Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Knapplån. Kan ni berätta lite mer om era kvälls/läggningsrutiner?

Vi samsover och går och lägger oss tillsammans varje kväll ca 21.00. Men jag hade tyckt det vore lite trevligt om E kunde sova själv ett par timmar på kvällen så jag fick lite annat gjort. Grejen är ju att han är så extremt närhetskrävande så det är jävligt svårt att få honom att sova själv. Därför tänker vi att vi ska börja med kvällsrutiner så kanske det kan vara ett utgångsläge när vi bestämmer oss för att han ska sova/somna ensam. Hade därför varit lite intressant att höra hur ni har det på kvällarna.

Min lille pojk ska oxå ha extremt mkt närhet. De sa det redan på BB då han inte ville lämna min famn. De första 3 veckorna i hans liv sov han i min famn. Det gick inte att lägga ned han för han vaknade direkt o skrek som sjutton då. Så det var bara att acceptera att han låg där tills han en dag var redo att lägga sig bredvid. Min lille killa hade ju kolik. Så jag orkade inte kämpa med att få han att ligga bredvid, utan jag gladde mig att han sov i mitt knä.

Jag började så här; Runt 18:35 så gick vi in på rummet, smörjde in honom, tog på pyjamas, lade han i sängen bredvid mig, höll han i handen o myste o sedan sjöng jag "när trollmor har lagt sina 11 små barn" ca 10 ggr :D Kan ju säga att jag var trött på den efter ett tag. Han somnade rätt så fort. Jag märkte att det gick inte att sjunga olika vaggvisor för honom, utan med han har det funkat mest med att sjunga samma visa om o om igen. Så här låg jag nästan i 2 veckor innan jag lämnade rummet o han låg ensam.
Jag sjunger fortfarande denne visan när han ska gå lägga sig, men bara 1-2ggr. Han vet nu att när den visan kommer så är det nattinatti som gäller. Vi samsover ju oxå.
Jag går o lägger mig runt 21-22 nu. Nu har han börjar med att vara vaken under 1 timme varje natt. Han ska ligga på sidan o sova o mitt i natten så försöker han att hitta ett bra läge att ligga på, men han hittar inte det å då hinner han bli mer vaken. Blää för detta. Men jag hoppas att detta går över.

Runt sju tar vi på pyjamas. Jag ammar i soffan o hon somnar på mig. Lägger sedan henne jämte mig i soffan. Sambon är oftast iväg på kvällarna och kommer hem vid 21-22. Så efter 22 går vi i lägger oss i sängen. M i sin egen säng då.
Vi har inte infört några särskilda rutiner, det har gått väldigt smidigt ändå. Men tänker att det nog kan vara bra att införa nån form av rutin som till exempel samma vaggvisa som Proxygirl kör...

Vi har ganska fasta kvällsrutiner numer. Hon vaknar 18.30 efter att ha sovit ca 30 min.
Äter, busar och myser lite fram till 20.30. Då börjar hon i regel bli väldigt trött. Hon får mat, ren blöja och ren pyjamas (den andra är i regel full av kräk).
Ljuset dämpas i sovrummet, hon läggs i spjälsängen och får nappen. Hon somnar i regel helt själv efter några minuter. Då är klockan runt 21 tiden.
Sambon och jag lägger oss ungefär en timme senare.
Är hon däremot lite övertrött så har hon svårare att komma till ro. Knep för att få henne att somna är att smeka henne över panna och kinder och nynna för henne. För tillfället är byssan lull favoriten.
Men hon har väldigt lätt för att somna och brukar somna helt själv utan problem.
Hon sover sen ända till kl 06.00-06.30 innan dagen börjar.

Senast ändrad:

Vid 19-tiden får han en portion gröt. Efter det går Jonathan och pappa upp och diskuterar viktiga saker på skötbordet, tar på ren blöja och pyjamas. Runt 19.30-20.00 nångång så ammar jag, dock bara i 5-10 min. Han brukar vara hyfsat pigg då, men lägger ändå ner honom i hans spjälsäng i vardagsrummet så fort han ätit färdigt. Ibland får man ge nappen nån enstaka gång men 9 ggr av 10 somnar han själv efter max en kvart.

I vardagsrummet har vi bara smålampor tända på kvällen, men både TV'n och datorerna är igång med ljud på normal nivå.

Vi har liksom tagits på sängen av livet som föräldrar till en medelstor bebis istället för en nyföding. Plötsligt ska man ha rutiner, borsta tänder, barnet ska ha mat på regelbundna tider och inte bara en flaska när det blir hungrigt, vi har varit tvungna att montera trappgrinden osv osv.

Leander har somnat så snabbt att vi inte hunnit ta på pyjamas och byta blöja ett tag nu. Så har han sovit med oss i vardagsrummet tills vi går och lägger oss och då har vi bytt blöja och matat. Nu har vi en ny strategi. Pyjamas och nattblöja (vi har köpt pampers baby-dry) på runt 19, kvällsmat och sedan lek och bus och mys tills han blir trött. Då får han napp och snuttefilt och hundra pussar så somnar han. Ibland i sin säng, ibland någon annanstans så att vi får lägga över honom. Vi väcker inte för att mata vid 23-24 längre utan han får vakna av sig självt om han blir hungrig. Så har vi minskat nattätandet från två till ett mål. Ikväll gick det åt pipan pga tidsomställningen och hallowen- min man missade liksom tåget och precis när gullungen höll på att somna så ringde det på dörren för trick or treat och då förlorade lillen alla sina koncepter och blev jätteledsen. Han åt sista gången klockan 17, somnade oäten vid 19 och sover ännu. Så i natt blir det säkert två mål igen, men det kan man ju förstå.

Vi måste bygga in tandborstning i våra nya rutiner också. Han köpt babytandborste som ett första steg...

Skriver kort på mobilen

Haha, jag kan nog glömma att Elis ska sova själv, han är inte så enkel som era barn. Han går fortfarande inte att lägga ner utan att han börjar gallskrika. Spelar ingen roll hur länge man sjunger, stryker över pannan m m. Hade hoppats att det fanns något magiskt knep.

Nu är det färdigätet här. God natt!

Det kommer :) När L var bebis var han lika lättsövd som sin lillebror, men när han blev äldre kunde det ta upp till 4 h att natta honom, och annat än i famnen var otänkbart :cool: Var sak har sin tid som de säger...

Har inte direkt några rutiner än. Än så länge är det ganska ovanligt att Milliam somnar själv i sin egen säng. Men vi tar på pyjamas vid 20-21 han äter ett par ggr på kvällen och somnar oftast mellan 22-23.30. Antingen i vagnen (som vi kör över tröskeln i vardagsrummet), i våran famn eller i sin egen säng. Vissa kvällar känns han ganska orolig så då funkar det inte att lägga honom i sin säng som står still utan han måste då sövas i vagnen. Han ligger kvar i vardagsrummet fram till vi går och lägger oss. Hans säng har hjul så det är ganska smidigt att rulla in honom än så länge. Jag är fortfarande helt imponerad över att han sover hela nätter utan att äta i morse vaknade han kl 08.30 :D

Din grabb är ju inte så gammal än så jag tror också på att var sak tar sin tid.

+Snyggve

Ja, förmodligen behöver han lite mer tid på sig. Men jag hade en tanke om att börja med kvällsrutiner redan nu, så underlättar det. Men jag lägger nog ner det projektet. Får nog vara nöjd med att han somnar vid 21-21.30 och sedan sover till minst 06.00 med två uppvaknande för mat.

Kan du aldrig lägga ner honom från famnen? när han sover? för lek/bus? kan han ligga och vaggas i knäet? i vagnen?

Jag tänker att ni borde väl kunna börja med en kvällsrutin som funkar för er, det behöver ju inte vara som andra gör.. Men kanske att man tar på pyjamas, äter, byter blöja och spelar någon lugn musik eller sjunger en sång (förslagsvis bär ni honom eller har honom i famnen undertiden, så han känner sig trygg och kanske börjar koppla melodin till något positivt?) vid ungefär samma tider varje dag?
Då har du ju liksom börjat grunda för en läggningsrutin iallafall, även om det just nu inte leder till att han somnar själv?

Det är såklart bara ett tankeförslag, ni själva känner ju vad som funkar för er bebis :laugh:

Bus/lek utan fysisk kontakt fungerar bara en kort stund på skötbordet. Ligga och vaggas i famnen tycker han om, men det fungerar sällan att lägga ner honom utan att han vaknar. Vagnen fungerar ok men ska jag gå en längre runda får jag inte glömma mobilen så jag kan spela Royal Republic för honom, då kan han ofta somna om.

Det är bara de senaste dagarna han har kunnat sitta i babysittern 10-15 min utan att få hysteriska anfall varje gång. Så det går ju åt rätt håll i alla fall.

Min tanke var att göra som du skriver. Svårigheten ligger i att han är extra gnällig på kvällen, eller skrikig snarare. Då är det inget annat som duger än att ammas och hållas i famnen samtidigt som man går runt. Så kvällarna är redan svåra som dom är.

Men vår son var exakt likadan för några veckor sen. Till slut kom vi på att det faktiskt funkade att köra honom i vagnen fram och tillbaka på en tröskel och efter det har det blivit lättare på kvällarna så håll ut ;)

KL

Idag har J provsuttit sin gåstol för första gången! Verkade som att han gillade den, hoppas det håller i sig.

Båda barnen har ögoninflammation och jag har ingen röst, funkar sådär just nu kan jag säga...

Usch, vad jobbigt med sjukdom. Hoppas det ger sig snabbt.

Kl

Idag fick bebis smaka lite gröt, typ 2 tsk. Hon verkade inte ha något emot det men var inte så intresserad heller. Vi ska prova någon dag till och se hur det går. Fortsätter hon som idag tror jag vi lägger ner projektet ett litet tag, det är ju absolut inget måste utan snarare nyfikna föräldrar ;) :)

Jag har för övrigt börjat kartlägga våra dagar, skriver upp sömn och mat för att se om något mönster uppenbarar sig - har jag för lite att göra tro?

KL

Hihi idag vände sig Milliam 2,5 mån gammal från mage till rygg. Han blev nog lika förvånad som vi :D

Nils blir 3 månader den 10 november.

Vi har inga särskilda rutiner eftersom det är svårt att veta exakt när det är sovdags. Men vi brukar ta på pyamas vid halvsjutiden så att vi slipper krångla med det när han redan är sovtrött och så brukar jag försöka tanka honom ordentligt med mat (jag helammar) innan han somnar så att han ätit ordentligt inför natten.

Han somnar på så olika tider, allt från 19-20.30 men oftast någonstans däremellan. Jag tror att för oss så blir det enklare med rutiner när han blir lite äldre när sovtiderna är mer fasta.

Ibland somnar han vid bröstet men ofta märker vi att han blir trött och lite gnällig, gäspar och gnuggar sig i ögonen och då går vi runt lite med honom så att han blir lugn, sen lägger vi honom i sängen, stoppar om honom och klappar honom lite i rumpan.

Oftast somnar han då nästan direkt men ibland vill han inte alls sova så då får vi ta upp honom igen och prova en stund senare. Däremellan är vi uppe som vanligt, leker, pratar, ammar och myser. Eftersom vi inte vet exakt när han behöver sova känns det fel att ha värsta rutinen ifall han ändå inte somnar förrän en timme senare.

Det har varit lite svårare än vanligt några kvällar de senaste två veckorna, men det är förmodligen för att vi varit och hälsat på hos mina och min sambos föräldrar i en annan del av landet än där vi bor. Nils har förmodligen känt att allt inte varit som vanligt för så fort vi kom hem så var det inga problem.

Han sover på mage med larm i egen säng, jag lyfter över honom till vår säng och liggammar när han behöver äta. Magsovandet tror jag har en stor del i att han sover så bra, provar ibland att lägga honom på rygg men han vaknar direkt och gnäller och kommer inte till ro.

Verkar som att vi har det löjligt enkelt jämfört med er...

Har inga bra tips egentligen, det enda jag kan tänka på är att i början när Nils tillbringade en bra stund varje kväll genom att amma och samtidigt skrika och gnälla så kom jag på att han egentligen inte var hungrig utan trött, så jag tog helt enkelt bort honom från bröstet och gick runt och vyssjade, sedan var han redo för sängen.

Men så enkelt verkar det ju inte vara för er...

Hoppas att ni hittar något som funkar!

Senast ändrad av en moderator:

Kl

Hur har era små det med öronvax? Här har vi så det räcker o blir över... Inte så fräscht. Tops är förbjudet enligt barnmorskorna på bb. Tvättar rent så gott det går när vi badar men det blir inte riktigt bra. Dan efter är det gult i örat igen, rätt mkt också. Uuh
Några tips?

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 025
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
4 451
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
720
· Visningar
47 570
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 604
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar