Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

Mja, tidigaste dagen du kan få graviditetspenning är 60 dagar före bf men du får ersättning för 50 dagar. Om det är det du menar? De sista 10 innan bf får man ta ut annan ersättning.

(jag vet att det finns undantagsfall då man kan få ersättning för en längre period beroende på yrke)

Jag fick full HP (som det hette då) när jag väntade L, fick då betalt fram till 1 maj. L var beräknad till 12. Men eftersom den lille dryga vägrade komma ut förrns 28 maj så slösade jag rätt många föräldradagar där, kunde ju inte vara utan pengar för nästan en hel månad :( Tycker det är rätt korkat att man inte får betalt för sista 10 dagarna...

Men vad fult av dom:mad: Visst kan jag köpa att det är 10 dagar innan som det är stopp, men då ska man väl ändå ha möjlighet att få förlängt om man går över tiden tycker jag.. För så är det ju åt andra hållet, kommer bebis för tidigt så får du bannemig skynda dig och berätta för FK..

Måste fråga igen, ni som sökt HP (använder benämningen havandeskapspenning för att jag tycker det är lättare att säga än graviditetspenning, dessutom blir förkortningen av det senare samma som en dagstidning och jag blir förvirrad:o) har ni fått era besked än? Och har ni då fått ytterligare blanketter att fylla i och skicka in?
Jag var ju i kontakt med FK och frågade angående det, och som där sa dom att man först söker för att få HP öht beviljat och sen får man söka igen för att faktiskt få ersättning också (i min värld nåt sjukt onödigt krångligt, eftersom dom ju faktiskt redan tagit ett beslut att bevilja och i vilken grad:crazy: men hursom..). Så ju mer jag tänker på det, desto mer skeptisk blir jag och funderar på om de inte anser ersättning motiverat eller vad sjutton...

Nu fick jag dessutom en liknande blankett angående sjukskrivningen.. är det alltid så, med allt som gäller FK, att man måste söka "två" gånger?
Var det fler i tråden som var sjukskrivna pga graviditeten? Har ni haft nåt krångel med det?
Ångrar så att jag inte var lite mer snabbtänkt när jag fick min sjukskrivning av doktorn, han hintade ju vad som ofta är mer ok enligt fk att vara sjukskriven för.. men blåögda jag som varken vill ljuga eller överdriva kopplade först efteråt och har nu lite små-ångest att de ska neka mig ersättning med tanke på alla cancersjuka döende människor man läser om i kvällstidningarna dom tycker borde jobba:crazy:

Och sen lite apropå blåbär..:angel: Blev alldeles full i skratt i morse när jag vaknade.. var livat som sjutton i magen... och vad kom inte sen om inte en hick-atack:love:

Bara lite drygt tre månader kvar:bump:

Förra gången skickade jag in om HP i v. 18 efter RUL. Fick svar 2-3 v innan det var dags att gå hem. Tycker också att det är rätt kort varsel, men om man blir nekad får man plocka FP i värsta fall :crazy:

Jag är för övrigt också sjukskriven och har inte stött på några problem alls. Min chef skickade in läkarintyget och vid löning fick jag pengar. Blev en del pappersarbete för mig, men inget som var svårt att förstå på nåt sätt. Däremot så fick jag inte veta att det var godkänt förrns jag fick pengarna, var ganska nervös dagarna innan...

Ang. det där med att cancersjuka ska jobba - FK bedömer inte utefter vad man har för sjukdom alt. symtom. De bedömer endast arbetsförmågan. En cancersjuk som är trött men rörlig och så kan de lätt tvinga till arbete. Jag tycker det är helt sjukt, och det gör även de som jobbar där, men samtidigt kan de inte bryta mot riktlinjerna som finns. Det är politikerna vi ska halshugga! :p

Finns det någon som har erfarenhet om hur bemanningsföretag väljer att göra med sina gravida anställda???
Jag jobbar via ett bemanningsföretag och jag är nu gravid i vecka 17.
Beräknad att få den 15 augusti.
Både min chef på bemanningsföretaget och min chef på företaget jag är uthyrd till vet om att jag är gravid.
Jag var ärlig och sa det för någon vecka sedan. Mitt kontrakt är månadsvis, och jag var lite rädd att jag inte skulle få förlängt. Men det fick jag.
Mars månad också. Förhoppningsvis april och maj med.
Någon som har mer erfarenhet om saken än jag??
Jobbar på en fabrik, som robotsvetsare. Förekommer en del lite halvtunga lyft.
För tillfället vet jag inte riktigt hur jag ska göra. vet inte hur länge de väljer att ha kvar mig osv.

Har dock haft den turen att båda mina chefer är vettiga personer. Finns möjlighet till viss omplacering, Men man vet ju aldrig hur de resonerar. Trots allt vill ju företaget hyra in en produktiv person.
Än så länge är det inga problem, men vad händer när jag blir tjockare?
Det är lite jobbigt att inte veta.

Är du bara anställd per månad så kan jag tänka mig att de behåller dig så länge du klarar jobba, sen är det ajöss :crazy: Men jag har själv ingen erfarenhet av bemanningsföretag, så lyssna inte för mycket på mig :)

:eek: Och jag som fyllde i att jag kunnat jobba om jag fått andra arbetsuppgifter.. För det hade jag ju, men det kan inte min arbetsgivare erbjuda (vilket jag iof också skrev)..
Men fick du också skicka in papper två gånger? Både för sjukskrivning och HP?
Jag som ska gå över från sjukskrivning till HP nu om ett par dagar bara:crazy: Stressande det här

Jag kan ju då erkänna att jag inte blir nåt klok på FP-räknande heller:rofl: Tycker det blir så sjukt lite i månaden, hur man än räknar.. Men det ger väl sig:D

Svårt att veta hur de ser på en sån sak. De kan väl ändå inte begära att man ska säga upp sig och hitta ett nytt jobb när det bara handlar om nån månad? Jag har för mig att jag fick skicka in 2 ggr, men är osäker. Säkert inget konstigt iaf :D

Får du lite pengar även om du tar ut 7 dagar i veckan?

Finns det någon som har erfarenhet om hur bemanningsföretag väljer att göra med sina gravida anställda???
Jag jobbar via ett bemanningsföretag och jag är nu gravid i vecka 17.
Beräknad att få den 15 augusti.
Både min chef på bemanningsföretaget och min chef på företaget jag är uthyrd till vet om att jag är gravid.
Jag var ärlig och sa det för någon vecka sedan. Mitt kontrakt är månadsvis, och jag var lite rädd att jag inte skulle få förlängt. Men det fick jag.
Mars månad också. Förhoppningsvis april och maj med.
Någon som har mer erfarenhet om saken än jag??
Jobbar på en fabrik, som robotsvetsare. Förekommer en del lite halvtunga lyft.
För tillfället vet jag inte riktigt hur jag ska göra. vet inte hur länge de väljer att ha kvar mig osv.

Har dock haft den turen att båda mina chefer är vettiga personer. Finns möjlighet till viss omplacering, Men man vet ju aldrig hur de resonerar. Trots allt vill ju företaget hyra in en produktiv person.
Än så länge är det inga problem, men vad händer när jag blir tjockare?
Det är lite jobbigt att inte veta.

Har en väninna som var gravid för ett par år sedan då fick hon och en tjej till sparken.Jag vet inte hur hon var anställd då!
Återanställdes senare och under nästa gradivitet så fick hon behålla jobbet under tiden för mig hon var fast anställd då!Hon gick hem med havandeskap!

Japp.. får det inte ens till hälften även om jag maxar dagarna:confused: Så nåt gör jag väl fel antar jag:D Jag tror jag fick det till mindre än hälften av vad jag får i lön med 7 dagar och så lågt ska det väl ändå inte vara

Men det ger väl sig, inget jag planerat att bli rik på direkt :D

Senast ändrad:

Japp på FK.. Tyckte också att det lät lite väl lågt, inte lyckats klura ut vad det är jag räknar fel på bara:p

Har du angett rätt inkomst? Är inkomsten tillräckligt högt för att du ska komma över lägstanivån?

Va på ultraljud idag och fick se min lilla bebis.
Känns lite mer verkligt nu när man sett att det faktiskt finns något därinne.
Det var livat och glatt därinne. H*n sprallade runt ordentligt.

Beräknat datum för förlossning blev ändrat från 14 augusti till den 10 istället.
Så helt plötsligt är man 19 hela veckor på väg istället för 18,5;)

Måste bara berätta :

I måndags och tisdags är de första dagarna som det varit aktivitet i magen stora delar av dagen :) Innan har det endast varit på kvällennär man krypit till sängs.
Är sååååå häftigt och myyyysigt:love:
Sparkarna känns som tydligast neråt, men nu har deg ändå börjat kännas lite överallt i magen. Sambon har inte lyckats känna ngt ännu, för det lilla bus fröt rör inte en fena så fort han lägger händerna på magen, hihi Men tror inte det dröjer innan han får känna om det fortsätter vara sådan här aktivitet om dagarna.
Haha, sådär ja, då vet ni detta :)

Tid är nu iaf bokad för tillväxtkontroll ( tvungen att boka en undersökning oxå då de inte bara kollar könet) och koll av kön. Nervöst men längtar så! Väldigt blandade reaktioner i vår omgivning, men vi känner att vi verkningen vill veta.

Varit pigg som enmört sista dagarna. Jobbat ngra extra pass på jobbet ( lite tillskott i kassan inför ullareds-resan), promenerat massor i det fina vädret, och ridit riktigt intensivt :) Allt är så gött nu :)
Visst oroar man sej för en massa, och ser faror lura lite överallt, men bortsett från den har jag aldrig mått bättre :bump:

Förra helgen var sambon oh jag oh provkörde vagnar. Sambon var först in i affären och gick rakt fram till den jag vill ha allra mest :) Oh jag har endast nämnt för honom lite lätt vad jag funderat på. Så det var så himla skönt att den som genast föll honom i smaken även är den jag är svagast för!
Beställde ingen då, utan vi ska ta denna vecka ut och kolla runt vart vi får bäst pris, men antagligen blir det från stället vi var och provkörde vid, bäst pris där :)

Har ej fått moderskapsintyg ännu, nästa besök hos BM är i v 25 (är i v 21 nu) och då skriver de det. Men flera kompisar säger att man bara kan ring och be henne fixa det nu när man varit på UL, så detta enorma process med försäkringskassan oh allt kan börja!! Verkar ju kunna ta sin lilla tid det där..

Sååå, hur mår ni andra? Rullar allt det vanliga i vardagen på eller har ni fått gjort massa ändringar? Vilken vecka är ni i nu? Och ngn mer som har/ ska göra köns-UL eller ngn/ngra andra undersökningar??

Så roligt med sparkar!

Jag är fortfarande jävulusiskt trött men börjar glömma hur det var att vara pigg och utvilad så jag har inte så ont av det. Livet rullar på även om magen börjar synas och det plötsligt har blivit betydligt längre ner till marken! Är i vecka 17+1 och ska göra RUL om 1½ vecka och det återstår att se om vi får boka ny tid på privatkliniken för en könskontroll. Har ju redan sett pyret på UL en gång men det är ändå nästan lika spännande denna gången också!

Jag har börjat kolla lite på barnvagnar och sådant på nätet, återstår att se om vi kan komma överens när det gäller!

Jag har lärt mig att gå på toa i sömnen! :D Måste gå en extravända nästan varje natt men nu gör jag det utan att vakna. Hihi.

Jag har lärt mig att gå på toa i sömnen! :D Måste gå en extravända nästan varje natt men nu gör jag det utan att vakna. Hihi.

:D Det gör jag med!

Fy jag känner mig helt lost i tråden. Är ju så sällan online... :o

Har också sökt HP (eller GP bordet det kanske heta..).

Idag var jag och shoppade babykläder .. :love: Fast jag tycker det är så svårt med byxor... Känns som om inget matchar de söta bodysarna och att allt verkar så obekvämt.. :crazy:

Har beräknat vad jag får ut i ersättning när jag är föräldraldig också. Jag har beräknat på fem dagar. Hur har ni gjort/tänkt?

halvt om halvt kl

...och jag har hittills inte behövt gå upp på natten för några toabesök alls :angel:

Idag fick jag besked av FK, min GP/HPär beviljad! Så nu är det drygt sex veckor kvar på jobbet, sen ska jag vara hemma i lugnet och tjocka till mig hihi :bump:

Ang FPdagar har jag inte börjat planera än, men 4-5 dagar i veckan är väl rimligt kanske? Har någon koll på hur många dagar man har totalt som föräldrapar förresten?

Vardagen rullar på, inga krämpor att tala om. Känns som magen har växt massor senaste veckan, ska ta en v.26 bild imorgon och jämföra om det verkligen är så. Bebis verkar trivas iaf
Vagn är nog nästintill utvald nu och jag har faktiskt köpt två små bodys och två par småååå babysockor så nu kanske shoppingen lossnar lite, det har känts så avigt hittills.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 844
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 342
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar