Sommarföräldrar 2012?

Sv: Sommarföräldrar 2012?

:) jag har med ett riktigt prakt sto.. i helgen var vi på tävlingsclinic, hon gick skitbra i jog men när vi kommer till den kortsida där vi gått in så bara försvann hästen, mot in/utgången. Drummelfia ;) Nog får man lirka i mellanåt när hon bestämt sig för något.. Men därimellan är hon super! Köpte henne i somras och hon är riden sedan dess (född -06 och var mest sutten på när hon kom hit).

Håller fullständigt med om att det vore lugnast om bebis stannade i magen till den var 18, eller varför inte 30 och kom ut klok och förståndig? :cool:

Knapplån

Hoppar in här i tråden då jag också ska bli mamma i sommar.
Jag har beräknad födsel 14 juni och ja...
Vi har varit på ultraljud och det fanns något därinne i alla fall som rörde sig lite grann. Men helst hade den velat ligga still och suga på tummen.
Vilket kön har vi ingen aning om. Vi tänkte ta reda på det, men eftersom det inte gick att se då så funderar vi på att strunta i att ta reda på det och ta det som det kommer istället.

Jag har haft en ganska jobbig graviditet, även om det är långt ifrån den värsta man hört talas om.
Jag är givetvis jätteglad över bebis och det känns jättebra när man känner hur den (som jag envisas med att kalla för han fast jag inte vet vad det är) rör sig och sparkar inne i magen. Men jag känner att jag har jättesvårt att prata med någon om hur jag verkligen känner inför allting.
Som det är just nu så biter jag ihop och orkar med jobbet, vilket gör att jag inte orkar ha någon fritid då jag har väldigt väldigt ont.
När jag tagit upp saken med vänner och bekanta så har det hänt att reaktionen varit att jag inte ska gnälla utan vara glad och tacksam. Det finns ju faktiskt människor som inte kan få egna barn! :cry:

Håller fullständigt med om att det vore lugnast om bebis stannade i magen till den var 18, eller varför inte 30 och kom ut klok och förståndig?

Ja men eller hur, då skulle mammamagen hålla sig lite lugnare :D Kunde ju dock bli lite tungt framåt 22...

Man känner ju sina damer och det är nog huvudsaken, man vet liksom vad de gör och vad som händer och det blir inte så många överraskningar. Hade man inte känt så tror jag inte jag fortsatt rida. "Tokarna" hinner man med både före och efter ;)

Jag har haft en ganska jobbig graviditet, även om det är långt ifrån den värsta man hört talas om.
Jag är givetvis jätteglad över bebis och det känns jättebra när man känner hur den (som jag envisas med att kalla för han fast jag inte vet vad det är) rör sig och sparkar inne i magen. Men jag känner att jag har jättesvårt att prata med någon om hur jag verkligen känner inför allting.
Som det är just nu så biter jag ihop och orkar med jobbet, vilket gör att jag inte orkar ha någon fritid då jag har väldigt väldigt ont.
När jag tagit upp saken med vänner och bekanta så har det hänt att reaktionen varit att jag inte ska gnälla utan vara glad och tacksam. Det finns ju faktiskt människor som inte kan få egna barn!

Det är jätteviktigt att ha någon att prata med om allting! Vad tusan, hela ens liv kommer ju att förändras, klart man har mycket olika känslor i kroppen. Man är ju allt mellan överlycklig, orolig och till och med ledsen ibland. Ledsen är jag nog mest för att jag är en sådan som vill veta hur allt är, och med det här är ju det omöjligt, jag har ju aldrig varit med om det förr!
Jag har turen att ha ett par vänner och min mamma där det är okej att prata om ALLT, och det känns fantastiskt och det borde alla kunna känna att de har. Någon av mina vänner säger att det är så skönt att ha någon att prata med så här i efterhand om alla känslor hon hade under sin graviditet, just för att när hon var där fanns det ingen som förstod eller som lyssnade, hon fick lika som du till svar att hon bara skulle vara tacksam.

Och det är man ju, otroligt tacksam! Men man är också tusen andra saker och det måste också få komma ut någonstans.

Jag har ju min sambo, tack o lov! Han lyssnar i alla fall, sen kanske han inte kan förstå precis allting hela tiden, men han ser ju i alla fall hur ont jag har och förstår att jag är plågad.
Han tar också jättestort ansvar och låter mig slippa undan en massa saker som jag har svårt för (han försöker tex alltid hjälpa mig att packa höpåsar) och hjälper mig med allt möjligt, som att tex knyta skorna.

Klart att jag är tacksam, inte tal om annat! Hade jag på något sätt inte önskat att bli med barn så hade jag tagit ansvar för det.
Vårt barn är inte planerat, men inte heller något "misstag". Vi sa att om det blir ett barn, så är det så och i så fall är det hjärtligt och varmt välkommet till oss.

Jag tänker ta upp det här med min barnmorska när jag träffar henne nästa gång.
Nu måste jag rulla iväg mot jobbet och bita ihop ytterligare en dag. Jag har världens bästa kollegor som stöttar mig, annars hade det aldrig fungerat att jobba alls eftersom jag har så ont.

Nu känns det som om jag bara sitter och beklagar mig. Och så är det ju inte riktigt på riktigt.
Nu för tiden känner jag ju hur det rör sig där inne, och min sambo har till och med kunnat känna med handen ovanpå magen. Det tycker jag är jättemysigt, och det ger ju min sambo ytterligare en anledning att ta på mig, på ett sånt där ömt sätt som jag tycker är mysigt. :)

Förra gången jag var gravid hade jag en jättejobbig upp och ner period. Jag var mycket nere och trött. Jag fick träffa läkaren på mvc och sedan upptäckte de när järnvärdet var nere på 86 att jag hade b12 brist. Jag fick sprutor mot det och blev sjukskriven så jag jobbade bara 50%. Då kände jag att orken och gnistan kom tillbaka. För mig är det så att om jag är riktigt trött så blir jag lätt nere. Kan du inte be dem kolla järnvärdet? Det brukar tydligen sjunka runt v.20

Det är mycket som händer med när man får barn, det är en stor omställning (vilken klycha det lät som :cool:) Vi funderade jättemycket på hur vi skulle klara av det och hur man skulle göra med den där. Vi skrev i förlossningsbrevet att vi behöver hjälp med allt för vi vet inte hur man gör. Nu efteråt kan det kännas lite komiskt men jag var i alla fall livrädd, menar byta blöja på en sån liten och ta på kläder och amma? I alla fall fick vi jättebra stöd både på bb och av barnmorskan här hemma. Sonen hamnade på neo och där fick vi hjälp med amningen. Barnmorskorna på bb var mer åt det bordusa hållet och pratade om gardenakopplingar hit och dit och tryckte ungen till bröstet (det fungerade inte).. Det är skönt att ha någon o prata med och ventilera med, för om jag inte hade haft tusen tankar i huvudet innan så fick jag det när jag blev gravid, och det har jag fått igen.. hur ska det gå, tänk om det går fel, tänk om det är något fel på barnet, tänk om vi inte klarar av två barn och ve och fasa tänk om det skulle hända sonen något?! Ändå har ahn och det nya pyret på något vis blivet medelpunkten i livet som man inte för allt smör i SMåland skulle vilja vara utan... :love:

Tack för ditt svar :)

Jag är kollad, typ uppifrån hårtopparna till tårna då jag under en period i graviditeten hade högt blodtryck. Så det har varit medicinering och täta kontroller för att hålla koll på bebis där inne.
Vecka 20 är mitt järnvärde kollat senast (det är alltså 4 veckor sen ungefär så det är klart att något har kunnat ändrats sedan dess) men då var det kanonbra.
Eftersom jag haft det här höga blodtrycket, fått medicin och kollats hit och dit, så har jag haft kontakt med hjärtmedicin och där fick jag order om att sluta med medicinen och efter det gjorde jag ett 24-timmars blodtryckstest + att jag fick lämna en hel radda rör med blod som skickades iväg på analys. Det som framkom då var i alla fall att jag är friskare än de flesta andra gravida. (= det fanns inte ett dugg konstigt att se).

Ja, jag undrar också hur jag ska fixa det. Jag vet ju att jag har bra förutsättningar, och att jag har en sambo som kommer att backa upp mig. Dock jobbar han en del borta så det kommer ju att bli nätter som jag själv måste hantera...
Att livet förändras har jag också förlikat mig med. Det är mest funderingar på hur jag ska klara att hantera en liten utan att den går sönder typ... (det där lät mysko, missförstå mig rätt)

Idag har "Göte" (som min kollega bestämt att bebis ska heta under graviditeten iaf) varit väldigt aktiv. Jag känner nu hur det är full fart där inne. Antagligen ett gympapass för att bli stor och stark inför den framtid som väntar utanför mammas mage :)

Vad tråkigt att du mår så dåligt, hoppas att du klarar ut det och att det kanske tom blir bättre :)

kl

Ja här är allt som vanligt. Känner av den lille nån gång nästan varje dag. Jag tycker tyvärr att mitt illamående har kommit tillbaka, mår lätt illa när jag är hungrig och på kvällarna. Längtar till RUL 21 mars, men det är ju lååångt bort :p
Har tänkt gå ut med det på facebook 1 april, undrar hur många som tror på det :D

Ja, det känns trist då jag alltid tyckt att de allra flesta gravida kvinnor sett så glada ut. Själv känner jag mig tidvis lite som en bitter anka som vaggar runt.
Nu har jag iaf fått låna hem ett par kryckor som jag kan använda när det är som värst (oftast kvällstid). Jag har ett foglossningsbälte som jag inte alls är kompis med längre eftersom det tar emot när jag sitter ner. Jag försöker dock använda det när jag jobbar (stående arbete) då jag känner att det ger lite extra stöd.

I morgon ska jag till barnmorskan igen och tänkte ta upp problemen. Jag har också starka funderingar på att ringa hälsocentralen och be dem kolla upp mig. Som det är nu klarar jag med nöd och näppe av att jobba (och kan då inte sköta alla uppgifter utan måste lämna över en hel del saker till mina kollegor) och då kan jag glömma allt vad fritid heter. Jag klarar av att mocka åt mina hästar, men packa höpåsar är nästan en omöjlighet. Och att bära vattenhinkar går inte heller (jag har löst det med 10-litersdunkar och en pulka hittills, men det gör ändå ont när jag lyfter)

Jag har nyligen haft en veckas semester och ja, lite mindre ont hade jag nog, men helt och hållet bra blev jag inte...
Nu måste jag dra till jobbet!

Jag har ju min sambo, tack o lov! Han lyssnar i alla fall, sen kanske han inte kan förstå precis allting hela tiden, men han ser ju i alla fall hur ont jag har och förstår att jag är plågad.
Han tar också jättestort ansvar och låter mig slippa undan en massa saker som jag har svårt för (han försöker tex alltid hjälpa mig att packa höpåsar) och hjälper mig med allt möjligt, som att tex knyta skorna.

Klart att jag är tacksam, inte tal om annat! Hade jag på något sätt inte önskat att bli med barn så hade jag tagit ansvar för det.
Vårt barn är inte planerat, men inte heller något "misstag". Vi sa att om det blir ett barn, så är det så och i så fall är det hjärtligt och varmt välkommet till oss.

Jag tänker ta upp det här med min barnmorska när jag träffar henne nästa gång.
Nu måste jag rulla iväg mot jobbet och bita ihop ytterligare en dag. Jag har världens bästa kollegor som stöttar mig, annars hade det aldrig fungerat att jobba alls eftersom jag har så ont.

Nu känns det som om jag bara sitter och beklagar mig. Och så är det ju inte riktigt på riktigt.
Nu för tiden känner jag ju hur det rör sig där inne, och min sambo har till och med kunnat känna med handen ovanpå magen. Det tycker jag är jättemysigt, och det ger ju min sambo ytterligare en anledning att ta på mig, på ett sånt där ömt sätt som jag tycker är mysigt. :)

Det är huvudsaken att han lyssnar tycker jag. Så är min sambo guld värd också, även om de inte helt kan förstå allting.
Visst är det underbart när de har sin hand på magen? :love: Det och att känna bebisen är det bästa som finns just nu!

Hoppas ont blir bättre :( Kommer inte ihåg om jag skrivit det en gång redan, men jag blev sjukskriven totalt 5 veckor nu. Fixar bara inte att jobba, är undersköterska och arbetar inom äldrevården. Känns skönt, men man blir ju inte rik. Sen är det ju inte bara det att det gör ont,det för ju med sig en del också, humöret blir sämre, man blir trött osv.

Jag kan rida, det är nog en av de få saker som INTE gör ont, men att gå, stå, sitta, ligga och leva är besvärligt :D :crazy:
Mocka går bra med att packa hö överlämnar jag gärna till någon annan om det går.

Och att bära vattenhinkar går inte heller (jag har löst det med 10-litersdunkar och en pulka hittills, men det gör ändå ont när jag lyfter)

Du har ingen möjlighet att använda slang? Det underlättar så mycket, satte in hos mig eftersom att bära vatten inte skulle fungera nu. Eller kanske en sån där... Ja, vad heter de nu då? Vattensäckarna som man har i en skottkärra, typ :crazy:

Har tyvärr ingen möjlighet att använda slang, inte som når ända ut till boxarna i alla fall. (Kallstall så slangen fryser och jag har ingenstans att förvara så mkt slang från att frysa, annars är ju idén inte alls dum)
Men när jag fyllt dunkarna så har jag ställt dunkarna i skottkärran (om jag ska fylla i boxarna) och stoppat den lilla slangbit som funnits ner i dunkarna. Då har jag bara behövt lyfta dunken ur skottkärran upp till vattenhinken i alla fall.
Ska jag ha det ut till Thermobaren så har jag ställt dem i pulken och dragit ut dem. Sedan bara lyft från pulkan till Thermobaren (vi har byggt en låda runt så man kan lägga ifrån sig hela dunken när man tömmer den)
Nu blir det förhoppningsvis mildare på dagarna så att man kan fylla vattenhinkarna redan på dagen, och då har jag hjälp av medryttarna vilket underlättar massor för mig.

Tyvärr har kranen i stallet gått sönder, så man kan inte använda slangen alls nu utan måste lyfta dunken till kranen (min räddning är att jag kan stödja dunken mot kanten på tvätthon i alla fall)
Oj hur jag förklarar! Det är alltså vredet på kranen som bestämmer om det ska komma vatten ur kranen, eller ur slangen, som gått sönder. ;)
H2o-säck eller nåt heter de tror jag. Tyvärr inget för mig då det dels blir problem just nu med påfyllningen (hoppas det ordnar sig snart) och dels hamnar på fel höjd när jag ska tömma.
Men man kanske ska tvinga sambon att bygga en ramp upp till Thermobaren, haha ;)

Jag funderar också på att söka till hälsocentralen och höra om jag verkligen måste jobba med dessa plågor.
Numera är jag inte jättesugen att rida längre då jag känner mig ganska otymplig, men jag börjar ju också få besvär att ta mig i och ur vagnen. (Tack o lov att jag har världens snällaste häst som låter mig klättra och dona bäst jag kan där bakom utan att han hittar på något tok)

Min gamla mor har fått ryggskott, så numera stapplar både hon och jag omkring och håller i oss i något under tiden. Men jag tror faktiskt att hon har det värre än mig om jag ska vara ärlig.

*kl*
nu blir det lite allt möjligt härifrån..

Vi har ju varit på semester i Berlin ett par dagar, men det höll på att ta ände med förskräckelse. Sonen är jättesjuk. Han hade haft feber ca en vecka innan vi åkte och var p åvc under fredagen, det var ett virus och bra så. Vi åkte på lördagen och sedan blev han sämre och sämre. Natten mot onsdagen hade över 40 grader men vi fick råd av sjukvårdsrådgivningen att försöka avvakta till vi kommit hem till sverige pga mrsa bakterier. Vi landade sent i gårkväll (kändes inte tillräckligt dålig för akuten för ha nvar kontaktbar), i morse var jag på vårdcentralen med honom och han har nu fått penicillin, läkaren trodde det var någon form av bakterie inne i kroppen för öron och lungor såg/hördes bra ut. Dock var han lite röd i halsen. Blir det inte bättre får vi åka direkt in med honom till sjukhuset. Fram till dess så ska jag nu försöka ta ett urinprov på honom. En liten påse man ska klistra runt snoppen och sedan ska man lasta in ungen i bilen (med 40 graders feber) när han har kissat i påsen. Det känns lite sådär konstigt, just nu sover han så vi får väl fösöka oss på kissandet när han vaknar och ska få dricka massa! I min värd är han jättesjuk och jag är väldigt medveten om att andra säkert hade varit glada om det bara varit feber, men jag är orolig, för han har haft feber i två veckor nu som bara stiger...

Annars går livet på i ett rasande tempo här, jag har nog börjat få gravidvallningar för jag bara gråter för ingenting, eller mest för att jag inte hinner med saker o känner mig fruktansvärt otillräcklig. Det känns som att det bara finns så mycket saker att göra och hinna med. När jag sa till mannen att jag låg 3 veckor bak på min kurs tyckte han att det kunde jag väll räknat ut innan.. Sådan små saker o kommentarer får mig helt ur gängorna. Tror det är för att jag inte kunnat sova när sonen yrat hela nätterna, jag bara blir så tröttdeppig.

Kastrullhäxan jag kunde inte låta bli o fnissa lite, jo, det är så här med, stappla omkring o hålla sig i alla möblerna.. som en gammal dam. Jag har allvarliga funderingar på att fråga sjukgymnasten om jag inte kan få låna en käpp när jag ska dit på måndag. Jag behöver ju inte kryckor, bara någonting jag kan stötta mig på när ena benet inte följer med och möblerna inte står utstakade på rätt plats ;)

Pettsson[/B Japp, att vara hemma gör mig med till en retsam pina, det är tråkigt i längden (unigefär när man kommer på att dagen är lite utstakad efter tvprogrammen), jag har heller inga problem med att rida och sjukgymnasten sa att jag skulle fortsätta med det så länge det gick eftersom det stärkte musklerna och arbetade med musklerna i "rätt region", skönt o höra :) Jag går på vattengympa med en gång i veckan (mest pensionärer, men det fungerar fint!)

Jag har varit till hälsocentralen idag, i ett annat ärende än mina foglossningar men tog ändå upp det lite försiktigt.
Jag ska höra av mig till sjukgymnasten (wiiie, min arbetsgivare blir nog superglad när jag ska börja gå dit också) och om jag känner att jag inte fixar att jobba så ska jag höra av mig till HC igen och få ett läkarintyg. Jag tänker försöka bita ihop mars ut i alla fall.

Är det någon här som skickat in papper för graviditetspenning tidigare?
Min arbetsgivare ska ju först och främst försöka omplacera mig och lite såna där grejer...
I alla fall, på blanketten ska jag fylla i hur mkt jag lyfter om dagarna och hur många gånger.
Jag har redan börjat kludda en lapp med olika vikter och hur många gånger jag lyfter varje grej. Jag funderar nu på att skicka den som en bifogad blankett.
(Det är farligt att börja skriva upp sånt, plötsligt insåg jag att jag kan lyfta ett ton varje vecka typ)

I så fall är frågan om jag kommer att få igenom det.
Vad anser FK vara "tunga lyft"?
Vi får varor en gång i veckan. De väger, om man ser det som ett enda paket, någonstans mellan 350-400 kilo, men är ju uppdelade så att vi lyfter kartongvis.
Det blir iofs en himla massa lyftande fram och tillbaka, och dessutom under en väldigt begränsad tid (eftersom man inte ska bryta kylkedjan osv) men frågan är om FK anser att jag har ett betungande arbete?
Min arbetsledare, och min chef anser dock att jag bör få gå hem tidigare pga mina problem.

Jag har kanske fattat det fel, men som har har förstått det gäller väl tunga lyft för en vikt, inte för många sammanlagda, om du fattar vad jag menar.. Alltså att man ska lyfta tungt vid ett och samma lyft? Om det inte innebär att man gör det ofta/varje dag förstås.
men det kanske är fel.

Men dina andra besvär borde ju göra så du får igenom det å andra sidan. Finns det inget annat du kan trycka på? Du hanterar inte vassa föremål, eller farliga medel eller så tex?

Jag jobbar som kock, så kniv är jag i kontakt med dagligen. Skärmaskin någon gång/vecka.
Hellde (maskin som skär grönsaker, river morötter etc) minst var 6e vecka.
Det tyngsta vi lyfter är någonstans mellan 20-30 kg skulle jag tro. Det blir några såna lyft/vecka.
Egentligen helt sjukt om det inte ska räknas som tillräckligt tungt, då jag har besvär av att vara i disken och lyfta diskkorgar.
När barnmorskan pratade om detta så sa hon att FK struntar i om jag går flera mil om dagen (vilket jag också upplever som jobbigt) utan de går bara efter tyngden. :(

Jag har varit till hälsocentralen idag, i ett annat ärende än mina foglossningar men tog ändå upp det lite försiktigt.
Jag ska höra av mig till sjukgymnasten (wiiie, min arbetsgivare blir nog superglad när jag ska börja gå dit också) och om jag känner att jag inte fixar att jobba så ska jag höra av mig till HC igen och få ett läkarintyg. Jag tänker försöka bita ihop mars ut i alla fall.

Kom ihåg att ta det lugnt, bit inte ihop "i onödan", ingen kommer någonsin att tacka dig för det :) Och man blir visst inte fet på att vara sjukskriven, men det kan det vara värt när man har ont. Så känner i alla fall jag nu... Skulle inte orka en dag på jobbet som det är nu. Går jättebra om jag tar det lugnt, men går jag ett steg mer än jag egentligen orkar med blir det ett helvete, bära matkassar är det inte fråga om och packa hö blir faktiskt svårare för varje dag. Tanken på att jag skulle bädda någons säng eller ta på någon strumpor och skor, eller varför inte springa på trettio larm på en dag, gör mig alldeles svettig :crazy:

Jag tänkte btw testa att simträna, blev rek det av läkaren när jag var in så ska prata med SG. Vill röra på mig såååå gärna men orkar inte med någonting, simning kanske är lämpligt då, inte så stor belastning tänker jag?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 463
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 534
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 156
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar