Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

kl

Idag fick jag hem papper ang föräldrarkursen. Detta verkar ju kanonkul. Men kan man gå själv på dessa kurser, Eller kan o kan, det fattar jag ju. Men e det mkt som ens partner missar om man inte skulle följa med. Han jobbar under dessa tiderna o kan verkligen inte få ledigt :crazy:

Är i vecka 19 och magen börjar synas, beroende på vad jag har för kläder på mig. Är lite tröttare än jag brukar på kvällarna.
Än så länge behöver jag inte upp och kissa på natten, men jag springer stup i kvarten under mina vakna timmar:grin:
Har annars mått bra under hela graviditeten. Inte mått illa en enda gång:)

Kan känna lite vagt att den rör på sig på kvällen när jag gått och lagt mig för att sova. För inte tänker h*n sova när jag ska, inte;)

Sambon och jag har enats om att inte ta reda på om det är en hon eller en han.
Något får man ju spara på.

Har inte köpt något än, tycker det känns tidigt. Fast sambon har inhandlat en komplett barnsäng.

kl

Idag fick jag hem papper ang föräldrarkursen. Detta verkar ju kanonkul. Men kan man gå själv på dessa kurser, Eller kan o kan, det fattar jag ju. Men e det mkt som ens partner missar om man inte skulle följa med. Han jobbar under dessa tiderna o kan verkligen inte få ledigt :crazy:

Jag gick själv just pga sambon jobbade!Var typ klockan två på eftermiddagen!
Jag var den enda som gick själv och när vi skulle testa olika avslappningsövningar till fölossningen så visade hon på mig!

Min barnmorska sa att man har rätt att få ledigt från sitt jobb för att gå...
Jag skulle bli skitbesviken om maken inte kunde hänga med. Vi är ju faktiskt två om att bli föräldrar. Bara för att jag råkar vara den som har barnet i min mage så betyder ju inte det att det inte är viktigt för honom att få vara med.

Fast våran utbildning är förlagd kvällstid. Helt fantastiskt.
Kanske klaga?

Jag hade vägrat gå utan min sambo. För ja, han kommer att missa jättemycket! Visserligen tyckte vi att kursen var skittråkigt (:angel:) men man lär sig mycket nyttigt också. Vår kurs var en heldag, 8-16.

Jag hade nog helst inte gått ensam på föräldrautbildningen utan då tagit med en anhörig eller nära vän om blivande fadern verkligen inte kunde, men alla är ju olika. För vår del blir det tydligen ett tillfälle och då en heldag, men min BM har anmält oss till en grupp hålls en vecka innan BF! :grin:
Jag håller dock på att försöka ändra det till en tidigare, förstår inte riktigt hur hon tänkte..

Pappan kan ta föräldraledigt när kursen hållas och arbetsgivaren kan inte neka det förutsatt att de får veta det i tid. Har för mig att det är 2 månader innan som gäller.

Men det är ju helt befängt att inte få ledigt? Det är väll precis lika viktigt att kan går som att du gör det (förutom just förlossningsdelen, men i övrigt)! Jag hade blivit skogstokig och jag är ganska övertygad om att sambon hade sagt upp sig på studs om han blev nekad (jo, han har sådant humör).

Min chef vill veta hur jag tänker vara ledig. Ahhhhh! beslutsångest. Jag fattar ju ingenting om det här med föräldraledighet!

Är det så att de första 390 räknas ut från sjukpenningen? Förutsatt att man uppfyller de kraven? Och att det är de sista 90 dagar som är lägsta/grundnivå på 180 kr dag?

Då är min fråga. Hur i helvete har folk råd att skaffa barn? Jag och sambo har lön lite över medel och bor dessutom billigt. Vi kommer ju för faen få det knapert. Alternativet är att jag bara tar ut de första 60 dagarna och sen är sambon ledig resten av året och tar ut sju dagar per vecka. Men hur kul är det för mig?

Lägstanivådagarna får du ta ut när du tagit ut FP i 90 dagar (tror jag det var). T.ex. kan du ta ut 5 dagar/v med sjukpenningnivå och 2 dagar/v med lägstanivå.

Vi tjänar rätt dåligt, men har aldrig haft det knapert. Vi äter gott och unnar oss alldeles för mycket :D Däremot så var L bara 3 mån när jag började jobba (fick inte börja tidigare pga snitt), och då tog jag ut ca 3 dagar/v med FP och jobbade 2-3 dagar/v. Gjorde under för inkomsten!

Ok, då förstår jag lite bättre.

Har en tanke om att jag ska vara ledig första sex månaderna (sjukpenningnivå fem-sju dagar/vecka) sedan sambon ledig i sex månader (sjukpenningsnivå 5-7 dagar/vecka) och sedan jobba deltid och ta av lägstanivådagarna.

Senast ändrad:

Låter som en bra plan tycker jag :)

En annan fördel med att göra som vi gjorde är att man har så många dagar kvar! I somras kunde både jag och sambon vara lediga i 8 v ihop, med hjälp av FP och semester. Så vi tänkte göra likadant i år också :love: Har ca 160 dagar kvar att ta ut...

Det är absolut en idé. Men mitt jobb fungerar inte speciellt bra på deltid. Jag är ensam på min tjänst och det blir hattigt, inte minst för mig själv. Vad gjorde ni med barnet när du jobbade då? För dagis får man ju inte fören barnet är ett år? För om din sambo var ledig så måste ju han använt fp, eller?

Jag fattar inte.
Visserligen är jag däckad i förkylning och tankeverksamheten är inte så hög men ... om du tog ut 2-3 dagar FL och jobbade 2-3 dagar ... var inte din man hemma med barnet de dagar du jobbade då, eller ...? :confused:

Vad har ni för vagnar eller ni som ska köpa, vad väljer ni?

Vi har 3 vagnar men jag trivs inte med någon av dom. Känns inge smidiga och sulkyn kan man inte sänka handtaget på..
Vill ha en Baby Travel Milano, som har två svängbara hjul fram, med hårda liggdelen till. Någon som har erfarenhet av den?
Nu har vi en Brio Nova med mjuklift till, en Baby Travel Amsterdam med hård liggdel till samt en BMX-sulky. Ska lägga ut alla när jag fräschat upp dom.

Vi har ju ingen sen innan men har tittat en del på nätet. De jag fastnat för är Brio Sing, Crescent classic och emmaljunga classic.

Just nu är vi mest inne på en EL city cross men vi har inte beställt någon än så det kan komma att ändras. Kommer förmodligen ha en "citykorg" istället för mjuk/hårdlift.
Det känns inte som det kan räknas som en liten smidig vagn men jag tror den uppfyller de behov vi nu har bra så man får väl börja någonstans och sedan isf byta vagn, det är ju inte oåterkalleligt.

Nu kanske du inte svarade mig ang föräldrautbildningen men jag kan lugna dig med att vi kommer gå båda två om vi hinner innan bebis anländer vill säga.

Det där med ekonomin är väl prioriteringar, vi har planerat så att vi i dagsläget skulle klara oss på endast en inkomst men då skulle det bli ganska tråkigt i längden. Men jag känner ingen direkt stress över pengarna i dagsläget.

Jag kan bara tala för min del men jag skulle utan problem kunna jobba halvtid och ta fp halvtid så fort bebis tillåter utan att mannen tog fp eller vi utnyttjade dagis. Jag har oregelbundna arbetstider och jobbar dag/kväll/natt vardag såväl som helg. Blivande fadern kan i viss mån styra sina arbetstider så det skulle lätt gå att pussla ihop :)

Senast ändrad:

+ qrumelur

Meh! Jag trodde givetvis att ni förstod även det jag inte skrev utan bara tänkte :D Jag jobbar inom vården så jag jobbade kvällar och helger. Därför kunde vi spara så mycket dagar :)

Då förstår jag. Vi jobbar dessvärre kontorstider båda två så det är helt kört.

Jag blir impad av er som klarar att skära ner så mycket på inkomstena! Vi klarar väll till viss del men en inkomst kan vi ju glömma, 1½ möjligtvis men då får vi riktigt knapert. Gör jag mig av med hästen så blir det ju ett annat läge, för hon kostar ungefär lika mycket som vårt boende gör i månaden... :rofl:

Det är klart att hästen "förstör" en hel del ;) L var ca 6 mån när jag sålde min häst och fram tills dess var det inga problem alls. Men då tränade jag aldrig för tränare och hade en billig häst (runt 2000:-/mån).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 343
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar