Sommarföräldrar 2012?

Sv: Sommarföräldrar 2012?

KL

Jag har gått upp nästan 8 kg nu i v 26. Inte supernöjd med det men det är väl bättre än de ca +13 kg som det var förra gången i ungefär samma tid. Samtidigt så rann ju vikten av utan bekymmer sist och jag promenerar långt varje dag och äter hyfsat vettigt (inget frosseri men visst kan man unna sig något ibland, precis som vanligt). Så det är väl egentligen inget att stressa så mycket över... Den lille i magen är väldigt aktiv, känner den mer och oftare än Adrian. Imorgon blir det BM-besök.

*kl*
Här har det hänt mycket...

Vi var och tittade på hus förra lördagen och blev helt sålda. Fick klart med banken för lån på måndagen, vilket medförde budgivning. I onsdags kväll skrev vi köpekontrakt på det nya huset med tillträde i april. :banana:
Jag hade inte ens varit på orten (bara åkt igenom) innan lördagens visning, men jag blev såld! Det känns så bra att vi kan bo ihop igen hela familjen. Tror dock inte vi flyttar dit permanent för än efter förlossningen.

I fredags var det RUL, då v18+5 och allt såg bara bra ut.

Nu under helgen har magen vuxit massor och idag känns den som om den ska sprängas. Ont i ryggen har jag dessutom då bäckenet börjar tippa framåt. Jag hade glömt denna obehagliga känsla... :crazy:

Förutom allt annat försöker vi få allt fördig inför vårt bröllop som äger rum på påskafton. Tur att det bara är för närmsta familjen, annars hade jag inte orkat.

Jag försöker tänka possitivt, snart halvvägs!

Vad roligt, grattis till allt :bump:, både hus, bröllop o så klart att allt ser bra ut :)

Vi körde fulvarianten och smet i väg o gifte oss borgeligt utan att någon visste om det i somras :angel: Men det blev mysigt o bra ändå. Vi hade kalas o bjöd på mat sedan ett par veckor senare som de som ville fick komma på. Hoppas det blie en skön påsk med härligt vårväder!

Jo, den där gravidkänslan hade jag med glömt, jag har hela tiden tyckt att jag vuxit massa (från typ v. 6), men nu har magen trillat fram ordentligt så att dagaranas i-lands problem är att nå saker på golvet, sådär så man inte böjer sig rakt fram utan får sära på benen o sätta sig på hur för o "nå ner", o då har jag inte någon stor mage (fast det känns så)..

Igår började mannen träna ridning på min snälla pålle. Han har ju hjälpt till med markhanteringen sedan vi träffades och jag blev med häst igen efter ett års uppehåll (är väl sex år sedan) och sedan jag bytte häst förra sommaren har han blivet mer och mer sugen på att prova. Den gamla hästen var mer vild än tam... :grin: Så nu har han börjat skritta runt i hagen o träna sig på var höger-vänster och stoppen sitter. Jag tycker det är skönt o hoppas givetvis att han ska bli intresserad så att vi kan hjälpas åt när vi sedan har två barn. Tanken är väl att han ska ta över mina inbokade träningar fram i vår sedan när jag inte kan rida längre (tränar själv eller två och två så tränaren kan anpassa). Bör tilläggas att jag tränar westernrindning så att det är lite mer killar med i klubben/umgänget :)

kl

igår var jag superöm och spänd i magen precis hela dagen, var jätteobehagligt. Gissade på att det var växtvärk och tom sambon sa när han kom hem på kvällen att jag var större, utan att veta att jag haft ont.

Mätte mig imorse och på två dagar har magen ökat 3 cm i omkrets :eek:

Jadå det var inga konstigheter med värdena och den lille sprätte runt tom när hon skulle räkna fosterljuden :angel::) Än så länge kan jag inte klaga på denna graviditet, tycker jag mår bättre än sist. Enda abret är den där satans GBS:en då, men denna BM har varit väldigt mkt mer förstående än den förra och tycker det är helt riktigt att det ska kollas upp ofta oavsett om jag har tydliga UVI-besvär eller inte. Har redan blivit behandlad 3 ggr :crazy: men som de säger så är det ju i regel den oupptäckta/obehandlade GBS:en som är den farliga...

Har en 1-åring med ett sjujäkla humör just nu.... han sitter på mina fötter (vred sig ned från knät) och vrålar så tårarna sprutar, för att jag nyss hindrade honom från att dumpa sina leksaker i toalettstolen.... :angel::idea:

Knapplånar lite och uppdaterar

Grattis Milschen till hus och bröllop och hela faderuttan! :) Det blir minst sagt ett händelserikt år för er med hus, bröllop och barn! :)

Själv har jag mått lite bättre under en period nu än när jag började skriva i tråden. Ont i fogarna har jag haft hela tiden, men det har varit så pass att jag fungerat som människa i alla fall. Jag lyckades till och med klättra upp på hästen och skritta en liten sväng i helgen. Det är verkligen lycka och frihet. Jag som sagt att jag inte skulle rida mer under graviditeten, men jag kände sånt sug. Och min fina lilla häst verkar förstå precis för han bär mig som om jag vore gjord av glas.

Foglossningarna har flyttat på sig och jag upplever att de känns mycket tydligare framtill nu, det gör riktigt ont och jag har tid hos sjukgymnast i nästa vecka. Om jag ska gå någon längre sträcka använder jag gärna en krycka som stöd och avlastning, men på jobbet och i stallet går jag utan då det är praktiskt svårt att ha en krycka med sig där.

Hjärtljuden låter jättebra, blodtrycket är fortfarande fint och jag surfar runt på gravidhormonerna, över lag är det ganska bra.
Jag är övertygad om att det är en pojke som ligger där inne, men vi får se när den kommer ut.

Jag har mage, en ganska rejäl sådan (barnen på jobbet börjar fråga nu) som är svår att dölja (men det vill jag inte heller). Jag har gått upp 4 kg sedan inskrivningen hos BM och allt verkar följa de diagram som finns.

Jaahl: Vad är GBS för något?

Jaahl: Vad är GBS för något?

Grupp B streptokocker... en bakterie inom "normalfloran" men som kan ställa till problem när man är gravid, ca 30% av alla kvinnor bär den. Kan ge prematura sammandragningar och prematur födsel samt infektera barnet vid förlossningen eller i värsta fall under graviditeten (ovanligt). I tex USA screenas alla gravida för det men här görs det inte utan i regel upptäcks det bara om man hittar det i urinen vid en odling, men där finns den oftast bara vid högre halter, man kan alltså ha den på livmodertappen utan att veta om det... Viktigt att behandla GBS-orsakad uvi samt att den som har haft det under graviditeten ska antibiotikabehandlas intravenöst vid förlossningen för att undvika att barnet smittas. Man får inte gå med långvarig vattenavgång heller när förlossningen väl startar, för då är det ju hål på hinnorna och fri väg för bakterierna att ta sig in... Ja det är lite kort info, tyvärr är kunskapen ganska dålig till och med hos vissa BM (t.ex. den jag hade förra grav). :cool:

Vad mysigt med en tur på pållen :) Jag undrar hur länge jag kommer hålla på, har bokat in en träningstävling långfredagen, skritt o travklasser, får hoppas det går bra!

*kl*
Just nu är jag bara väldigt väldigt trött... Jag fick pernisiös anemi (tror det stavas så) sist jag var gravid. Har sedan gått på kontroller på vårdcentralen och tagit järntillskott (och b12 samt folsyra) regelbundet. Kunde sluta med b12 för ett år sedan. Inför denna graviditeten ville vi inte att det skulle hända igen så barnmorskan tog alla prover och jag skulle genast börjar med extra järntillskott. Jag tål bara hemofer o blutsaft, får inte behålla maten med de andra sorterna. Skulle därför vara noga med att hålla uppe nivåerna. Det ringde en läkare från mödravården som sa att jag hade så bra värden så jag inte behövde ta någonting alls mer och genast skulle sluta med tillskotten, eftersom värdena och depåerna var så bra. Jag slutade med allt.

Har ju mått sämre och sämre och nu hade jag en läkartid idag, bm tog nya b12 prover förra veckan och när jag tagit ledigt från jobbet o allt, kommer in till läkaren så säger han bara att nej, här finns inga svar på prover så jag kan inte göra någonting så jag ringer någongång i veckan, tio minuter tog det. Han frågade om jag kunde jobba,jag sa att jag vill jobba. Sen blev jag så förstummad så jag sa inget mer.

Ringde sen till barnmorskan som gick i taket för alla provsvar stod klart och tydligt i deras system och hon kunde inte begripa hur han inte kunnat se dem! Hon skulle genast ringa honom så att jag kunde få mediciner igen. Det är ingen läkare som hört av sig sen idag, jag får bara spunk och börjar allvarligt fundera på o be dem sjukskriva mig fram till påsk, idag kom jag inte håg vad eleverna hette periodvis, men de är snälla och står ut med sin virriga fröken.... :crazy: Hade jag fortsatt med tillskotten jag tog är jag helt säker på att denna situationen aldrig uppkommit....

Det där hade jag ingen aning om.
Hua, det låter riktigt otrevligt.

Synd att det finns så lite kunskap. Att ca 30% av alla kvinnor bär den ( även om de inte överförs till barnet alla gånger) är ju ändå en ganska stor andel...

Mirifax: Ja vet inte heller hur länge till jag kan rida. Det är flera veckor sen som jag sa att jag inte skulle rida mer för att jag kände att jag inte sitter riktigt stadigt. Nu kommer jag ju faktiskt i ett par ridbyxor fortfarande och när jag slipper tjocka vinteroverallen ovanpå så gick det i alla fall lite bättre. Men det är lugna turer som gäller.
Med mig verkar hästen sköta sig jättefint, men med medryttaren kör han bakutsparkar och bocksprång så man kan bli gråhårig. Det känns sådär lagom bra när man vet att man inte kan sitta upp och "rida till" honom heller...

Hoppas det löser sig med läkare och mediciner för din del. Jag är ju lycklig nog att slippa ta något just nu och så hoppas jag att det förblir.

Det jobbigaste just nu är för mig när "alla" matar mig med vilket litet h-vete jag kommer att få efter förlossningen. Ungen kommer inte att sova så jag kan räkna med att vara konstant trött. Eftersom ungen suger näringen ur mig när den ammar så kommer jag vara slut av den orsaken också... Bla bla bla vad less jag är på detta eviga tjat om hur jobbigt det ska bli att vara mamma...

KL

Mirifax: nej, vi höll oss från att ta reda på könet, men jag va rätt nyfiken när jag väl låg där :o

Uppdaterar lite jag med, va ett tag sen jag var in nu. Jag blir fortsatt sjukskriven för fogbesvären så jag försöker fylla dagarna, i vanliga fall är ju det inte svårt alls men nu när man har ont är det värre. Kan tack och lov fortfarande rida! Annars blir det att jag försöker hälsa på vänner vilket jag knappt hinner annars :) Så det är ju positivt! :)

Bebisen mår bra, sparkar som en vilde men vägrar låta sig filmas, pyret känner på sig när kameran åker fram, haha! Jag tycker det är en helt fantastisk tid nu när man känner bebisen så mycket och inser att man faktiskt bär på ett liv och ska bli mamma :love:
Kom dock på i förr går att jag ska ju föda också, hade jag glömt bort, så just då va det lite svettigt ett tag men, ja... Det är ju som ofrånkomligt :D

vad skönt att du får fortsätta var hemma :) Och så ysigt att känna så mycket sparkar!

Jag har ju också börjat få foglossning, och har just nu ett tvåveckors vik på att leverera tidningar, bland annat i 21 trappuppgångar... :crazy: Det går bra så länge jag inte gör nåt ansträngande på eftermiddagarna/kvällarna.

Jga började känna rörelser i v12 och nu i v 19 är de fortfarande inte starkare! Som små pickar mest bara, är väl lika lugn som sin storasyster var i magen. Den får dock gärna fortsätta vara det när den kommer ut och inte bli som sin galna duracellkaninn till syster då...

Magen har exploderat i storlek senaste dagarna och är nu ungefär lika stor som v 30+ med dottern!

Vi har nästa UL på onsdag:laugh: Lngtar dit och vil har väl typ bestämt oss för att ta reda på kön denna gång, trots att jag varit HELT emot det innan! Sambon vill så gärna och blir det en kille har jag anledning att shoppa:angel:

Ja, det känns bra även om det hade varit kul att få ett par månader till på sig att spara mer pengar, men det är inte hela världen :) Ärligt talat hade de aldrig fått mig till jobbet nu, hade aldrig gått så då hade jag strejkat! :)

Oooo... Kul :crazy: Men så länge du känner att det går bra så är det ju toppen!
Vad mysigt, jag började också känna rörelser tidigt (v. 12), men eftersom man aldrig känt det förrut kunde man knappt tro det, vilken känsla det är!
Haha, håll tummarna då :D

Precis, då vet man vad man kan rikta in sig på i klädväg ;)

Alla är väldigt bra på att tala om hur jobbigt det är med barn och hur lite man får sova etc. Det folk glömmer att prata om är hur mycket glädje man kan få av den lilla :love:

Jag hade ingen aning om att man kunde älska något så mycket att det inte gör något att sömnen blir lidande och orken inte riktigt räcker till. Jag försöker fokusera på hur underbar sonen (för det mesta) är och alla de bra bitarna. Visst är det jobbigt att inte få sova ordentligt och hela tiden behöva passa upp på någon, men det är värt det!

Jag känner mig mest lite orolig för att man kanske inte kan älska nästa barn lika mycket, men jag antar att det löser sig... :p

Jag som väntar mitt första barn ska kanske inte svara på något sånt, dessutom är jag mammas förstfödda.
Men pappa har två barn före mig (från ett tidigare förhållande) och nu är de visserligen några år äldre än mig, men det har alltid varit jag som varit "pappas flicka" fast jag är nr 3.
Och kärlek blir ju bara större ju mer man delar den, så jag tror inte att du behöver bekymra dig ett dugg! :)

Idag kände jag hur magen rörde på sig när jag satt nersjunken på en stol och jag tittade då ner och kunde se hur magen verkligen skumpade. :) Jag tror att min bebis kommer bli en liten trummis! :)

Har med fått höra sådana saker som att livet blir aldirg som det varit, man måste planera,man är så bunden och man får aldrig sovmorgon. Visst första nästan halvåret var nog mer eller mindre en dimma, man sov typ på dagen o var vaken på natten o visst, man får planera lite mer nu än innan men jo, jag hinner med hästen och jo, jag jobbar och jag skulle aldrig för hela mitt liv byta ut vår älskade unge eller det han har fört med sig för någonting i hela världen!!!! Nu förstår inte folk som lägger sig i hur jag ska hinna med att rida en häst, för det kan man ju aldrig hinna med när man har två barn (jag har valt att plugga med parallellt med jobbet), jag tycker att nu hinner jag, vänta bara ett par år kan jag känna till de är vakna på kvällen och ska gå på aktiviteter och ha hjälp med läxor och sådär, då blir det nog fullt ös ;)

Pettsson Skönt att få vara hemma, och att du fortfarande kan rida :) Men inget roligt att ha ont heller!

Alla andra o lite uppdatering Läkaren ringde idag och bad om ursäkt för att han inte hittat provsvaren, min barnmorska hade ju ringt sen.... :angel: I alla fall ska jag få sprutor och tabletter av olika slag så varannan dag ska jag få sprutor, totalt fem stycken. Jag ska få den första i morgon, men det är skönt för jag vet att jag kommer bli piggare väldigt fort :bow:

Idag när jag var på vårdcentralen och hämtade ut medicinen så var där några små bebisar, de hade haft någon träff och gud vad de är små o söta, som små dockor.. tänk att det ska komma en till sådan pytteliten filur hit till sommaren :)

Har med fått höra sådana saker som att livet blir aldirg som det varit, man måste planera,man är så bunden och man får aldrig sovmorgon. Visst första nästan halvåret var nog mer eller mindre en dimma, man sov typ på dagen o var vaken på natten o visst, man får planera lite mer nu än innan men jo, jag hinner med hästen och jo, jag jobbar och jag skulle aldrig för hela mitt liv byta ut vår älskade unge eller det han har fört med sig för någonting i hela världen!!!! Nu förstår inte folk som lägger sig i hur jag ska hinna med att rida en häst, för det kan man ju aldrig hinna med när man har två barn (jag har valt att plugga med parallellt med jobbet), jag tycker att nu hinner jag, vänta bara ett par år kan jag känna till de är vakna på kvällen och ska gå på aktiviteter och ha hjälp med läxor och sådär, då blir det nog fullt ös

Åh det är IRRITERANDE! Jag får också jämt, jämt, jämt höra att nu är det kört. Dagarna kommer fyllas av skrik, amning, vakna barn, blöjbyten bla bla bla. Det är möjligt, men tänk vilken lycka :love:
Stör ihjäl mig på alla som kommenterar att jag inte planerar att sälja undan hästarna, att jag vill fortsätta rida och förhoppningsvis kommer kunna åka och träna då och då. Varför så negativa?! Senaste kommentaren i veckan "Ja men det fattar du väl att hästarna får du lägga på hyllan, nu har du ju tre att ta hand om, bebis, bonus och sambo." Eh.... :crazy: Sambon kan nog ta hand om sig själv ;)
Äh dårar... Blir så trött!

Tur att han kan ta hand om sig själv B-) det klarar min med ganska bra. Plus i kanten är faktiskt att han kan ta hand om sonen med, helt själv när jag är i stallet ;-)

Har idag varit o fått första sprutan, väntar på att mannen ska komma hem så ska jag ge mig ut o rida en liten runda medan han fixar mat. Världens lyxfredag! Skönt ibland. Sonen ligger här på golvet o myser, skönt. Han har kört tågbana en lång stund . Nu är det bara två veckor till påsklovet o det ska bli skönt. Våren o sommaren är verkligen efterlängtade !!!!

Tur att han kan ta hand om sig själv B-) det klarar min med ganska bra. Plus i kanten är faktiskt att han kan ta hand om sonen med, helt själv när jag är i stallet ;-)

Våra män måste vara fantastiska :D

så har det då nästan hänt och istället för o lägga av så fortsätter jag. Jag tror jag har ett "jag tror minsann jag kan, jag ska visa dem problem", kanske.... Skulle rida ner o träna pållen igår och bör tilläggas att hon var på ett rysligt humör och jag med. Det slutade med två omgångar på bakbenen och en nästan kalle anka avsittning. Jag vet inte hur jag bar mig åt men fick grepp tag om hornet o hängde över halsen igen i bästa gymkana stil. Kanske börjar det bli dags o pausa snart? Först blev jag lite skakig och sedan blev jag lite imponerad av att jag faktiskt hade balansen och smidigheten kvar trots sex kilo extra mitt fram. I alla fall red jag hela träningen för lektionen och sedan red jag hem igen utan missöden. Men nu är det andra gången det händer på ett par veckor (sist var det ett vildsvin som hoppade ut bakom oss) och det känns som att snart kan man inte undvika alla situationer där det kanske kunde hända någonting. Får ta en funderare känns det som o fundera över vad som är viktigt och varför jag inte kan släppa ridningen utan att få hybris. TÄnkte jag ska fråga en kompis idag om hon inte har en extra tömkörningsgjord jag kunde få låna och jobba henne lite från marken. Tyvärr är det svårare att gå på marken av foglossningen. Vi får se hur det går...

I dag är det i alla fall dags för andra sprutan och det är skönt fast det är läskigt. Det går bra så länge jag inte behöver se sprutan alls. Sedan ska jag o sonen börja på hans simkurs i varmvattenbassängen, jag är ledig på måndagar så vi ska gå fortsättnigskurs på babysimmet, gott :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 472
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 164
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar