Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Hmmmm alltså..... Jag har inte läst ngt om förlossning typ.....
Pratade smärtlindring och förlossningens olika skeden och ställningar förrförra föräldra-utbildningen.
Borde jag läsa på mer....?? Känner mej ÄN SÅ LÄNGE helt lugn inför detta med förlossning och allt vad det innebär.

Nä alltså, det där är ju helt upp till dig. :) Känner du dig lugn så finns ju ingen anledning att grotta ner sig.

Jag vet bara att jag funkar så att om något gör ont är det mindre läskigt om jag förstår vad det är som känns och varför, därför har jag läst på om t.ex. hur livmodern arbetar under värkarna och sådana saker.

Man måste ju inte läsa en massa, känner man sig lugn och förberedd ändå så är det väl jättebra. Men det kan kännas skönt att läsa på om olika scenarion, hur man ska förhålla sig till vissa saker och ja, ställa in sig på alla sorters förlossningar :) En del behöver det mer, andra mindre.

För övrigt så har jag jäkligt ont nu för tiden. Har övervägt kryckor faktiskt :( Vaknar ofta med halsbränna på nätterna, så jag har börjat ta tablett i förebyggande syfte på kvällarna. Annars flyter det väl på som förut...

Lugn ja....förberedd....Njeee :)
Nu när jag funderat lite tror jag att det jag ev ska kika lite mer på, det är info om snitt.....Jag menar, man vet ju aldrig.

Men fy vad tråkigt :( Finns det inget som kan hjälpa dej?? Massage, akupunktur....Ja vad som helst?? Får hoppas att detta inte ska fortsätta speciellt länge till....Bättre du får bebbe på utsidan snart =)

Nä alltså, det där är ju helt upp till dig. :) Känner du dig lugn så finns ju ingen anledning att grotta ner sig.

Jag vet bara att jag funkar så att om något gör ont är det mindre läskigt om jag förstår vad det är som känns och varför, därför har jag läst på om t.ex. hur livmodern arbetar under värkarna och sådana saker.

Är på ett vis lite lik dej.....Jag vill veta vad det är som händer, vad som känns, vart i förlossnings-arbetet jag är osv osv......Fast skulle jag börja läsa fick jag nog vara extremt noga med VAD jag läser......Alltså, ren fakta om hur en förlossning går till, ja. Men massa "och så kan detta hända" eller "och så finns ju risken", sådant pallar jag inte.....Då blir jag nog hysterisk, hehe :)
Nej som sagt, lite mera info om snitt vore nog bra ut i fall att :) Har bara varit med om ett snitt, och det var planerat, så det var så lugnt oh mysigt. Är väll kanske inte totalt hysteriskt med ett oplanerat, men skillnad borde de ju vara, så de ska ja nog läsa på lite om.
Kände ju när jag såg att ni andra är väldigt pålästa att jösses har jag gjort ngt "fel" nu :)

KAN NGN FÖRKLARA FÖR DUMMA MEJ??

Detta med jämnställdhetsbonus. HUR fungerar det??
Jag funderade på om detta ger mej oh sambon ngn bonus:
Jag tar ut föräldra-penning hel-dag mån, tis, ons varje vecka (ev oxå lör eller sön beroende på ekonomi osv)
Sambon tar ut föräldra-penning tors, fre varje vecka.

Men på fk´s hemsida står det såhär :
Vem får jämställdhetsbonus?
Den förälder som totalt har tagit ut flest dagar med föräldrapenning får jämställdhetsbonus om han eller hon arbetar eller studerar när den andra föräldern tar ut föräldrapenning. Om den förälder som inte tar ut föräldrapenning är arbetslös, sjukskriven eller föräldraledig för ett annat barn under den aktuella perioden blir det ingen bonus
.

Eftersom jag är hemma och kommer ta ut MEST dagar, måste jag JOBBA de dagar sambon är hemma för att få bonus?
Jag kommer ju vara hemma fast utan ersättning de dagarna....??!!

Alltså, jag har inte ett sådant jobb....Jag får vara hemma på heltid en bestämt period eller jobba, inget där emellan lixom.

Är jag bara graviditets-trög i huvudet oh tycker detta är sååååå krångligt, eller är det krångligt?!

kl

Var hos barnmorskan i fredags. Är nu i vecka 33. Shit alltså! Det närmar sig!
Följer fortfarande kurvan exakt. Och bebis hjärtslag ligger på 130 nu. Sägs att det blir en pojke då va? :)

Jag går ju hemma och har gravidpenning nu. Det är fortfarande lika skönt! Tänk om jag hade fortsatt jobba, då hade jag varit totalt utsliten tror jag!! :eek:
Börjar bli väldigt tungt att vara gravid nu. Kroppen börjar visst säga ifrån. Eller så är det kanske jag som börjat lyssna på den. Hehe! :D

Har väldigt svårt att sova, och att hitta en bra sovställning. Så utsövd kommer jag nog inte bli under ledigheten. Men då är jag ju van att sova dåligt när bebben kommer, så då blir det ingen större skillnad. Haha.
Klarar inte av att gå eller promenera någon längre stund, då får jag en väldig kramp! Barnmorskan säger att det är i ligamenten, och att det inte är nåt farligt. Men ont som fan gör det iaf!
Svårt att böja mig ner och knyta skor & så. Kan ju inte andas då ju! Och göra höpåsar till pållarna är ju ett projekt, när man måste böja sig hela tiden! Haha!
Jag längtar faktiskt väldigt mycket tills jag kan röra mig obehindrat igen. Har lite svårt att gå med på att jag inte kan röra mig och göra så mycket som jag VILL!! :grin:

Men men, jag inser nog att det var värt det, när bebben väl hittat ut till världen! :love:

Jag har inte heller tänkt så väldigt mycket på förlossning & så. Det kommer säkert göra jätteont, men det är ändå en så liten del av det hela med barn! Så jag fokuserar mer på tiden efter! :laugh:
Ska göra allt för att det ska funka med amningen. Är ganska säker på att det kommer fungera oxå, för jag är envis som en åsna! Minst sagt!

I helgen har vi (min man och jag) faktiskt påbörjat lite med barnrummet. Har tömt datarummet helt och skurat minsta vrå. Hängt upp nya gardiner och satt upp några barntavlor (som hans farmor gjort till honom när han var barn).
Ska ta en tur till Ikea på fredag är det tänkt, och införskaffa lite saker. Spjälsäng, garderob, mysbelysning, nån hylla kanske. En massa småsaker blir det garanterat!
Ska faktiskt bli kul!!

Svärmor ska till Ullared till helgen oxå, så hon kommer nog få med sig en hel del kläder och saker till bebbe!
Skulle oxå vilja åka dit, men är tveksam att jag orkar sitta 35 mil dit och lika långt hem, plus en heldag därinne... Det funkar ju när man är ogravid, men nu? Hm... Nja... :confused:

Det här med föräldraledighet blir väl ganska enkelt för oss. Jag får ta ut det mesta antar vi. Det är inte helt lätt tydligen med alla regler, då min man jobbar och skattar i Norge. (Vi bor i Sverige).
Något bidrag har han nog rätt till, men eftersom han skattar i Norge så får han inget från Sverige. Och eftersom barnet blir skrivet i Sverige, så har han inte rätt till så mycket från Norge heller. Knepigt detta...
Får hoppas att det löser sig iaf!

En tråkig sak till med hans Norge-jobb, är ju att han är borta måndag-torsdag (ibland fredag oxå). Så jag och bebbe får klara oss en del utan pappsen på veckorna. :(
Men det funkar nog det med. Han kommer iaf ha semester eftersom bebbe är beräknad till 15 juli!! Bra tajming! (Fast det var oplanerat!) :D

Delvis knapplån.

Jag blev helt bestört idag när jag kollade min gravidapp och insåg att jag går in i vecka 27 på onsdag! Hur fan gick det här till då? Det stämmer verkligen att efter v. 20 så går det alldeles, alldeles för fort.

Jag är än så länge väldigt lugn men ganska oförberedd inför förlossningen. Har beställt lite böcker så jag har lite bättre koll :). Hoppas att föräldratbildningen snart drar igång så man får lite mer input där.

Ska åka till Gekås i eftermiddag, insåg att det var sista chansen innan löning (denna månaden). Ska shoppa loss rejält tänkte jag. Vad får jag inte glömma att köpa?

Elize; jag tror jämställdhetsbonusen förutsätter att den andra föräldern arbetar, pluggar eller är sjuksriven... Men är inte helt säker. Tror inte man får ut någon bonus om man är hemma samtidigt, men fördelar dagarna lika.

Jag har inte heller ett jobb där deltid (eller jo, men jag hade fått utföra 100% arbete på mindre tid) är ett alternativ. Jag kan definitivt inte jobba 50%. Men vi delar lika rakt av istället, jag är ledig heltid 6 månader och sedan sambon 6 månader.

Nja, det är väl inte så krångligt men det fall du beskriver står ju inte med.
Jag hade ringt eller mailat till försäkringskassan och frågat dem :)

Men sen vill jag minnas att enligt lag har man rätt att gå ner i arbetstid till 75% så länge barnet är under en viss ålder, så det där med att antingen vara hemma heltid eller jobba heltid kan inte din arbetsgivare kräva av dig.

Jag blev helt bestört idag när jag kollade min gravidapp och insåg att jag går in i vecka 27 på onsdag! Hur fan gick det här till då? Det stämmer verkligen att efter v. 20 så går det alldeles, alldeles för fort.

Bah, jag har insett att min gravidapp är nog trasig :p det var ju bara någon vecka sen den sa v.27 och nu är det tydligen v.35?! Men jag tycker å andra sidan att tiden har rusat från start.. börjar känna liiite nervositet nu faktiskt :D

..Och bebis hjärtslag ligger på 130 nu. Sägs att det blir en pojke då va? :)

Nu blev jag nyfiken, min bebis hjärtljud har varierat mellan 130-150 slag/minut.. var går gränserna?

Han kommer iaf ha semester eftersom bebbe är beräknad till 15 juli!! Bra tajming! (Fast det var oplanerat!) :D

Hihi, samma sak för oss! Antingen får mannen ta de 10 dagarna innan eller efter semestern beroende på när liten dyker upp och det kommer bli så skönt att få 6 veckor ledigt tillsammans :)

Hur har ni tänkt med sovandet i början? Ska bebis sova i egen säng eller med er? Ni som tänkt ha bebbe i eran säng, har ni tänkt att ha nån form av "skydd" till den lille? Har ingen aning om vad det kan tänkas heta, men en sån där bädd med kanter typ.

Vi har tänkt börja med att ha bebis i vagga/säng precis bredvid vår säng. Det vore skönt om det fungerade men som alternativ får väl sambon flytta ner på golvet och bebis sova med mig i sängen ^^
..eller får vi investera i en ny större säng (har 140x200 idag).

Jag har full graviditetspenning till den 19/6, sen ska jag ta annan ledighet från jobbet (tid som jag jobbat in) i ungefär fyra-fem veckor.

Sen har jag inte bestämt om jag ska ta fyra veckors semester i augusti eller börja plocka fp-dagar då, tar jag inte semester så har jag 15 sparade veckor till nästa år, plus det som jag får för nästa år. Något av ett lyxproblem, hävdar min sambo ;)

Jag har hört att gränsen går vid 140, men är inte säker. Nån annan som har bättre koll kanske? ;)
Våran bebbe hade 140 första gången vi lyssnade, sen 136 och nu 130. :)

Hur mår ni alla nu då? :)

Jag mår bra, men igår när jag skulle måla några svåråtkomliga ställen slog det mig att jag har aldrig tidigare tyckt mig vara smidig...jag har nog fått lite perspektiv på det nu haha, herregud vad oböjlig och tung jag kände mig mellan varven! Sen är jag en smula frustrerad över allt jag inte "får" göra, mannen tycker inte att jag ska hantera några högljudda maskiner (sticksåg, cirkelsåg, slipmaskin, ect.) eller klättra på stegar (sätta lister och foder, spackla tak) i onödan så mycket av renoveringen står jag liksom utanför nu. Jag fick inte ens klippa gräset i helgen, trots att han inte hade tid och det verkligen behövs..

Jag är ärligt talat mycket förvånad (och tacksam!) över hur smidigt jag haft det under den här graviditeten. Jag väntar fortfarande på illamåendet, foglossningen from hell, viktuppgången på 30 kg osv.. Men tiden börjar rinna ut för det nu.. Jag hoppas bara att BM får ett bättre sf-mått på fredag, för nu har det varit "dåligt" två ggr så annars blir det nog ett tillväxtultraljud framöver. Lite orolig blir man ju :(

Jo jag förstår att det säkert faller i samma kategori som illamåendet/hormonranden/magen som växer framåt eller åt sidorna/suget efter salt o sött och alla andra skrock som finns, men det kan ju va kul att veta ;)

Jag har för övrigt varit på akupunktur idag. Det var rätt intressant.

Först satte hon två nålar runt vänster knä. Jag skulle säga till när hon träffade "punkten". Det skulle kännas som ett pirrande, trycke, en liten stöt eller dylikt. Jag kände ingenting.

Därefter satte hon nålar på precis samma punkter på höger knä. Jag pep lite - det gjorde nästan ont! Hon sa att det inte alls är ovanligt att man reagerar olika på olika sidor. När hon satte nålar i fötterna så såg hon att jag samlat på mig en del vatten och frågade om jag ville att hon skulle sätta nålar på "vattenpunkten" också. För tusan, tänkte jag, när jag ändå är här är det bara att köra!

Då satte hon en nål till i höger knä och jag mådde plötsligt jätteilla och vi bestämde att vänstern kunde vi ju vänta med till nästa gång!

"Men du har inga problem med magen, va?" frågade hon och det har jag ju inte. "Nä, magpunkten är den första där du inte kände någonting!" sa hon.

Nästa session är på fredag. Spännande!

Visst får man in snitsen efter ett tag med flaskor och pumpar och allt, men det går ju inte jämföra med hur smidigt amning är när det fungerar :)

Den bästa pumpen hyr man på BB. Elektrisk och riktigt effektiv, dock väldigt dyr (här kostar den 170:- i grundavgift + 18:-/dygn).

Sen finns det en handpump på Apoteket som kan "suga" både långa och korta tag, precis som bebisen. Den tänker jag köpa om det blir aktuellt. Och så finns det nån elektrisk där med, men den kostar också en hel del vad jag förstått.

Ok..provade att googla och det fanns lite olika, och så fanns det en variant som mest gjorde brösten stora, men inte fick fram någon mjölk, gissar att det var fel modell.:rofl:
Finns det något test så man kan se vilka man inte ska bry sig om?

Förresten, jag är så glad att jag kunde hjälpa dig åtminstone en liten bit på vägen :bow: Jag kände mig själv fruktansvärt besviken både på min första BM och på nattpersonalen på förlossningen. De sa att de förstod och lyssnade men gick ändå rätt över huvudet på mig och gick emot allt vi kommit överens om. Men om de har klara direktiv och ett tydligt förlossningsbrev så underlättar det både för dem och för den födande. Du kommer klara dig galant, trots att det är läskigt! Och även om man haft en överjävlig förlossning så ÄR det en riktigt häftig upplevelse när bebisen hamnar på ens bröst för första gången :love: Det är värt det, alla gånger!

Förlossningsbrev.. det är ju inte så lätt att veta vad man vill.. Men har jag förstått det rätt så kommer jag inte kunan använda benen på några timmar vid en ryggmärgsbedövning och det låter mindre intressant eftersom mitt största problem blir att jag inte vill tappa kontrollen. Ska fundera på det där..
Tack för pepping!!

Men har jag förstått det rätt så kommer jag inte kunan använda benen på några timmar vid en ryggmärgsbedövning och det låter mindre intressant eftersom mitt största problem blir att jag inte vill tappa kontrollen.

Det där stämmer inte alls med vad jag har fått för information.. När de lägger en ryggbedövning så blockeras smärtsignalerna till hjärnan, men din rörelseförmåga ska inte påverkas så man kan vara uppe och gå t.ex

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 358
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar