@Snurrfian @Ninnurur
Är det inte ganska vanligt att böcker inom samma genre har framsidor som är ganska lika varandra?
Om jag gör en snabb och väldigt förenklad genomgång av min att-läsa-lista så har många fantasyböcker en framsida där en person är en stor del av omslaget (med lite "power pose", ibland med något vapen eller något annat som knyter an till handlingen). Feelgood böcker verkar ofta ha någon typ av trevlig miljö - allt från ett hus på landet, en vintrig scen eller en bokhandel (eventuellt med en person med på omslaget), liknande boken Snurrfian precis läst (ofta med ljusa färger). Historiska böcker verkar också ofta ha antingen en person iförd kläder från den epoken eller något annat som visar när/var boken utspelar sig. Romanceböcker har också mycket personer på omslaget, men ofta kanske inte hela personen - det verkar vara ganska vanligt med t.ex. överkroppen av en man (med eller utan kläder, och antingen att framsidan tar slut där ansiktet borde börja eller att ansiktet också är med), eller två personer som håller om varandra. Historical romance är det nästan enbart framsidor med en kvinna i en historisk klänning (dock troligtvis inte särskilt historiskt korrekt klänning) där det ibland även är med en man som håller om henne på något sätt. Deckare har jag inte så många av på min lista, men mörkare/dovare färger, framträdande titel och författare och mindre framträdande vad det nu mer är som är med på framsidan (en stad, en person, ett hus etc. - oavsett känns texten för titeln och författare mer framträdande än vad exakt det är som är med på framsidan). Cozy mystery, liknande Janet Evanovich, Stephanie Bond och liknande tycker jag är mer tydliga vad de har på framsidan - ofta något tecknat.
Nu är det här
väldigt generaliserande, men jag tycker inte att det är konstigt att två feelgood/chic-lit böcker liknar varandra på framsidan, därför att jag tycker att det inte är så ovanligt att t.ex. två fantasyböcker liknar varandra eller att två deckare liknar varandra på samma sätt som feelgood gör.