Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Okey, en personligare fråga då, blir ni påverkade under sex? :D

Dygnet runt, men gör som allra mest ont på kvällarna. Jag undviker alla lyft och rörelser i den mån det går, motion är inte att tänka på. Och om jag sköter mig på dagarna så kan jag faktiskt vara relativt smärtfri på kvällarna :laugh:

Instämmer i allt.

När jag går tar jag korta steg och ser till att "trampa under mig" ordentligt.
Foglossningsbälte kan hjälpa!

Som jag skrev tidigare i tråden så har vi i princip inget sex här. Det funkar inte, jag är helt enkelt för öm och svullen.

Okey, jag hade inte haft en tanke på att jag kunde ha foglossning.. Finns så mycket frågetecken nu, men tack för era svar! :)

Jag har också foglossning, men inte speciellt mycket. Gör mest ont om jag tar stora kliv, tex ska kliva upp på en stol. Hoppa i och ur bilar och lyfta tungt gör också ont. Men jag lever som vanligt. Rider fortfarande och de första minutrarna kan det göra ont, men sen brukar det gå över. Vissa dagar gör det ont när jag går, men det kan man ju inte gärna låta bli att göra :)

Sex har vi i princip inte här heller, det gör bara ont. Men jag tror inte att det är foglossningen som gör ont då.

Okey, en personligare fråga då, blir ni påverkade under sex? :D

Inte under, men efteråt gör det riktigt ont och jag har aldrig ont annars (är i v. 29). Så nu blir det, eh, anpassade aktiviteter resten av tiden.

KL

Herre jösses....... Just hemkommen från föräldrautbildningen, var andra träffen idag och ska på två till.
Första halvan av Utb gick kanon. Bra info om förlossningen, olika smärlindrings-alternativ, och fick se en mkt fin förlossnings-film som inte visade ngra otäckheter, men ändå visade mkt som var nyttigt att se.
Efter fikat vart det en film om amning...... Fy...... Trode att jag ändrat inställning till detta med amning, Trode mkt rädsla inför amningen hade släppt. Jo men visst, tjena...... Var tårögd oh genom-svett efter filmen oh av att ha sett urmjölkade hängisar oh Gud vet allt...... Gaaahhh!!! Men jag sa det rakt ut, jag mår skit dåligt av att se detta. BM gav mej beröm oh sa att det var starkt att säga och berätta mina känslor för gruppen. Hon gav mej bra stöd och råd och klappade om mej, så då kändes det mkt bättre igen.
Ja ja, bara jag får lugna ner mej efter den där filmen ska jag återgå till att tänka som jag gjorde innan "jag tar det som det kommer... Funkar det så funkar det, funkar det inte så är det så oh jag ä ingen sämre människa för de".
Ngn annan som har lite "ångest" över detta med amningen?

För övrigt så känns det mkt bra att vi valde att gå med på utbildningen. Många små tips som är bra för mej oh sambon :) Oh mkt är ju "självklart" r man hör det, men man måste lixom höra det sägas av BM :)

Hur mår ni i värmen idag då? Jag mår förvånandsvärt bra! Är typ 23-26+ här med svag bris. Tål värmen dåligt som ogravid men idag har det inte känts värre än som ogravid :) Har cyklat och suttit en stund i solen och myst.
Hur tänker/gör ni med solskydd? Smörjer ni in er i sky-hög solskydds-faktor eller har ni eran vanliga? Eller gör ni som mej..... Glömmer helt enkelt bort allt vad solskydd heter? Dumt dumt, jag vet!!

KL

Jag var på föräldrakursens första tillfälle för en vecka sedan. Alla andra skulle ha i juni eller juli, dvs minst en månad före mig. Det är märkligt hur olika magstorlekarna kan vara. Jag var MINST lika stor som de andra (åtminstone i mina egna ögon) och en av dem var jag helt övertygad om hade kommit dit av misstag. Hade jag sett henne på gatan hade jag aldrig gissat att hon skulle ha barn, framför allt inte så snart:o

Min omgivnng har fällt kommentarer om min storlek, men då snarare i positiva ordalag - det här är väl enda tillfället i livet då det är helt OK och närmast beundransvärt att vara rund :grin:. Då tycker jag att det är betydligt mer irriterande när man får kommentarer som: - Passa på att njuta nu och sova länge/göra vad du vill/äta i lugn och ro (och allt vad det nu är) för sedan...= underförstått att man aldrig mer får göra det, åtminstone inte innan barnets 30 års dag:cool: Det ska gärna sägas med ett litet närmast triumfatoriskt leende i mungipan också, för att vara fulländat. Sådant kan få mig att gå i taket inombords. Vad svarar man på sådant :devil:?

kl

Jag har ingen foglossning eller liknande besvär. Dock vaknar jag flera gånger varje natt av att hela benet (elelr båda benen för all del, det förekommer också) gör jätteont. Det börjar i höftleden, värker i knäet och så en otäck "trötthetssmärta" i hela benet (ungefär som om man sportat jättemycket en hel dag och är så vansinnigt trött på kvällen att det gör ont). När jag går upp brukar det gå över ganska snabbt (dock inte alltid tyvärr, men i nio fall av tio åtminstone. Det är inte kramp (det förekommer också men känns annorlunda och sedan jag tar magnesium har det blivit mycket bättre).

Är det bara att man ligger dåligt på sidan? De senaste nätterna har jag bullat upp mig med en massa kuddar och jag tror att det blev lite bättre.

Mina kollegor har kommit med jätteroliga kommentarer som "Hjälp, det kommer en mage emot mig!", "Ska vi såga ut ett hål i skrivbordet så att du kan rulla in stolen?" och "Ah, nu kan du ställa kaffekoppen på magen, så praktiskt!" Jag är i princip helt okänslig dock - går de för långt så brukar jag kasta något på dem. :D Saknar dem nu när jag är hemma.

ah, jag håller med!! blir galen på sådana kommentarer. Jag har hört alltifrån att jag aldrig mer kommer att ha tid att sova, aldrig mer hinna läsa en bok, inte hinna raka benen etc. etc. SUCK!
Likaså kan jag få en kommentar om någon sitter o pratar om hur intensivt ett barn var som de träffade att "DU behöver inte oroa dig, alla barn är inte sådana hehehe" Precis som om jag helt plötsligt som gravid inte skulle träffat några barn alls tidigare, varför inte rikta sig till de andra jämnåriga (eller nåt) ogravida o ge en sån kommentar. De har ju ett val isf, jag är ju redan gravid.
Sen beror det mkt på vem som säger det också, vissa har en tendens av att gång på gång gå över gränsen medans vissa bara är trevligt nyfikna. En himla skillnad!!
Ibland kan man under samma dag få höra "men vilken liten mage" för att en stund senare få höra av någon annan "gud vilken stor mage, säker på att du inte ska ha tidigare" hehe jag har lärt mig att bara skratta lite artigt och gå vidare när sådana kommentarer ges. Folk har så olika refernsramar och alla tycker olika.

Jag lider också av nattlig kramp i vaden. Hemskt sätt att vakna på!
Annars är allt bra här. VI har idag köpt nya sängar, hiskeligt dyrt trots kampanjpris :S Men det är förhoppningsvis värt det! Man spenderar ju rätt mycket tid där. Vi sover i dagsläget i 1,20 säng och det börjar bli trångt (och vaaarmt)!
Ny lägenhet har vi också fått tag i och flyttar in 1 juli! Ska bli så härligt :) :)

KL

Det där med sex..... Det är bara jobbigt just nu.
Någon gång ibland, men det är svårt att hitta en bra ställning.

Min BM sa till mig att det inte var foglossningar jag hade, för jag var inte öm i blygdbenet. Men jag har ont i ryggslutet och i bäckenbenet.
Fast hon trodde det var något med ryggen, så hon ville jag skulle gå till en sjukgymnast.

Sover skitdåligt just nu. vaknar flera gånger varje natt och måste byta sovställning. Får prova ha lite kuddar som stöd.
Vaknar också med kramp ibland. Framför allt brukar jag kunna få kramp precis när jag vaknat och sträcker på mig. Inte alls skönt:grin:

"Ska vi såga ut ett hål i skrivbordet så att du kan rulla in stolen?"

Just DET satt jag och funderade på att göra för bara någon timme sen! :D

För övrigt har jag noterat att jag är en riktig drullputt. Jag dräller alltid när jag dricker eller äter och jag har inte märkt det förut för då fanns ingen mage för det att landa på.... :angel: Det måste vara så, jag kan ju inte plötsligt fått ett stort hål i läppen liksom.

KL

Det där med sex..... Det är bara jobbigt just nu.
Någon gång ibland, men det är svårt att hitta en bra ställning.

Min BM sa till mig att det inte var foglossningar jag hade, för jag var inte öm i blygdbenet. Men jag har ont i ryggslutet och i bäckenbenet.
Fast hon trodde det var något med ryggen, så hon ville jag skulle gå till en sjukgymnast.

Sover skitdåligt just nu. vaknar flera gånger varje natt och måste byta sovställning. Får prova ha lite kuddar som stöd.
Vaknar också med kramp ibland. Framför allt brukar jag kunna få kramp precis när jag vaknat och sträcker på mig. Inte alls skönt:grin:

Första eller andra barnet?

Jag väntar andra barnet nu och upplever smärta där du med har, mest när jag anstränger mig då blir det värre!
Jag har heller inte foglossning som jag trodde, men kände inget när BM tryckte på mig.
Hon trodde det däremot var så att mitt bäckene inte var så starkt efter förra förlossningen.Tre år sedan förra!

Efter fikat vart det en film om amning...... Fy...... Trode att jag ändrat inställning till detta med amning, Trode mkt rädsla inför amningen hade släppt. Jo men visst, tjena...... Var tårögd oh genom-svett efter filmen oh av att ha sett urmjölkade hängisar oh Gud vet allt...... Gaaahhh!!! Men jag sa det rakt ut, jag mår skit dåligt av att se detta. BM gav mej beröm oh sa att det var starkt att säga och berätta mina känslor för gruppen. Hon gav mej bra stöd och råd och klappade om mej, så då kändes det mkt bättre igen.
Ja ja, bara jag får lugna ner mej efter den där filmen ska jag återgå till att tänka som jag gjorde innan "jag tar det som det kommer... Funkar det så funkar det, funkar det inte så är det så oh jag ä ingen sämre människa för de".
Ngn annan som har lite "ångest" över detta med amningen?!

Det är visserligen en dålig tröst, men det är inte pga amning som man får hängtuttar - de kommer ihop med graviditeten. Första dagarna fylls brösten med både mjölk och lymfvätska (eller vad det heter) och blir helt enorma, efter det hänger de förstås ännu mer. Men alla får inte "hängisar", på en del syns det ju ingenting ;)

Jag tycker du ska be om en träff med amningsmottagningen. De är inte bara till för folk som ska amma, de är ett minst lika bra stöd för de som ska ge på flaska. Oavsett vilket du bestämmer dig för tror jag du kommer behöva oerhört mycket stöd, och då är det lika bra att börja redan under graviditeten! :)

Då tycker jag att det är betydligt mer irriterande när man får kommentarer som: - Passa på att njuta nu och sova länge/göra vad du vill/äta i lugn och ro (och allt vad det nu är) för sedan...= underförstått att man aldrig mer får göra det, åtminstone inte innan barnets 30 års dag:cool: Det ska gärna sägas med ett litet närmast triumfatoriskt leende i mungipan också, för att vara fulländat. Sådant kan få mig att gå i taket inombords. Vad svarar man på sådant :devil:?

Det där har man ju aldrig hört förr... :grin:

Jag trodde på folk som sa så, innan L kom. Jag har aldrig vart så utvilad som när jag var nybliven mamma! Han somnade vid 22-tiden, vaknade kanske vid 7-tiden för lite mat, sen somnade vi om och sov till 11 :D I stort sett varje dag, när han var 1 mån - 6 mån. Det hände att han sov utan att vakna för mat också, som längst till 9.30 (om jag inte missminner mig). På dagarna var han vaken ungefär 2 h, innan han sov i 30 min. Han började sova hela nätter vid 2 veckors ålder. Jag hade hur mycket tid över som helst :D ALLA får ju faktiskt inte kolikbebisar som vägrar sova...

Det där har man ju aldrig hört förr... :grin:

Jag trodde på folk som sa så, innan L kom. Jag har aldrig vart så utvilad som när jag var nybliven mamma! Han somnade vid 22-tiden, vaknade kanske vid 7-tiden för lite mat, sen somnade vi om och sov till 11 :D I stort sett varje dag, när han var 1 mån - 6 mån. Det hände att han sov utan att vakna för mat också, som längst till 9.30 (om jag inte missminner mig). På dagarna var han vaken ungefär 2 h, innan han sov i 30 min. Han började sova hela nätter vid 2 veckors ålder. Jag hade hur mycket tid över som helst :D ALLA får ju faktiskt inte kolikbebisar som vägrar sova...

Det där ska jag skriva ut och sätta upp på väggen..... :p

Gör det :D

Vi gjorde som så med de första 10 pappadagarna att sambon var helt ledig första veckan (=5 dagar) och sen jobbade 7-11 i 2 veckor (=resterande 5 dagar). Jag tror inte vi hade kommit upp ur sängen en enda gång när han kom hem :D

Ja, jag tyckte det var skitbra att göra så. Jag tyckte det var väldigt överväldigande i början men att vara ensam till 11 klarade jag ju... Sen när man fått in snitsen lite så var det inte fullständigt otänkbart att vara ensam till kl. 16, även om det var läskigt. Men på 3 v hinner man ju lära känna bebisen en hel del :) Sambon tyckte också det var skönt att lägga upp det såhär, vi fick ju väldigt mycket tid ihop i början.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar