Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag menar nog när man får extra fart.. från fart
Att man gör om spänning till spänst.
Att den börjar trampa hej vilt ser jag inte som positivt. Man.. jag vill ju att den tänker framåt alltid.
Hrm. Jag måste ha uttryckt mig riktigt illa när det blev så lätt att missuppfatta. Jag gör ett nytt försök.Jag håller inte med alls. Det är ju bara spänning,- inte verklig energi.
Jag ser inget bra med sån spänning för i 99 fal av 100 har hästen gått ifrån hjälperna då, om så bara helt kort, och tappat i så mycket annat.
Jag menar att när man av olika anledningar får extra energi i hästen/den blir lätt skrämd eller liknande så visst blir detspänning, men om man kan utnyttja spänningen och omvandla den till arbetsenergi istället, då blir det bra. Om hästen tappar allt funker det såklart inte.
Det funkar bra när du har nytta av extra energi. Det kan vara på vilken häst som helst.Jag tror man kan tänka sådär om man har en häst som normalt är lite halvseg, då känns det bra med den extra skjutsen, men om man har en häst som även utan sånt lätt får till mycket energi så vill man hellre ha det den vägen, genom bjudning. Gamla typen av mera tråkiga dressyrhästar, som inte hade den nerv många har idag tex, eller andra mer loja raser kanske.
När man är i ett utbildningsskede är det bra. När hästen blir hjälpt av den extra energin, förutsatt att man kan omvandla den då förstås.Ser det mera som att man "gör det bästa" av sån spänningsenergi, men aldrig ser det som ett plus.
Det är bara om man kan omvandla det till arbetsenergi/äkta energi som det blir bra. (annars ser jag ingen vits med det)En skicklig ryttare kan väl ta vara på den bättre så det blir svårare att se skillanden jämfört med "äkta" energi men det är ¨väl allt. Tänker jag.
Ditt inlägg var inte särskilt motiverande. För att vara ett inlägg tänkt att motivera var det bra mycket mer sågande.
rid på och läs en mental bok under tiden, eller lyssna på fågelsången och vissla och låtsas som det regnar, om ett beteende är oönskvärt. det är min melodi. När beteendet är önskvärt, då blir det beröm.
är enligt studier också konstaterat vara det effektivaste medlet att utveckla hästen (och övriga djur man tränar). oönskat beteende: ingen förstärkning, önskat beteende: uppmuntran. skapar störst motivation!
Hrm. Jag måste ha uttryckt mig riktigt illa när det blev så lätt att missuppfatta. Jag gör ett nytt försök.
Jag menar att när man av olika anledningar får extra energi i hästen/den blir lätt skrämd eller liknande så visst blir detspänning, men om man kan utnyttja spänningen och omvandla den till arbetsenergi istället, då blir det bra. Om hästen tappar allt funker det såklart inte.
Det funkar bra när du har nytta av extra energi. Det kan vara på vilken häst som helst.
När man är i ett utbildningsskede är det bra. När hästen blir hjälpt av den extra energin, förutsatt att man kan omvandla den då förstås.
Det är bara om man kan omvandla det till arbetsenergi/äkta energi som det blir bra. (annars ser jag ingen vits med det)
Jag vet inte, jag är nog inte skicklig nog att förstå när det skulle vara en fördel, visst är det bra om man kan omvandla den, men nej, jag förstår nog inte ändå varför det skullle vara något positivt som skulle tillföra något Saknar hästen energi får man väl istället rida fram energi i den
Men jag tycker att all spänningsnenergi är av fel sort och vet inte ens om jag tror att den KAN verkligen "omvandlas" eller om det bara känns och kanske ser ut så i vissa fall.
Jag har inbillat mej att jag har kunnat rida på sån energi men hästen har ju inte varit på hjälperna för fem öre egentligen men känts väldigt aktiv i of s.
Jag undrar om vi pratar förbi varandra, för om en häst är spänd för att den är väldigt på och överenergisk så kan man få den att rikta sin energi annorlunda dvs in i arbetet om man är skicklig, vill säga. Då kan det bli riktigt bra, men då handlar det inte om rädd, eller spänning eller att använda "flyktenergi" Det gör jag inte i en blink direkt utan genom målmedvetet sysslesättande av hästens hjärna och kropp, redan från start i ett pass, men det är något helt annat än det ni talade om tycker jag. Sen är jag inte särskilt skicklig på det där heller men det brukar fungera ok i alla fall.
Ditt inlägg var inte särskilt motiverande. För att vara ett inlägg tänkt att motivera var det bra mycket mer sågande.
Att arbeta så har jag med min från så långt tillbaka att jag tycker det är självklart. Man passar på att använda och omvandla energin till något annat. Speciellt under utbildning och när man vill lära in något nytt. Så har alla mina tränare både förr och nu gjort och jag har uppfattat att det är en allmän uppfattning. Har inte reflekterat så mycket över det eftersom det är så självklart för mig. Många inom eliten, i alla fall i Sverige förespråkar detta också. Jag ser bara positivt på det.Jag vet inte, jag är nog inte skicklig nog att förstå när det skulle vara en fördel, visst är det bra om man kan omvandla den, men nej, jag förstår nog inte ändå varför det skullle vara något positivt som skulle tillföra något Saknar hästen energi får man väl istället rida fram energi i den
Det är väl inte helt omöjligt. Jag kanske förklarat dåligt, men detta är så vanligt att jag trodde alla förstod vad jag pratade om från början. Axel började ju prata om det och jag höll bara med.Jag undrar om vi pratar förbi varandra,