Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Jag tyckte att Blutsaften var ganska god, hade gärna fortsatt med det, men det verkade inte göra någon nytta alls på mig tyvärr.. Framförallt så mådde jag mycket bättre av den än Niferexen som skulle vara så snäll mot magen..

Usch, låter jobbigt att ha en ständig kamp mot järnet....
Har själv inte haft några problem. Låg på 132 vid inskrivningen.
Det sjönk ner till 117, så jag fick börja med niferex, men bara varannan dag och nu ligger jag på 121 ( vecka 35+5)

Var hos BM idag. Allt såg bra ut. Kotten ligger med huvudet neråt, men har inte fixerat sig riktigt än.
Tyckte att det gjorde lite ont när BM kände hur kotten låg. Framförallt när hon kände på huvudet.
Förra gången låg mitt SF mått över övre kurvan. BM:s förhoppning var att SF kurvan skulle plana ut, men det har den inte gjort.
Den har fortsatt ligga över övre kurvan. Ska till en annan BM nästa gång, då min går på semester nu.
Om SF måttet fortfarande ligger över övre kurvan nästa gång, så ska de ta ställning till om de ska göra ett extra ultraljud för att se om det är så att kotten är väldigt stor:crazy: eller om jag helt enkelt har mycke fostervatten.

*kl*
Besök nr två på BVC idag, lillen han växer så det knakar, blir dessutom två veckor imån:love: 230g på 6 dagar.. Storlek 50 ser ut att snart vara lite litet
Gjorde misstaget att ställa mig på vågen, jag vet att det bara gått två veckor och att jag inte rört mig nästan något.. Men 7kg minus var vad den visade:( Hade hoppats på åtminstone nåt kg som inte vart bebis eller fostervatten..

Börjar även få lite panik för att sambon snart ska börja jobba igen, hur 17 ska jag lyckas rodda allt när han inte är hemma?:eek:
Well well, bara 10 dagar tills vi får tillgång till huset och därmed en trädgård där man kan slänga ut hundar om det krisar:bump: (kanske borde börja packa snart eller vad tror ni:D?)

och min mage blir tvärtemot av järntabletter hihi Men hoppas på kombon av niferex o blutsaft ska fungera ok, vilket det gör so far.

Har nog glömt skriva att vid förra bm-besöket (förra veckan, v.34) så hade bebisen nästan fixerat sig. Hon var bara lite ruckbar!
Nu i vecka 35 tror jag att hon har fixerat sig helt, det har tryckt och "ilat" mycket iaf. Spännande!

Apropå att åka iväg som diskuterats tidigare, så tycker jag att man kan åka så länge man själv känner att det inte skapar onödig oro (hos en själv). Kan ju vara bra att ha med babyskyddet i bilen om ifall att ;)
Jag kommer att åka iväg en vecka till Gotland i v.37-38, många som har reagerat men det finns ju BB där också :P

Jag tyckte att Blutsaften var ganska god, hade gärna fortsatt med det, men det verkade inte göra någon nytta alls på mig tyvärr.. Framförallt så mådde jag mycket bättre av den än Niferexen som skulle vara så snäll mot magen..

Hualigen! Jag har provat blutsaft förut, mitt blodvärde har alltid legat på gränsen, även som ogravid. Men jag gav upp ganska snart.

Pratade med BM igår och hon sa att jag skulle fortsätta med 4 hemofer/dag + försöka pilla i mig niferex. Tog en i måndags och kräktes i alla fall inte men får ju inte i mig någon mat att tala om... Men, går ju fortfarande upp i vikt så det är väll knappast något problem. (2 kg mellan v 30 och 34).

Första tillfället för föräldragrupp idag, spännande!

KL

Vad jobbigt det låter att ha sån järnbrist. Jag har nog tur för jag har inte gjort ngt alls för mitt järn och har utmärkta värden än så länge. Konstigt egentligen att det kan skilja så för jag äter ingen leverpastej, blodpudding eller liknande. Jag får nog vara glad så länge värdena håller i sig :)

Trodde aldrig jag skulle tycka det att det var segt att gå hemma men när hästen har tagit sig ofrivillig semester så märker man hur mkt tid man lägger i stallet... Tur att några vänner har semester iaf så man kan roa sig med nått.

*kl*

Svarar flera. Tack för sympatierna, väntar ännu på provsvaren som skulle komma senast idag. Vad jag förstått kan de erbjuda en igångsättning om värdena är dåliga eller jag mår för risigt, är ju så gott som fullgången.
Medicinerna hjälper inte mycket tyvärr.

På mormor har man nu upptäckt att hennes kraftiga försämring inte alls berodde på alzheimern eller UVI utan en hjärnblödning. Pga hjärtsvikten har de kommit fram till att operation är uteslutet så nu övervakas hon och medicineras och vi alla hoppas på det bästa...

Bebis mår iaf bra. Jag tror att magen har sjunkit lite och jag hoppas att det ska starta naturligt snart. Min ordinarie barnmorska är tillbaka från semestern och ringer mig varje morgon och kollar hur jag mår. :)

Trodde aldrig jag skulle tycka det att det var segt att gå hemma men när hästen har tagit sig ofrivillig semester så märker man hur mkt tid man lägger i stallet... Tur att några vänner har semester iaf så man kan roa sig med nått.

Visst är det segt?!:eek: Jag klättrar på väggarna och vet inte hur jag ska bete mig längre. 2-3 timmar i stallet om dagen har tydligen behövts för att hålla mig sysselsatt. Jag begriper inte hur människor utan häst (eller annan "tidskrävande" hobby) fördriver sina dagar. Jag har aldrig haft så här tråkigt.

Här är en till som snart tråkar ihjäl sig! 2 dagar kvar till BF, men känns som bebben ska stanna därinne förevigt! ;)

Var ju hos barnmorskan i måndags och mitt blodtryck hade gått ner lite! Så det hjälpte väl att ta det luuugnt. Men ack så tråkigt!
Firade blodtrycket med att ta en storstädning här hemma! :D Faktiskt så var jag sedan på mycket bättre humör än jag varit på länge! Som sagt, får jag inte röra på mig och greja mycket, så blir jag nästan deprimerad ju! :p

Absolut sista datumet som bebben kan komma är 6 augusti. Har jag inte fött då, så sätts jag igång, sa BM. Inte blev man nåt gladare av att höra det. Jättelänge kvar ju! :crazy:
Men hon tror nog på tidigare, för hon dubbelbokade in en tid till mig nästa måndag! -Inte säkert att du kommer nästa måndag, så jag ger dig samma tid som en annan. :angel: (Eller så trodde hon kanske att den andra personen skulle ha hunnit föda då?)

Aja. I övrigt mår jag väl hyfsat bra. Sover dåååligt, men är rätt pigg ändå. Just idag är jag tröttare än vanligt, men det betyder nog inget. Bebben är extremt våldsam i magen och sparkar HÅRT och boxas ordentligt!
Får hoppas den inte är lika vild när den kommit ut! :D

6 augusti? Inte för att vara negativ, men det är ju en evighet tills dess!

Första föräldragruppen idag (av två tillfällen). Är grymt besviken. BM började med att fråga vad vi ville skulle ingå eftersom vi bara har två tillfällen planerade (dock möjlighet att lägga in ett till om det finns intresse. Jag m.fl framhävde att tiden efter förlossningen var det som kändes viktigast att få info om, hur ska man ta hand om det lilla knytet egentligen? Så summan blev att vi skulle gå igenom allt möjligt idag och fokusera på förlossningen nästa vecka. Vi skulle hinna prata lite om smärtstillning idag, för övrigt inget om förlossningen.

Så, vad pratar BM om? ENBART förlossningen och förberedelse inför den samma. Inte för att vara sådan, information om förlossning är väll jättebra. Men man behöver ju inte utgå ifrån att alla är hysteriskt livrädda :cool:.

Så jag hoppas innerligt att vi bokar ett tillfälle till, annars kommer jag vara hysterisk. Inte inför förlossningen, utan kommer förmodligen anmäla mig själv till familjecentralen ganska omgående för jag kommer inte ha en aning om hur jag ska ta hand om mitt barn :eek:.

Och dagens note to self:
Nackdelen med att bo i en liten kommun är att mitt ex med flickvän har beräknad BF 4 dagar efter oss och deltar i samma föräldragrupp.... Nä, det kändes inte konstigt aaaaaalls :angel:.

Vår föräldragrupp var precis likadan. Hade en del om amning o anknytning men annars var det snarare en förlossningskurs än en föräldragrupp.

Hahaha, skrattade gott när jag läste om exet.. Kan verkligen tänka mig att det det kändes sådär...

Vilken gullig BM du har! :)

Beklagar verkligen allt som hänt med din mormor, jag vet precis hur det känns att fundera över en sjuk närstående samtidigt som man har fullt sjå med graviditeten...

Här är en till som snart tråkar ihjäl sig! 2 dagar kvar till BF, men känns som bebben ska stanna därinne förevigt! ;) [...]Absolut sista datumet som bebben kan komma är 6 augusti. Har jag inte fött då, så sätts jag igång, sa BM.

Oj! Men om du inte sätts igång förrns 6 augusti så hinner du väl gå över mer än den tillåtna tiden? :crazy:

Men hon tror nog på tidigare, för hon dubbelbokade in en tid till mig nästa måndag! -Inte säkert att du kommer nästa måndag, så jag ger dig samma tid som en annan. :angel: (Eller så trodde hon kanske att den andra personen skulle ha hunnit föda då?)

Jag hade ärligt talat blivit rätt irriterad om hon dubbelbokat mig och gett mig såna förhoppningar. När jag väntade L så sa BM redan i v. 36 att jag nog inte skulle gå tiden ut eftersom jag var så stor och han var fixerad sedan länge. Det slutade med 16 dagar över tiden och den väntan var inte rolig när man var inställd på att få innan BF :mad:

Ja det är jätteskönt att ha en BM som verkligen känns genuin och engagerad. :)

Idag har jag haft en del sammandragningar och känt mig rätt så "obekväm" i magen. Kan inte låta bli att hoppas att det är något på gång. Men med min vanliga tur är det väl bara förstoppning.... :grin::D

Oj! Men om du inte sätts igång förrns 6 augusti så hinner du väl gå över mer än den tillåtna tiden? :crazy:

Tydligen är det okej att gå 3 veckor över tiden här... :( Jag bor i Värmland.
Iofs borde sista datumet vara 5 augusti då, men hon kollade väl fel...

Jag hade ärligt talat blivit rätt irriterad om hon dubbelbokat mig och gett mig såna förhoppningar. När jag väntade L så sa BM redan i v. 36 att jag nog inte skulle gå tiden ut eftersom jag var så stor och han var fixerad sedan länge. Det slutade med 16 dagar över tiden och den väntan var inte rolig när man var inställd på att få innan BF :mad:

Tja, vad säger man? Liten ort, tredje barnmorskan jag har nu (pga att den ordinarie BM blev gravid och det kommer in vikarier från annan ort, ett par ggr per vecka istället). Tydligen många som ska ha barn, så hon hade massor att göra.
Dessutom hotas Familjecentralen av nedläggning, så man ska väl va glad att man, än så länge, slipper åka en massa mil bara för att ta blodtryck och mäta magen varje vecka... :crazy:

Bor oxå i Värmland, oh ja, i måndags på sista BM besöket innan planerat födelsedatum fick jag oxå den härliga infon...
Trode det var max 42 fulla alltså 42+0 men Neeee, 42+6, eller ja,43+0 är vad jag fattade de som, som gäller :crazy:
BARA hålla tummarna att man slipper gå över oh bli igång-satt!!!

För övrigt håller jag på oh väntar/längtar ihjäl mej här!! V 39 nu..... Igår tror jag ja hade min första riktiga förvärk som facktist gjorde lite ont.... Hoppas hoppas!!

Så är det här också:crazy:
Kompisen var mindre nöjd kan jag lova, gick över max antal dagar dvs 21, blev igångsatt dag 22, vilket inte hjälpte så bf+ 25 blev det snitt:crazy:

Men nu har ju hon gjort den resan, vilket borde innebära att det inte blir nåt liknande för nån av er:)

Senast ändrad:

Är inne och smygläser lite hos er.

3 veckor är ju enormt lång tid att gå över, stackars er som måste vänta så länge. Där jag bor är det max 10 dagar efter bf som bebisen måste vara ute, helst senast 7 dagar efter.

Här sätts man igång i v. 42+0, men det är ju "bara" 14-15 dagar över. Max antal dagar man får gå över är 21, men det är nog i extremfall. Jag fick göra extra UL bara för att de tänkte sätta igång mig så sent, hade ju tid i v. 42+1.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 070
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
4 743
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
722
· Visningar
47 842
Senast: Cavallo
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 615
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar