Eftersom R har äldre syskon så blir ju dagarna ganska annorlunda mot om det är första barnet. Hade han varit äldst hade jag nog mest hängt på soffan, liggammat och gått långa sköna promenader...
Nu ser dagarna ut ungefär så här:
6-7: Oftast vaknar min dotter T (1,5 år) först. Om jag har tur vaknar R före henne, då kan jag morgonamma i sängen. Beroende på om han har ätit runt midnatt eller inte så pumpar jag ena bröstet och ammar på det andra.
Stiger upp, byter blöja på de två yngsta, klär på barnen och mig själv. Tyvärr har storebror L (3,5 år) en period just nu när han ofta kissar i sängen så ett par gånger i veckan drar jag av sängkläderna och startar en maskin tvätt...
Gör frukost åt oss, R ligger i babysittern medan vi äter, eller så har jag honom i famnen och ammar igen. Röjer av bordet, borstar tänder, kollar att alla är påklädda (ibland äter barnen frukost i pyjamas).
Sedan startar dagen med diverse aktiviteter. En förmiddag i veckan är de stora på "dagis" (det är ett privat initiativ som drivs av en dagmamma och en förskolepedagog/Erzieherin) så då packar jag matsäck och blöjor/ombyten etc och lämnar dem mellan 8.30 och 9. Fr.o.m. november utökas verksamheten till två förmiddagar i veckan. Måndagar går jag på Pekip med R 9-10:30 och direkt efteråt ärdet Musikgarten med de stora. L är med på Pekip och sitter i ett hörn och leker, T är hos farmor, som sedan kör dit henne och hämtar R. Därför får vi nästan alltid lunch hos farmor på måndagar!
Just nu har vi galet mycket aktiviteter på eftermiddagar och kvällar också, men det är lite övergående. T har gympa på måndagar, på tisdagar går vi på skogsmullelek, på onsdagar är det svenska lekgruppen och på torsdagar har L gympa och jag återbildningskurs... Men min kurs är ju bara 8 gånger och skogsmullen tror jag inte att vi fortsätter med när L börjar på skogsdagis, även om det är lite synd för T som gillar det skarpt. Blir alltså svenska skolan och gympa kvar nästa år som det ser ut nu.
Vi äter mellanmål någon gång under eftermiddagen, det är lite olika vad och när.
Vi är ute minst en gång om dagen, ofta två. R sover bäst i rullande vagn så hans längsta sovstund brukar infalla när vi är ute. Annars sover han kortisar då och då. Mitt motto har varit att inte hålla på och fippla med dagsömnen så länge de sover bra på nätterna.
Kvällsmat ca 18:30, därefter går storasyskonen och lägger sig ganska direkt. Min man brukar lägga dem och jag har hand om R. Men ikväll t ex lade min man T och L ville höra mina egenpåhittade sagor om hans låtsaskompis Rudi och elefanten som brukar sätta sig i smörbyttan i kylskåpet... (i övrigt är jag helt normal...) och då ammade jag R under tiden.
R somnar i regel mellan 20 och 21, ammar ibland vid 00-01.
Jag ägnar kvällarna åt att virka, sitta vid datorn, ser på tv ibland, stryker...och äter
@DarkInNight ,
@Madick och
@Pilo - helst sötsaker. Har också ett galet sötsug och är jättehungrig. Men det var värre för någon månad sedan, efter att jag var sjuk har det avtagit lite, jag kanske blev lite avgiftadnär jg inte kunde äta?