Sommarföräldrar 2012?

Sv: Sommarföräldrar 2012?

Jo det stämmer. Han föddes 101025. Så om allt vill sig väl så blir det 2008, 2010 och 2012. Det måste ju se snyggt ut!

Mvh

Tora

En lite personlig fråga kanske men hur har det känts/hur känns det att få dem så tätt? Jag fick min första i augusti 2011 och är redan sugen på en till men många säger att det kan vara tungt om det bara är två år emellan.

jag har med en son för 101105, det blir med lite tätt men jag tror det kommer att gå bra. Nu blev det lite tätare än vi hade tänkt men jag hoppas kunna dra nytta av att sonen är liten med med sova middagtider och sådär. Det blir säkert bra. Kroppen är ganska ok fortfarande med en graviditet till så tätt, har lite mer besvär med foglossning än sist bara.

Nu är jag ju inte Tora, men lägger gärna in min åsikt:

Jag tror att det är jobbigt oavsett hur lång tid man har mellan, bara på olika sätt. Vi kommer ha nästan 3 år mellan, och då kommer ju problem med trots istället.

Ok att blir lättare om storasyskonet är typ 6 år eller äldre, men problem får man nog oavsett täthet :)

En lite personlig fråga kanske men hur har det känts/hur känns det att få dem så tätt? Jag fick min första i augusti 2011 och är redan sugen på en till men många säger att det kan vara tungt om det bara är två år emellan.

Hade nog kanske velat ha lite längre mellan dom men då jag nu är 36 år så finns det inte så mycket att vänta på. Det var liksom bara att köra på innan det blev för sent.

Man lär sig sina knep men jag skulle inte vilja vara ensamstående och ha så tätt mellan barnen.

Nu är min äldsta pojke en komplicerad liten varelse. Den yngsta killen verkar än så länge vara lite enklare att ha att göra med.

Det som är skönt är om man orkar ta igenom sig de första 1,5 åren så har de en väldigt glädje av varandra. De är full rulle här ibland men jag behöver inte passa upp på dom på samma sätt som jag fick göra med den äldsta pojken när han var liten. De roar varandra helt enkelt.

Mvh

Tora

+ Mirifax och Comfort:

tack för svar!

KL

Vi blir några som får tätt mellan syskon då, vet inte om jag får allra tätast...? Blivande storebror är ju född 110201, så mellan 16-17 månader mellan dem om allt går som beräknat. Ibland känns det lite hisnande, tanken på att räcka till för två små och på om man nånsin kommer få sova igen ;) Nu sover Adrian väldigt bra (peppar peppar!) men det kan man ju inte garantera att det kommer hålla i sig och man vet ju inte hurdan bebisen blir. Men jag tror väl fortfarande att alla åldersskillnader har för o nackdelar och att man inte kan säga generellt att en viss ålder blir lättare... om vi nu inte pratar att syskonet närmar sig skolålder då, men då har man väl istället dilemmat att barnen alltid är på väldigt olika nivå och kanske inte får så stort utbyte av varandra som syskon. Vecka 29 idag, tycker graviditeten går undan :)

Mmm... kan ibland fundera på vad man gett sig in på. ALgot är född 101105 så här blir det väl ca 20 månader i mellan om jag räknat rätt.. Algot sover med gott om nätterna än så länge, han är på förskolan när jag jobbat nu och vi har tänkt att han ska få fortsätta vara där 15 timmar i veckan i höst när vi haft semester färdigt och allt är tillbaka i vanliga vanor igen. Men jag kan tänka att nu har vi det bra, in i bebisdimman igen känns lite skrämmande faktiskt, man glömmer fort hur dagarna bara försvann med mys, blöjbyten och amning. Bara tanken på att amma varannan timme nätterna och dagarna igenom är smått läskig men ändå så underbar på något skummt sätt. Hoppas det går bra...

Graviditeten går bra här med.. det går fort som bara den och jag har inte riktigt koll på veckorna, skulle vara runt 24-25 nu. Enligt UL 24+4, enligt mina beräkningar 25+0. Men några dagar hit och dit känns inte så stor roll, den kommer ju när den ska/vill i alla fall antar jag ;)

Anmälde mig till en träningstävling i påskhelgen, rider fortfarande ett par gånger i veckan i lugnt tempo och det fungerar fint.

På måndag är det barnmorskekoll igen. Har fått alla sprutor nu jag skulle ha så jag antar att de kollar det med några extra blodprov. Skönt.

*knapplån*

Ser att ni pratar lite om tätt mellan syskonen.
Mellan mig och min lillebror är det 362 dagar och 14 minuter. Alltså inte ens ett helt år!
Mamma kom hem med honom på armen på min ettårsdag!
Hade jag varit född 1 januari så hade lillebror varit född någonstans runt 28 december -SAMMA ÅR!

Vi har varit så elaka med varann som små. Vi slogs så hårtussarna rök och tårarna sprutade ibland, men samtidigt har vi lekt väldigt mkt tillsammans och nu i vuxen ålder är vi väldigt goda vänner trots att det är många mil emellan oss.

Jag kommer inte ihåg vad jag skrev sist jag var inne (uppenbarligen dåligt minne) men jag är numera sjukskriven, TACK O LOV! Är ordinerad alvedon mot smärtorna, fortsatt användande av foglossningsbälte och sjukgymnastik.

Sist jag red så fick jag så fruktansvärt ont från fogarna på vänster sida och ner genom benet så det går inte längre. Jag längtar något hemskt efter att få umgås helhjärtat med min häst igen, men får glädja mig åt att han i alla fall bemödar sig med att lyfta huvudet från hötussen när han hör att jag kommer i närheten.
Sjukgymnasten pratade om att promenader skulle vara bra, så jag tog med mig hästen och traskade en sväng igår. Tur att han är snäll då jag behöver stanna och vila emellanåt. Magen har blivit tung att bära och jag hade inte fått på mig bästa promenadskorna igår.

Jag går in i vecka 30 nu och funderar för fullt på hur jag ska fixa i rummet som kommer bli barnrum i framtiden. Ena garderoben har jag röjt ut och ska skaffa en ställning med hyllor/korgar att ha där inne. TVn som vi använder till TV-spel kommer få vara kvar, men ska ner på lägre nivå och jag funderar på att köpa en lägre variant av IKEAs "Expedit" och ha plastlådor i hyllorna så man kan ha tex leksaker i.
Efter att ha spånat lite med andra föräldrar, samt sökt på nätet, så förstår jag att man aldrig får för mkt förvaring när det gäller barn!

Hur har ni, som redan har barn, löst detta med förvaring? Det är ju både barnkläder och leksaker som kommer att fylla huset.
Och hur gör man med prynadsaker/arvegods? Är det bara att packa ner och låta ligga nerpackat till barnen flyttar hemifrån?

Vi bor i ett gammalt hus och har ständigt problem med förvaringen och funderar på kluriga lösnignar (tips mottages gärna).. Vi har två garderober i sonens rum och sedan har vi hans saker i en skattkista (från ikea) och plastbackar som står i en billy bokhylla provosoriskt så att han kan ta dem själv. Han har också hyllor på väggen som vi har böcker och sådant i.

Men tanken är att han ska få flytta in i vårt tv rum och bebis in i hans rum till hösten och då måste vi renovera. Då har jag väldiga funderingar på hur vi ska göra för att få bästa möjliga förvaring... Har tänkt sätta in två garderober i hans nya rum med, men sedan gillar jag ju förvaring som inte samlar dam. Jag är inte så glad för öppna backar utan lock där det kan komma damm ner bland sakerna. Det känns som att det måste vara praktiskt och lättstädat för att fungera. Vi har funderat lite på att bygga en säng eller att på något vis utnyttja området under sängen för någon smart förvaring, jag gillar sätta hyller med en liten bit från taket och ha saker på, böcker o snygga lådor/boxar med filmer/cd skivor. Men det är inte bra i ett barnrum eftersom jag vill att han själv ska kunna plocka fram och undan....

Vi har inte plockat undan någonting, har inte så mycket prydnadsaker o sådant men han har fått lära sig vad han får röra och inte. Sedan har jag inte skålar o sådant på soffbordet till exempel där det är i lagom plockhöjd. Vi har satt spärrar på alla skåp och flyttat upp tvättmedel/rengöringsmedel och sådant så att han inte kan komma åt det. Sedan har vi petskydd i alla elkontakter som inte är barnsäkra (vi byter ut elen rum för rum i huset).

Undrar bara vilken vecka ni är i nu? Jag är i slutet på v 26, känns helt underbart!! Känner bebisen ofta och allt känns bra, mår nog väldigt bra i min graviditet, när jag läser om en del andra i tråden som har foglossningar och så.
Hur nervösa är ni inför förlossningen? Har ni en "förlossningsplan"?

Jag har som sagt kikat lite på nätet och sådär (jag såg faktiskt ett par som byggt ett barnrum som endast var 6kvm stort och fått det riktigt fint!)
och IKEAs expedit gillar jag skarpt.

http://upgradeikea.files.wordpress.com/2010/05/6a00e55224287c883300e553ea33378833-800wi.jpg
Något sånt här har jag tänkt, fast vi ska ha en lägre så att vi kan ha TVn uppepå. Här har de ju använt korgar, men det finns ju även plastbackar i lagom storlek så att hyllan ovanför blir som ett "lock". Och jag tänker lite som du, jag vill att barnen ska kunna plocka fram och tillbaka sina saker själv.
Mediciner har vi redan i ett låst skåp, så den biten känns ganska lugn, men som du skriver: Tvättmedel, rengöringsmedel osv måste ju också förvaras så att barnen inte kommer åt. (Det mesta av detta ar vi i låsbart städskåp nu, så det kanske räcker med att man håller det låst och hänger nyckeln högre upp, intill, så barnet inte når.

Jösses! Hur vet man om ett eluttag är barnsäkert? Det är nog inte ett enda uttag här skulle jag tro. Ibland undrar jag om det ens är kattsäkert! :crazy:

*kl*

Har varit hos bm idag och allt såg fint ut. Jag är mest bekymrad över vikten, +8kg, sist var det +6 kg vid samma tidpunkt. Vet med mig att jag äter en massa godis, kakor och skit med så helt säkert är det det som satt sig. Har bestämt mig för att försöka bara äta mat och inte onyttiga saker mellan måltiderna. Annars var hjärtljuden 152 och den lilla sparkade på för fullt :)

Frågade också om vilken beräkningsdag det är som gäller, enligt ul blev vi framflyttade till 15/7, men enligt våra beräkningar så är det runt den 10/7 (så seglivade simmare kan vi inte ha så att det är möjligt), men bm sa att man alltid går efter ul oavsett vad mammorna säger. Man sätter igång förlossningen om den inte startat av sig själv på 15 dygnet efter bf. Får väl vara uppmärksam emot slutet så att det inte händer någonting som inte är bra...

När det gäller förlossningen så kör jag nog samma stuk som sist, stoppa huvudet i sanden så länge det går. Jag vet inte men jag är lite tudelad. Jag vill gärna vara hemma så länge som möjligt även om jag inte vill komma in så sent att jag inte hinner få ryggbedövning. Till denna förlossningen så kommer jag få låna en tens apparat att prova, det hade jag inte sist. Sist fick jag ryggbedövning för förlossningen varat så länge men sen stannade värkarbetet upp. Blev igångsatt så hela förlossningen var konstgjord kändes det som med värkdropp o så. Så då skulle jag inte vilja ha ryggbedövning eftersom värkarna stannade av och de stack lite galet så jag hade ont av det ett par månader efter. Men o andra sidan är ryggbedövningen superskön! Så jag vet inte, det beror nog på hur länge det varar o hur kroppen hanterar smärtan. Om kroppen blir trött eller orkar. Använde lustgas med sist och fick akupunktur och sterila kvaddlar. Sen sprutade hon bedövningssprej där nere innan han kom ut. Sydde 5 stygn efteråt så sprack inte mycket. Det är svårt det där med förlossning....

det ska vara standard att eluttagen är petsäkra nu för tiden tror jag, men vi bor i ett hus där elen renoverades på 60-talet så de är inte det. Men man kan köpa såna pluggar o sticka in. De har på IKEA.

Jag bor ju i hyresrätt och vi fick nyrenoverat när vi flyttade in för 4 år sen. Men en del stickkontakter kan jag erkänna att jag är väldigt fundersam över.
Häromdagen sprang en av katterna bakom soffan och kom åt kontakten som golvlampan sitter i varpå lampan slocknade. (Det behövs med andra ord inte särskilt mkt för att kontakten ska hoppa ur) Sambon skrattade och sa att det var tur att han inte satt och såg på nån skräckfilm för då hade han nog kissar på sig!
Så det är nog lika bra att skaffa såna där pluggar, då är man på den säkra sidan!
(Kollegorna berättade om en pojke som krupit in under sängen och petat i en kontakt. Han överlevde men fick spendera lång tid på sjukhuset och fick bestående skador i ansiktet) :(

Så var man inne på 4:e antibiotikakuren för uvi/gbs nu då :( Denna gång var bakterierna tillbaka redan på kontrollodlingen från förra behandlingen...skitdrygt!

Förlossningen börjar man ju fundera en del på. Först har vi en massa bekymmer kring barnvakt. Finns ingen här som kan vara barnvakt utan det är min mamma som är enda alternativet hon hon bor 30 mil bort utan bil... samt måste ha med sina 2 hundar varav den ena inte fixar att åka tåg. Så vi blir förmodligen alltså tvungna att hämta henne i så fall, vilket ju måste ske lite före BF förstås, frågan är hur nära innan man törs vänta... men enda alternativet är ju att jag får föda ensam och det är jag verkligen inte sugen på. :crazy: Att ta med sig en liten knatte på förlossningen går knappast.

Ja sen blev jag ju snittad förra gången och det är klart man funderar mkt över hur det ska gå denna gång. Använde bara lustgas då och gillade den inte - under den tiden jag använde den hade det gått lika bra utan ungefär halva tiden och när jag verkligen behövde smärtlindring så tyckte jag inte gasen gjorde någon nytta, blev bara snurrig av den. Lovade mig själv att blir det några fler vaginala förlossningar så ska jag ha epidural :angel: Men det innebär ju förstås en extra risk för dåligt värkarbete vilket jag ju alltså hade även förra gången... men det kan ju även vara så att bedövningen gör att man orkar genom ett långt värkarbete.

Jo.. hög på lustgasen.. tror inte jag hade koll på vad som var upp och ner när den kloka barnmorskan föreslog att det nog var dags för ryggbedövning, men o andra sidan var jag livrädd för ryggbedövning och jag har noll koll på att jag fick den mer eller mindre, så hög som ett hus var jag i alla fall :D Men sedan hjälpte ryggbedövningen o jag blev ju riktigt "normal" igen.. ;)

Låter knepigt med passning, man vill ju inte vänta för länge i fall det skulle sätta igång. 30 mil enkel tar ett tag att köra och sedan är det ju 30 mil tillbaka med. Vi har min mamma o pappa tio minuter här ifrån så de är beredda på utryckning. De hade bokat en resa till grekland veckan bebis är beräknad så vi fick lite fint fråga om de inte ehh.. kunde flytta fram den lite.. Vi passar ju deras hund, men innan jag kom på en bra anledning frågade pappa som inte är halv genast när bebisen var uträknad :angel:

Kastrullhaxan Hade nog definitivt med satt i petskydd, dumt o inte göra det låter det som!! Det är ju en billig försäkring om olyckan skulle vara framme.

KL
Här är en till som kommer få tätt mellan syskonen! 14 Månader.
Carl-Philip föddes 23 Juni 2011 och Lillan i magen är beräknad till slutet av Aug,.
(vet inte om det kanske är höst då och jag tillhör höst tråden, men tyckte det var kul med fler som ska ha tätt!)

*kl*

Hoppar in i tråden:) Vi väntar vårt första barn i juni - fast jag har nog inte riktigt fattat att det ska bli ett barn ur magen, trots omfång och sparkar...:D

Jag har rätt stora problem med foglossning, när det är som värst går det inte att stödja på vänsterbenet. Vad har ni andra med foglossning fått för råd/tips/behandling? Jag har inte fått mer än typ "använd bälte" och "bit ihop"... Men nu ska jag få låna en TENS snart. Jag måste försöka få tag på kryckor också, men jag vet inte riktigt var jag ska vända mig. Jag blir galen av att inte kunna röra mig ordentligt, hatar att sitta stilla:crazy: Är i behov av min naprapat också eftersom jag inte kan röra mig tillräckligt för att hålla resten av kroppen igång, men vet inte om jag vågar gå dit...

I övermorgon ska vi till BM (min 4:e hittills tror jag...) ska bli kul att höra hjärtljuden igen!

Uppdaterad lista:

Juni
Kastrullhaxan 14/6, första barnet
Tora 18/6 tredje barnet
Fadeaway 18/6, första barnet
Jaahl - 20/6, andra barnet
Ginger840 - 28/6, första barnet

Juli
Mirifax - 9/7, andra barnet - datum flyttad till 15/7 efter RUL.
ia_ - 15/7, andra barnet
Katarina_dacke 1/7 Första barnet
Pettsson 26/7, första barnet

Augusti
Comfort - 12/8, andra barnet
Moonwalk - 7/8, första barnet
Milschen - 4/8, andra barnet.

svårt att veta hur länge innan man vågar vänta med att ta hem barnvakt. Kan inte din mamma bo hos er några veckor innan då? Eller hon kanske inte är pensionär och hemma..
Har ju inte de problemet själv eftersom detta är första barnet.

Jag har funderat lite kring förlossningen hur jag skulle vilja ha det, (önska kan man ju alltid även fast de kanske blir helt annorlunda..)

Vill försöka vänta hemma så länge som möjligt, inte så roligt att bli hemskickad igen.. Och sen när man kommit så långt att man får stanna vill jag testa lustgas. Och sen önskar jag att få ryggbedövning. Å så ska bebisen bara komma ut smidigt ;).
Hur ser era "planer" ut inför förlossningen?
Har ni något ni kan rekomendera som fått barn innan? Något ni absolut inte vill ha igen?
Har hört flera som säger att sterila kvaddlar är hemskt!

Jag lider, och har lidit, mycket av foglossningar och går numera hos sjukgymnast och är dessutom sjukskriven för det.
Det är ju en normal process i graviditeten (för kroppen vill ju att barnet ska ha en bra väg ut vid förlossningen) men det är inte roligt när man blir så smärtpåverkad att man får svårt att röra sig.

De råd jag har fått, förutom användningen av bälte (som jag tycker är underbart!) så ska jag försöka hålla ihop knäna när jag tex kliver i och ur sängen eller bilen. Detta för att bäckenet ska ge sig själv lite stabilitet.
Undvik också att sitta i skräddarställning eller med benen i kors, framförallt om det känns obehagligt.
Knipövningar ska också vara bra.

Jag tycker personligen att rörelse kan vara skönt, tex en stilla promenad på plant underlag, eftersom stillasittande gör mig stel vilket gör det onda ännu ondare. Men jag undviker då alla andra rörelser, som att böja mig ner eller lyfta/bära nåt.

Jag har fått låna kryckor av en kompis (och jag har också lånat en sån där sits som man har i badkaret så att jag numera kan sitta ner och duscha).
Kolla om du har något som kan heta Hjälpmedelcentralen eller nåt liknande i närheten av där du bor.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 514
Senast: lizzie
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 535
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 341
Senast: Sassy
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 166
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar