Sommarföräldrar 2011 del 2

Sv: Sommarföräldrar 2011 del 2

Jag tycker ni ska åka, det går somsagt inte veta när bebis kommer men skulle det bli just det dygnet så löser ni det!

Vi var ju iväg en långweekend i v.38 (35 mil enkel resa) och även midsommarhelgen (15 mil enkel resa) då jag var i v.40 och jag oroade mig inte.

Senast ändrad:

Ang. ont -
Det är säkert väldigt individuellt, jag kände mig i princip återställd 3 dygn efter förlossningen, för en kompis till mig tog det tre månader innan hon var smärtfri och "normal"..

Ang. kläder -
Till oss sa de på BB att det är normalt med kalla händer/fötter eftersom de helt enkelt har lägre prioritet då bebisens cirkulation inte är fullt utvecklad direkt. Att själva bålen hålls varm är liksom viktigare.
Body och strumpor kanske funkar?

Senast ändrad:

Uhh tre månader har jag inte lust med!:eek: Ska väl kanske inte klaga iof, är smärtfri större delen av dygnet och det har jag varit ett tag redan, det är mest när jag reser mig efter att ha suttit länge..

Till oss sa dom bara att händer o fötter inte är viktiga utan att förklara nåt närmre, men det kan vara såna kontraster i temp mellan kropp och tassar, att jag blir osäker..

Klart man får gnälla! Även om du haft en "lätt" graviditet så är det ju ändå inte något du hade orkat med om det inte hade varit för att du var just gravid.

Jag kan bli så trött på människor som klämkäckt "ja, men så är det att vara gravid" när jag berättar hur ont jag har och hur jag spyr. Jag är dessutom jäkligt positivt lagd så jag gnäller egentligen inte, men ibland behöver jag faktiskt få berätta att det inte är roligt alls och att jag är jävligt trött på det.

Har idag blivit färdig till att orda lösdrift till hästen och har även tingat ett lass hö. En undebar hyresvärd hjälper till och köra hem höt och nästan lika underbara sambo och min pappa hjälper till att få upp det på rännet. För jag kan lova att jag int tänker lyfta en jävla höbal i nuläget :devil:. Nu ska jag bara lyckas få ut hovslagaren och verka djuret innan jag är för handikappad för att kunna hjälpa till....

Dina ord värmer :love: Haha, jag är nog ingen jätte possitiv människa så i vanliga fall (ogravid), men jag är inte den som gärna gnäller.... Detta med att jag inte vill gnälla det har nog dels att göra med att jag ser hur andra "lidit" sej igenom sina graviditeter, och dels att jag har en kompis som är gravid, tio veckor efter mej...... Oh jävlar..... Hon kan gnälla :crazy: JA, det är skit jobbigt oh vara gravid vissa dagar, jag VET..... Men hon gör mej helt galen :devil: :o Så, haha, jag tror att bara för jag öppnar käften så kommer jag klassas som ett sådant gnälligt extrem-fall som hon är....
Fast jag vet j att så inte är fallet, och det är facktist SKÖNT att få vräka ur sej, dela med sj av sitt mående och få tröst, stöd och goda råd hör på buke :)

Jag tycker ni ska åka, det går somsagt inte veta när bebis kommer men skulle det bli just det dygnet så löser ni det!

Vi var ju iväg en långweekend i v.38 (35 mil enkel resa) och även midsommarhelgen (15 mil enkel resa) då jag var i v.40 och jag oroade mig inte.

Ja, känner jag inget spec och känner mej pigg och fräsch så drar vi nog, men har fortf inte bestämt ngt. Sambon har släkt dit vi ska, så behöver inte planera en massa oh bestämma att då och då åker vi osv, gött det :)
Nej att sitta hemma oh glo i väggen när man mår bra och okar är ju bara dumt..... Tiden går ju långsamt ändå lixom :)

KL

Sista BM besöket avklarat innan beräknat datum just avklarat. Lillan var fixerad redan vid förra besöket och låg långt ner, men nu låg hon ännu längre ner, och BM sa att nu kände hon att lillan verkligen vikit in hakan mot sitt bröst, så mer redo kan man inte vara :)
Hon Trode inte jag skulle gå över massor iaf, men som hon sa, och som alls vet, ingen kan ju veta när de små behagar att kika fram :)
Allt såg bra ut, så bara att fortsätta vänta.
Får se Hr vi gör med våran lilla semester-tripp. BM tyckte absolut vi skulle åka, så jag fick bada i havet där man flyter bra :D
Får se hur vi gör, tar dagen som den kommer, behöver inte planera massor, kan bara dra if vi vill så.

Idag står lättare städning på schemat. Ser lite väl stökigt ut hör hemma nu igen så ett snabbt riv över ifall vi måste åka till förlossningen, så är det ju fint när man kommer hem igen :)

*KL*

+1 idag då :cry: känner hur min malande huvudvärk kommer som ett brev på posten idag.. Hur ska man orka en förlossning om man har ett migränanfall?? den som lever får väl se..suck.
Ja imorgon börjar ju sambon jobba 15 mil iväg så ja hoppas innerligt att han kommer ikväll eller inatt så det blir pappaledigt. Nytt jobb sen mars så han har ju ingen direkt semester o plocka ut.. men men det ska nog lösa sig. Idag blir det minsann o hoppa lite på pilatesbollen :angel: se om det kan locka ut smurfen :devil:

Nu är det 20 år sedan jag fick barn, men han kom 7 dagar tidigt, och vi var på semester hos mamma och pappa 40 mil hemifrån.
Morgonen efter förlossningen åkte vi 28 mil till vårt "hem BB" där vi fick ligga på eftervård.
Här där jag bor har vi minst 24 mil till BB, och det är inge som helst bekymmer att åka den biten med en pytteliten. Dom tål mer än man tror!

Lycka till!

* Jenny *

Nytt besök hos BM idag, v. 32+6. Fick träffa en annan BM idag då min nuvarande har semester så det var lite förvirrat. Blodtrycket har fortfarande inte gått upp, ligger stadigt på 115/50. Blodvärdet har dock gått ner till 100 och det räknas tydligen som brist. Inte konstigt att jag fått mer besvär av yrsel och "trötthet i benen" heller... Slutade med Niferex för någon månad då jag tröttnade på att vara förstoppad och kräkas. Har ätit Hemofer sen men det har tydligen inte fungerat så bra. Efter många diskussioner fram och tillbaka om jag ska lämna fler prover, träffa läkare m.m. kommer vi fram till att jag ska prova Fexim (brustablett mot järnbrist) först. Går glad i hågen till apoteket bara för att få veta att de inte går att få tag i. Morr. Så nu tog jag en Niferex ändå och hoppas på det bästa. Får ringa BM imorgon och fråga hur jag ska göra istället...

Sf-mått var 30, följer kruvan bra. Hjärtrytmen har gått ner till 129 också helt normalt så Kotten verkar i alla fall må bra! Ligger med huvudet neråt och med lite tur så fortsätter det så, börjar ju bli trångt nu.

Föräldragruppen börjar på onsdag, ska bli superskoj!

Blutsaft kanske är värt att prova? Inte lika starkt som järntabletter men bättre än ingenting alls.

:eek:
Vill ju helst slippa blutsaften ;). Tror det är i ungefär samma klass som Hemofer, och det fungerade ju inte.

Kan tänka mig att BM inte "får" rekomendera naturläkemedel utan i första hand ska rekomendera läkemedel (niferex, fexim m.m.). Får höra vad dom säger imorgon. Annars kan jag ju prova hemofer+blutsaft kanske...

Usch du har hamnat i järnträsket precis som ja gjorde.
Skrev in mig på 126 sen 101 och sen 87.
Klarade inte av niferexen.Kräktes och mådde superdåligt av dom. Så ja köpte Hemofer plus och en flaska blutsaft ( som jag hatar men tvingade mig själv faktiskt)
BM ord va att tappar du en liter blod på detta så kommer du inte orka me din bebeis efter en förlossning.

Jag åt 2 hemofer på morgonen en hutt a 20ml blutsaft nån gång under dagen och 2 hemofer innan sängdax. Vid nästa återbesök låg mitt järn på 122 :angel:
Fick mycke beröm får ja tagit det på allvar och tvingat ner blutsaften. Fick till o med tillbaka färgen i ansiktet :angel:

Lycka till i järndjunglen :D

Jag har också problem med järnvärdet. hopplöst! Tycker inte att jag direkt får nån vettig hjälp heller..
Mitt värde är nu nere på 94, efter att ha ätit dubbla niferex ett tag. och ätit niferex varje dag sen i julas (ett kort uppehåll i feb/mars). mina järndepåer har sjunkit från 75 till strax över 20. Fick ta nya prover i torsdags o de skulle återkomma med svaren idag men ingen har ringt, så får ringa dem imorgon.
Jag lider av en obotlig trötthet o emellanåt svimningskänsla. Grymt jobbigt. Sen har jag börjat oroa mig för förlossning o att man ska förlora blod, har man dåligt järnvärde kan det ta månader innan man återhämtar sig... Men ja, jag säger som några av er andra, detta är "enda bekymret" (klart att det säkert förekommit lite annat också haha) under min graviditet så jag ska väl inte klaga. Men skönt att få spy ut lite här, hos er som förstår.
Jag har iaf börjat med blutsaft och tar det varje dag också. Smakar sisådär, men det går ner. Kan man shotta mintu och annat så kan man shotta blutsaft haha

4 arbetsdagar kvar!! Tjoho!

*kl*

Idag har jag haft ett helvete rent ut sagt. De kliande utslagen jag haft sedan i fredags har spridit sig och täcker nu händer, fötter, armar, ben, rumpa och börjar sprida sig över ryggslutet. Ringde BM i morse men deras läkare hade inga tider, ringde 4 husläkare (varav 2 inte hade tid, den tredje inte VILLE ta emot mig pga graviditeten och den fjärde tyckte jag skulle gå till apoteket och köpa antihistaminer för det "brukar hjälpa"). Vårdguiden föreslog att jag ringde förlossningsmottagningen och då hade halva dagen gått men de tog tackgudskelov emot mig.

Hepatos, leverpåverkan blev den prel. diagnosen och leverprov ska lämnas i morgon. Fick lergigan och tavegyl och beroende på vad proverna visas kan det ev. bli aktuellt med igångsättning.

Drygt, drygt, drygt och FAN vad det kliar överallt!! Jag ser helt sjuk ut.

Som om det inte räckte med elände blev mormor kraftigt sämre och fick åka in akut i fredags och har legat inlagd sedan dess. Var där och hälsade på igår och hon såg så skör och liten ut i sjukhuskläderna... Äter inget, svarar bara på tilltal (om ens det) och är jätteförvirrad.

ORKAR inte... *gnäll gnäll*

24/7 så det är inte så långt tid kvar. Bara nästa vecka. :)

Det ser ut som om jag har hånglat runt med ett helt dussin paddor...

Usch stackare!! Får hoppas på en igångsättning så du kan få medicinera ordentligt sen då kanske? Det låter riktigt, j*kla jobbigt måste jag säga.
Håller tummarna att det försvinner på nåt vänster!!

Och som alltid kommer allting på en och samma gång. :(

Hoppas de kan hjälpa dig med utslagen och att din mormor mår bra.

Jag har också problem med järnvärdet. Brukar alltid ligga högt men sjönk drastiskt i början. Lovade att ta Niferex, men började med blutsaft, blodkorv, leverpastej och c-vitamin till det och ingen mjölk. Kombinerat med multivitamintablett för kvinnor men det sjönk. Anledningen till att jag valde att prova utan var att jag blir tokhård i magen av järntabletter. Eftersom järnvärdet fortsatte att sjunka fick jag köpt de där tabletterna och jag blev precis som jag visste riktigt ur funktion i magen. 1 tablett = stillestånd i minst 3 dagar och må dåligt. Så jag gav upp när jag inte kunde klara att må bra samtidigt. Lovade barnmorskan dyrt och heligt att äta massor av jordgubbar. Vet inte hur det fungerar, men jag äter en del, men inte massor, och så äter jag mina vitamintabletter som innehåller dubbel dos järn och magen fungerar. Jag frågade om vi inte skulle kolla järnvärdet sist, men det behövdes inte eftersom mitt långtidsjärn legar så bra. Jag vet inte.. men jag mår ok så här och det är viktigast.

Nu ska jag ut i en hage och utrota lite stånds, och sedan ska jag nog laga lite hästtäcken. Härligt med semester! :)

Förresten, var på sista besöket på Iristeamet i fredags och det känns mycket bättre nu. Jag är väl inte helt beredd på att föda hela tiden om jag ska vara ärlig. Som nu, när jag sitter still så är det inga problem, men jag börjar bli klumpig. Provade hoppa upp på hästen häromdagen utan pall och det gick men det var inte mer.. Har inte ridit sedan, själva ridningen var inga problem men det har bara inte blivit..

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 070
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
10 11 12
Svar
227
· Visningar
4 736
Senast: pepp
·
Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
35 36 37
Svar
722
· Visningar
47 817
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 612
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar