Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

*KL*

Jahopp då va man i v34 helt plötsligt :eek:

Va hos BM idag. Blodtrycket låg på 105/60..samma som sist.
Hjärtljud på 140
Gränsvärde på HF - glömde ju fråga BM va det kunde bero på och om ja skulle tänka på nåt? Haft enorma SD hela helgen med tätt mellan. Blev sängläge och nu ville hon sjukskriva mig men jag jobbar bara en vecka till sen ska ja va ledig :laugh: huliganen har vänt sig men hon kollar inte ordentligt förrän om 2 veckor. SF måttet va på 32.5 :)

Jag har köpt och läst Marie F. Mongans bok HypnoBirthing och tycker att den är tämligen trösterik. Den fokuserar på att kroppen är gjord för att föda barn och att det inte måste göra jätteont och att man inte ska lyssna på andras skräckhistorier. Nästan alla förlossningar är komplikationsfria, och skulle det tillstöta komplikationer, ett kejsarsnitt blir nödvändigt osv osv så är det ändå bättre med en lugn och trygg mamma är en som från första början är jättespänd och rädd. Låter liksom plausibelt tycker jag.

Jag täner visserligen fylla i formuläret för EDA (måste man fylla i ett sånt i Sverige också?) och lägga i journalen så att det är klart utifall att och jag är inte alls anti medicinsk smärtlindring (var länge helt inställd på att ta allt som finns! :D) men utöver det så dricker jag hallonbladste, gör avslappningsövningar, ska gå på akupunkter osv. Allt detta är saker som inte alls är min stil egentligen, men det känns tryggt på något sätt att faktiskt ta saken i egna händer och försöka förbereda sig och sin kropp för en så angenäm förlossning som möjligt (jag är inte så naiv att jag tror att ungen bara kommer att glida ut helt smärtfritt pga detta...) istället för att bara läsa om allt som kan hända och gå fel och hur ont allt kommer att göra.

Det är min taktik... Även jag tar gärna emot fler tips!

Den första boken låter som det kompisen beskrivit om sin bok som jag skulle få låna, eller om det var en ljudbok?
EDA? Vad är det för något? Är det samma som förlossningsbrev? Jag tycker att det är spännande med lite alternativa lösningar eller dellösningar :)

Tack för boktips!!
Roliga händelser.. Vet du, det har aldrig slagit mig att det kan hända roliga händelser under en förlossning.. Måste leta upp den där tråden..

EDA är detsamma som ryggbedövning. Formuläret omfattar typ alla allergier man kan tänkas ha, hela familjens sjukdomshistoria tillbaka till 1843 (nåja...) osv.

"HypnoBirthing" är en vanlig bok, men det hör till en CD med två avslappningsövningar/självhypnosövningar. Om du kan få låna den vore det säkert jättebra.

Det där stämmer inte alls med vad jag har fått för information.. När de lägger en ryggbedövning så blockeras smärtsignalerna till hjärnan, men din rörelseförmåga ska inte påverkas så man kan vara uppe och gå t.ex

Fast det är väldigt många som berättar att de helt tappat känseln i nedre delen av kroppen. Om man klarar av att gå eller inte låter jag vara osagt men jag skulle inte försöka om jag inte kände av benen.
Just av den anledningen planerar jag också att klara mig utan ryggbedövning (OM inte förloppet blir väldigt utdraget och jag behöver vilan).

Annars:

V.32 nu. Hej å hå vad det går...! Har fått mycket svårare att gå, det kan göra jätteont ibland och då måste jag stanna. Ibland spänner jag bäckenbotten för att liksom "lyfta upp" tyngden och då känns det bättre. Har ett magbälte men det lyfter lika mycket som det trycker in bebis = obehagligt.

Igår sa min sambo till mig när jag satt i sofffan: "Du ser ut som en liten buddha!"

......tack.....? :grin::D

Men fy vad tråkigt :( Finns det inget som kan hjälpa dej?? Massage, akupunktur....Ja vad som helst?? Får hoppas att detta inte ska fortsätta speciellt länge till....Bättre du får bebbe på utsidan snart =)

Jag har gått på massage regelbundet i 2 år, men det har inte funkat sen början på graviditeten. Gör så jäkla ont så jag ligger bara och skriker och spänner mig ännu mer :p Akupunktur fungerar inte på mig, inte TENS heller. Alvedon hjälper föga. Sjukgymnastik gjorde det värre. Bassängträning hjälpte i början, men inte nu. Så man får väl säga att sjukvården gjort vad de kunnat iaf ;)

Detta med jämnställdhetsbonus. HUR fungerar det??
Jag funderade på om detta ger mej oh sambon ngn bonus:
Jag tar ut föräldra-penning hel-dag mån, tis, ons varje vecka (ev oxå lör eller sön beroende på ekonomi osv)
Sambon tar ut föräldra-penning tors, fre varje vecka.

Du måste antingen jobba, plugga eller ha semester de dagar han tar ut för att få bonusen.

Var hos barnmorskan i fredags. Är nu i vecka 33. Shit alltså! Det närmar sig!
Följer fortfarande kurvan exakt. Och bebis hjärtslag ligger på 130 nu. Sägs att det blir en pojke då va? :)

Gränsen för hjärtljuden ligger vid 140, under = flicka och över = pojke :) Givetvis stämmer det inte, men det är ändå en kul grej! Den här bebisen har växlat mellan 134-147 så den är nog tvåkönad.

Fast det är väldigt många som berättar att de helt tappat känseln i nedre delen av kroppen. Om man klarar av att gå eller inte låter jag vara osagt men jag skulle inte försöka om jag inte kände av benen.
Just av den anledningen planerar jag också att klara mig utan ryggbedövning (OM inte förloppet blir väldigt utdraget och jag behöver vilan).

Jag tycker inte man ska vara "rädd" för ryggbedövning, den är helt ljuvlig om värkarna är riktigt jobbiga eller man behöver vila lite. Däremot om man tappar känseln så antar jag att de inte träffat 100% rätt och då ska man nog hålla sig i sängen :p

Igår sa min sambo till mig när jag satt i sofffan: "Du ser ut som en liten buddha!"

......tack.....? :grin::D

Jag tycker absolut att du ska tacka - han säger ju att du har kropp som en gud :D

Du måste antingen jobba, plugga eller ha semester de dagar han tar ut för att få bonusen.

Får jag ta ut semester under tiden jag ansökt om ledigt från jobbet....?
Fick ju fylla i ledighetsansökan först nu för tiden med grav-penning sen får jag fylla i en ny när ja har fött oh ska gå på mamma-pennings.
Under hur lång tid har man på sej att dela lika oh ta ut dagarna? Men det är ju klart, drar man ut på det kommer bonusen delas upp oh betalas ut lite år för år eller hur säger man....?
Alltså jag är lite trög i vanliga fall men detta med att vara gravid oh bara tänka enkelt oh logiskt.... Det är ju ta mej tusan rent omöjligt....!!!
Har iaf sett att man kan få komma på info träffar på fk.... Dock inget här i min stad men i ngn av grann-städerna borde jag kunna få hänga med på ett hörn!!

Jag har gått på massage regelbundet i 2 år, men det har inte funkat sen början på graviditeten. Gör så jäkla ont så jag ligger bara och skriker och spänner mig ännu mer :p Akupunktur fungerar inte på mig, inte TENS heller. Alvedon hjälper föga. Sjukgymnastik gjorde det värre. Bassängträning hjälpte i början, men inte nu. Så man får väl säga att sjukvården gjort vad de kunnat iaf ;)

Pust.... Skönt iaf att du inte har långt kvar nu!!! Och hoppas du får bli smärtfri oh pigg som en lärka när den lille är på utsidan :)

Får jag ta ut semester under tiden jag ansökt om ledigt från jobbet....?
Fick ju fylla i ledighetsansökan först nu för tiden med grav-penning sen får jag fylla i en ny när ja har fött oh ska gå på mamma-pennings.
Under hur lång tid har man på sej att dela lika oh ta ut dagarna? Men det är ju klart, drar man ut på det kommer bonusen delas upp oh betalas ut lite år för år eller hur säger man....?

Det får du fråga din AG om :) De borde kunna ändra din ledighet, men jag vet inte hur tjuriga de är ;)

Du får ta ut dagar tills barnet antingen fyllt 8 år eller gått ut första klass. Jämställdhetsbonusen gäller under hela den här tiden och beräknas per år. Man får ett brev på våren om man är aktuell för att ansöka.

T.ex. jag och sambon delade på det förra året - han tog 4 v FL och sen 4 v semester, jag tog först sem och sen FL. I år kommer vi få en bonus beräknad på dessa 8 v - ca 4000:- tror jag det blev :)

Pust.... Skönt iaf att du inte har långt kvar nu!!! Och hoppas du får bli smärtfri oh pigg som en lärka när den lille är på utsidan :)

Ja, jag hoppas också på det. Idag har jag skitont mellan benen :o Det känns som världens träningsvärk, typ rida stenhårt i ett par timmar efter flera månaders uppehåll :p Hoppas det släpper tills imorrn...

Idag är det exakt 2 v kvar till BF :banana:

Aahh då ska vi nog försöka sikta på att göra ungefär som ni vid semestern, iaf nästa år :)

Haha, alltså, det kan väll ett gott tecken att ha ont mellan benen nu va? :o:D
Ja menar, om de har ngt med att den lille hittat utgången oh söker sej ditåt hihi :) Annars får vi hoppas du slipper smärtorna.

Oh du! GRATTIS :bump: Hoppas du får en toppen-dag med nära oh kära oh mkt mys :)

Aahh då ska vi nog försöka sikta på att göra ungefär som ni vid semestern, iaf nästa år :)

Haha, alltså, det kan väll ett gott tecken att ha ont mellan benen nu va? :o:D
Ja menar, om de har ngt med att den lille hittat utgången oh söker sej ditåt hihi :) Annars får vi hoppas du slipper smärtorna.

Oh du! GRATTIS :bump: Hoppas du får en toppen-dag med nära oh kära oh mkt mys :)

Fast det gör inte ont inuti som det brukar, det här är nog bara nåt plågsamt :p Och nej, det släppte inte tills idag...

Tack så mycket! :D

Vad spännande med bara två veckor kvar eller nått :angel: jag är glad att det inte är jag som har två veckor kvar :D

KL
Hade ingen aning om att EDA:n kunde göra så att man inte kan gå :eek: jag är typ inställd på att få all smärtlindring man tänkas kan men det kanske hinner ändra sig...

Jag är lugnet själv ;) Eftersom L väntade 16 dagar extra så är jag inställd på det även denna gång. Man blir så jäkla besviken annars när dagarna bara fortsätter att passera, känns ändlöst...

Gränsen för hjärtljuden ligger vid 140, under = flicka och över = pojke :) Givetvis stämmer det inte, men det är ändå en kul grej! Den här bebisen har växlat mellan 134-147 så den är nog tvåkönad.

Jaha! Då var det ju tvärtom vad jag hade hört då! :D
Nä klart det inte stämmer, men det är kul ändå att spekulera i vad det blir. ;)

GRATTIS på födelsedagen förresten!! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 354
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar