Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Sv: Snacktråd för AR-frälsta, del 2

Det ser ut som att du skaffat en pudel! :rofl: Vad söt han är!

Vad roligt med så mycket på gång, polo låter kul att prova! :)
Kul att du hittat en sadel som kändes bättre!

Jadå benet blev bättre ganska snabbt, kunde iaf gå normalt efter första tre dagarna även om det fortfarande gjorde ont om man går stötigt, i nedförsbackar, böjer benen osv. Tror det sista lilla kommer ta tid på sig men huvudsaken är ju att vardagen fungerar normalt!

halv-kl
Vi uppnådde alla våra tre mål ganska snabbt, finns såklart mer att utveckla (massor! ) men dom konkreta målen nådde vi upp till bara inom en-två veckor!
Numera kan vi öka på traven såpass att det syns tydlig förlängd steglängd/ökat påskjut, kan behövas något försök först för att komma igång men sen så!
Och däremellan kan vi variera att samla lite eller be om mer schwung. Alltså anser jag att de två målen är uppnådda! :)
Hoppningen har vi faktiskt PROVAT vilket var målet, även om det inte var mycket till hinder och pålle vägrade ta sig över igen efter ett försök. :angel: Det var iallafall givande att prova och jag var ändå imponerad att jag själv kunde hålla mig så cool och positiv!

Sen har vi hunnit med att träna i Lördags. Överlag kändes det jättebra, så mycket galopp som vi fick till första passet har vi aldrig lyckats med under ett pass! :banana: Ibland behöver jag förbereda genom att bygga upp energi och bjudning i honom. Var beredd på att börja lägga upp en sån övning som man kan bygga på sen med galopp, men det räckte med att jag och tränaren hade pratat om galopp så bjöd pållen till det direkt! :love:
Andra passet däremot var han rätt mör... Jag har ju inte ridit två pass samma dag hemma på länge och brukat köra varannat pass med galopp, varannat utan eller bara ett par anslag. Så det var förståeligt att han blev mör efter det första riktigt bra passet! Formen kändes också väldigt trevlig så han jobbade bra!
Då fick vi visa våra längningar istället och spinna vidare på det, och tack vare dom fick pållen energi till att ta fin galopp i "upptagningarna" så småningom.
Båda pass kunde pålle fortsätta jobba coolt efter galoppen och fokusera om, vilket bara det är en stor förbättring!
Sen gjorde vi såklart lite annat mer basic-träning också men det var det här jag tyckte var roligast från träningen!

Nu är jag precis hemkommen från en vecka hos min tränare. Det har varit jätteroligt och lärorikt! :banana: Så kul att kunna följa utbildningen av lite olika hästar, det är så många situationer som man aldrig eller sällan stöter på annars med bara en häst, men som är kanon att lära sig!
Det är så mycket som snurrar i huvudet nu så jag vet knappt vad jag ska säga. Men roligt var det! :) Nu håller vi tummarna för att det blir mycket mer av den varan framöver!

Men efter fem dagar utan min lille springare har jag abstinens, det kliar i fingrarna att åka ut till stallet! Efter ca 8 timmars biltur och hemma ca 22 kände jag att det fick vara för idag, men imorgon ska jag få träffa älsklingen igen! :love:

Suberdoo:
Kul att Skip är så på g! Just pälsfällning brukar min tränare referera till att en av hennes gamla tränare (undrar om det inte var Tibblin) gav som enda ok orsak(utom smärta eller för lite utbildning) till att inte vilja arbeta. Så då brukar vi också ta det lite piano med dem om de protesterar.
Gör du enkla byten eller flygande?

Herregud alltså, sen jag började jobba igen hinner jag verkligen inte med att sitta framför datorn, kanske ska se det som ett sundhetstecken.. ;)

Ja, himlia roligt att han går så bra, jag bara njuter! Så skönt att äntligen få känna all hans muskelmassa jobba under mig, han är ju ganska lång i kroppen så tidigare har liksom kopplingen mellan kroppsdelarna saknats..

Tanken är ju att det ska vara enkla byten, men eftersom jag är nybörjare på det här så är det väl inte alltid det blir så. Men det börjar sakta ta sig.. :p Nu börjar han hitta rätt, och förstå vad jag vill!

KL.

Totola:

Gick det bra hos tränaren? När får du veta om du får komma dit? (Jag pratade lite gott om dig tidigare i vår när vi kom in på norrland.. ;)) Jag kommer ju som jag skrev på fb, i oktober, vore ju kul om du var på plats då!

Jag får komma dit, från ca 1/7! :banana:
Tyvärr blev det lite strul med boende, kommer ju inte ha så stor budget över till boende för mig och hästen så det måste vara så billigt som möjligt, helst jobba för hyran. Men förhoppningsvis ska det lösa sig!
Så du ska till tränaren i Oktober? Vore ju jättekul! :)

Haha, snällt av dig att prata gott om oss! :D

Får man vara så där bubbligt lycklig och bara älska allt ibland? Jag är just nu så himla glad för mitt liv!

Det är vidrigt ibland det med. Men just nu har jag haft så härliga dagar.

I veckan så red jag lilltjejens häst som börjat sättas igång igen. Hon har uppförst sig icke önskvärt och skrämt tjejen igen efter vilan. Tjejen har nu dessutom fått ett axelproblem som kanske måste opereras. Och är av förklarliga skäl då lite avvaktande. Och det snappar hästen upp.
Men iaf red jag henne en eftermiddag då det var steeekhett på ridbanan. Jag hade stövlar, hjälm och helskodda brallor. Svetten bara rann! På ridbanan stod två vattenspridare. Och hästen hade aldrig sett såna. Så det var lite bra träning med. Till slut red vi igenom dem med ett par ggr utan problem. Skönt med svalkan!
Tjejen tog en mobilbild. Så den är rätt suddig och dan.
Men här ser ni iaf den fantastiska omgivningen på vår ena utebana.
Hur kan man bli annat än lycklig av att jobba där?
Rider lätt och lullar i trav iom igångsättning..
023-1.jpg

I fredags kom min tränare och red ut med mig och lilla gulle på Tino. Gulles matte kom till badet och mötte oss med fika. Så här fick hästarna stå och vila lite:
022.jpg

I lördags var jag på middag hos en kompis kompis som är Islands-tränare. De har en gård med ett högt beläget hus med en stooor altan ut mot hagarna. Där grillade vi och sen när det blev mörkt så drog vi igång en projektor och såg film på en jätte-screen ute, med brasa i eldstaden.
Helt fantastiskt!:love:

Idag har jag haft ledigt dag 2. Suuuperskönt! Har varit sällskapsdam åt min ena tränare på hans jobb. Och fått se lite söta småhästar. Det är nyttigt för mig som mest träffar äldre hästar.
Fick också smeeeka Iron Wills lilla fölis. Åh, jag blev helt nipprig av "aaaaaw"-känsla! Helt fantastiskt söt! Jag tror knappt jag var kontaktbar ens.. Haha:p:o
Jag är ju inte van vid fölisar så. Så jag blir ju helt till mig och bara piper förtjust om någon meddelar att det finns föl där vi är. Tränaren är väl eh.. inte lika impad av alla de små. Men för mig är det ju lite exotiskt. :P

Gosat med små valpar med. Och vistats i SÅ vacker natur. Åh, nu är jag stärkt nog att palla med en vecka till eller två. :P :love:

Klart man får vara glad! :D Låter som att du haft en underbar helg!

Duktigt av honom att komma över vattenspridar-fobin! :)
Föl är riktiga glädjespridare! Man ska nog vara väldigt härdad för att inte tycka det! :P Det har kommit en liten fölis i stallet där min häst står också och hon är helt bedårande söt! :love: Måste åka dit lite tidigare imorgon så jag hinner se dom ute, brukar ju vara lite mer action då än i boxen! Och tydligen ska min häst vara helt betagen han också, blev sprutt i honom när dom flyttade in till hagen bredvid enligt sto- och fölägaren, haha!

Det var jätteroligt att träffas! Som sagt, är du ledig igen så får du se till att dyka upp med någon krake
så att vi kan ta den där galopprakan jag pratade om. :d

Ååå vad KUL!! Nu blir jag ju sugen jag med på o säga upp mig o göra nått liknande!

Japp, jag kommer i oktober, tror det är v 42. Ska bli himla kul, o ännu roligare att du är där då!

tuaphua:

Visst får man det! Jag är på precis samma vibb jag, så härligt, men jag känner mig sådär jobbigt lycklig.. känns som det sticker i ögonen på folk, men det är la egentligen bara helt fantastiskt! :)

Gaah! Vilken härlig miljö att rida i. förstår att du trivs som fisken i vattnet.

Vad kul, då får vi finbesök! :D Tar du med dig skippen?

Jag tänkte redan när jag började på mitt förra jobb att jag bara skulle vara där något halvår eller så och sen plugga eller åka iväg och praktisera. Sen skaffade jag kuse och behövde pengar till den och till pluggandet (jobbade heltid samtidigt som distanskurser i ett par år, kurserna kostade en del) och blev väl bortskämd med stadiga inkomster, så det slutade med 6 år och 3 månader. :angel: Men senaste året eller så har jag varit sjukt less och sådär att jag tyckt det har gått ut över allt annat också, bara letade en ursäkt att komma ifrån. Hittade praktikmöjligheten och det är verkligen perfekta motivationen för att bryta sig loss från den bekväma vardagen och kasta sig in i något mer ekonomiskt instabilt, med stor omställning osv, för att hitta glädjen igen och göra något roligt! :D
Kände mig som en ny människa bara efter praktikveckan! :)

Så nu håller vi tummarna som sagt att det ska lösa sig med boendet, och att Deluxen ska trivas också!

Ja, jag blir lite glad och hyper på sommaren med. Så de här härliga helgerna vi kör sommartid gör mig ännu mer uppåt. Jag blir nästan för uppåt. :P
Och det är en HON. ;)
Ja, föl gör mig gaaalen. Djurbebisar öht.. Men föl är ngt extra. Måste dock säga att Stellas föl är extra sött. Helt bedårande iom färgen och att den är så liiiten och näpen...
Nu har jag nog missat ngt..
Är det någon långtidspraktik du ska på? Låter ju hur som urkul!:D

IW: Ja, verkligen jättekul! Även om jag mentalt loggade ur så fort du nämde "föl". ;)
När herrn talade om att vi kunde åka till stuteriet innan middagen på lör så studsade jag och pep i bilen. Ackompanjerad av att han suckade och himlade med ögonen. "Du och diiina föööl!"*på finlandssvenska*
Jag ska kolla om gull-hästen kan få åka dit. Det borde gå att ordna.:D
Idag var det dock sprattligt värre då han vilat de 2 dagar jag var borta. Och i fre mest lullande i skogen stuteriet style. Jag var så trött att jag inte mindes vilka hål jag brukade ha på lädrena heller och tog nära en dm för långa. Red rätt länge innan jag orkade ändra. Men då hästskrället brakat iväg och jag för tredje gången typ vrickade vristen mot de för långa lädrena då de väl tog i så gav jag mig.:p

Suberdoo:
Härligt! Rid på den vågen du med! Till slut åker man väl ner iaf. Man behöver inte låta andra dra ner en. ;)
Som tur är har jag så söta människor kring mig att de mer kommenterade att det var härligt att jag varit ledigt, haft det bra och idag såg väldigt mycket piggare och gladare ut.:love:

Biggan:
Ja, det är fantastiskt vackert vid den ridbanan. Till vänster om allt går en gammal all'e och på andra sidan den ligger Mälaren. Underbart!:love:
Dessvärre har vi ju som alla stall lite närmare stan lite begränsade uterittmöjligheter och hagar.
Vi är ju på en ö också. Så vi är ju begränsade till ytan på den ön.
Nu när jag var på Stuteriet där IW står så fick jag ju se fantastiskt vacker natur. Där kan man också rida lååååångt. Vi får ju cirkla efter ett tag.:p
Men jag har ju rätt bra träningsmöjligheter och nära hem etc. Jag får se det så.;)

Haha, förlåt, inte meningen att förnärma henne! :p
Jaa, ponnybäbisar är jättesöta! :) Nästan så man skulle kunna skaffa ett ponnysto bara därför! Haha!

Japp, minst 6 månaders praktik hos min tränare! :banana: är ju inte 100% än på grund av boendefrågan, därav att vi får hålla tummarna! Det finns ju alltid något, men jag och hästen måste ju kunna trivas också och ekonomin måste gå ihop. Men jag är jättepepp! :)

Åh, vad spännande! Jag ska hålla tummar och tår! Det låter superkul!

Ja, jag ville ha föl när jag såg det lilla livet. :P
Men jag hinner ju inte. Så det får vänta tills jag bor på gård, om det någonsin blir så.

Idag möttes jag av detta då jag glatt kom travandes med tränset för att rida barbacka.. Jag hade inte riktigt kalkylerat in vädret och att ponnyn måste kämpat hårt.:p Hööögar av lera..
Lerhg.jpg

Blääh, usch vad jobbigt att se hästen sådär när man ska rida! :p

Det har faktiskt redan löst sig med boende, blev överlycklig när jag fick besked om det igår! :banana: Riktigt bra också som det verkar iallafall, får lita på rapporten! "Bara" jobbet med att rensa ur lägenheten, avsluta allt hemmavid och packa grejer kvar då! :)

Japp, klart Skippen ska med! ;) Jag längtar redan så mycket efter att få lasta in honom och åka uppåt, ska bli så himla kul!

Härligt att det har läst sig med boende för dig, och så spännande! Är du på plats veckan efter midsommar så får du träffa min stallägare och en av mina träningskompisar också.. :)

Tuaphua:

Ja, det gäller ju verkligen att stanna upp och ta upp känslan, sparar man den i känslominnet så inbillar jag mig att det är lättare att hitta tillbaka efter att man har kraschat nästa gång. :P

Kl.
Kom hem sen idag med, har inte varit hemma innan halv 10 en enda kväll denna veckan, men idag var kl inte mer än 9.. Slängde på mig ridkläderna och hämtade skippen och red ett pass på banan. Och idag dansade vi verkligen fram, helt plötsligt funkade det bara lätt och smidigt med bytena, jag satt om och han bytte, med känslan av att Skip tänkte: jamen JAHA, är det DET HÄR du har velat hela tiden, varför sa du inte det på direkten!?

Kunde även samla upp honom på ett helt nytt sätt från galopp framåt till samlad galopp ner till samlad trav.

Han är en fröjd att sitta på helt enkelt. Imorgon ska vi ut på en längre uteritt tänkte jag!

jag är KÄR helt enkelt. :love:

Haha, så himla kul när poletten trillar ner! :D Snyggt jobbat!

Jag och Deluxen lyckades med liknande igår, vi galopperade ett helt varv på en volt! :banana: Har han ju gjort någon gång innan också när vi rullade över i galopp, men nu när jag kräver riktiga fattningar (och ganska jobbiga sådana) så gäller det att allt klaffar för att vi ens ska få mer än ett språng i taget, han måste klara hålla ihop sig! Jag är nöjd även om det bara blir ett språng i taget, då kan man försöka göra desto fler fattningar, men det är så härligt när det känns att det är läge att be honom rulla på fler språng! Glad matte! :banana:

Jag är inte på plats då tyvärr, har iofs inte hundra koll på vilka datum du tänker på men jag är tidigast där sista Juni, troligen 1/7. Men huvudsaken vi är på plats sen och får träffa dig och Skippen! :D

Visst är det underbart?! :banana:

Fast inte därmed sagt att det kommer funka nästa gång.. Men jag hoppas iaf, känns som om han har hittat ett nytt läge i galoppen. Precis som om han har fått koll och fattat att han kan samla sig mer, och att det inte är så himla mycket jobbigare. Tror jag ska be tränaren att vi fokuserar lite på galoppen nu om 2 v när nästa kurs är.

Sen känner jag att otroligt mycket sitter i mig, och min sits. Jag har sen jag började rida här ute för 10 år sen egentligen bara galopperat rakt fram i skogen, så min galoppsits är ju inte helt fenomenal och stabil. Men när jag får till det så flyter det bara för Skip. Men det är la bara att fortsätta fokusera och öva!

Ja men visst är det så! Kul att träffas och dessutom få ägna oss åt träning o hästar en hel vecka ihop! :laugh:

Ja det kommer bli jätteskoj! :D

Nej tyvärr är väl inte såna dunderpass någon garanti för att varje pass blir det, men ett tydligt kvitto på att det är på väg åt rätt håll! :) Iom att du är medveten om att det hänger på sitsen så kommer den också bli bättre med tiden!
Vad blir det för tränare om 2v? *nyfiken*

jo det har du ju rätt i!

råkade bli lite spontan utgång igår, så nu ska jag försöka samla lite ork så jag kan ta med Skip på en skön tur i regnet..

Det blir den tränaren som du ska till om 2 veckor. Jag har faktiskt inte tränat för den andra sen i april. Vi läckades inte boka in några lektioner i början av året och då blir det så lätt att tiden springer ifrån mig, men snart så! Ska ringa till dem snart och se vad vi kan få till..

Sen börjar jag bli väldigt sugen på en ridplats för tredje tränaren i höst. Får se om jag ska kolla om jag kan få en..

Vad kul! :) Roligt med träning! Tycker du det funkar bra att kombinera dom olika utan att det blir rörigt? :)

kl

uppdatering från oss =)

Teddybjörnen o jag tränar mest från marken, lite tricks o sådant men har även börjat rida lite mer nu, barbacka då eftersom vi fortfarande inte har en passande sadel.. eller ja jag har ridit på han 6 gånger barbacka och han är helvinglig så det är inte så mycket ridning än Men idag tog jag fösta barbacka galoppen! Jag trodde det skulle bli runt 2017 nångång men idag kändes det bra så jag testade o han var hur duktig som helst! Fina hästen min!

Pink skrittas varannan dag o snart ska vi in på återbesök så vi hoppas det ser bra ut då! =)

Här är bildbeviset också :D
t_1.jpg

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 661
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 581
Senast: bollen__
·
Träning Jag försöker hela tiden tänka på vad jag kan träna på beroende på förutsättningarna. Det är så himla lätt att sitta och tänka på allt...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 480
Senast: bigganl
·
  • Låst
Hästvård Förra tråden stängdes, antagligen pga den med råge passerat 2000 inlägg? Men, vi får väl fortsätta peppa varandra i en ny tråd...
83 84 85
Svar
1 694
· Visningar
135 377
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2