Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Då är jag i gott sällskap då :D

Haha, det funkar säkert bra :rofl: Minns första gången jag blev stannad för att blåsa - jag hade vart spiknykter i ett helt år och hade ändå en ohälsosamt hög puls :D

Jag fick faktiskt blåsa häromdagen, där satt jag med min mage, och en tröja jag fått som det står "bebis" på. Hann fundera mycket på att man hört att glass, punchpraliner etc. kan synas på mätaren. Hann tänka att jag inte ätit det. Annars hade det arit gott med ett glas rosé nu i solen ;)

Måste jag fråga er alla :)

Vad har ni använt för tvätt/skölj-medel till bebis-kläderna oh lakan oh allt?
Har ni erat vanliga och vilket är det isf?? Eller, ni som kör med sådana som luktar, har ni köpt speciellt till bebben?
Jag har tänkt köpa det där som heter Neutral (?) i både tvätt och skölj. Det borde väll vara bra.....? Fick med en liten prov-påse sånt när jag var på barn-mässan.....
Eller är det dumt att köpa speciellt till lillan.....? Finns ju ingen som kan svara på kanske, men kan jag orsaka att hon blir känslig senare i livet om jag plockar bort starka lukter osv nu i början?
Saken är nämligen den : Att jag som liten hade böjvecks-exem. Tålde ej pollen, gråbo, hund, häst,katt,kanin osv. MEN jag är uppväxt med katt och häst och har aldrig reagerat på dom medans jag blev ur dålig av att gosa med en hund en kort stund. (Flyttade för en kort tid till stan och slutade eltnumgås med även häst och katt för att se om jag blev bättre i exemen, men icke) så det jag menar är att det jag SKULLE varit allergisk mot men inte var, det var det som jag blivit utsatt för/levt med sedan jag var ny-född.

Bra fråga! Jag är själv atopiker och har en del allergi/eksem i släkten. Har även börjar fundera på babyolja, kom på att jag sett att de flesta är baserade på mineraloljor vilket jag inte är så intresserad av att smörja in en liten i.

KL

Hinnsvepning nr 2 avklarad!

Hade mognat något lite mer, och börjat rikta mig liiiiite mer framåt nu. Hon kunde iaf göra en ordentlig hinnsvepning den här gången (alltså inte så vattnet gick, men ja...) och hon kände ordentligt på bebisens huvud! Bebisen försökte dock smita så hon fick trycka ner henom genom att hålla en hand på magen samtidigt :p Jag är nu öppen ca 1 cm så det är skönt att det i vart fall går framåt.

så himla spännande!

Bra fråga! Jag är själv atopiker och har en del allergi/eksem i släkten. Har även börjar fundera på babyolja, kom på att jag sett att de flesta är baserade på mineraloljor vilket jag inte är så intresserad av att smörja in en liten i.

Angående tvättmedel. Både jag och sambon är allergiker m.m. Vi tvättar allting i tvättsåpa utan skäljmedel, tänker göra det samma med pluttens attiraljer!

Ett babyskydd rikare är vi nu i alla fall. Jävlar vad verkligt det blev när det står uppe i "barnkammaren". På något konstigt vis känns det mer verklig än när där bara stod kassvis med barnkläder, spjälsäng m.m. Nu var det bara det här med en bil att ha det i också...

För övrigt har mina föräldrar letat fram vaggan jag låg i när jag föddes. Typ hundra år gammal. Den stod i ett av uthusen när pappa flyttade till gården och lagom till jag skulle komma renoverade dom den. Jag älskar ju gamla saker så ska bara sambon övertalas också!

Min bäbis har något slags "varannandags-beteende", varannan dag är det fullt ös i magen och varannan är det nästan helt lugnt. Plutten sover väl långa pass ;).

Jag fick faktiskt blåsa häromdagen, där satt jag med min mage, och en tröja jag fått som det står "bebis" på. Hann fundera mycket på att man hört att glass, punchpraliner etc. kan synas på mätaren. Hann tänka att jag inte ätit det. Annars hade det arit gott med ett glas rosé nu i solen ;)

Här har jag också en lite rolig historia (minns inte ens om jag har skrivit om den här förrut, men det får ni leva med).

Jag skrev ju nyligen om bekantas bekant som är narkosläkare. Han har en kollega på förlossningen som är en mycket redig och ansvarsfull person. Ett arbetspass kom han inte ont anande in i förlossningssalen för att lägga EDA på en kvinna. Då flög pappan upp och väste "Andas!" Den stackars narkosläkaren andades pappan rakt i ansiktet av bara förskräckelsen. "DU lägger ingen EDA på min fru!" kom det från pappan.

En av barnmorskorna hade haft med sig en ask Mon Cherie (sådana där körsbärsspritpraliner) och ställt i fikarummet, och på väg till patienten hade han väl tryckt i sig ett par stycken... :rofl:

KL

Vi har fått upp hängmattan och det är helt underbart att ligga i den. Inget som klämmer och är obekvämt! Vi har en sån där sydamerikansk historia som det får plats flera personer i så igår låg vi där både jag, maken och katten :love:

I övrigt så undrar jag om det inte så sakteliga är på gång här.

Har haft oregelbundna värkar sedan ca klockan 6 i morse. Inga "riktiga" men ont gör de i alla fall. Tidigt i morse kom de ca var 15-20 minut, nu har det lugnat sig lite (det kommer i regel en värk så fort jag reser mig upp).

Det lär väl dröja ett bra tag till, men nästa helg kanske? Då kan man parkera gratis vid sjukhuset också!

Spännande! :) Får hoppas att de inte stannar av nu då utan fortsätter i uthärdlig takt tills det är dags!

SaraXX: Åh, en sån hade jag velat ha :love:

Vi har förresten skrivt vårt förlossnignsbrev, vill ni läsa? Observera att jag inte iddes göra någon snygg översättning, så det är bara innehållet som räknas, språket är tämligen katatrofalt! Tar gärna emot kommentarer om det är något som ni tycker verkar svårförståeligt.

Förlossningsbrev för familjen C

Liebe(s) Klinikpersonal/Hebamme,
detta förlossningsbrev förutsätter att mamman och barnet mår bra!
Om det vid något tillfälle inte skulle vara fallet, ber vi er i att i god tid gemensamt med oss överväga ett kejsarsnitt. Vi vill inte ta några som helst risker och förlitar oss i nödfall självklart på er kunskap och erfarenhet.
Skulle mamman under eller efter förlossningen inte vara kommunicerbar ber vi er att involvera pappan i alla beslut.
Under dessa förutsättningar ber vi er att så långt det går ta hänsyn till följande önskemål:

Under förlossningen:
-Under förlossningen vill vi i förväg informeras om allt ni gör och få tillräckligt med betänketid innan.
-Vi önskar dämpat ljus. Vi vill ha lugn och ro i förlossningssalen och att vår privatsfär respekteras.
-Så få vaginala undersökningar som möjligt. Helst inga medel som förstärker eller försvagar värkarna; helst inte ta hål på hinnorna. Så länge vi mår bra får förlossningen gäna ta lite längre tid.
-Vi vill gärna använda förlossningsbadkaret, evtl. önskar vi också en vattenförlossning.
-Vi vill hela tiden ha möjligheten att röra oss fritt vid behov och gärna uppmuntras till detta av er. Om vi hellre vill vila önskar vi att detta respekteras och att man inte tjatar om rörelse/att gå omkring.
-För att vara på den säkra sidan att mamman och barnet mår bra så önskar vi tät övervakning, t ex med hjälp av ctg.
-Som smärtlindring önskas t ex akupunktur, värme och avslappning. Medicinsk smärtlindring i dialog om det ovan nämnda inte hjälper tillräckligt.Formuläret för EDA ligger i journalen. Vänligen fråga i god tid om EDA önskas! Om ni tycker att mamman verkar behöva mer smärtlindring så ber vi er att påtala detta mellan värkarna och ge oss lämpliga förslag. Vi önskar inga homeopatiska medel!
-Vi vill, så långt det är möjligt för oss, få vårtbarn med hjälp av HypnoBrithing-tekniker. Om vi inte klarar oss med dessa och önskar hjälp och anvisning t ex för andra andingstekniker så ber vi er om hjälp. Om vi inte frågar så ber vi er att lämna oss i fred under värkarna (inte prata med oss osv).
-Vi önskar att vårt barn försiktigt „andas ut“ - så långt det är möjligt önskar vi inget „våldsamt“ krystande eller pressande.

Efter förlossningen:
-Vi vill ta emot vår baby själva.
-Navelsträngen ska pulsera färdig och sedan klippas av klinikpersonalen.
-Placentan ska om möjlig födas fram utan yttre inverkan.
-Om det blir nödvändigt att sy önskar vi tillräcklig bedövning!
-Vi vill så snart det går – dvs så snart ni kunnat fastställa att mamman och barnet mår bra – blir lämnade ensamma för att bekanta oss med babyn.
-Vi vill att vår baby ammas. Även här önskar vi vara i fred och att vår privatsfär respekteras. Amningsövervakning, -rådgivning etc ösnkar vi bara när vi uttryckligen bett om det.
-Vi vill gärna ha ett familjerum.

Om ett kejsarsnitt blir nödvändigt:
-Även om vi föredrar en naturlig förlossning ber vi er att i god tid diskutera ett kejsarsnitt med oss om det blir nödvändigt. Vårt barns säkerhet och hälsa har prioritet!
-Vänligen sätt katetern först när bedövningen verkar.
-Babyn ska inte tvättas, kläs på el dyl utan genast läggas på mammans eller pappans bröst för bonding.
-Pappan ska stanna hos babyn hela tiden, också om akut medicinsk behandling blir nödvändig.

Tack så mycket för er förståelse!

Jag vet inte om det skiljer sig mycket mellan förlossningspersonal i Tyskland och Sverige men spontant känns det som att ganska många av de punkter du skrivit upp känns självklara, eller är det jag som är naiv...? :o Att bedövning ska hinna ta innan ingrepp, den privata sfären respekteras, beslut ska diskuteras med er innan osv.

Brevet är bra så det är ingen kritik mot det! Bara en nyfiken undran. :) Jag kommer nog att göra ett väldig kort brev med de viktigaste punkterna enbart, de som jag verkligen vill vara säker på att de får skriftligt (och muntligt vid behov). Dvs kraven, önskemålen kan vi (sambon) förmedla på plats tänkte jag.

Tack för dina synpunkter! Eftersom jag varken har fött i Sverige eller Tyskland eller någon annanstans så vet jag ju inte heller hur det är... ;) Men jag vet att jag har lite svårt att värja mig när det verkligen gäller så då känns det tryggt att ha det uppskrivet (även som stöd för min man).

Ett par punkter har jag tagit med eftersom jag, precis som du, egentligen tycker att de borde vara självklara, men man hör av och till diverse "skräckhistorier" om barnmorskor som börjar dra mammorna i brösten som om de vore en annan mjölkko, standardingrepp som kanske inte är nödvändiga, men för klinikpersonalen så vanliga att de inte tänker på att diskutera dem, kvinnor som sys utan tillräcklig bedövning "för de är ju ändå så höga på endorfin, och en som precis har fött fram ett barn störs inte så farligt av att man syr lite i hennes underliv" osv osv... :eek: En på min profylaxkurs berättade att hon fött sitt fjärde barn (under kursen, hon var lite sent ute) och det var första gången hon varit helt bedövad medan de sydde ihop henne. Och jag tycker att man ofta läser om mammor som får svaret "nja, nu är det nog lite för sent för det!" när de ber om eda - därför vill jag gärna att barnmorskan har lite koll och säger till i rätt tid.

Homeoopatiska medel ges gärna här, så det kändes viktigt att ta upp. Jag har inget principiellt emot homeopati, men vill inte erbjudas några globuli mitt i förlossningen - ungefär där går gränsen för mig. :crazy:

Brevet är visserligen två sidor långt, förlossningen på första sidan och efteråt på andra sidan, men ganska glest skrivet så jag tror och hoppas att det går att läsa. Vår klinik är inte så van vid förlossnignsbrev, så jag försökte formulera det väldigt försiktigt och som önskemål snarare än krav. Vill ju inte att någon ska känna sig trampad på fötterna och tycka att det är en bråkig typ som ligger där.

I övrigt så undrar jag om det inte så sakteliga är på gång här.

Har haft oregelbundna värkar sedan ca klockan 6 i morse. Inga "riktiga" men ont gör de i alla fall. Tidigt i morse kom de ca var 15-20 minut, nu har det lugnat sig lite (det kommer i regel en värk så fort jag reser mig upp).

Det lär väl dröja ett bra tag till, men nästa helg kanske? Då kan man parkera gratis vid sjukhuset också!

:eek::D:bump::banana::bump::banana:
Spännande!!

SaraXX Vart har ni fått tag på den hängmattan?:laugh:

Snyggve, hur går det för dig? Verkar hinnsvepningarna ha gjort nån skillnad?:laugh:

*kl*

Jädrar, det kan nog bli lite jobbigt om det här ska hålla på i två veckor eller så. :crazy:

Fortfarande väldigt oregelbundna och som tur är väldigt korta värkar. Ibland 2-3 stycken på en timme, ibland är det bara ett par minuter emellan. Längden varierar mellan ca 15 sek och en knapp minut känns det som. Funkar bra att andas och hänga på något i brösthöjd under tiden.

Men i min graviditetsbok står det att förvärkar skiljer sig från riktiga värkar genom att de bara känns i nedre delen av magen medan riktiga värkar börjar i övre delen av magen, så jag är helt inställd på att inte tränga mig före Snyggve. Lite lojalitet har man ju. :angel:

Tyvärr är du nog lite naiv - på många ställen verkar det vanligt att gå "över huvudet" på föräldrarna på ren rutin :cool: Hellre övertydlig! Tar mig själv som exempel igen, varken för första eller sista gången; innan L's förlossning hade vi skrivit att vi absolut inte ville ha några vaginala undersökningar om det inte var livshotande. Innan allt var över hade vi gjort 11 st... :cool: Det sista läkaren sa var att "fr.o.m. nu gör vi VU 1 g/h", men då slog det slint för mig!

Njae... Har en massa sammandragningar, men det har jag haft länge. Får se på tisdag om jag öppnat mig nåt mer *hoppas hoppas hoppas*

majola: Vad innebär det där du skrivit om att "andas ut" barnet istället för en massa krystande? Är det nån speciell teknik? Tycker f.ö. att brevet var bra skrivet, man kan inte vara nog tydlig!

Men i min graviditetsbok står det att förvärkar skiljer sig från riktiga värkar genom att de bara känns i nedre delen av magen medan riktiga värkar börjar i övre delen av magen, så jag är helt inställd på att inte tränga mig före Snyggve. Lite lojalitet har man ju. :angel:

Låter bra det :D Tror dock att jag blir nr 3 eller så i den här tråden. Annars får ni andra vänta bra länge...

I min bok om HypnoBirthing står det att det inte är så lyckat att försöka krysta ut barnet eftersom själva krystande orsakar spänning i bäckenbottenmuskulaturen och det hela egentligen bara är kontraproduktivt (man trycker barnet mot en spänd muskel). Istället ska man fokusera på avslappning (jäkligt svårt märker jag redan nu!) och bara andas lugnt och bestämt "nedåt". Själva utförseln av barnet fixar då kroppen på egen hand.

Visserligen sa barnmorskan som höl i vår profylaxkurs att de inte sysslar med våldsam krystning med en massa kraft längre (utom i nödfall om barnet måste ut väldigt snabbt, då kan de instruera mamman att göra så) eftersom det i regel orsakar sprickningar och inte är så listigt över lag.

Sitter just nu och försöker trösta mig lite med tens-apparat och lite chips och choklad. :d Om en timme börjar semifinalen av Germanys next topmodel - det kanske man kan fira med två paracetamol eller så?

I min bok om HypnoBirthing står det att det inte är så lyckat att försöka krysta ut barnet eftersom själva krystande orsakar spänning i bäckenbottenmuskulaturen och det hela egentligen bara är kontraproduktivt (man trycker barnet mot en spänd muskel). Istället ska man fokusera på avslappning (jäkligt svårt märker jag redan nu!) och bara andas lugnt och bestämt "nedåt". Själva utförseln av barnet fixar då kroppen på egen hand.

Det låter så som dykmetoden beskriver krystandet, att kroppen klarar det själv och att det egentligen inte är nödvändigt att "hjälpa till" utan bäst är att slappna av (lätt...) och go with the flow liksom. Barnet krystas ut även om du inte medvetet hjälper till.

Och det ni beskriver om skräckhistorier osv, det var fan det jag var rädd för...:mad: Jag har blivit invaggad i (falsk) säkerhet genom att lyssna på min trevliga BM och läsa i böcker om förlossningar där BM är så förstående och inkännande så (klart som f, hon är ju författare till boken...).

I så fall tycker jag att förlossningsbrevet var bra, får man en knöl till BM (ni har rätt att byta också hoppas jag?) så är det lättare att hålla sig till det man även har lagt fram skriftligt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 307
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar