Jag har läst och kryssat men inte delat med mig i tråden tidigare, så här kommer en klump. Lite extra nöjd med att jag än så länge, utan sådan tanke, bara läst böcker av kvinnliga författare.
1. Martina Haag - Det är något som inte stämmer
En fin bok om att bli sviken av den man älskar och vägen genom en skilsmässa. Bara ca 200 sidor, men får mycket sagt på dem.
2. Lindsey Kelk - I Heart Paris
Del tre i serien om brittiska Angela som i bok ett spontant flyttar till New York. I del tre är hon i Paris en vecka. Lättsam chic flick som inte är så minnesvärd.
3. Nicola Moriarty - The Fifth Letter
Kuriosa: författaren är syster till "Big Little Lies"-författaren Liane Moriarty, och de har en författarsyster till, Jocelyn Moriarty.
Fyra barndomsvänner är iväg på sin årliga kompisresa, och bestämmer sig för att bekänna varsin hemlighet anonymt i ett brev som sedan ska läsas upp i gruppen. Men någon av dem skriver ett femte brev och hemligheterna påverkar dem mer än de trott. Helt ok, men gjorde inget bestående intryck på mig.
4. Sue Monk Kidd - The Secret Life of Bees
Råkade hitta en bok i min bokhylla som jag inte kände igen, vilken bonus! En historia som utspelar sig på 60-talet i amerikanska södern, där 14-åriga Lily rymmer hemifrån tillsammans med sin svarta hushållerska i hopp om att hitta spår efter sin döda mammas liv. Fin historia med fokus på rasism och kvinnlig vänskap.
5. Becky Albertalli och Aisha Saeed - Yes No Maybe So
Två 17-åringar får uppdrag under sommaren att knacka dörr och kampanja för demokraternas representant inför det kommande lokala valet. Under processen lär de känna varandra, drabbas av främlingars islamofobi och antisemitism och utvecklar ett eget intresse för politik och för drömmen att kunna förändra samhället. Gullig ungdomsbok som inspirerats av ett riktigt lokalval.