Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Ja men du, sådär känner jag oxå!! Lixom stel i ljumskarna oh änna lite öm över musen.... Men som du säger, som om ömheten kommer från benen där,,,, ja jag vet hur du känner!! Så känner jag de dagar jag verkligen har hållit på oh Grejjat hela dagen. Men ont gör det inte på mej, bara stelt oh öm...

Ja öm är nog mer rätt ord och ibland blir det som ngt slags sendrag ut i benet och det hugger liksom till. Men slipper jag värre grejer är jag väldigt nöjd, det är bara lite skum känsla. Det händer lite småknepiga grejer under graviditeten kan man konstatera.

Prova att skriva ner drömmen på papper, så får du kanske den ur dig och slipper bära på den hela dagen? Mycket framstår, iaf för mig, som klarar om jag ser det skrivet framför mig.

Alltså, hur hittar ni andra ork till att fixa och pyssla med allt möjligt?

Har ingen direkt ork utan gör som du. Tar en sak i taget, vilar, och sen lite till. Ska sätta ut plantor i landet och tar 5-10 spadtag i taget ungefär. Hundarna blir det bara kortrundor med, kan inte gå några längre sträckor ändå så... Men visst är det trist att vara så begränsad. Det var svårt för mig att acceptera att jag inte orkar lika mycket längre, speciellt som jag inte är så jättestor än. Men man får väl se det som att man har en legitim anledning att slöa. :p

Frasen "oj vad du har vuxit" gör mig bara arg nu mera. I mina öron är det "Oj, vad du har blivit tjock" och det behöver jag inte höra. Jag vet mycket väl att både mage och alla andra kroppsdelar blivit rejält mycket rundare och det glädjer mig inte ett dugg.

Är så bitter att jag går upp så mycket i vikt eftersom jag inte äter mer än vanligt men däremot rör mig och håller igång betydligt mer än vanligt. All energi har tydligen börjat lagras istället för att förbrännas.

Jag är jävligt trött på det här... och då är det 16 (!!) veckor kvar.

Mitt humör är verkligen på botten och jag är arg hela tiden. Och då tycker folk det är roligt att klämkäckt säga att "det är dom där hormonerna". Nej, jag överreagerar inte så för jag är gravid. Jag överreagerar så för jag har blivit fet helt oskyldigt, inte sover på nätterna, har ont när jag rör mig och känner mig allmänt invalid. Hade inte hormonerna funnits med i bilden hade jag varit på rejält mycket sämre humör, det kan jag lova.

Dessutom har jag fått bristningar på brösten. Jippie.

Uuhh blir oxå så irriterad när folkvräker ur sej sånt där!!!
Jag är STOLT över min fina mage :love: och trots allt mår jag kanon för att ha klarat av så stor del av graviditeten, så inte för det.
Men när man träffar en arbetskamrat somm man inte träffat på en och en halv DAG och denne då utbrister "jösses vad du växer, syns skillnad bara sen sist vi sågs""...... Ja då blir jag VANSINNIG!!!!! NEEEEEJ det kan inte synas så mkt när du såg mej för en oh en halv DAG sen!!!
Säger folk så bara för att de mååste kommentera magen eller vad??

Annars tycker jag det är roligt oh mysigt när folk kommenterar, frågar och ler när man inte setts på ett litet tag :)

Är oxå förvånad eller vad man ska säga att jag gått upp ganska mkt.... Inget onormalt enl min BM, men ändå ngt oväntat för min egen del då jag alltid varit smal, aldrig lagt på mej ngt speciellt.... Hade väll trott att jag skulle bli en sådan där som bara skulle få en kanon-kula sen inget mer.... Hehe, men det är kanske allas önskedröm det? :)

Prova att skriva ner drömmen på papper, så får du kanske den ur dig och slipper bära på den hela dagen? Mycket framstår, iaf för mig, som klarar om jag ser det skrivet framför mig.

Det låter som ettbra tips, tack :) Det tror jag att jag ska prova om jag drömmer/när jag drömmer ngt sådant nästa gång, för nu är de senaste drömmarna lite luddiga i mitt minne.
Känner ju som så att jag ofrivillligt lägger massa energi på gammalt skit, när jag behöver all energi jag kan få att lägga på att orka grejja och planera för det nya och framtiden!!

Som sagt, tack :) Ska prova oh skriva ner så kanske jag ser i text vad det är jag missar när det bars spelas upp om och om igen i mitt huvud.

Mina jobbarkompisar var jättegulliga sist jag träffade dom (runt v.30). De sa bara att jag var jättefin och att fettet omfördelats till det bättre nu :D

*kl*

Säger bara VILKEN HELG!! :D fast positivt då. Mått super hela helgen och det känns ju bra. Igår åt vi frulle när vi vakna sen körde vi upp till åsen och gick en skön promenad. Hem och duscha och iväg på kalas. Även där blev det en promenad :laugh: Hem och grilla och mysa i trädgården och igår blev det en helrunda på skånes djurpark och allt va deras backar innebär :angel: tänkte i mitt stilla sinne att ja kommer va dö idag men mår toppen :p ledig till imorgon kväll så idag blir det enbart pyssel med hästen och solstolen :devil: lövly!! Har 8 arbetspass kvar på jobbet sen e det ledighet. Underbart. V 32 nu och har gått upp 14 kg nu. Känns tungt men men d försvinner i ett naffs :angel:

KL

Jag satte staket i sju timmar i lördags och var lite mör efter det i går men jag ska inte klaga.

Är nu i v. 35 och har gått upp 13 kg (vägde 63 innan) och har egentligen inga större bekymmer så länge jag sköter mig. Det som händer om jag gör nåt dumt (som gå på stan en dag i högklackat :o ) är foglossningsont från blygdbenet. Det hjälper dock inte att vara stilla för att det ska gå bort utan jag måste hitta en lagom balans.

Någon frågade om föräldraledigheten. Vi ska dela från början. Mannen ska jobba 60% (först har han 5 v semester + de 10 pappadagarna). Jag har eget företag och ska ta ut 3 föräldradagar i veckan är planen och sen jobba resten. Jag kan styra min tid och jobba hemifrån i kortare pass så vi tror att det ska fungera bra.

Jag växlar mellan att ha panik för att det är så kort kvar till att vara sjukt nyfiken på vad det är för någon liten människa där inne.

Nu har vi skaffat det mesta som vi behöver från start. Badbalja och en kudde till barnvagnen är det jag vet som är kvar. På onsdag är det två veckor tills den inte är för tidigt född längre :eek::love:

*kl*

Vad för kudde ska man ha nu när bebben kommer :) Hur tjock ska den vara? Känns som alla babykuddar e i strl XL, tjocka som sjutton.

Mina jobbarkompisar var jättegulliga sist jag träffade dom (runt v.30). De sa bara att jag var jättefin och att fettet omfördelats till det bättre nu :D

Så är det för mig också, jag har fått en jämnare figur verkar det som. :D

Nu har jag gått in i v.30, var hos BM i morse och allt såg bra ut. Bebis har lagt sig med huvudet nedåt vilket troligtvis är förklaringen till varför min mage har känts annorlunda och det har tryckt mer neråt än förut. Har gått upp 4-5kg hittills, det måste vara en genetisk turlott eller nåt för jag kan inte påstå att jag gjort några enorma ansträngningar att hålla vikten nere...

Men jag klarar inte alls av att vara så aktiv som ni andra tycks vara. förmodligen pga bristen på grundkondition. Men i helgen har jag iaf, med grävhjälp av sambon, satt en massa plantor och frön i trädgården. :)

*kl*

Jisses, igår morse vaknade jag av tok-kramp i ena vaden.. jag visste knappt var jag skulle ta vägen, så smärttålig är jag :p
Sen har jag haft känningar i både vad och fot, är det någon som vet om man kan förebygga kramp och hur?

Ang. föräldraledighet så har vi inte bestämt något än. Det känns svårt att planera en situation som man aldrig upplevt men tankarna går åt att jag kommer vara helt ledig till november, sen börja jobba 25% med tider jag kan styra själv under nov+dec. Från januari tänker vi att sambon är hemma mestadels några månader men vi får se..
Jag får så tråkiga reaktioner från omgivningen när jag nämner att jag förmodligen inte kommer vara hemma på heltid första året, är det verkligen så konstigt :confused:

Jag har drömt lite, men inget jätteläskigt tack och lov! Häromnatten drömde jag att vi hade kommit hem med bebis, men ansiktet var suddigt på den och ingen ville säga till oss om det var en pojke eller flicka, inte heller något namn. Den gick under namnet "bebisen" och hade en ljusgrön pyjamas på sig..

Och den där orken.. Jag tror fortfarande att jag är helt opåverkad av graviditeten för det mesta och att jag således kan köra på i vanlig takt men verkligheten kommer ikapp mig lite varje dag ;)
Som igår började jag med storstädning och sen tapetserade (slät väv, ska målas) jag två rum här hemma, for fram och tillbaka, upp och ner på stegen.. Jag var milt sagt lite mör igår vid läggdags...
Men ändå så tänkte jag att "imorgon drar jag in till färgaffären kl 7 och köper tak+väggfärg så hinner jag nog dra över allt en vända innan lunch, sen ska jag rensa i trädgården under eftermiddagen."
Jag kom på bättre tankar i morse dock, så det blev sovmorgon och nu altanhäng.. Kanske tar en promenad och en glass, ska hälsa på en vän i eftermiddag och köpa hem färgen så kanske jag målar lite imorgon.

Ingen kudde alls i början, sa dom på föräldrakursen förra gången. :)

Har påbörjat min ledighet idag. Skulle egentligen jobbat denna veckan oxå, men jag tog ut semester! Såååå skönt!! :laugh:
På måndag den 16e börjar min Graviditetspenning att gälla.

Känns iofs jättekonstigt att inte vara på jobbet idag, men man får väl vänja sig. Hehe! ;)
Nu kommer jag ju få massor av tid till det som alltid måste göras efter jobbet, under dagen istället. Blir ju bra eftersom barnmorskan bad mig att ta det lugnare. :)

Har oftast mycket energi/blir rastlös och jobbar hårdare än jag borde. Kroppen brukar klaga om kvällarna (jätteont i rygg och fogar), vilket resulterar i att jag inte kan sova ordentligt. Så nu har jag ju chansen att ta det lugnare och vila mig lite inför det som komma skall! ;)

Jag har faktiskt inte alls problem med att folk kommenterar min storlek. Är i vecka 31 och har gått upp 15-16 kg. Var inte trådsmal innan heller.
Jag vet att dom inte menar nåt illa. Och faktiskt så är det fullt normalt att gå upp en hel del i vikt när man är gravid.
Det jobbiga är ju att knö på sig stödstrumpor & knyta skor etc. Smidig som ett kylskåp typ! :D
Men men. Om några månader slipper man väl det lilla problemet. ;)

Ingen kudde alls i början, sa dom på föräldrakursen förra gången. :)

Och här säger de "använd en mjuk kudde som är tillräckligt stor för att barnet ska kunna ligga med huvud+axlar på den" så det är nog olika..

Välkommen till hemmalivet ;) jag börjar nästan vänja mig nu efter en och en halv vecka och tror att det är lördag varje dag jag vaknar hihi.

Sen har jag haft känningar i både vad och fot, är det någon som vet om man kan förebygga kramp och hur?

Att dricka ordentligt med vatten om dagarna, vätskebrist kan ge kramp och sendrag. Likaså att få i sig tillräckligt med kalcium läste jag precis i en gravidtidning. Stretcha vaderna i förebyggande syfte. Själv är jag svag för boreas fotkräm för rastlösa ben som jag tycker gör underverk. :)

Jag blev rekomenderad Magnesium-tillskott för att förebygga kramp. Men jag har lyckats minska det hela med mycket stretching och vatten. Det är ju ett ganska abrupt uppvaknande man får!

Nu har jag börjat få jobbigt med andningen också. Är astmatiker så det var väll ganska väntat men ändå... Hualigen.

Jag har precis som de flesta andra blivit tröttare än tidigare men skiter i vilket och kör på, mer än vanligt ;). Blir så lätt rastlös och får ont i ryggen om jag sitter stilla mycket. Eftersom jag har ett stillasittandes jobb gäller det att röra på sig och vara aktiv på fritiden! Får se hur länge det funkar, men än så länge har jag väldigt svårt att acceptera att jag ska dra ner på tempot, det kan jag tänka mig att göra framåt 8:onde månaden ungefär :). Som kompensation sover jag betydligt mer än tidigare, 1-2 timmar mer per dygn.

Senast ändrad:

Jag har provat magnesium för kramp och det har hjälpt tycker jag, jag får inte kramp längre iaf.

Folk säger hela tiden till mig, de som inte kan "så mycket" säger: Oj, nu börjar du få mage! De som kanske varit gravida osv säger: Du kan ju inte vara så stor, eller vad liten du är!

Va hos BM idag och jag har gått upp 6 kg totalt, dessutom konstaterade hon att jag har foglossning..!

Ni som har foglossning, när blir ni mest påverkade av eran foglossning? vad undviker ni att göra? Hur gör ni med motion osv?

Ni som har foglossning, när blir ni mest påverkade av eran foglossning? vad undviker ni att göra? Hur gör ni med motion osv?

Dygnet runt, men gör som allra mest ont på kvällarna. Jag undviker alla lyft och rörelser i den mån det går, motion är inte att tänka på. Och om jag sköter mig på dagarna så kan jag faktiskt vara relativt smärtfri på kvällarna :laugh:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 907
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 477
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar