Sommarföräldrar 2011

Sv: Sommarföräldrar 2011

kl

Jag var hos barnmorskan idag o tog lite blodprov, o det visade sig att jag hade väldigt lågt hb-värde. Katastrof kallade hon det för. Hon gav mig 2 veckor att försöka få buggt på det, annars måste jag gå till vårdecentralen 1 gång i veckan för att få speciellt dropp. Ngn som vart med om detta??

Aldrig hört talas om :crazy: Det måste verkligen vart fruktansvärt lågt om de vill göra såna insatser, de brukar ju bara rekommendera järntabletter annars. Hoppas du lyckas få bukt med det!

Jag har heller aldrig hört talas om det, försöker hitta det på nätet, men kan ej finna ngt om det.

Bukt, så heter det ja, inte buggt. HAhahaa ;)

Är det venfer (injektion) som är aktuellt? Inte helt ovanligt som jag fattat det. Har du ätit järntabletter innan? Blutsaft?

Knapplån:

Går in i vecka 17 idag. Nu börjar jag fatta att det är på riktigt. Syns fotrfarande ingenting förutom att jag är tjock :angel:. Men som sagt, börjar kännas på riktigt. Tidigare har jag varit lite "hysch hysch", även om det inte är hemligt så har jag inte velat prata så mycket om det. Men nu börjar det släppa så imorse när en kollega sa "låt den gravida kvinnan sitta ;)" så kändes det faktiskt riktigt bra :D.

Senast ändrad:

Jag fick börja med järntabletter tidigt denna graviditet. Skumt att hon inte bara rekomenderade dig att äta järntabletter.. Jag äter Niferex. Tvungen att ta två tabletter/dag för jag mådde så dåligt av järnbristen..

Helt underbart! Fast ju det där med "en bulle till". Jag har blivit jätte fet ju. Har redan upp 6-7 kg och vissa byxor och jackor med skärp kan jag inte använda längre. Och det beror som sagt var itne på någon rar gravidmage inte... I söndags var det knappt att jag fick upp dragkedjan på ridstövlarna :eek:. Vad ska jag göra då????

*delvis knapp*
Jag lever på hoppet att extrakilona föravinner när man ammar sen:D gör dom inte det, då har jag liiite problem:eek: Det blir ju inte bättre av att alla käcka nyttiga cravings helt plötsligt blivit ubytta mot godis och andra söta saker:crazy:

Ni som rider, hur 17 tar ni er upp? Jag är ju iof inte jättelång, men hästen är ju inte ens 160 och ska jag ut i skogen har jag inget att klättra upp på.. Vilket i sin tur betyder att jag får länga lädrena 6 hål:p och det är ju knappt så benen räcker över:D

Måste fråga, vet att det är vanligt med sjuka drömmar, men nån mer än jag som drömmer mardrömmar?

Har även börjat få förlossningspanik:crazy: jag som alltid känt mig relativt lugn inför det med inställningen att det faktiskt föds en och annan bebis och smärta kan jag oftas ta ganska bra, det är ju inte resten av ens liv man kommer att ha ont även om det säkert känns så just för stunden.. Men fan nu vill jag bara att den ska stanna där inne.. Kan inte längre fatta att nåt så stort ska ut igenom så litet utrymme:eek:
Är det normalt att få en sån dipp i känslorna?

Senast ändrad:

Ni som rider, hur 17 tar ni er upp?

Vi har nån slags uppsittningsgrej utanför stallet som numer är guld värd. Om jag står på översta så behöver jag inte ens sätta foten i stigbygeln, bara att lägga över benet! Om jag skulle behöva hoppa av ute så vette f*n om jag skulle komma upp igen :crazy:

Efter förra förlossningen ammade jag i 8 dagar och gick ner 11 kg :) Så hoppas kan man ju! (Jag vet att man går ner av själva förlossningen, men nåt måste jag ju trösta mig med)

Jag tror att mardrömmar är väldigt vanligt. Man är ju trots allt på väg att vara med om nåt riktigt livsomvälvande! Inatt drömde jag först att min häst (numera såld) fick ett vackert litet föl, och jag missade alltihop. Strax därefter hade jag själv också fött, utan att ha märkt det (önsketänkande?) :grin:

Ang. förlossningspaniken - det är klart man är orolig innan! Man vet ju inte hur det kommer kännas, hur fort det kommer gå, om allt kommer gå bra o.s.v. Men känner du att oron blir övermäktig och tar bort en del av glädjen tycker jag du ska be om en remiss till Aurora-gruppen. Det kanske räcker med ett samtal för att du ska känna dig okej igen! Eller så tar det många samtal och då är det ju en himla tur att du sökte dig dit :p

hahah angående din dröm så drömde ja nåt liknande häromnatten :D

Åkte till Ikea och handlade i hbg och kände att nu är det nog dax så vi handlade det vi skulle sen körde vi bort till sjukhuset o fick ett rum. Sköterskan sa till mig att krysta ordentligt en gång sen kom lilla bebisen och dom tog på honom finaste stassen och vi åkte inom affären o köpte blöjor på vägen hem :D låter väl toppen?????

Tur man fött barn innan så man vet att det verkligen inte funkar så :angel:

Snyggve: What? Det är min skräck. Å andra sidan bättre än att inte rida alls. Jag har tiittat lite på lösningar för ridbyxor och gravidmage. Verkar gå att lösa, så länge byxorna räcker till över benen då.

Kom på att jag har ett par gamla läderstövlar som har varit för stora i vaderna de senaste åren, de kommer jag nog i ett tag till.

LillaMy84: Införskaffa en pall!

Jag funderar på att skritta ut min häst idag. Men vet inte om jag vågar. Har precis flyttat till nytt stall som ligger mitt i ett litet samhälle. För att komma till skogen måste man över en fors (STOR!) och genom ett industriområde :eek:. Med min nerviga häst känns det halvbra. Kanske ska hänga på kandaret om utifall hon skulle dra iväg :crazy:.

Äh, det gick bra :D Vi var inte snyggast, men vad gör man. Jag red bara barbacka, och bara i skritt sista månaderna, då gör det inget om man ser ut som ett mongo. Hade inte ridit alls om jag inte haft världens coolaste häst.

Kan du inte tömköra din häst eller nåt för att se hur h*n reagerar vid det otäcka innan du rider?

Glömde skriva i inlägget att jag redan äter järntabletter. Men jag har ökat dosen till 2 tabletter per dag nu. Så jag får hoppas på att det blir bättre.

Jag fick panik över förlossningen i måndags. Det dära programmet; En unge i minuten var på tv, o jag började titta. O jag började störtlipa medans jag tittade på det. Jag har inte tänkt på förlossningen innan, utan det har med kommit nu. Jag e nog väldigt rädd för smärtan för jag har sammandragningar, o det gör så in i bomben ont. Hur ska jag då klara av förlossningen. Jag pratade med min barnmorska om det igår, o hon gav mig ett vettigt svar, men ändå inte.

Det där står du ju ut med, det e det som du e tvungen att gå igenom för att få träffa din efterlängtade bebis :love: Nehe Sherlock :D E lika rädd ändå.

Fast jag tycker det var ett ganska dåligt svar av din BM :crazy:

Det jag hört många säga är att när det väl är dags att föda så får man så mycket adrenalin (och lustgas? :angel:) att man snarare blir taggad av smärtan än rädd. En annan skillnad är att dina sammandragningar nu inte är "normala", det är alltså inte meningen att de ska finnas än. När du närmar dig däremot så kommer det kännas mer som att "åh, snart kommer h*n!!". Jag vet att när det var dags för mig att räkna minuterna mellan värkarna så "längtade" man till nästa, för då visste man att det snart var dags! :love:

Nej men precis, hellre mysbyxor och gympaskor än inte rida alls. Har en bekant som tävlade i v. 35 och hade precis samma utrustning och klädsel som icke gravid. Så vill jag också ha det :D.

Jag får se hur jag löser det hela. Tömköra är inget alternativ för blir hon rädd då har jag ingen koll alls :). Alternativet är ju att leda förbi allt det där läskiga, så är det ju inte så långt till marken. Å andra sidan har det blivit riktigt skitväder här nu så jag kanske struntar i det helt och hållet....

Ni som rider, hur 17 tar ni er upp?

Jag brukar alltid använda stol eller pall när jag sitter upp, även när jag är "ogravid", pga mina knän.
Skulle jag behöva hoppa av ute i skogen, får jag leta upp en stubbe eller sten när jag ska upp igen. Annars får pållan ställa sig i ett dike. ;)

*kl*
Jag har just skickat in ansökan till FK om graviditetspenning. Är lite nervös för svaret. Har ett ganska tungt jobb på fabrik och kommer knappast orka jobba hela tiden ut.
Alla tidigare gravida på mitt jobb har fått gp, fram till den sista tjejen, som hade exakt samma arbetsuppgifter som de tidigare. Hon fick avslag...
Dock blev hon ju sjukskriven istället, eftersom hon inte klarade jobba.
Sägs att dom blivit hårdare på FK. Nån mer som sökt gp??

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 906
Senast: Tuggben
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 444
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar