Sommarbokbingo 2021

Klar med andra krysset en bok på B
Brunstkalendern av Emma Hamberg.

Bonden Roffe dör efterlämnar tre trasiga systrar och en fru. Det är Stureplan, krogen,bondgården, familjen otrohet nästan som att läsa bukefalos. Hemtrevligt svårt att lägga ner!

Bifogade filer

• DE055F24-6F52-4CF3-B64A-37F78C7FF735.webp
    DE055F24-6F52-4CF3-B64A-37F78C7FF735.webp
    45,6 KB · Visningar: 27
41D21319-7D33-4862-BA62-D6E34AE60569.webp
Allt som var mitt av Cissi Wallin, valde att pricka av ”där en verklig person figurerar”, hade gått in på Max 350 sidor och skriven i jagform också, men känns enklare att hitta fler böcker till dom två rutorna.

Valde enbart utifrån omslag, ett gult. Såg sen att det skulle ha varit ett fult. Men det fanns ju även ett gult :) Det fula får vänta.
Läste Robin Sharma's Munken som sålde sin Ferrari.
En berättelse om om en man med allt som i och med en sjukdom söker en annan väg i livet. Fin berättelse, ämnet är bra men det blir lätt flummigt och otrvärdigt.

Bifogade filer

• IMG_20210606_194920-01-01.webp
    IMG_20210606_194920-01-01.webp
    31 KB · Visningar: 8
Mitt första kryss blir en med minst två huvudpersoner med Ärlighetsprojektet av Clare Pooley.

Jag gillade den! Handlar om en man som skriver ner en kortfattad version av sitt livs historia i en skrivbok han sen lämnar på ett fik. Den hittas av café-ägaren, som gör samma sak och det hela spinner sedan vidare och läsarna/skrivarna blir huvudpersoner. Bra, tänkvärd bok tycker jag.

Bifogade filer

• 20210611_225322.webp
    20210611_225322.webp
    43,5 KB · Visningar: 13
Tredje krysset blev Händelserna på hästgården. Den passar ju även in på tips men jag tar något annat på det sen.

Händelserna på Hästgården
Är en obehaglig berättelse om livet med karismatiska hästgubbar. Denna gubbe är ju inte ensam om detta och det är så tragiskt att det får fortgå i samhället.
Boken är en ögonöppnare.

Bifogade filer

• 92BD29C1-940F-4A4E-873D-59DD10682172.webp
    92BD29C1-940F-4A4E-873D-59DD10682172.webp
    46,9 KB · Visningar: 18
Jonathan Lindström, Alla tiders sex: Kärlek, våld och religion under 14 000 år, Människor på omslaget.
Läste den pga andra böcker av författaren varit bra, men blev lite besviken. Annan typ av text som blir en väldig massa exempel och spridda belägg pga det minst sagt breda ämnet. Ligger kanske mer hos mig att den passade mig sämre än mer fördjupad facklitteratur, så förmodligen ok för andra läsare.

Miriam, Elia och Ezra Elia, En hamsters dagbok: Edward 1990-1990, Med dagboksanteckningar.
Mycket rolig och tänkvärd. Hamstern lever i en bur hos en barnfamilj och tänker om livet och friheten. Detta är hans postumt publicerade dagbok. (Eftersom ingen protesterade mot att kryssen fick räknas från 1:a)

Går rätt dåligt med mina kryss. Inte så mycket som passade när jag tittade över läslistan och (igen :() en period med svårt att fokusera. Har för första gången ratat en bok pga inläsningen (massor av konstiga minipauser ologiskt placerade inne i meningarna :down:)

Äntligen lite kryss för min del med :)
Mycket serier blev det, med del 6 och 7 i the seven sisters-serien. Hade räknat med att serien skulle vara slut med bok sju, men författaren dog i veckan (otroligt tragiskt i sig :( ) , och då såg jag att det var tänkt med en bok till. Och sista boken slutar med en jätte cliff hanger, så hoppas det finns tillräckligt material skrivet på åttonde bolen för att lösa allt som lämnats öppna.
Harry Potter tänker jag inte behöver någon förklaring 😅
E9DC2C47-39ED-4EAF-BDAD-4531882E68BD.webp

Jag kryssar "titel som börjar på b" med Bergens stjärnor av Jojo Moyes.
Handlar om kvinnliga ridande bibliotekarier i 30-talets Kentucky, vilket det ska ha funnits på riktigt. Boken är dock helt påhittad.

Egentligen intresserant innehåll och lättläst bok, men den fångade mig inte riktigt av någon anledning. Kan inte riktigt sätta fingret på varför.

Jag har äntligen fått tillbaka läslusten och börjar med att kryssa rutan "En med brev eller dagboksanteckningar" Vi ses i Havanna av Chanel Cleeton. Handlingen utspelar sig i Havanna både på 50-talet och sedan även i dagens Havanna. Som barn får Marisol ofta höra rosenröda berättelser om sin bortgångna mormor Elizas uppväxt på Kuba och om hur deras familj tvingades på flykt av revolutionen. Elizas sista önskan var att Marisol skulle sprida hennes aska i hemlandet. Min frisör rekommenderade denna bok (hon har en bokhylla där man kan ta en bok/lämna en bok) och jag hade inga höga förväntningar, men jag blev väldigt förtjust i den.

"En med minst två huvudpersoner" Vargen av Katarina Wennstam
en ung kvinna försvinner efter en fest och polisen Charlotta Lugn ger sig in i det medialt uppmärksammade spaningsarbetet, där spåren leder till cybervärlden. Samtidigt befinner sig advokat Shirin Nouri i en rättegång där en man erkänner att han dödat sin flickvän, men hans ombud gör ändå allt för att han ska gå fri.
Med tanke på alla relationsmord som varit på senaste tiden så känns boken ohyggligt aktuell.

Jag kryssar "Del av en serie på minst 3 böcker" med Vila i frid av Sofie Sarenbrant. Google säger att det finns nio böcker hittills om polisen Emma Sköld. Jag tyckte att boken var spännande, och kommer absolut att läsa fler i serien :) !
Jag har läst alla böckerna och gillat allihop :) Eller ja, den senaste boken är beställd och på väg hem. De är sådär lagom av allt tycker jag.

Testade att läsa bok genom mobilen. Det var en spännande upplevelse. Jag föredrar en riktig bok.

Det blev boken tre koppar choklad och ju vad dom dricker choklad, jag blev sugen hela tiden.

den var spännande för den följer en chokladkanna från nutid och alla turer den har tagit från det franska hovet på 1700 talet.
Väl värd att läsa.
Den faller in på så många kryss men om jag har fattat det här rätt så är det ett kryss per bok.

Bifogade filer

• E2D9A1D9-36F4-4A65-8BE0-17437B047AC6.webp
    E2D9A1D9-36F4-4A65-8BE0-17437B047AC6.webp
    47,6 KB · Visningar: 7
Testade att läsa bok genom mobilen. Det var en spännande upplevelse. Jag föredrar en riktig bok.

Det blev boken tre koppar choklad och ju vad dom dricker choklad, jag blev sugen hela tiden.

den var spännande för den följer en chokladkanna från nutid och alla turer den har tagit från det franska hovet på 1700 talet.
Väl värd att läsa.
Den faller in på så många kryss men om jag har fattat det här rätt så är det ett kryss per bok.
Ja precis, endast ett kryss per bok :)

NEEJ! Kom åt mobilskärmen så boken hoppade fram till någon helt annan sida. I en pappersbok har jag känsla för hur långt fram/bak jag var och kan snabbläddra och skumma stickprov så det går att hitta tillbaka. Detta är verkligen en stor nackdel som jag märkt med talböckerna. Skit. :mad:
Önskar mig en backa- eller ångraknapp som bara tar mig tillbaka till innan jag tryckte fel...

Femte krysset! Blev ett tips från Boktråden Ålevangeliet av Patrik Svensson.
Ålar, ålar, ålar och döden döden döden.
nu blir det valfri bok!
semester är skönt!

Bifogade filer

• 59DAACBC-CAB6-4274-B6A2-39E10C9B0444.webp
    59DAACBC-CAB6-4274-B6A2-39E10C9B0444.webp
    48,1 KB · Visningar: 5
Emma Hamberg, Brunstkalendern, titeln börjar på B.
Efter tips i tråden, den var verkligen bra.

Göran Burenhult, Stenmännen: megalitbyggare och människoätare, med en begravning i
Om stenålderskulturer som bygger storskalaiga monument. Dels i Västeuropa för flera tusen år sedan (de som byggde bl.a gångrifter, dösar och stonehengelika anläggningar), dels på olika öar i Stilla Havet där det på sina håll finns kvarlevande rester av dessa kulturer (boken är 30 år gammal).

Är cirka halvvägs in i Bokskåpets hemlighet (Frida Skybäck). RIKTIGT bra än så länge, och kommer att bli ett kryss i rutan "en med brev eller dagboksanteckningar" :) .

Jag har plågat mig igenom Vägen mot Bålberget, av Therése Söderlind för att kryssa rutan "före 1900". Den utspelar sig dels på 70-talet, dels i nutid men främst på 1600-talet, under häxbrännandet. Hon hade gott kunnat skippa allt utom 1600-talet, det tillförde inget annat än en massa sidor. Dessutom hoppar den väldigt i tiden, även inom sin tidsperiod liksom, vilket jag tycker är rätt irriterande. Men om någon är sugen på att läsa om vedermödor, sorger och osympatiska människor är det säkert en bra bok :D

Kryss nr 3 för min del: "The Huntress" (Jägarinnan på svenska) av Kate Quinn. Fruktansvärt bra bok!! Jag kryssar den på rutan Med minst 2 huvudpersoner. Men den hade lika gärna kunnat hamna på Ny favorit!

Sibirien, före kriget: När andra världskriget närmar sig sätter den våghalsiga stridspiloten Nina Markova allt på spel och ansluter till Natthäxorna, ett kvinnligt bombregemente. Men när hon hamnar bakom fiende- linjen, i händerna på den ökända mördaren, kallad Jägarinnan, tvingas hon uppbåda all sin styrka och list för att överleva. Köln, 1950: Efter krigsslutet lämnar den brittiska krigskorrespondenten Ian Graham journalistiken för att leta upp nazistiska krigsförbrytare. Ett mål kvarstår: Jägarinnan. För att hitta henne söker han upp Nina, det enda vittne som lyckats fly från henne levande. Boston, 1946: Sjuttonåriga Jordan McBride blir överlycklig när hennes pappa, som varit änkling under en lång tid, äntligen träffar en ny kvinna. Men snart märker hon att den milda tyskan döljer något. Jordan börjar gräva i sin nya styvmors bakgrund och inser snart att hela hennes familj bär på stora hemligheter. Tre gripande människoöden flätas samman i Kate Quinns nya storslagna verk om kvinnligt mod, oväntad vänskap och familjehemligheter under andra världskriget.

Jag rekommenderar den verkligen!! Och för er som lyssnar på ljudböcker så kan jag tipsa om den engelska versionen. Uppläsaren är fantastisk!!

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
1 758
Senast: Lingon
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 800
Senast: Shpongle
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 854
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
710
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama