Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Hos oss blir man nekad gravidotetspenning eftersom jobbet inte är tungt, bara farligt:crazy:
Men det har arbetsgivaren löst genom att "stänga av" den gravida när det inte funkar att jobba längre. Det finns ju tyvärr inga omplaceringsmöjligheter förutom vid undantagsfall.

*kl*
angående att ta sig upp på hästen så är problemet när jag ska rida ut, måste då korsa en väg jag inte vill sitta upp innan och på andra sidan finns inget man kan klättra på.. Än så länge går det ju, men blir magen större kommer inte benet att räcka över iom längden jag får ha på lädret för att öht nå stigbygeln:p Men kanske dax att plantera en pall på den sidan av vägen haha

Hon kanske motiverade sin ansökan för dåligt? I mitt jobb nekar de aldrig någon tror jag :)

Jag hoppade över det för snön vräkte ner. Nya tag idag istället. Återstår att se om ridbanan har töat eller om det blir en uteritt!

Jag brukar alltid använda stol eller pall när jag sitter upp, även när jag är "ogravid", pga mina knän.
Skulle jag behöva hoppa av ute i skogen, får jag leta upp en stubbe eller sten när jag ska upp igen. Annars får pållan ställa sig i ett dike. ;)

*kl*
Jag har just skickat in ansökan till FK om graviditetspenning. Är lite nervös för svaret. Har ett ganska tungt jobb på fabrik och kommer knappast orka jobba hela tiden ut.
Alla tidigare gravida på mitt jobb har fått gp, fram till den sista tjejen, som hade exakt samma arbetsuppgifter som de tidigare. Hon fick avslag...
Dock blev hon ju sjukskriven istället, eftersom hon inte klarade jobba.
Sägs att dom blivit hårdare på FK. Nån mer som sökt gp??

På mitt jobb har ingen fått avslag!
Jag jobbar på lager och plockar!Mycket tungt och mycket truckörning!
Jag fick full gradivitetspening!
Det verkar som om dom har sänkt till femtio dagar!
Jag krämade på och beskrev hur ont det gjorde vi vissa moment i mitt dagliga jobb.Har en timme till och från jobb!

Apprå på ridning så är min kuse utlånad till min kompis eftersom har är lite opålitlig just nu!Han började å emot skänkeln och bocka på sista kursen.
Så jag bytade med kompisen till en gentelman på 21 år!

Vad menar du med att de har sänkt till 50 dagar? Det har det väl alltid varit?

Hör inte till ämnet kanske men nu har jag bokat tid för ett köns UL. Är inte förs 11 April men gissa om jag är nyfiken :D

Vad kul! Jag ska göra vanligt UL 28/3, hoppas de tittar efter könet då också så man får veta. Annars bokar vi nog tid på den privata kliniken där vi gjorde UL i v. 12!

Jag begriper inte hur man INTE kan vilja veta :D.

Mja, tidigaste dagen du kan få graviditetspenning är 60 dagar före bf men du får ersättning för 50 dagar. Om det är det du menar? De sista 10 innan bf får man ta ut annan ersättning.

(jag vet att det finns undantagsfall då man kan få ersättning för en längre period beroende på yrke)

Jag har med sökt GP, men väntar fortfarande på svar.

Det handlar nog mest om hur man formulerar sig samt vad chefen skriver. Man har ju rätt att överklaga ett beslut som man är missnöjd med.
Skulle man inte få GP beviljad så har du ju fortfarande möjlighet att vara tjänstledig i alla fall om man tycker att jobbet är för tungt, då utan ersättning naturligtvis.
Eller så finns möjligheten att bli sjukskriven men bara för man får ett sjukintyg från en läkare så är det ju inte säkert att FK godkänner och betalar ut ersättning hursom.

*kl*

Jag såg med på "En unge i minuten" och hade ett mindre breakdown..
Jag förstår bara inte hur det ska gå till, helst vill jag slippa hela förlossningen. Jag önskar det var en "dipp" som gjorde att jag känner såhär men det är liksom min permanenta inställning, det kommer ju omöjligt kunna fungera bra.

Imorgon ska jag till BM, ska bli spännande att se vad som hänt med mina värden och vikt och allt de senaste 15 veckorna :angel:
Faktiskt ska det blir spännande och se vad man gör där överhuvudtaget, lyssnar på hjärtljud kanske?

Jag gjorde i Stockholm, på Sibyllekliniken. Det var en jätteduktig och trevlig doktor som gjorde det. Det kostade 300.

En kompis har gjort i Linköping, det kostade runt 600.

Finns ju fler ställen i Stockholm, om man vill göra ett 3D-ul. Men de brukar kosta en hel del.

Vad kul! Jag ska göra vanligt UL 28/3, hoppas de tittar efter könet då också så man får veta. Annars bokar vi nog tid på den privata kliniken där vi gjorde UL i v. 12!

Jag begriper inte hur man INTE kan vilja veta :D.

Nej det förstår inte jag heller :D

Jag ska åka till barnmorskegruppen i Göteborg, sen finns mamma mia i göteborg. Men det måste ju finnas på andra ställen?

*kl*

Angående GP så är det väl föräldrapenning numera som man får ta ut före förlossningen? När jag pratade med FK sa de att jag som student kunde söka och få beviljat det. Handlar det fortfarande om hur hårt jobb man har eller pratar vi om olika saker?

*förvirrad*

Nu ska vi se hur påläst jag är ;)

Jag har förstått det som såhär:
Man kan ta ut föräldrapenningsdagar tidigast 60 dagar innan bf, så som student eller om man inte har ett jobb där gp är befogat så går det alldeles utmärkt.
Dock är det inte samma sak att ta fp innan födseln som att få gp, får man gp beviljat så blir det 50 dagar med ersättning utöver föräldradagarna.
Tar man fp så tar man dem ur sin totala "pott" och med gp har man kvar sin total+50 dagar extra ersättning.

Men jag kan ha missuppfattat så om någon annan har en idé om vad som gäller så är det välkommet :)

Vi fick idag tips av vår BM om ett ställe i linköping där man kunde göra 3D-ul (tror hon nämnde något om 4D också), samt få film och bilder o massa. Hon rekommenderade denna klink om man var intresserad, dock kostade drygt 1500-2000 kr.
Googla på selbing eller crocus om du är nyfiken.

Nej det förstår inte jag heller :D

Jag ska åka till barnmorskegruppen i Göteborg, sen finns mamma mia i göteborg. Men det måste ju finnas på andra ställen?

Vi gjorde ett UL i v. 12 på en privat klinik i Gislaved. Det kostade 300 kr ch vi fick två foton. Så jag tar för givet att vi kan boka ny tid och kolla könet, verkar som man får göra vad man vill där :D. Dom frågade bara efter personnummer, första datum vid sista mens och varför vi ville göra ett UL när jag bokade tiden.

Tack :) Det där stället där gör de inte enbart köns UL utan man måste göra ngn av deras undersökningar oxå. Dit har jag funderat på att öka ändå, och det lutar åt det fortfarande. De har en undersökning som heter tillväxtkontroll och då tänkte vi ta den plus be dom kolla könet. Står på deras hemsida att bara man bokar undersökning så kan kö et kollas vid alla undersökningar.
Tillväxtkontrollen känns som en lagom och bra sak att välja, när man måste ta ngt för att få veta kön.
Om det inte vore så förbaskat långt till stockholm och Göteborg skulle vi åka dit, men Linköping är närmare, trots att det innebär ngra timmar i bilen.
Vet eg inte om jag är sååååå vansinnigt nyfiken så vi mååååste åka och kolla, men av bekvämlighets skäl skulle jag/vi vilja veta så man kan handla där efter.
Inte för att det blir enbart blått till kille och rosa if det blir en tjej, men ändå. Vissa saker vill jag ha olika beroende på kön, och det känns så vansinnigt tråkigt att köpa väldigt neutrala kläder att ta med till bb. Haha, och nej, ingen annan inte ens barnets far ska ge sej ut oh handla när vi fortf ligger på bb.
Så får se hur det blur, ska fundera lite till i helgen och ta tag i det på måndag om vi bestämmer oss för att åka.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar