Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Usch då det lät ju inge vidare hoppas det går över snart igen!

KL
Kom att tänka på innan att det känns lite skumt att i princip gå och vänta på att sommaren ska ta slut så fort som möjligt så man får träffa den där lilla krabaten på insidan (är ju beräknad till 27/8). Men jag ska försöka passa på att njuta så mkt som möjligt av sommaren först för det är ju en underbar årstid.

Måste bara berätta en så söt grej, jag tävlade i helgen lör och sön o i lördags var det en tjej som red ikapp mig bakifrån på framridningen och utbrister "gud vad roligt att se att du fortfarande rider". Jag blev lite ställd först och fattade inte alls vad hon pratade om och tänkte att det var kanske ngn gammal bekant eller så. Det var det inte utan hon syftade på graviditeten :D Hon hade hört så många som sagt att hon måste sluta rida om hon blev gravid och då tänkte hon minsann inte bli gravid men nu såg hon ju att det går för en del iaf hihi. Nu sitter jag och funderar på om jag kan tävla om drygt två veckor, kavajen börjar bli liiite tajt nu ;)

Förresten tänkte på det om man kan ha med sig dator till förlossningen, får man det?

Dator får du ha med dig, men frågan är om du får vara uppkopplad mot nätet. Ring och fråga :D

Skogstrollet: Får ni ha mobilen på inne på BB? Det får man inte här och jag tänker minsann inte släpp iväg min sambo mitt i allt ;)

Skogstrollet: Får ni ha mobilen på inne på BB? Det får man inte här och jag tänker minsann inte släpp iväg min sambo mitt i allt ;)

Tss, jag planerar inte att uppdatera någon "mitt i allt". ;) Det kommer strax efter. :)

Till BB Sthlm får man ta med sig dator vet jag iaf men uppkoppling får ske med eget kontantkort eller liknande. Varierar säkert mellan ställen.

Aha jag får kolla upp detta, har ju mobilt bredband bla så det hade ju vart smidigt om man kunde ha med sig. Jag har en känsla av att jag behöver distrahera mig med allt som bara går :D

Angående tvättmedel. Både jag och sambon är allergiker m.m. Vi tvättar allting i tvättsåpa utan skäljmedel, tänker göra det samma med pluttens attiraljer!

Ett babyskydd rikare är vi nu i alla fall. Jävlar vad verkligt det blev när det står uppe i "barnkammaren". På något konstigt vis känns det mer verklig än när där bara stod kassvis med barnkläder, spjälsäng m.m. Nu var det bara det här med en bil att ha det i också...

För övrigt har mina föräldrar letat fram vaggan jag låg i när jag föddes. Typ hundra år gammal. Den stod i ett av uthusen när pappa flyttade till gården och lagom till jag skulle komma renoverade dom den. Jag älskar ju gamla saker så ska bara sambon övertalas också!

Min bäbis har något slags "varannandags-beteende", varannan dag är det fullt ös i magen och varannan är det nästan helt lugnt. Plutten sover väl långa pass ;).

Märker du skillnad på dig själv om du använder tvättsåpa eller annat allergivänligt tvättmedel?

Hur är det med babyskydd, ska man köpa det nytt eller fungerar det att använda begagnat? Har för mig att det är något med bäst före datum på dem? Kollade förresten på en jättefin stabilare vagn hemma hos ett par vänner, den kan fungera bra här på landet, men är ganska stor att släpa med sig i bilen. Hur resonerar ni?

Bebis i magen verkar än så länge inte ha lugnare dagar, men lyckligtvis lugnare stunder under dagen. Känns som den fortfarande ligger som den gjorde när jag var hos BM sist, med huvudet ner och rygg rumpa åt höger och benen åt vänster. Där finns det något bra att sparka på, vet inte vad det är men det känns ordenligt vissa sparkar. Den verkar tycka att det är trevligare med ridturer än att sova i soffan.

Här har jag också en lite rolig historia (minns inte ens om jag har skrivit om den här förrut, men det får ni leva med).

Jag skrev ju nyligen om bekantas bekant som är narkosläkare. Han har en kollega på förlossningen som är en mycket redig och ansvarsfull person. Ett arbetspass kom han inte ont anande in i förlossningssalen för att lägga EDA på en kvinna. Då flög pappan upp och väste "Andas!" Den stackars narkosläkaren andades pappan rakt i ansiktet av bara förskräckelsen. "DU lägger ingen EDA på min fru!" kom det från pappan.

En av barnmorskorna hade haft med sig en ask Mon Cherie (sådana där körsbärsspritpraliner) och ställt i fikarummet, och på väg till patienten hade han väl tryckt i sig ett par stycken... :rofl:

Hur löste det sig, fick han lägga EDA efter att ha berättat? Rolig historia! Bra med vaksamma anhöriga när man själv har annat att tänka på, kunde ju vara annat än Mon Cherie..

Tyvärr är du nog lite naiv - på många ställen verkar det vanligt att gå "över huvudet" på föräldrarna på ren rutin :cool: Hellre övertydlig! Tar mig själv som exempel igen, varken för första eller sista gången; innan L's förlossning hade vi skrivit att vi absolut inte ville ha några vaginala undersökningar om det inte var livshotande. Innan allt var över hade vi gjort 11 st... :cool: Det sista läkaren sa var att "fr.o.m. nu gör vi VU 1 g/h", men då slog det slint för mig!

Hur pass kan man önska? Jag har hört mycket posiivt om Ystad, men sambon är en sådan praktisk en som tycker att vi ska våalja det närmsta. Nu är ju inte det närmsta ett dåligt alternativ efter vad jag hört, men eftersom jag är lite obekväm med situationen redan så kan det kanske bli lite mindre dramatiskt för mig om jag inte har ett helt vitt rum och en strålkastare i underredet, där det står 5 pers förrutom ev. praktikanter. Nu är det kanske inte så illa som jag fått intryck av men kan man önska det lugnare, enklare och ex. mer dämpad belysning?

Det är klart du kan. I vissa situationer kanske det krävs flera personal än normalt, men om förlossningen fortskrider som den ska så behöver du ju ingen där :) Be om allt du vill, det de kan tillmötesgå får du igenom, resten får väl vara då ;)

KL
BF idag... Känns absolut nada. Har suttit hos mormor i 5 h idag och ska tillbaka imorrn, hon har bara några dagar kvar nu verkar det som. Och jag tror som sagt att bebisen kommer när hon somnat in, för att trösta oss andra. Men vi får väl se...

:( vet inte alls vad jag ska skriva mer än att jag beklagar:( men hur överjävligt och omöjligt allt känns så klarar man så mycket mer än man tror..

Apropå mobil och dator osv, stod det inte i nån tidning alldeles nyligen att sjukhusen i -som jag inte kommer ihåg såklart- kommer att ha trådlöst nät på prov ett tag som patienterna kan använda..? Eller kan jag ha drömt?

*kl*
Alltså, aldrig i mitt liv trodde jag att jag skulle kunna må så här sjukt dåligt av värmen! I normala fall kan jag ligga och pressa timtals på balkongen där det allt som oftast är lä dessutom.. Men nu,hujedamig, kan ju knappt andas i skuggan.. Och fötterna! Känns som jag gått sjuttielva mil i för små skor eller nåt, vätskefyllda till max:crazy:

*kl*
Alltså, aldrig i mitt liv trodde jag att jag skulle kunna må så här sjukt dåligt av värmen! I normala fall kan jag ligga och pressa timtals på balkongen där det allt som oftast är lä dessutom.. Men nu,hujedamig, kan ju knappt andas i skuggan.. Och fötterna! Känns som jag gått sjuttielva mil i för små skor eller nåt, vätskefyllda till max:crazy:

För att inte tala om hur omöjligt det är att sova.... :crazy: 5 timmar fick jag inatt. Yeaaaay.......

Märker du skillnad på dig själv om du använder tvättsåpa eller annat allergivänligt tvättmedel?

Hur är det med babyskydd, ska man köpa det nytt eller fungerar det att använda begagnat? Har för mig att det är något med bäst före datum på dem? Kollade förresten på en jättefin stabilare vagn hemma hos ett par vänner, den kan fungera bra här på landet, men är ganska stor att släpa med sig i bilen. Hur resonerar ni?

För mig är det ingen skillnad, men för sambon är det det. Han får eksem av i stort sett allting utom tvättsåpa. Tur för oss att vi har så mjukt vatten så sköljmedel inte behövs, inte torktumling heller :)

Vi har lånat ett babyskydd av ett par kompisar. Jag skulle nog inte köpa ett begagnat av någon jag inte känner. Men så länge det är okrockat och någorlunda nytt så förstår jag inte varför det inte skulle vara säkert...

Visst är det skumt att bara gå och vänta på hösten??! Och tiden går ju så sakta dessutom.

Jag är så imponerad av dig att du fortfarande rider och tävlar! Jag håller mig till hovkratsning och att träna andra :).

KL

Ja ni...... Man vill ju inte klaga på värmen och fram tills igår gick det toppen, måde hur fint som helst! Men igår var det varmt, väldigt varmt, en helt annan slags värme än dagarna innan. Igår var det fuktigt och tryckande oh inte så jätte mkt blåst..... Varnades ju för åska men de fick vi ingen (tack för det:bow:) och de varnar även idag så får se om eländet kommer hit. Fast oh andra sidan kanske den otäcka värmen skulle försvinna med en urladdning oh den Goa värmen komma tillbaka..... Hoppas hoppas :)
Inatt har det inte varit under 19+ här, och totalt vindstilla. Det slutade med vid-öppen altandörr oh jag placerad i soffan (och en snarka de sambo inbommad i sovrummet med vääääldigt stängd dörr :D) Så jag fick nog iaf sova runt 3-4 timmar ordentligt. Men nu har jag legat vaken sen sambon åkte, rastlös till tusen men ändå inte sugen på att ta tag i dagen!!

Ang dator/telefon på bb. Om vi nu åker dit vi tänkt så får vi ha mobilen med oss, och påslagen, så då kommer det uppdateras här via den :)

Alltså, jag börjar känna mej stressad jag. Massa papper till fk fortfarande, när ska de bli nöjda lixom?! Oh jag har ju tänkt vara hemma ett år. Ska man ansöka oh planera för hela året direkt eller ska/kan man fixa det i olika omgångar....? Kommer jag få ngra pengar i tid..... Kommer det fungera med allt..... Bla Bla Bla..... Tusen tankar som snurrar....!!!!
Sen så är ju allting viktigt inköpt nu. Men en byrå ska inhandlas så jag kan börja tvätta allting, lägga fram, ställa iordning, ja ni vet, fixa så allt är färdigt. Det känns oxå stressande. När ska man börja?? Klart ingen kan svara på det, oh bebben kan ju lika gärna komma imorgon som om 9 veckor lixom..... Beräknat till 21/7 men som sagt, man vet ju aldrig...!!
Vill ju ha allt iordning och rent oh fint hemma oh nytvättat men börjar jag för tidigt lär jag ju få göra de hundra gnger innan bebis kommer oh ska inspektera :) Ja ja, mästaren på att göra en höna av en fjäder, det är jag det!! Tror jag helt enkelt har för mkt tid över till att tänka, planera oh oroa mej!!!!

Funderar lite på bb väskan med. Kan det tänkas vara lagom att börja med den nästa vecka,35....?? Läste ngnstans att runt 36 är lagom, men åter igen, vem vet vad som är lagom när ingen vet när bebbe bestämmer sej att komma :)

Håller med föregående. Känns SÅÅÅÅÅ skumt att bara vänta på att dagarna oh sommaren ska gå!! Haha det har ju lixom aldrig hänt förut ju!
Som sambon oh ja sa, detta lär nog bli den kortaste sommaren i våra minnen, men den längsta just nu när vi går oh väntar oh längtar.

Har ju ridit lugnt, ja skritt trav galopp oh enklare rörelser, på banan ngra gnger i veckan, varierat med vila, lite lätt longering eller löshopp eller skutt över hinder på lina. Nu i helgen har jag haft hjälp med hästarna oh det har varit gött. Sista veckan hör nu har jag lixom tappat lite sug efter ridningen...... Gillas verkligen inte då det var en stor källa till motion för mej, men men, kanske kroppen säger sitt, inte vet jag.... Har iaf inte varit ngra problem hittills med ridningen. Får se nu hur de känns när det svalnar av lite, ngra ridpass till ska jag allt göra innan det blir dax för uppehåll en stund :)

Oh Gud så nyfiken jag är på vart MAJOLA håller hus oh hur det går för henne :) Såååå spännande att det börjar ske saker i tråden :) Tycker ju nyss vi alla väntade på att få gå på RUL oh allt, men det är ju längesedan det nu !!!

Ohhhh vet ni vad??!! Det reeeeeegnar!! Inte super mkt men blött kommer de ner iaf, härligt! Kanske em bjuder på mys oh bus oh ridning iaf då :)

Ja det känns ju helskumt samtidigt som jag egentligen inte vill att sommaren ska ta slut så fort... Men jag älskar hösten också så det gör inte så mkt om den kommer lite snabbare i år ;)

Ja men det går ganska bra ändå lite jobbigare att hålla ihop honom och lite sämre kondis kan jag tycka men det är ju så roligt så jag vill inte sluta :D Ja men du pysslar ju med pållen iaf det är alltid ngt ;)

BF +1 och dags för hinnsvepning nr 3 nu vid 12. Hoppas det har hänt lite mer!

Imorse när jag skulle skjutsa gullungen till dagis fick jag så jä*la ont där nere, inga värkar eller så men världens tryck. Gjorde så ont att jag inte kunde röra mig, och sen fick jag ett riktigt skrattanfall mitt i allt :D L trodde väl att jag blivit sjuk i huvudet :angel: Hoppas det var bebisen som sjönk ner lite till.

Jag tycker värmen är underbar förutom när man ska sova då hade jag gärna haft det lite svalare ;) Lite klibbigt på jobbet men det går jag hoppas att det blir en bra sommar ändå så man kan ligga o glassa på stranden hela dagarna ;)

Nu när du skrev det om FK funderade jag på när man kan ansöka om FP egentligen? Vad behöver man skicka in då. Tycker jag har läst på deras hemsida men tydligen inte tillräckligt.

Kollade på nätet vad det stod om vårt lasarett och det såg ut som att man inte får ha mobil/bredband på förlossningen skräp tycker jag!

Blir också väldigt nyfiken på vart Majola har tagit vägen :bump:

KL

Undrar hur det går för majola!:bump:

Är det nån som vet nåt om hon som skulle ha tvillingar, var det Kaela?

Det enda jag skickat in till FK är moderskapsintyg och sedan intyg om inkomst. FP:n ansökte jag om på hemsidan, supersmidigt. Fick ett telefonsamtal med lite följdfrågor och ett "ok!" och nu väntar jag bara på slutgiltigt besked. Ska ha 24/7 och med en (förvarnad) handläggningstid på upp till 30 dagar tyckte jag det var skönt att ha det gjort.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 294
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info