftersom själva skalet kan användas flera ggr.

Aha, har du en Dublin? :)
Det var den vagnen många rekommenderade om man inte skulle gå så mycket på asfalt utan mer i skog och snö. Jag tänkte att en dubbelvagn skulle vara bra om jag vill ta mig runt i byn utan att behöva åka bil.

Kul att du är så nöjd med tygblöjor :) är de inte dyra eller är det bara något jag har fått för mig?

Hoppas du mår bättre och att de onda knölarna är borta nu @Madick!

Jisses vilka dagar du har @majola! Jag får lite dåligt samvete över att jag tycker det är jobbigt att packa in en unge i bilen för att åka till stallet :D

Napp fungerade precis i början sen upptäckte fröken händerna och tummen... Smyger in en napp när hon suger på tummen men i början blev hon riktigt arg. Likadant när hon nattas. Blev arg när hon fick napp och inte tutten (skulle kunna ligga vid bröstet hela dagen) men har nu accepterat nappen vid läggdags. Spottar ut den fortare än kvickt alla andra tider på dygnet. Tog bara 4 månader :D
Nu är jag väl supergnällig men dottern har börjat vakna efter 5-6 timmars sömn (dvs jag får sova 1-2 h innan hon vaknar) och sen vaknar hon igen fyra timmar senare och varje gång har hon svårt att komma till ro igen efter mat och blöjbyte. Jag är ju van vid att hon sover 10 timmar innan hon vaknar första gången. Är det nån fas tro?

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 930
Senast: Sezziyanen
·
Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 021
Senast: Freyja_bus
·
A
Hästvård Detta är mest en "skriva-av-sig-tråd" men jag tär gärna emot era ideer och funderingar kring det hela. Ni som kanske är på dåligt humör...
Svar
9
· Visningar
1 365
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix